Minder lawaai Piko hondekop

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Minder lawaai Piko hondekop

Bericht door Hube »

Hallo,
Ik erger me een beetje aan het lawaai dat de hondekop van Piko maakt.
Ik heb er een D&H decoder ingebouwd maar geen CV instelling kunnen vinden die het lawaai echt verminderd.
Heeft iemand al eens geprobeerd om er een micromotor in te bouwen en helpt dat om het acceptabel te krijgen?
Of iets anders…..?

Groetjes,
Gerard
Laatst gewijzigd door Hube op 21 jan 2024 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Lawaai Piko hondekop

Bericht door WilcoV »

Het lawaai is afkomstig van de motor en de cardan assen. Bij mij werd het iets beter (maar niet heel veel) nadat is de assen iets verder naar de draaistellen had gedrukt (niet te ver want dan druk je alles uit zijn verband) maar verder blijven ze herrie maken. Maar ach de echte Mat 54 maakte ook veel lawaai.
Een andere motor heb ik niet geprobeerd, ben ik iets te a-technisch voor.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Lawaai Piko hondekop

Bericht door Jeroen »

Zou dat een Piko dingetje zijn? Ik vind die nieuwe BR 185 ook veel herrie maken. Het valt op omdat het een compleet nieuw model is, en dan verwacht je zoiets tegenwoordig niet meer….


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Lawaai Piko hondekop

Bericht door Hube »

Bij mijn zelfbouw projectjes met oude Minitrix meuk met een slangetje i.p.v. een cardanas, een micromotor en asb-tjes krijg ik bijna geluidloze lokjes of stellen. Misschien moet ik in die richting iets verzinnen. Maar om een cardanasje te vervangen door een slangetjes moeten de asjes wel redelijk in lijn liggen. Als ik de tekening in de gebruiksaanwijzing van de Piko hondekop kijk heb ik de indruk dat de cardanasjes redelijk “schuin” staan. Zou meteen een verklaring kunnen zijn voor de herrie,

Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Lawaai Piko hondekop

Bericht door WilcoV »

Klopt en ze hebben de neiging iets naar het midden van het rijtuig te verschuiven (dus van de draaistellen af) wat ook niet bevorderlijk is voor het geluid.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Lawaai Piko hondekop

Bericht door Hube »

Ik heb de hondekop maar eens uitelkaar gehaald om te kijken wat de mogelijkheden zijn om de motor en de cardanasjes te vervangen:

Afbeelding

Afbeelding

De cardanasjes liggen recht en zouden dus door een slangetje vervangen kunnen worden. De “tunnel” waar de asjes doorheen lopen zijn 3,4 mm.
Een beetje krap want het dunste slangetje van DTS heeft een diameter van 3 mm.
Het motortje is 20 mm bij 8 mm vlakke kant, of 10 mm ronde kant.
Hier past dus een micromotor van 8 x 16 mm. Ik vraag me alleen af of deze motor wel sterk genoeg is. Een micromotor van 8 x 20 ben ik nog niet tegengekomen.
Ik heb de Piko motor er ook even uit gesoldeerd en getest aan een dc trafo. Hij maakt inderdaad wel wat geluid. Een micromotor is dan echt geruisloos.
Het geheel weer in elkaar gezet en zonder kap getest. Dan maakt dit stel nauwelijks geluid. Het is dus de kap die als een klankkast werkt en de herrie veroorzaakt. Ik heb hier en daar wat schuimplastic in de kap gepropt en dat dempt het geluid een beetje.

Ik denk dat een micromotor het herrie probleem zou kunnen oplossen.
Ik moet eerst even wat moed verzamelen om er eentje in te bouwen.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 196
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Lawaai Piko hondekop

Bericht door leon1965 »

Die "dogbones" zijn verre van ideal. In mijn 1/14 Tamiya trucks heb ik deze altijd vervangen door echte cardanassen, scheelde gelijk veel geluid en een beter kracht overdracht naar de assen, als voorbeeld deze foto

Afbeelding

ik weet niet of dergelijke ook zo klein bestaan voor onze toepassingen



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Lawaai Piko hondekop

Bericht door FidOo »

Gerard,

als je je hondekop al zo ver uit elkaar "gesloopt" hebt is het inbouwen van zo'n micromotor ook niet zo spannend meer.

Leon, ik ben bang dat echte cardan aandrijvingen met kruiskoppelingen zoals in jouw truck in onze schaal niet bestaan. Althans ik heb er in het verleden wel eens naar gezocht maar nooit gevonden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Lawaai Piko hondekop

Bericht door Hube »

FidOo schreef: 18 jan 2024 08:42 Gerard,

als je je hondekop al zo ver uit elkaar "gesloopt" hebt is het inbouwen van zo'n micromotor ook niet zo spannend meer.
Joost,
Tot nu was het alleen maar hele kleine schroefjes losdraaien en zorgen dat ze niet kwijtraken, ook niet het koppelingsveertje dan ineens op tafel lag. Voor het uitwisselen van de motor moeten de koppelingen en de vliegwielen van de 1 mm as van de motor af. Dan is het risico dat er wat kapot gaat groter.
De micromotor zal ook vastgelijmd moeten worden. En dan is er een kans dat de micro motor het niet trekken kan. Bij andere projecten heb ik gemerkt dat zo’n micromotor een vrij laag koppel heeft en soms (teveel) moeite heeft om op gang te komen. Ik gebruik dan ook bij voorkeur 1020 motor maar daar is hier geen ruimte voor. Dat wordt dan een 0816 motor. Dus als het niet werkt moet ik het weer terugbouwen. Of rigoureus te werk gaan en meer ruimte frezen voor een grotere motor….

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 196
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Lawaai Piko hondekop

Bericht door leon1965 »



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Lawaai Piko hondekop

Bericht door Hube »

Ik heb een 0816 micromotor ingebouwd en dat geeft een aanzienlijke verbetering. De motor kan het prima trekken en de Hondekop maakt nu een zacht zoemend geluid ipv een drooglopende pomp herrie. Het inbouwen ging verassend eenvoudig. De koppelingentjes waren met de hand van de motoras af te trekken en de diameters van de motorassen van de Piko- en de micromotor zijn gelijk. De vliegwielen heb ik niet overgezet. De ruimte tussen de nieuwe motor en de behuizing heb ik opgevuld met stukjes van de creditcard van mijn vrouw. Dat mes snijdt dus ook aan 2 kanten.
Het is wel belangrijk dat de motor recht in het model ligt anders gaat die ook herrie maken, kan ik uit ervaring zeggen.
De motor heb ik vastgelijmd met secondenlijm.

Afbeelding

Ik ben hier erg tevreden over en heb zo meer plezier van het model.
Ik zal proberen of ik het geluid in een video kan laten ervaren,

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Lawaai Piko hondekop

Bericht door Hube »

Nu de video:



Groetjes Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7367
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Lawaai Piko hondekop

Bericht door Krab »

Het geluid valt wel mee Gerard ,heb je bewust de vliegwielen eruit gelaten ?
Dacht dat die zorgde voor een redelijke uitloop .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Lawaai Piko hondekop

Bericht door Hube »

Krab schreef: 20 jan 2024 20:08 Het geluid valt wel mee Gerard ,heb je bewust de vliegwielen eruit gelaten ?
Dacht dat die zorgde voor een redelijke uitloop .


mvg Sjaak
Volgens mij hebben die kleine vliegwielen in spoor N loks weinig effect. Zeker bij treinstellen zie ik geen nut. Dus heb ik niet de moeite genomen om ze van de as van de piko motor af te trekken. Ook omdat de koppelingen er vrij makkelijk vanaf kwamen. Zo kon ik de pulley trekker in de la laten liggen. Met het geluid ben ik nu erg tevreden en de trein rijdt prima.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Minder lawaai Piko hondekop

Bericht door Hube »

Zat nog even te peinzen;
Komt het door de andere motor dat de Hondekop minder lawaai maakt of omdat de motor nu vastgelijmd zit aan het chassis?
De originele motor ligt in feite los in het model.
Hij wordt door een stukje vilt tegen de onderkant van het interieur gedrukt en brengt de trillingen hierop over. Hierdoor, en door de kap, wordt het geluid versterkt.
De micro motor heb ik vastgelijmd en deze ligt dan waarschijnlijk ook niet tegen het interieur.
Misschien iets om ook te proberen…

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minder lawaai Piko hondekop

Bericht door FidOo »

Viel gelukkig erg mee dus dat inbouwen. Mooi dat het ook het resultaat heeft gebracht wat je wilde.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Minder lawaai Piko hondekop

Bericht door Paul_DMV »

Piko loks/treinstellen maken veel geluid bij het optrekken en kruipen omdat de CV waarden van de lastregeling niet goed is afgestemd met de piko motor. Als je deze last regeling wat terug schroeft verdwijnt het geluid van het jitteren en zal het ook soepeler gaan kruipen. Even in het boekje van je decoder kijken, dit zit meestal ergens rond de cv 58/59. Zet de waarde dan zo hoog mogelijk tot het jitteren weer begint.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Minder lawaai Piko hondekop

Bericht door Hube »

Paul_DMV schreef: 22 jan 2024 10:17 Piko loks/treinstellen maken veel geluid bij het optrekken en kruipen omdat de CV waarden van de lastregeling niet goed is afgestemd met de piko motor. Als je deze last regeling wat terug schroeft verdwijnt het geluid van het jitteren en zal het ook soepeler gaan kruipen. Even in het boekje van je decoder kijken, dit zit meestal ergens rond de cv 58/59. Zet de waarde dan zo hoog mogelijk tot het jitteren weer begint.
Paul,
Ik heb een D&H decoder in dit treinstel zitten en allerlei cv instellingen geprobeerd. Ook cv58/59. Dat hielp hooguit een klein beetje.
Ik denk toch dat het geluid veroorzaakt wordt door de motor en overbrenging en dat, dat weer versterkt wordt door de constructie en de kap.
Met de ingelijmde micro motor is het veel beter. Dit ook met de D&H cv instellingen van de tramfabriek.
Het hangt natuurlijk ook af van het omgevingsgeluid en de grootte van de baan.
Op mijn kleine baantje rijden maar een paar treinen tegelijkertijd en sta ik ook heel dichtbij. Dat maakt dat een trein met relatief veel geluid al snel irritant wordt.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Plaats reactie