Testbaan van Marcel met CS-EX

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Testbaan van Marcel met CS-EX

Bericht door Onmogelijkhier »

Zoals jullie waarschijnlijk wel hebben meegekregen ben ik bezig met het uitproberen van digitaal rijden met CS-EX en dat in combinatie met Rocrail.
De CS-EX centrale zelf in elkaar geknutseld en één locomotief laten ombouwen om niet terug te vinden fouten te voorkomen.
De testbaan is een ovaaltje met een inhaalspoor en daar heb ik (voor nu) 6 infraroodmelders op geplaatst om blokken te maken.
Met de omgebouwde locomotief (een ongeveer 40 jaar oude Minitrix V160) werkte alles goed en kon ik met behulp van de video's van Albert de loc automatisch laten rijden naar de verschillende blokken waar hij ook een bepaalde tijd stopt.

Aangemoedigd door het goede werken van alles heb ik zelf de andere locomotief (Fleischmann BR38 en ongeveer net zo oud als de andere) omgebouwd naar digitaal met een PD10MU3 decoder.
Zie https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 43#p275143
Viel allemaal best tegen maar is uiteindelijk goedgekomen, hij rijd prima.

Twee locomotieven dus mogen ze allebei tegelijk op de bij en rijden maar :-), nou dat ging niet zo makkelijk als gedacht, soms reden ze de anderenkant op en dan blokkeerde alles omdat er een blok verkeerd werd binnen gereden.
Na lang puzzelen ook dit weten op te lossen (al doende leert men), ik moet wel opletten dat ik de locomotieven altijd met de neus naar dezelfde kant op de baan zet.

Omdat de BR38 wel heel hard reed maar eens gaan zoeken om de snelheid te controleren (weergeven) en dus met twee Infrarood melders een test lengte aangemaakt, deze is 127cm.
De BR38 haalde bijna 200km/h en dat kon hij volgens internet echt niet rijden, max was (zegt men 125 km/h.
Dus moest er gekalibreerd worden en ook daarvoor heeft Albert een handige video gemaakt
Na lang proberen (weet niets van CV's en hun bedoeling of waarden) is het gelukt om de loc ongeveer 125 km/h te laten rijden, ziet er veel natuurlijker uit.
Dus ook gelijk maar de andere locomotief gedaan de V160, die zou maximaal 100 moeten kunnen dus daarop op gekalibreerd en hem toe toch maar iets sneller laten lopen.

Nu kijken om zelf een traject uit te zetten in Rocrail en tzt ook de infrarood melders vervangen door een OKKIE.

Tot zover komt nog wel meer hier te staan
Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaan van Marcel met CS-EX

Bericht door Momfer »

Mooie resultaten van je doorzettingsvermogen, Marcel.

Succes met het vervolg!

Groet,
Rico



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Testbaan van Marcel met CS-EX

Bericht door Onmogelijkhier »

En ik heb nieteens om je hulp gevraagd 😁
Maar wees niet bang gaat vast weer een keer komen.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Testbaan van Marcel met CS-EX

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Onmogelijkhier schreef: 16 jan 2024 15:50 De BR38 haalde bijna 200km/h en dat kon hij volgens internet echt niet rijden, max was (zegt men 125 km/h.
De BR38 is een enorme grote bouwserie locomotieven. Alles van voor bouwserie 38/10-40 mocht niet harder dan 90km/u. Bouwserie 38/10-40 (P35.17) mocht maximaal 100km/u. Bouwserie 38/70 (P35.14) mocht niet harder dan 75km/u. (bron Deutsche Dampflokomotiven, Dampflok Archiv 1, Baureihe 01-39) .


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Testbaan van Marcel met CS-EX

Bericht door Onmogelijkhier »

Dan moet ik nu nog uitvinden welke ik heb.
Wie bied hier hulp om vast te stellen welke ik heb.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Testbaan van Marcel met CS-EX

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Niet zo ingewikkeld, op de doos staat een bestelnummer met de leverancier, dan kun je in de databanken kijken welke het is. Maar met een vergrootglas zou je op het model ook zoiets moeten kunnen zien.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Testbaan van Marcel met CS-EX

Bericht door Onmogelijkhier »

Ruim 40 jaar geleden gekocht zonder doos.
Waar op de loc zou het kunnen staan.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Testbaan van Marcel met CS-EX

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Op de zijkant van de cabine staat een nummer dat begint met 38 spatie en een volgnummer, aan de hand van dat nummer is er van alles op te zoeken.
Onderop staat de naam van de fabrikant. Met die twee kun je een heel einde komen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Testbaan van Marcel met CS-EX

Bericht door Onmogelijkhier »

Oké bedankt, de fabrikant is bekent dat is Fleischmann dus hoef ik alleen nog het nummer na 38 op te zoeken.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaan van Marcel met CS-EX

Bericht door Momfer »

Kijk hier eens:

spur-n-datenbank.de

spurweite-n.de

Groet,
Rico



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Testbaan van Marcel met CS-EX

Bericht door Onmogelijkhier »

Gevonden, er staat bij mij 038 772-0 op.
En dus heb ik via de link van Momfer de loc gegevens gevonden. hij is geleverd door Fleischmann van 1972 tot 1982

Bedankt allemaal voor het helpen en zoeken.


Groeten Marcel V
Plaats reactie