Luffa waanzin!

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Luffa waanzin!

Bericht door Folkert van Wijk »

Al vele jaren voordat ik aan ons spoorbaantje begon, heb ik al eens wat aan model- en dioramabouw gedaan.

Natuurlijk heb ik daar toen ook wel wat voor en over gelezen. Een magisch maar in Nederland bijna onbereikbaar materiaal, wat ik in boeken en bladen veel tegenkwam, was wat ze in het engels "rubberised horse hair" noemde. Op de vele foto's zag het er geweldig en natuurgetrouw uit vooral als materiaal voor bosjes en struiken zoals bramen en andere woeste begroeiingen.

Mijn queste voor dit magische paardenhaar is inmiddels wat in de vergetelheid geraakt. Echter tot het moment dat wij, alweer een hele tijd terug, een woke schuursponsje kochten...

Wordt dit mijn, nu nog, ongekroonde vervanger van het rubberen paardenhaar?

Iedere keer als ik het zag liggen (en of als rechtgeaarde huisman hanteerde) dacht ik "Hm daar zouden wij voor de treinbaan ook best wel eens wat mee kunnen."

Het feit dat het spul ( Luffa heet het) organisch is, houdt in dit geval ook in dat het vanzelf al een natuurlijke structuur heeft.

Kortom ik ben wat met Luffa aan het experimenteren geweest...

Het is stug spul en als je het wilt scheuren dan druk je het plat. Dus knippen is het handigst. Er zitten compacte en hele open stukken in die je naar gelang kunt gebruiken.

Het is van zichzelf erg licht van kleur (rij 1 van onder) en Ik heb geprobeert om het te kleuren door het te weken in inkt maar dat werkt niet of nauwelijks (rij 2)
Daarna heb ik het met de spuitbus bewerkt en dat gaat beter, daarna kan je het ook goed drybrushen voor wat variatie in de kleur. De varianten op de foto zijn nog zonder blad, waarvoor je natuurlijk, als volgende stap, allerhande strooisel kunt gebruiken.

Wordt vervolgd...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Luffa waanzin!

Bericht door Bjor »

Het lijkt wel een beetje op IJslands mos, maar dan meer verstrengeld. Voor houtwallen en hagen lijkt het me zeer geschikt.
Een mooie vinding!


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Luffa waanzin!

Bericht door OBBinN »

Eens kijken waar dat te scoren is en wat mee rommelen. Zoek nog iets om soort van prikkelbosjes mee te maken..


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

MarkV
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2022 15:02

Re: Luffa waanzin!

Bericht door MarkV »

Interessant, ik ben heel benieuwd naar wat voor moois je gaat maken. Nieuwsgierig geworden ben ik gaan snuffelen, maar er is niet veel te vinden. In een YT-video die ik wel vond wordt het spul gekleurd met waterverf.



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Luffa waanzin!

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank voor het filmpje!
Dat kleuren gaat op die video een stuk makkelijker en sneller dan bij mij.
Ik zal ook nog eens wat experimenteren.
Wel ga ik er alleen struiken en bosjes van maken.
Voor bomen vind ik het persoonlijk minder geschikt.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Luffa waanzin!

Bericht door maarten »

Goede vondst Folkert! Jammer dat ik dat gisteren nog niet wist, had ik in de stad even kunnen kijken of ik zo'n ding kon vinden. ;)

De reden dat het in het filmpje beter kleurt dan bij jou is omdat het geen verf is maar pigment! Dat kleurt vele malen sterker dan verf. Je kunt het onder andere kopen bij de bouwmarkt. Het wordt gebruikt om bijvoorbeeld latex muurverf op kleur te maken.

Zojuist heb ik geleerd dat luffa ook wel sponscourgette of sponskomkommer wordt genoemd, hij komt uit de komkommerfamilie. Als je geduld hebt kun je het makkelijk zelf kweken, zaadjes kun je online kopen. Zo te lezen heb je er niet eens een kas voor nodig. en mooier nog, het is nu het seizoen om met de kweek te beginnen. ;)

Zeeschuim kun je trouwens ook makkelijk zelf kweken. Dat heb ik al eens succesvol gedaan. De zaadjes kosten verhoudingsgewijs maar een fractie van wat de 'grote fabrikanten' vragen voor een doos(je). Het mooie is ook dat als je het eenmaal hebt laten drogen, je heel makkelijk nieuw zaad van kunt winnen. Eén zakje is genoeg voor een tropisch regenwoud. ;-) Maar ja, het is natuurlijk geen snelle oplossing. :geek:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Luffa waanzin!

Bericht door Folkert van Wijk »

Voor mensen met geduld, groene vingers, of een grote treinbaan is zelf kweken een mooie uitdaging en natuurlijk een voordelige optie. Ikzelf koop wel een paar voor gekweekte en gedroogde komkommers...


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Luffa waanzin!

Bericht door maarten »

Met sponskomkommer heb ik geen ervaring, met zeeschuim wel. Dat kweken is echt makkelijk hoor, ik heb ook geen groene vingers. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Luffa waanzin!

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

Met blad...


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Luffa waanzin!

Bericht door maarten »

Wauw, dat ziet er erg goed uit zeg! _o_


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Luffa waanzin!

Bericht door Folkert van Wijk »

Ja, nu ik het zo na een nachtje slapen weer terug zie is het niet verkeerd. Het mooiste resultaat is dan vooral met microblad. Die twee links achter en de op één na voorste rechts zijn met fijne vlokken dat is wat minder overtuigend.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Luffa waanzin!

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding



piksov
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Luffa waanzin!

Bericht door piksov »

Dat struikje rechtsachter het wagentje ... die is heel mooi...


Wat voor loof zit daar op ?

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Luffa waanzin!

Bericht door Folkert van Wijk »

piksov schreef: 11 mar 2024 11:08 Dat struikje rechtsachter het wagentje ... die is heel mooi...


Wat voor loof zit daar op ?

Guus
[Noch, 07142] Laub, hellgrun.

Persoonlijk vind ik het iets te fel van kleur.
Maar voor af en toe als variatie wel lekker lente fris.

Ik zal hem waarschijnlijk meestal gaan mixen.
Binnenkort wil ik ergens nog Noch laub nummer 07300 kopen. Dat wat meer bruingroen laat zich makkelijker gebruiken en mixen met de rest van het landschap.



BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Luffa waanzin!

Bericht door BartenThomas »

Erg realistisch :Thumb
Noch laub 07300 is toch een matje? (foliage)
Knip je de blaadjes eraf ofzo?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Luffa waanzin!

Bericht door Folkert van Wijk »

BartenThomas schreef: 11 mar 2024 12:41 Erg realistisch :Thumb
Noch laub 07300 is toch een matje? (foliage)
Knip je de blaadjes eraf ofzo?
Oh ja ik zie het. Nee een matje moeten we niet hebben. 🥴
Op zoek naar nog iets anders dan maar...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Luffa waanzin!

Bericht door Folkert van Wijk »

Nog meer Luffa fun.
Dit keer met nieuw groen spul van Green Stuff World.
De kleuren zijn erg mooi en het strooisel is nog net iets fijner als dat van Noch...
Maar ja de prijs is er ook naar...

Afbeelding


Plaats reactie