Marklin MS2, MFX ergernissen..

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mezelf
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2020 22:30

Marklin MS2, MFX ergernissen..

Bericht door Mezelf »

Beste allen,

Ik zou graag jullie hulp willen inroepen voor de volgende situatie, Marklin MS2 en DCC only protocol.

In de MS2 heb ik 'DCC-only' als protocol geselecteerd, waarna ik alle MFX-locomotieven uit het MS heb gewist en opnieuw handmatig heb ingevoerd. Tot zover geen problemen, alles werkt.

Echter, wanneer ik een locomotief van de baan verwijder en opnieuw plaats, of de MS2 uitschakel en weer inschakel, probeert het systeem opnieuw de locomotieven als MFX in te lezen. Het begint te zoeken (MFX knippert op het display) en maakt opnieuw de locomotief aan als een duplicaat. Na deze handeling weigert de locomotief te functioneren, en pas nadat we de zojuist aangemaakte MFX-versie uit de MS2 verwijderen, kan de DCC versie weer normaal rijden.

Maar bij elke gelegenheid grijpt de MS2 de kans aan om opnieuw MFX-locomotieven aan te maken. Hierdoor ontstaan er duplicaten in de loclijst, wat tot chaos leidt. Ondanks dat de MS2 is ingesteld op alleen DCC, blijft het systeem proberen MFX aan te spreken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank voor jullie antwoorden.

Met vriendelijke groet,
Peter



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Marklin MS2, MFX ergernissen..

Bericht door Sandopie »

Ik heb dit probleem ook met een JC treinstel waar een sounddecoder van ESU inzit. Zodra ik tijd heb, de komende 2-3 weken is dat niet het geval, ga ik proberen M4 (MFX) op de decoder in te lok uit te zetten door bit 1 van CV 47 op 0 te zetten.

Edit: CV nummer/bitnummer gewijzigd.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Marklin MS2, MFX ergernissen..

Bericht door Sandopie »

Peter,

Als het om een Minitrix lok, met fabrieksdecoder, gaat kan je MFX op de lokdecoder uitzetten door bit 3 van CV 50 op 0 te zetten.

Let even op. Ik heb mijn oorspronkelijke reactie gewijzigd.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
Mezelf
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2020 22:30

Re: Marklin MS2, MFX ergernissen..

Bericht door Mezelf »

Bij de ESU decoders had ik CV47 reeds op 1 gezet, dus enkel DCC protocol aan, en toch blijft dat ding MFX locs aanmaken..



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Marklin MS2, MFX ergernissen..

Bericht door Sandopie »

Peter,

Probeer het volgende eens:

1. Controleer of bij alle MFX loks, met ESU decoders, de waarde van CV 47 1 is (uitlezen),
2, Zet de MS2 terug naar de fabrieksinstellingen,
3. Zet de lokprotocollen op DCC only,
4. Plaats de lok weer op de baan


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
Mezelf
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2020 22:30

Re: Marklin MS2, MFX ergernissen..

Bericht door Mezelf »

Dank je wel voor je reactie.
Ik zal nogmaals zorgvuldig CV47 controleren op de MFX/DCC locomotieven. Het terugzetten van de MS naar de fabrieksinstellingen wil ik voorlopig uitstellen, aangezien er 30 locomotieven zijn opgeslagen, inclusief symbolen voor diverse functies. Ik ben terughoudend om dit te verwijderen zonder zeker te zijn van succes.



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Marklin MS2, MFX ergernissen..

Bericht door Wim Ros »

Je kunt ook een echte DCC centrale aanschaffen, ben je van alle ellende af.

Mvg
Wim.


Plaats reactie