Peco n spoor wissels

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Knootje
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 jan 2020 20:24

Peco n spoor wissels

Bericht door Knootje »

Het is zover, het N-spoor van peco gaat beginnen, maar ik zit met een vraag.
Ga met DCC verder maar kan ik de wissels gewoon gebruiken, dus zonder het solderen wat ik zie op YT.


Kees Duivis
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Peco n spoor wissels

Bericht door BramvanLeeuwen »

Mijn eerste indruk is : "nee". Ik heb namelijk zelf heel wat moeten aansolderen voor ik mijn wissels kon gebruiken.
Je moet zeker aan de draden die Peco zelf aan de hartstukken gezet heeft solderen, maar ik moest ook heel wat aan de verschillende rails solderen.
Mijn indruk is dat het niet lukt zonder goede soldeerbout. Het zijn geen wissels waar je zo maar een stekkertje aan kan zetten. Mijn advies is een soldeerbout te kopen met fijne punt en een goede temperatuurregeling! Ikzelf heb een Weller gekocht, en heb daar geen spijt van.

Misschien hebben anderen een andere ervaring.
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 15 dec 2023 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 658
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Peco n spoor wissels

Bericht door Sibbesuisje »

Ik heb op mijn vorige baan Peco gebruikt zonder ook maar enig stukje soldeerwerk, want solderen is helaas niet mijn ding. Het kost je wel meer, maar Peco heeft railasjes met daaraan al stroomdraad gesoldeerd, dus die gebruikte ik. Voor maximale stroomtoevoer en betrouwbaarheid had ik dat gedaan op alle verbinding stukjes, maar minder lukt ook wel.en ik gebruikte de isoleer asjes om blokken te maken, ipv doorslijten van de rails.

Voor de unifrog wissels waar al draden opzitten gebruikte ik klemmetjes om de verbinding te maken.

In mijn nieuwe baan ga ik weer voor eenzelfde opzet.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Peco n spoor wissels

Bericht door Wim Ros »

De wissels van Peco, kun je gewoon gebruiken zonder eraan te solderen. Hier op mijn baan, liggen er een stuk of 30, zonder dat er iets aan is verandert, werk altijd.
YT mag en kun je negeren, niet alles wat daar op te zien is is nuttig.
Mvg
Wim.



Yentl
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 dec 2023 15:33

Re: Peco n spoor wissels

Bericht door Yentl »

Grappig, ik ben mij aan het oriënteren op Peco 55...

Unifrog, insulfrog, en weet ik wat voor kikkers nog meer...

Ik ben de kwaak kwijt...

Maar goed, ik wil verder geen topic kapen...



jabesse
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2024 13:41

Re: Peco n spoor wissels

Bericht door jabesse »

Wellicht wat handige hulp bij het kwaken: https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Uitle ... ctrofrogs-


Met vriendelijke groeten,
Jeroen

bord4kop
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: Peco n spoor wissels

Bericht door bord4kop »

Ik had hetzelfde bij mijn zoektocht. Veel info, maar niet het idee dat ik nu exact begreep wat er misging, of hoe het wel moest ..

Enige wat ik hoorde: Peco wissels! Die moet je hebben. Dus die heb ik gekocht..

En dat klopt, het rijdt echt erg soepel

Ik heb electrofrogs en het is uiteindelijk simpel:

op de twee middelste railaansluitingen (connectie met het hartstuk) moet je geïsoleerde / plastic railverbinders gebruiken.

That 's it. Dan gaat het allemaal prima.
Volgens mij geldt dat ook voor de insulfrogs. De Unifrogs doen het automatisch geloof ik(?)

En aanvulling (hopelijk zeg ik het zo goed):
Wil je gepolariseerde hartstukken, dan zit er een draadje verstopt aan de onderkant, "in" de bielzen. Dit is de draad die je op de polarisatie relais/switch aansluit.


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Peco n spoor wissels

Bericht door BramvanLeeuwen »

Unifrog betekent dat je ze gewoon kunt gebruiken zonder het hartstuk te polariseren. Er zijn locomotieven die daar prima over rijden. Maar er zijn ook locomotieven, de kortere met minder assen waarop stroomtoevoer plaatsvindt, die erop zullen blijven steken. Dan moet je het hartstuk polariseren (middels de aangesoldeerde draad). De insulfrogs hebben een kunststof (isolerend) hartstuk (=frog). Als een wiel bij een insulfrog over het hartstuk rijdt krijgt het wiel geen spanning.
Blijven steken op de wissels is toch wel een dingetje bij N-spoor. Dat gaat meer spelen als wielen en rails vervuild raken, Je wilt toch wel dat alles na een jaar nog steeds rijdt. Dat geldt wat mij betreft ook voor het elektrisch contact via de wisseltongen. Als alles nog nieuw is werkt dat prima, maar het is als bij de wielen. Vaak zijn het minieme vuiltjes en oxideringen die contact verstoren. Je kunt dat oplossen met buffercondensatoren, maar in veel locomotieven is weinig plaats en dat betekent bovendien ook weer: solderen.
Polarisatie van harstukken is dus niet onbelangrijk, vind ik. En dat van die YuoTube-filmpjes: niet alles is waar maar het blijven steken op wissels is wel degelijk een echt probleem. Fleischmann en Minitrix produceren niet voor niks zulke dure wissels met een gepolariseerd hartstuk, en ook Peco maakt niet voor niks electrofrog wissels. Ook bij kruisingen speelt dit, nog eens extra.

Wat ik begrepen heb is samengevat dus: Als je treinen hebt met veel geleidende en aangesloten assen dan kun je werken met insulfrogs. Dat is het eenvoudigst. Zo niet, dan wordt het toch echt ingewikkelder en zul je hartstukken moeten polariseren.Dat betekent bij Peco: een relais aansluiten op het hartstuk (de frog)


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Plaats reactie