Herstart! verkoop magneetkoppelingen

Gespoten kant en klaar 3D print onderdelen voor NS locs en treinstellen

Moderator: Paul_DMV

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Herstart! verkoop magneetkoppelingen

Bericht door Paul_DMV »

We gaan weer door, zie berichten verderop!
------------------------------------------------------------------

Helaas, ik stop (voorlopig) met de verkoop van 3d geprinte koppelingen.

Ik heb de afgelopen 3 jaar enorm veel mensen blij kunnen maken met betaalbare 3d geprinte magneetkoppelingen, ik denk wel 5000 stuks per jaar als het niet meer was. Voor dit soort aantallen moet je een heel stabiele kwaliteit kunnen leveren met >99% betrouwbaarheid, anders regent het klachten. De productie heb ik altijd via Shapeways gedaan omdat zij deze betrouwbaarheid konden bieden. Dit ga je niet op je thuisprinter voor elkaar krijgen in je vrije tijd naast een drukke baan, want dit is niet mijn werk, maar was leuk voor erbij, vooral waar ik zelf behoefte aan had en wat ik dan met niet al te veel tijd ook kan bijmaken voor anderen.

Shapeways heeft afstand gedaan van de "Frosted Ultra Detail" printers, ze werden oud en te duur om te onderhouden. Deze "FUD" printers konden zeer nauwkeurig en relatief sterk materiaal kon printen (geen supports nodig etc). Hierdoor ben ik nu aangewezen op verschillende alternatieven die het beide niet hebben gehaald. Sterk materiaal (PA12) was te onnauwkeurig, voor goed inklikken van de koppeling, en mooi klemmen van de magneet. Elke badge was weer anders qua maat, het komt nu eenmaal heel erg nauw. Ander materiaal dat wel de juiste accuracy haalde (TAN) was weer te breekbaar. Sommige koppelingen braken zelfs op het dikste punt zomaar in tweëen.
Er is nu het afgelopen half jaar zo veel tijd en geld in proef leveringen gaan zitten dat het voor mij voorlopig geen zin heeft om hiermee door te gaan. Het doel is namelijk iets te kunnen bieden waar mensen heel blij van worden, en dat gaat momenteel niet. In het adviseren en aannemen van bestellingen, versturen van pakketjes, contact met honderden klanten gaat al zo veel tijd in zitten dat ik er niet ook nog eens een lading aan klachten bij kan hebben.

Je zou verwachten dat de techniek altijd vooruit gaat en het alleen maar beter zou worden, maar hier valt een stukje aanbod van productie momenteel dus even weg. Voor Shapeways lijkt er ook te weinig markt voor om deze printers die aan het eind waren te vervangen. Mocht er weer iets nieuws komen zal ik zeker kijken of we de draad weer kunnen oppakken, maar de huidige alternatieven (incl de beste resin printers) zijn het niet voor een printje dat ook functioneel moet zijn en zonder veel handelingen in grote aantallen bij de klant terecht moet kunnen komen.
De meest verkochte maten zijn dus nu op, niet meer bestelbaar! Van de wat minder verkochte producten is nog wat voorraad, zoals de aparte maatjes, TEE RAM etc, maar daarbij geldt op=op.

Ik vind het echt heel jammer dat ik dit moet melden, maar het is even niet anders.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Stop verkoop magneetkoppelingen ivm aanbod Shapeways

Bericht door OBBinN »

Zonde, hopelijk komen ze weer met een goed alternatief.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: Stop verkoop magneetkoppelingen ivm aanbod Shapeways

Bericht door Rehorst »

Paul

Jammer ik gebruik ze al een hele tijd naar volle tevredenheid en heb er nog veel nodig.
Dus afwachten maar tot je goed materiaal gevonden heb.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Gebruikersavatar

Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Stop verkoop magneetkoppelingen ivm aanbod Shapeways

Bericht door Smolderz »

Paul, heb je dit materiaal al gezien en geprobeerd?
https://www.shapeways.com/materials/fin ... -plastic-3
Ik doel op de "Clear Ultra Fine Detail Plastic" variant. Ik heb hier een paar prints van staan en het is zeer vergelijkbaar met FUD.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Stop verkoop magneetkoppelingen ivm aanbod Shapeways

Bericht door WilcoV »

Ik weet niet of het wat is maar is I-Materialize geen alternatief voor je?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Stop verkoop magneetkoppelingen ivm aanbod Shapeways

Bericht door Paul_DMV »

Paul, heb je dit materiaal al gezien en geprobeerd?
https://www.shapeways.com/materials/fin ... -plastic-3
Ik doel op de "Clear Ultra Fine Detail Plastic" variant. Ik heb hier een paar prints van staan en het is zeer vergelijkbaar met FUD.
Bedankt voor je suggestie. Deze heb ik nog niet geprobeerd, wel al eens gehoord van Mitchell, maar dat er ook nadelen aan zitten, dat het iets sneller kromtrekt, wat op zicht bij de koppelingen niet echt een probleem hoeft te zijn. Zal eens een test laten maken binnenkort. Ik vind het wel gek dat de op de site vernoemde tensile strenght voor clear lager is dan die van tan.

Het punt is, ik wel echt wel graag door, en zal ook wel weer goedkomen. Maar het punt is vooral dat ik nu niet aan de vraag kan voldoen en even een break nodig heb om de supply chain weer te herstellen.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Stop verkoop magneetkoppelingen ivm aanbod Shapeways

Bericht door WilcoV »

Het punt is, ik wel echt wel graag door, en zal ook wel weer goedkomen. Maar het punt is vooral dat ik nu niet aan de vraag kan voldoen en even een break nodig heb om de supply chain weer te herstellen.
Heel logisch Paul, beter iets even niet doen dan maar halfslachtig.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Stop verkoop magneetkoppelingen ivm aanbod Shapeways

Bericht door Jettuh »

Voor Shapeways lijkt er ook te weinig markt voor om deze printers die aan het eind waren te vervangen
Het probleem zat hem in dat deze printers 24/7 draaien en 3D Systems gestopt is met productie en onderhoud van deze printers, dit betekent dat er geen reserve onderdelen meer waren.
Bestaande printers werden dus door bedrijven opgekocht (ook Shapeways) om die te kanibaliseren en te gebruiken voor onderdelen (die dus al gebruikt waren).
Uiteindelijk gaat dus de onderhouds kosten omhoog en de kwaliteit omlaag en zijn er geen printers meer om te verbruiken.

Wij hadden liever ook de Smooth en Smoothest aangehouden (en helaas kan dit materiaal niet op hun nieuwere printers gebruikt worden :( )


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Herstart productie magneetkoppelingen!

Bericht door Paul_DMV »

Inmiddels heb ik goede resultaten met Clear ipv Tan, door dat deze bij trekproef bij breek 11% rek heeft ipv 3% bij Tan, die wel hogere treksterkte heeft is dit Clear veel minder gevoelig voor breken door buigen van het materiaal. En toch heeft deze wel de vereiste vormvastheid wat ik niet met een nylon materiaal voor elkaar kreeg. Daarnaast heb ik de magneet houder rondom 0,1mm dikker gemaakt, en alle scherpe binnenhoeken rond gemaakt met R0,2mm, het is weinig, maar kan net het verschil maken op de zwakste plekken.

Kortom, de proeven zijn gelukt en de nieuwe voorraad is onderweg. Helaas is de inkoopprijs hiervan wel weer fors duurder dan TAN, en moet ik de prijs daardoor iets verhogen. Maarja beter dan niet kunnen leveren.

Wil je de nieuwe prijslijst ontvangen, stuur me dan even een mailtje naar contact.3dprintn@gmail.com


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Stop verkoop magneetkoppelingen ivm aanbod Shapeways

Bericht door BartenThomas »

Hoi Paul,
Betekent dit dan ook dat ze transparant zijn ipv zwart?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Herstart! verkoop magneetkoppelingen

Bericht door Paul_DMV »

Nee hoor, de vorige series waren ook transparent, alle items worden nog zwart gespoten voor ze gereed zijn voor verkoop.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Plaats reactie