Die Knochenbahn - de bouw

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

Hier:
viewtopic.php?t=17541
heb ik de totstandkoming van het baanplan beschreven. Tijd om het met de adviezen van enkele forumgenoten verbeterde plan om te zetten in een 3D maquette. Door er een maquette in 1:4 (dus schaal 1:640) te maken, kan ik de verhoudingen tussen de onderdelen beter bekijken en bepalen welke gebouwen waar het beste passen.
Afbeelding

Bij 29 graden hoefde de hete draadsnijder niet hard te werken om het EPS te snijden ;-)

Van de gebouwen uit mijn voorraad maak ik van XPS blokjes op schaal. Die moet ik nog maken.
het volgende plaatje moet dus een beeld geven van het station met omringende bebouwing.

Nog even geduld dus.
Laatst gewijzigd door Bjor op 09 mar 2024 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1516
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Hans »

Hallo Ben,

Indrukwekkend zo'n uitgebreide planning. Je pakt het wel heel professioneel aan.
De hete draadsnijder is een mooi stuk gereedschap.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

Voor landschapbouw is die snijder eindeloos. Er zijn maar weinig vormen die je hiermee niet kunt snijden. Ik bouw landschappen het liefst met XPS, maar ook EPS (piepschuim) is ook vaak heel bruikbaar. Het houdt de baan lekker licht.

En zo' n maquette maakt het mogelijk alternatieve vormen ook eerst te bekijken. Ik kan de baan nu toch nog niet fysiek bouwen (er moet nog geschilderd worden op mijn treinenzolder), dus kan ik eens rustig wat uitproberen.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

Na een heerlijk weekje vakantie op de Sallandse heuvelrug nu weer thuis.
Wonderbaarlijk hoeveel creatieve ideeën er opborrelen tijdens een lekkere boswandeling!
Ik kon er al een paar kwijt op de maquette. Van een deel van mijn voorraad gebouwde en nog ongebouwde huizen en gebouwen heb ik van XPS 1:640 modelletjes gesneden.
Toen wat verschillende vormen van straten en een pleintje geprobeerd. Dit is een ontwerp dat me wel aan staat:
Afbeelding

Een brede straat met herenhuizen komt uit op een klein plein waar een klein station aan ligt. Naar achteren loopt de straat licht op, want het schaduwstation ligt daar onder. Het stationsplein wordt daarom geheel afneembaar. Het plein wordt het laagste punt en het stationsgebouw staat weer op het spoorniveau en is met een stenen trap te bereiken.
In het piepschuim was het aanbrengen van de niveauverschillen niet goed te doen. Dat ga ik in 1:160 uitproberen met laagjes piepschuim. Het stadsgedeelte wordt daarna definitief opgebouwd uit XPS.

Links een gasfabriek, die grotendeels uit styreen en XPS moet worden opgebouwd.
Rechts achter een boerderij. Hier komt waarschijnlijk een klein " uitbouwtje" aan de baan voor ruimte voor een erf, een schuur e.d., want de ruimte is wel erg krap.

Vanaf de achterkant gezien:
Afbeelding

Een blik over de perronsporen:
Afbeelding

Bij de voorste sporen ligt een overweg. Auto's en karren kunnen daar deze sporen oversteken en parallel aan het straatspoor aan het eind rechts een tunnel onder de stad inrijden. (De dwarse sporen onder het spoorviaduct komen er uiteraard niet.)
Afbeelding

Het schaduwstation ga ik " bewaken" met een babycam en ik wil de rijwegen door het schaduwstation analoog met 1 knop per rijweg sturen.
Ik moet nog even proberen hoeveel MTB MP1 aandrijvingen ik met 1 drukknop tegelijk kan aansturen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

De bouw van de Knochenbahn is begonnen!
De afgelopen week heb ik twee modulen gemaakt waarop de baan moet komen.
Afbeelding
Deels kon ik gebruik maken van de oude bedbakken en lattenbodems die ik ook voor de vorige baan gebruikte. Voor de rest gebruikte ik 9mm populieren multiplex.
Een 5m lange rol kurk van 2mm dit wordt als ondergrond en railbed gebruikt.

De volgende stap is het uitzagen van de onderdelen van de ondergrond die op verschillende niveaus op de dwarsspanten worden bevestigd.

Foto's volgen.....

(Maar eerst Kerst vieren :P )
Iedereen fijne Kerstdagen en een prettige jaarwisseling gewenst.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Krab »

Dit zal een gedetailleerde baan worden Ben zoals je al in het klein gemaakt heb .
Leuk om weer te volgen .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

Om de hogerliggende delen van de baan uit te zagen heb ik eerste een matrix over het sporenplan gelegd.
Afbeelding

Die matrix heb ik ook overgebracht op de grondplaat:
Afbeelding

De volgende stap is de zaaglijnen op de kleine matrix aangeven en dan overnemen op de grondplaten.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

En na een uur of wat figuurzagen heeft de basisplaat zijn uiteindelijke vorm.
Afbeelding

Als de basisplaat d.m.v. steuntjes aan de dwarsribben is bevestigd, kan de kurklaag voor het tracé en daarop de rails worden aangebracht.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

Op de dwarsribben schroef ik stalen strips die de basisplaten ondersteunen. De hoogte daarvan bepaal ik met een aluminium hoeklijn, zodat alle steunpunten op gelijke hoogte zitten.

Afbeelding


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

De afgelopen tijd eens wat tijd besteed aan het opruimen en ordenen van mijn treinspullen. Allemachtig, wat enorme verzameling aan draad, bevestigingsmateriaal, kwastjes, plugjes en connectortjes en allerlei zooi die "nog wel eens van pas zou komen (NOT!)" heb ik in de afgelopen 35 jaar verzameld.
Ondertussen hebben schilders en een stoffeerder in de afgelopen twee maanden ons trappenhuis een opknapbeurt gegeven en ligt alles er weer netjes bij.

Dus hebben we de ruimte weer voor onszelf en kon ik de afgelopen weken weer aan de baan bouwen.
Na het figuurzagen en vlak afstellen van de basisplaat heb ik het langs de randen rondlopende trace van twee lagen kurk en rails voorzien.
Daarna als eerste begonnen aan de valbescherming. Zeker op deze baan kan ik niet zonder. Het zou slechts een kwestie van tijd zijn voordat ik met mijn mouw een trein van het paradespoor zou maaien. 110 Centimeter lager ligt dan een onbarmhartig harde plavuizen vloer.
Ergens tussen de zooi had ik een mooi nieuwe plaatje glashelder acryl van 1mm dik liggen. Daar snijd ik strookjes van van ruim 3cm hoog, die in een smal gootje langs de modulen passen. Heel veilig en het valt nauwelijks op. Langs de twee korte zijden en de achterkant komt een beveiliging van 1mm styreen of zorgen hoge landschapdelen voor de beveiliging.

Hier verlaat een BR94 net het " veilige" gebied.
Afbeelding

Nu maar gauw de rest van de beveiliging maken......

Maar natuurlijk eerst de "openingsrit":
https://youtu.be/_lNe87neCB0


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3598
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Schachbrett »

Geen half werk hier,ziet leuk uit in die soort maquette vorm.


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Krab »

Goed idee Ben om acryl van 1mm dik als bescherming te gebruiken .

Is een leuk voorbeeldje voor mij om te gebruiken ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door richard7877 »

leuk Ben om te zien wat je nieuwe baan wordt. ik blijf je weer volgen.
het was ook leuk om je weer even gesproken te hebben laatst.

Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

@ Sjaak,
Ik ben er ook blij mee. Van meer dan 1 meter afstand is hij nauwelijks zichtbaar. Het is wel hard spul. Pas na 20x snijden was ik er door.

@ allen,
Vandaag kwam de 3% helling van Woodland Scenics binnen. Die ga ik z.s.m leggen, zodat het hooggelegen station kan worden geinstalleerd.
Leuk dat jullie meekijken.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

De maquette en het maatraster dat ik over de maquette en de baan heb gelegd, heeft zich uitbetaald. Nu was het vrij eenvoudig om de openingen in de basisplaat te zagen en de rails volgens plan te leggen. Als ik ooit de baan uitbreid of een nieuwe maak, doe ik het opnieuw zo.

De 3% helling kon ik dan ook volgens het ontwerp leggen. De rechte op/afrit langs de voorste rand heb ik 14mm smaller gemaakt, maar het deel langs de korte kant heeft de oorspronkelijke breedte. Het is een kleine baan met veel sporen, dus ik moet wel een beetje woekeren met de ruimte.

De baan is bedekt met twee lagen van 2mm dikke kurk, waarbij de bovenste laag in het zichtbare deel bestaat uit een smalle strook die wordt bedekt met ballast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende fasen bestaan uit het ballasten van de rails, waarna de rails op de modulescheiding kunnen worden doorgeslepen.
Dan is het zaak de bedrading aan te sluiten op centrale 32 polige connectoren die op de besturingsconsole zullen worden aangesloten.
Die komt op een uitschuifbare plaat die onder de rechtermodule wordt gemonteerd.
Net als mijn vorige baan, kan ik de baan omschakelen van analoog naar digitaal en v.v.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

En de uitschuifbare plaat voor de besturingsconsole zit er nu ook in:

Afbeelding

Na het ballasten en doorzagen van de rails op de scheiding, kan ik beginnen met bedraden.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door traiNiac »

Strak werk Ben!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

Dank, Harry. De console stond bij mijn vorige baan op een Ikea computertafel op wieltjes. Dat was toch veel gehannes als de draden bij het verplaatsen van de tafel weer eens ergens achter bleven haken. Een uitschuifbaar blad is toch veel handiger.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

Op mijn vorige baan gebruikte ik een ratjetoe aan lampen en spotjes om mijn baan te verlichten. Resultaat, verschillende kleurtemperaturen, ongelijkmatige verlichting, schaduwwerking op de baan en nog zo wat.
Bij de Knochenbanhn wil ik het iets netter aanpakken en daarom heb ik van wat latjes en profielen een raamwerk gemaakt met vier ledstrips.
De baan wordt nu mooi egaal verlicht en als ik aan de baan werk, sta ik niet meer in mijn eigen licht.

Afbeelding


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

Toen de verlichting op orde was, werd het tijd om de rails door te zagen en de modulen te scheiden, om de bedrading aan te kunnen sluiten.
Nu zocht ik al jaren naar een soort stalen deuvels, waarmee ik de modulen elke keer bij een koppeling zonder geduw en getrek exact op de juiste positie kan koppelen. Nooit kon ik daar iets voor vinden, totdat ik een draadje van Harry (traiNiac) doorlas, waarin hij een modulekoppeling met stalen uitlijndeuvels (zo blijken die dingen te heten) toonde.
Desgevraagd wist hij zich te herinneren die ooit hier https://www.eminent-enschede.nl/index.p ... 1&Itemid=1 te hebben gekocht.

Na nogmaals verder te hebben gezocht naar "uitlijndeuvels" vond ik op Marktplaats deuvels met een punt. Die leken me nog iets beter, dus daar heb er een paar van gekocht. (De verkoper ze in het VK gekocht en had een partij over. Inmiddels is hij uitverkocht en door de Brexit worden ze niet meer naar het continent verstuurd.)

De deuvels:
Afbeelding

en gemonteerd:
Afbeelding

Ik hoef de modulen bij het koppelen nu niet meer te justeren.
Met drie bouten in de gaten, worden de modulen stijf aan elkaar gekoppeld.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

In stilte ben ik de afgelopen maand aan het bedraden geslagen. Een module is klaar en de tweede staat op de werktafel.
De Knochenbahn doet zijn naam eer aan; geen gekruip en gekreun onder de baan en solderen boven je - Auw! - hoofd, maar lekker ontspannen aan tafel met muziekje en biertje erbij.

Afbeelding

Onder de module loopt zowel een gelijkstroom- als een wisselstroom U-vormige voedingsleiding waar ik de rails, wisselmotoren en evt. seinen op heb aangesloten. Het strak langs de zijkanten monteren van sommige wisselaandrijvingen was en wel even een "dingetje", want niet alle schroefoogjes waren goed bereikbaar. En schroeven "om een hoekje" blijft lastig ;-)
Maar: ze zitten vast en ze werken.
Rechts op de onderrand zitten twee 32-polige, z.g. mescontactlijsten, die ook onder mijn vorige baan zaten. Die bevielen prima. Een 32 polige kabel verbindt straks iedere module met de uitschuifbare besturingsconsole die onder de andere module hangt.

Nog wat laatste draadjes aansluiten, de diverse schakelaars monteren en dan gaan we testen.
Dit draadje is dus nog niet op zijn eind.........


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door BartenThomas »

Als ik het goed zie gebruik je ongeïsoleerde koperen draden voor je ringleidingen. Die kunnen elkaar raken en dus kortsluiten.
Ga je daar nog iets aan doen om dat te voorkomen?
Ik dorst het niet aan en heb geïsoleerd draad gebruikt en hier om de 10? cm een stukje isolatie weggehaald. Een hoop werk en lastig klusje, maar wel een lekker idee.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

Dat valt reuze mee. Onder mijn vorige baan lagen de draden zo'n 7 jaar nog wat dichter bij elkaar.
Zie: viewtopic.php?p=157403#p157403
Nooit kortsluiting gehad, ook omdat ik niet meer onder de baan kan werken, maar de modulen voor werkzaamheden altijd op hun kant moet zetten. Maar aan de linker kant hangen de draden over ruim 30 cm vrij, dus daar komt wel een klosje tussen.
Gelukkig is installatiedraad erg stug en loopt de draad door nauwe gaatjes in de dwarsribben. Er staat dus wel een aardige trekspanning op de draden.
En het voordeel is dat ik overal waar ik wil een aansluiting kan toevoegen.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3532
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door janiegein »

dank Ben heb dit draadje ingelezen en zoals ik van je gewend ben weer de nodige complimentenb verdiend en ben blij dat je hier nu actief bent en ga zeker dit draadje volgen en misschien wel stiekum zaken die jij achter jouw oogbollen zag gebruiken hihi voor nu dank voor update en ik zal blij zijn dat ik ook weer aande gang kan met totaal nieuwe baan met verschillende lagen om op beperkte ruimte toch zoveel mogelijk beweging te realiseren geduld is iets wat ik laatste half jaar heb geleerd dus vraag jullie geduld ook nog even voor ik echt weer aan de gang ga met de geinbaan in oude lullen huis hihi ik ga wel gewoon door op draadje geinbaan maar dan concept twee.

groet jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn - de bouw

Bericht door Bjor »

Nu de bedrading van het onderste deel van de baan klaar is, is het tijd om dat deel aan te sluiten op de besturingsconsole.
Net als bij de vorige baan gebruik ik 32 polige contactlijsten voor de koppeling modulen - console. De DC voeding is als eerste aangesloten. Daarna volgen ca 60 aansluitingen van wissels, schakelaars om sporen stroomloos te zetten en LEDs die de stand van de wissels in het schaduwstation aangeven.
Afbeelding

De console in gesloten toestand. Links één van de 32 polige contactlijsten.
Afbeelding

...........en weer door!


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie