Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door Krab »

Goed bezig Marco ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door Folkert van Wijk »

Loopt je pendel spoor wel vlak? Want dat is voor een ijk/inmeet spoor wel handig denk ik...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door kootje007 »

Goed punt Folkert! Het inmeetspoor begint op het rechte stuk op het witte gedeelte. En dat is vlak. Meen ik. Ga ik morgen even controleren.

Vandaag het pendelspoor aangesloten. Dikke storing op de z21 maar de yamorc bezetmelder ging wel aan...huh? Bleek ik een bezetmelderdraad aan de verkeerde rail gesoldeerd te hebben. Oeps. Snel opgelost. De 2 laatste wissels moeten nog even een servo krijgen. Ik moet ook eigenlijk alle servo's toegankelijk maken vanaf onderen...bedacht ik mij vandaag pas.

Eindelijk ook de paar wisselstoringen die ik had opgelost. In het binnenwerk van de wissels zit een mechaniekje om stroom door te zetten, ik denk dat die bij 2 wissels scheef zat, ik heb ze maar verwijderd. Problemen opgelost.

En dan zowaar een filmpje! Even zonder geluid want men had niet door dat ik aan het filmen was...ik dacht even dat de railbus moeite had om de helling op te komen maar mijn dochter zat aan de knoppen en liet de bus dus even langzamer rijden...



Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door Folkert van Wijk »

Mooi hoor, dat loopt lekker zo.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door traiNiac »

leuk filmpje Marco


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door kootje007 »

@Folkert van Wijk helaas, het pendelspoor loopt niet vlak. Niet erg, dan blijf ik een ander blok gebruiken als inmeetspoor.

Vandaag een deel van de rails gelijmd met boekbinderslijm. Ook de laatste wissels voorzien van een servo. Deze ook toegankelijk gemaakt vanaf onderen. Dat moet met de andere 6 nog even gecontroleerd worden. Wel zo handig dat ik er later nog enigzins bij kan mocht dat nodig zijn.

Afbeelding
(Gelukkig heb ik veel hout)

Morgen maar eens xps halen zodat ik de gaten tussen de baan dicht kan leggen. Wel zo prettig als er een trein valt. Ook om de hele baan komt een hogere rand.

En dan maar eens met karton een bergprofiel bedenken om te zien hoe het gaat worden. Hier heb ik wel zin in.

Vanavond de baan in iTrain beter gemaakt en uitvoerig getest. Met virtueel rijden werkt het nu goed. Treinen in 2 richtingen en alleen de railbus mag het pendelspoor op. Er zaten een paar kleine foutjes in die opgelost werden met de magneet (koppelen). De proeflicentie loopt wel bijna af dus er moet even wat geld uitgegeven worden. Ik kan gelukkig met de standaardversie uit de voeten. Maar het is het waard vind ik.

Marco


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door Folkert van Wijk »

kootje007 schreef: 08 mar 2024 23:30 @Folkert van Wijk helaas, het pendelspoor loopt niet vlak. Niet erg, dan blijf ik een ander blok gebruiken als inmeetspoor.
Ik heb een losse plank met een lang inmeet en kort programmeer spoortje. Dat werkt opzich goed, maar is wel lastig om steeds aan en af te koppelen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door kootje007 »

Ja inderdaad, je hebt wel die bezetmelders nodig. Of wie weet moet ik daar maar even een arduino voor pakken. Het liefst heb ik een stuk spoor wat niet tussen wissels zit. Stel dat de loc toch stil komt te staan op een wissel, dan kun je weer opnieuw beginnen met meten.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door kootje007 »

Niet heel veel voortgang. Bezig met het vastlijmen van de baan, nog een klein stukje te gaan. Even de tijd nemen om rechte stukken ook mooi recht te leggen.

Ook ben ik de servo's toegankelijk aan het maken vanaf onderen. Dat ia best lastig, ik had dat vanaf het begin anders moeten doen, maarja, aldoende leert men. Sommige plekken moet ik wat hout wegzagen wat lastig is om bij de te komen. Nu een multitool geleend zodat het makkelijker gaat.

Dan wil ik de baan dichtmaken met foam of xps en een rand om de baan maken zodat treinen niet kunnen vallen.

Ook wil ik beginnen aan muren op plekken waar ik nu nog bij kan. Bv de tunnel helemaal vooraan onder het pendelspoor omhoog. Deze muur zal doorlopen in het plafond dus gebogen zijn. Geen idee wat ik daarvoor kan gebruiken. Misschien kan en klare kartonnen muren, maar wellicht heeft iemand een beter idee.

Tips zijn welkom voor welk materiaal. Foam, xps, waar kopen, hoe dik etc.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door kootje007 »

Uiteindelijk kom ik steeds uit bij het grijze xps vd kwantum. Veel te veel natuurlijk maar ach, dat komt wel een keer van pas als ik de overloop van ander laminaat ga voorzien.

Dus dat zojuist gekocht en wauw dat gaat erg mooi. Dus ik kan muren en tunnelportalen gaan maken.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door Folkert van Wijk »

Dat is dat 5 mm spul toch?
Deze schuur ik altijd eerst een beetje om de glimmende hardere toplaag er af te halen.
De Gamma bij ons heeft/ had geel xps van 2cm p.st.
En ik heb laatst bij pontmeyer roze gevonden van 2 en 3 cm.
Bovengenoemde zijn ook met een thermocutter te snijden.
Verder heb ik van dat dikke gele spul met een zilverfolie laag die is mooi om grote stukken mee te doen. Maar deze is alleen met een zaag of mes te snijden.
(Waarschijnlijk omdat het ook brandwerend is.)


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door OBBinN »

Folkert van Wijk schreef: 16 mar 2024 15:11 De Gamma bij ons heeft/ had geel xps van 2cm p.st.
Ik heb van de Gamma blauwe ondervloer gebruikt. Later werd dit groen.. Ook een millimeter of 5 dik en laat zich prima bewerken. Het overgrote deel heb ik de rails zo op gelegd en verlijmd met boekbinderslijm. Op nieuwe delen die ik nu bouw heb ik het eerst grijs geverfd waar de rails komt te liggen, naderhand komt daar het ballastbed nog overheen, maar valt het blauwe of groene niet meer op als ik stukken vergeet of bij de wissels.

Bij de Bouwmaat zijn ook dikke platen (ook cm of 2) verkrijgbaar per stuk, alleen heb je dan wel een bedrijfspas nodig anders kom je niet binnen.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door maarten »

Als je het hebt over de gele XPS-platen, dat wordt verkocht bij Hornbach in verschillende diktes. Ik heb ooit een pak gehaald van 4 cm. Die in Breda heeft het op voorraad (drive-in gedeelte) en die in Tilburg volgens mij ook.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door kootje007 »

Folkert van Wijk schreef: 16 mar 2024 15:11 Dat is dat 5 mm spul toch?
Deze schuur ik altijd eerst een beetje om de glimmende hardere toplaag er af te halen.
Klopt 5mm! Dank voor de tip!
OBBinN schreef: 16 mar 2024 15:23 Ik heb van de Gamma blauwe ondervloer gebruikt. Later werd dit groen.
Ja ik vond ook nog ander spul maar dat had vakjes van 1 bij 1 cm, met dus al een rilletje erin. Maar dat was vast ander spul.
maarten schreef: 16 mar 2024 19:44 Als je het hebt over de gele XPS-platen, dat wordt verkocht bij Hornbach in verschillende diktes. Ik heb ooit een pak gehaald van 4 cm. Die in Breda heeft het op voorraad (drive-in gedeelte) en die in Tilburg volgens mij ook.
Ja zag ik, ik vond 4cm erg dik maar wellicht haal ik dat nog. Eerst maar even hiermee bezig.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door kootje007 »

Zojuist roze xps platen van 125x60x2cm gehaald bij Jongeneel in Zwolle. Daar kan het gewoon per stuk. 8 euro nog wat voor 2 platen.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door Folkert van Wijk »

Klinkt goed, kun je mooi aan de slag.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door kootje007 »

Zeker! Benieuwd wat het allemaal gaat worden. De prioriteit ligt eerst even op veilig kunnen rijden, dus eerst ga ik de omranding maken.

Vandaag alle blokken even goed opgemeten. In totaal kom ik op 13,5m baan op deze kleine oppervlakte.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door Krab »

Hoi van mijn baan zal niet veel groter zijn in lengte ,doordat ik een 5 sprong schaduwstation heb .
Is mooi en makkelijk spul daar maakte ik altijd een kerstbaantje op in mijn oude huis .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn

Bericht door kootje007 »

Weinig nieuws te melden, er moest een kinderkamer verbouwd worden. Nieuw raam, isoleren en voor je het weet is het compleet gestript. Nu in opbouwende fase.

Qua modelspoor; in totaal nu 8 vam wagons, en het vam gebouw is binnengekomen. Binnenkort eens mee verder.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Plaats reactie