Fleischmann 7160 BR38 digitaliseren

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Fleischmann 7160 BR38 digitaliseren

Bericht door Onmogelijkhier »

Ik ben even bezig geweest om de genoemde locomotief digitaal te maken.
Maar dat even is alles bij elkaar wel een hele dag geworden.
Maar de PD10 zit er in en hij doet het maar als ik ooot weer het idee krijg om een locomotief te digitaliseren ga ik eerst kijken hoe hij er aan toe is.
Dit was een heel oude locomotief en dat viel best tegen.

Marcel


Groeten Marcel V

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann 7160 BR38 digitaliseren

Bericht door Nijboer »

Join the club.....

In mijn beleving is elke (!!) 2e hands loc niet in de staat waarin je hem digitaal wil maken.
Ook niet als deze als 'in nieuwstaat' wordt verkocht.
Zeker stoomlocs! Er is altijd wel iets wat niet helemaal lekker is. Op nr 1 staan de slipbandjes die
eigenlijk altijd vervangen moeten worden.
Dus eerst reviseren en dan de ombouw.

Onlangs heb ik ook deze BR38 omgebouwd, mn 2e al. Is gewoon geen handig ding....


Groet,
Collin



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Fleischmann 7160 BR38 digitaliseren

Bericht door Onmogelijkhier »

De PD10 is toch echt heel klein maar het is echt niet makkelijk om hem ergens een plaatsje te geven.
Had gehoopt hem in de loc zelf te zetten maar het is toch de tender geworden.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Fleischmann 7160 BR38 digitaliseren

Bericht door Pjotr »

Zelf heb ik deze loc destijds gedigitaliseerd met een Zimo MX616.
Heb je nog extra ruimte in de tender moeten maken door wat van het gewicht af te vijlen of paste de decoder er zonder aanpassingen gewoon in ?


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Fleischmann 7160 BR38 digitaliseren

Bericht door Onmogelijkhier »

Ik heb inderdaad iets van het gewicht moeten af vijlen om het passend te krijgen. Had hem lieven in de locomotief geplaatst maar daar kon ik echt geen plekje vinden.


Groeten Marcel V

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 7160 BR38 digitaliseren

Bericht door FidOo »

Nijboer schreef: 02 jan 2024 12:40 Join the club.....

In mijn beleving is elke (!!) 2e hands loc niet in de staat waarin je hem digitaal wil maken.
Ook niet als deze als 'in nieuwstaat' wordt verkocht.
Zeker stoomlocs! Er is altijd wel iets wat niet helemaal lekker is. Op nr 1 staan de slipbandjes die
eigenlijk altijd vervangen moeten worden.
Dus eerst reviseren en dan de ombouw.

Onlangs heb ik ook deze BR38 omgebouwd, mn 2e al. Is gewoon geen handig ding....


Groet,
Collin

Ben ik niet met jou eens Collin. Een groot deel van mijn collectie is 2e hands en rijd echt meer als prima.
Maar stoomloks zijn in het algemeen gezegd gewoon gevoeliger qua aandrijving. Of ze nou nieuw of 2r hands zijn, sommige loks zijn gewoon rampen.

Even als voorbeeld: minitrix br52 met kuiptender. Nem651 en glockenankermotor fabrieksaf.
Sowieso is die nemstekker ruk van trix.
Stroomafname om te janken. Ding gedraagt zich pas fatsoenlijk sinds er een staco1 van zimo in zit (met een D&H sd10a sound decoder)
Ding staat er om bekend, en als je deze nieuw koopt is 't een kwestie van tijd totdat dit ook gaat spelen.

En zo zijn er tal van loks op te noemen die allemaal hun eigen dingetjes kennen.

En de fleischmann br38 is er in verschillende technische uitvoeringen uitgebracht. Maar vooral de oudere staan er om bekend dat ze niet geweldig willen rijden. Ook hier vooral de stroomafname die niet geweldig is.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Fleischmann 7160 BR38 digitaliseren

Bericht door Onmogelijkhier »

Ik moet toch zeggen dat de BR38 na schoonmaken analoog goed reed beter dan de V160 van fleischmann.
Maar nu beiden digitaal zijn rijd de V160 beter dan de BR38.
In beide zit dezelfde decoder en voorzover ik weet zijn er buiten het lock adres geen veranderingen gedaan aan de instellingen.
Wat wel ppvalt bij de BR38 is dat deze achteruit beter rijd dan vooruit.


Groeten Marcel V

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann 7160 BR38 digitaliseren

Bericht door Nijboer »

Joost,

Wat ik probeer te zeggen is:
Een 2e hands loc is in principe niks mis mee! En hoeft niet minder te zijn dan een nieuwe.
Ook mijn collectie bestaat voor het overgrote deel uit 2e hands.

Maar... meestal zijn ze in gebruikte staat. Bijna altijd.
En dan is er revisiewerk nodig. Meestal is het schoonmaken en nieuwe bandjes erop.
Soms heb je echt nieuwe onderdelen nodig, ontbrekende schroeven, koolborstels, tandwielen, buffers.
2e hands Roco en minitrix schreeuwt (letterlijk) vaak om een nieuwe motor bijvoorbeeld.

BR38 ervaringen hier (neem deze gezien topic-onderwerp als voorbeeld):
Mijn 1e BR38. Daar had de vorige eigenaar op een of andere manier lijm in het
tandwielwerk laten lopen.... Liep niet mooi. Dat kon ik nog maar net herstellen..
Na al mn love en care was ie perfect! En voorzien van decoder.
Mn 2e was perfect in orde, maar de bandjes vierkant. Ook voorzien van decoder en LED.
Ik heb er ook 1 van minitrix : daarvan bleek het drijfwerk er niet goed aan te zitten...
En de motor moet vervangen worden. Heb ik op een zij-spoor gezet voor ooit..
Recent voor mn pa, een BR38 Fleischmann in h0. 'Zo goed als nieuw': Motor gaar. Dus....
Vervangen voor een SUSU motortje en ombouw naar DCC en LED. Dik voor mekaar die loc.
Dus voor wat betreft de BR38 hier in huis was de score: 0% direct inzetbaar.
En die score is redelijk representatief voor alle 2e hands aankopen in mijn ervaring, ok, laat
het 15% zijn dat zo uit het doosje perfect is en direct gereed voor digitaal ombouw.

En zo heb ik tig van die gevallen (gehad).
Ik vind altijd, als er een decoder in komt, dus tijd en geld investeren in een loc, dan moet
ie voor mij perfect in orde zijn voordat ik daar aan begin.
Bedenk ook, dat een loc dan ook echt gemodificeerd wordt, gaten zagen in de pcb, weghalen
van metaal, gaatjes boren etc...

Voor mij is het hobby de boel weer netjes te krijgen. No problem. Zeker met hulp van
de diverse bronnen op internet, Denk ook aan dit forum waar ik ook veel ideeen uit haal.
Voor types als mn pa is 2e hands wel een probleem. Dat gepriegel is niet voor iedereen
weg gelegd. Gelukkig kan ik hem er mee helpen. En dan is het altijd weer fijn als een loc
er weer perfect bij staat en mooi zn rondjes maakt.

Groet,
Collin



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Fleischmann 7160 BR38 digitaliseren

Bericht door Onmogelijkhier »

Heb je het nu over een Fleischmann BR38?
Die van mij is al snel 40 jaar oud en ik kan niet bepalen wel model ik precies heb, voor eventuele onderdelen zou dat handig zijn.
Welke LED zet je in deze locomotief?


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Fleischmann 7160 BR38 digitaliseren

Bericht door Onmogelijkhier »

Nijboer schreef: 12 jan 2024 22:34 Joost,

Mn 2e was perfect in orde, maar de bandjes vierkant. Ook voorzien van decoder en LED.

Groet,
Collin
Ik heb de Fleischmann nog maar eens onderhanden genomen en die rijd nu stukken beter, zowel vooruit als achteruit.
Ik ben nog wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt met een LED inbouwen. Welke LED heb je gebruikt en welke weerstand enz. er bij.

Groet Marcel


Groeten Marcel V

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann 7160 BR38 digitaliseren

Bericht door Nijboer »

Nou.... ik heb bij de Action een 1 meter plaklint met 30 LEDs (warm-wit) erop gehaald.
Kost 1,50 geloof ik. En dan heb je er gelijk een batterijhouder bij voor in de rommelbak.
Zo'n LED eruit geknipt en erin gefrot. Mbv decoderdraad (Brawa) en een 1k weerstand (dacht een SMD)
aangesloten op de decoder.
Rijden best mooi die locjes!
Groet,
Collin



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Fleischmann 7160 BR38 digitaliseren

Bericht door Onmogelijkhier »

Bedankt voor de info. Ben net bij de Action geweest dus moet nog een keer terug.


Groeten Marcel V
Plaats reactie