Maasdam-Dord

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Lijn-F
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2020 13:02

Maasdam-Dord

Bericht door Lijn-F »

Na een (veel te) lange tijd wil ik deze hobby weer eens op te pakken. Ik woon erg klein, en dus zal de baan ook klein moeten zijn. Ik wil deze baan op een standaard 122x61 CM plaat bouwen. Ik heb nog geen naam. Wel een werktitel: Maasdam-Dord. Dit is wat ik ervan heb weten te maken in AnyRail:
Afbeelding

De sporen die ik ga gebruiken is Fleischmann met bedding. Dit gaat een Duitse baan worden in een heuvel/berg gebied. Tijdperk ben ik nog niet helemaal uit. De wisselstraat met bochtwissels heb ik al uitgetest en werkt vrij goed. Ik zal wel de wisselaandrijving ondersteboven moeten plaatsen. Ik heb overwogen om de west kant ook dubbelspoor te maken. Maar dat neemt iets te veel ruimte in, en biedt niet zo heel veel meer voordelen qua rijden denk ik – een compromis van een kleine baan. Qua opbergen heb ik al een overkapping van een vorige baan. In de hoekjes zal hier wel ruimte voor vrijgehouden moeten worden.

Ik weet niet zeker of echt automatisch rijden wil hebben. Het is maar een heel erg kleine baan, dus je kan er hooguit twee tegelijkertijd laten rijden.
De doodlopende boogwissel is van een klein schaduwstation (max 4 sporen of zo) die ik er misschien later als een extra module bij wil bouwen. De stand van mijn wagenpark van een paar jaar geleden kan ik alles al vullen – laat staan nu. En ik ben te lui om er elke keer alles erop en er af te moeten halen. :D

Qua scenery had ik het ruwweg zo in mijn hoofd:
Afbeelding

Natuurlijk benieuwd naar jullie opmerkingen. Ik wel een paar vraagjes:
  1. Kan ik de baan voorbereiden op automatisch rijden? Dat ik bijvoorbeeld sporen isoleer en kabels alvast plaatst, maar deze op een manier aan elkaar aansluit?
  2. Mocht ik automatisch rijden willen, kan ik de wissels van opstelspoor 10 gebruiken voor een trein bij het perron?
Edit: Foutje afmeting in post.
Laatst gewijzigd door Lijn-F op 30 dec 2023 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Maasdam-Dord

Bericht door WimC »

Welkom.

Op vraag 1: ja, dat kan, is zelfs verstandig.

Je baanplan vind ik een beetje vol qua rails, maar dat is persoonlijke smaak. Zo te zien heb je achterin ook een perron, die zou ik weglaten, want heeft weinig toegevoegde waarde naar mijn idee. Een trein is nog maar amper het station uit, of komt het volgende al weer binnen.

Ik denk dat je het beter enkelspoor kunt maken, en de fabrieksaansluiting combineren met het onderste station. Dan kun je bovenin een extra inhaalspoor maken, wat voor meer afwisseling zorgt. Dat kan dan een schaduwstation zijn.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Lijn-F
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2020 13:02

Re: Maasdam-Dord

Bericht door Lijn-F »

Dank u! Meer welkom terug. :)

Ik ben het er wel mee eens dat het qua sporen druk is. Ik was veel aan het afwegen tussen ruimte voor scenery en sporen. Had soms in mijn hoofd om met een klein schaduwstation als module een aantal opstelsporen weg te halen. Wellicht parallel te laten lopen met spoor 10. Mijn idee was om een achtergrond neer te zetten tussen de heuvels/bergen met daarachter het schaduwstation. Het is een schaduwstation met max 4 kopsporen. Ik wil het schaduwstation erg simpel houden om opbergen makkelijker te maken.
Even snel gemaakt gemaakt:
Afbeelding
Als ik dit ga bouwen ga ik wel gelijk een schaduwstation module bouwen.

Het perron achter had ik meer bedacht als een regionaal stationnetje waar regionalentreinen 1x elke 3-5 rondjes stoppen.
Hoe had jij het gedacht met enkelspoor? Het station voorin (zuiden) ook enkelspoor?


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Maasdam-Dord

Bericht door WimC »

Lijn-F schreef: 30 dec 2023 22:29 Hoe had jij het gedacht met enkelspoor? Het station voorin (zuiden) ook enkelspoor?
Ik dacht zoiets. Evt nog een kopspoor minder in het station.
En je kunt bovenin nog een inhaalspoor maken. Als je die niet ondergronds wilt, dan kan dat. Het komt vaker voor dat een stukje na een station een opstelspoor is voor een trein (b.v in Breukelen en Woerden, daar staat dan soms een sprinter).
Bijlagen
20231230-Maasdam-Dord-Plan-D-E3-alternatief-aangpast.jpg
20231230-Maasdam-Dord-Plan-D-E3-alternatief-aangpast.jpg (98.87 KiB) 605 keer bekeken


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Lijn-F
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2020 13:02

Re: Maasdam-Dord

Bericht door Lijn-F »

Dan is dit wat je bedoelt:
Variant H:
Afbeelding
Variant G (met inhaalspoor)
Afbeelding
Ik behoud wel de drie kopsporen. Ik wil nog wel een aantal treinen op een zichtbaar deel opgesteld hebben.
Trouwens, variant G lijkt wel heel veel op een vorige variant, totdat ik besloot er een regionaal stationnetje bij te zetten. :lol:


Plaats reactie