Dapol koppelingen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

Dapol koppelingen

Bericht door PeterB »

Hallo n-spoorders
Ik wil graag dapol koppelingen toepassen in combinatie met neodymium magneetjes om automatisch te ontkoppelen. Heeft iemand hier ervaring mee? Tweede vraag is waar kan ik deze koppelingen kopen, ze moeten inplaats van de standaard (rapido??) koppelingen komen. En als derde, moet ik de korte, midden of lange versie hebben.

Alvast bedankt voor de reacties,

Peter


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Dapol koppelingen

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik neem aan dat je de klauwkoppeling bedoelt, bij Dapol kan ik niets anders vinden buiten nog een Scharfenberg systeem. Het is voor zover ik kan vinden alleen verkrijgbaar in Engeland bij een aantal leveranciers of bij Dapol zelf. Op de beurs in Houten staat een leverancier met veel Engels spul, wellicht heeft hij het ook.
Dan het probleem. Deze koppelingen worden alleen gemaakt voor NEM, dus de Arnold koppeling met een veertje vervangen gaat dus niet lukken zonder een heftige ombouw. Daarnaast is de koppeling niet bepaald goedkoop.
Ik neem aan dat je het magneetje ergens tussen de rails wil inbouwen. Alleen dan wordt er wel altijd gekoppeld of ontkoppeld. Dus een permanente magneet lijkt mij dan niet de oplossing. Kan het natuurlijk verkeerd hebben...


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Jannesvdijk
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
Locatie: Zwolle

Re: Dapol koppelingen

Bericht door Jannesvdijk »



Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Dapol koppelingen

Bericht door WilcoV »

DM toy levert ze. Ik gebruik ze bij een aantal treinen die ik wil ontkoppelen op rangeerterreinen.
Het werkt op zich heel goed als je ze eenmaal goed hebt afgesteld. Je rijdt met je trein over een magneet, rijd de trein terug en de boel wordt ontkoppeld. Als je dan weer de andere kant op gaat blijft het ontkoppelde deel staan. Dat is de theorie. Het werkt over hat algemeen goed, maar alleen als je de staafjes goed hebt afgesteld die het mechanisme in combinatie met de magneten in werking stellen. Ik ben er zeker niet ontevreden over. Waar je wel op moet letten is de staafjes niet te laag komen te hangen want dan krijg je problemen met je wissels e.d. en niet te hoog want dan werkt de magneet niet goed.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

Re: Dapol koppelingen

Bericht door PeterB »

Dank voor de reacties.

@Wilco, welke lengte koppelingen gebruik jij, short medium of long?

Peter


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Dapol koppelingen

Bericht door WilcoV »

meestal medium. Maar ik heb van alle drie wat in huis en bekijk het per situatie


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie