5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Jeroen »

Nou Joop, ik snap echt geen bal van wat je schrijft over dat ‘geslinger’. Maar ik rijd al jaren, bijna 20 inmiddels, met analoge verlichting in wagons en/of als sluitverlichting en dan gaat prima. Ja, je kan het niet uitzetten. Lekker boeiend. Daar gaan we geen dure functiedecoders in zetten. Dat doe ik enkel in stuurstands ofzo. Ik denk dat je problemen ziet die er niet zijn.


Afbeelding
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door OBBinN »

Zaunkönigs Bahn schreef: 17 mar 2024 01:03 Digitaal gaan betekend dus ook alles digitaal, ook je verlichting.
Ik heb ook rijtuigen met binnenverlichting zonder decoder. Staat al tijden op de baan en heb nergens last van.. precies wat Jeroen zegt;
Jeroen schreef: 17 mar 2024 08:44 Ik denk dat je problemen ziet die er niet zijn.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

piksov
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door piksov »

Ik heb ook een FLM BR44 met sound, maar met een mx ipv ms sound decoder, ding gaat ook als een speer ...

Guus


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ja, wat gezegd wordt: voor de led's van de verlichting heb je maar 3V nodig, met led-modules soms 12V of 15V Ik weet ook niet wat Joop met opslingeren bedoelt. Misschien heb je het over spanningsverdubbeling of een booster, maar spanningsverdubbeling is totaal niet nodig voor verlichting. 15V is ruim genoeg, meestal al wat te veel. Wat je doet om de wagons van licht te voorzien met led's dat is gelijkrichten met en dan een condensator inzetten om geflikker te voorkomen en weerstanden om de stroom te beperken. Wel zorgen dat de laadstroom niet te groot word (daarvoor zorgt een weerstandje). Het kan ook met ouderwetse gloeilampjes. In beide gevallen geen problemen met digitaal.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Peter Ruifrok
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Peter Ruifrok »

Sorry, heb nog even goed gekeken. Ik heb twee layouts, ieder met hun eigen DR5000. De ene wordt gevoed door een 15V DC trafo, de andere door een 19V trafo. Op die laatste rijden onder andere de beide BR44's en de rode BR216. De bruine BR216 rijdt op de andere baan. Op beide banen staat 3000 mA. 5 DCC locs stuk in 1 jaar lijkt me echt teveel toeval (of het nu de decoder is of de motor). Mijn 5 centen.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Ipharra »

Als ik jouw was, de 19V trafo als de wiedeweerga vervangen door een 15V, ben er haast wel zeker van dat dit de bron is van alle ellende. Ook omdat de locs die defect zijn geraakt op bijna 18V hebben gereden, wat niet echt aan te raden is voor N-spoor.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door kootje007 »

Peter Ruifrok schreef: 17 mar 2024 13:05 Op beide banen staat 3000 mA.
Spanning, dus het aantal Volt staat op de rails. Stroom, dus het Amperage gaat door de rails. En dit kan in jouw geval dus maximaal 3A zijn. Als er maar 1A gevraagd wordt door de treinen etc. dan gaat er dus maar 1A door de rails.

Ontopic, ik heb een z21start en mijn baan is in aanbouw. Ik heb de 18v adapter die er bij zit, eigenlijk geen problemen maar rijd nu natuurlijk ook bijna niet. Ik heb een 15v, 3.4A trafo gekocht en sluit die binnenkort aan. Of het nodig is, zeg het maar, maar 15v is gewoon al wel meer dan voldoende. Wel vreemd dat op de z21 18-24v staat bij de aansluiting...
Laatst gewijzigd door kootje007 op 17 mar 2024 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Nijboer »

Wat naast die hoge spanning van 18V ook nog kan zijn, ESD.
Ik weet het, bijna niemand gelooft daar in. Zelfs de decoder fabrikanten niet, getuige de verpakking waarin
ze aangeboden worden.
Maar het bestaat zeer zeker wel. Dus het kan zijn dat je een ongelukkige stoel of vloer bij je spoorbaan
hebt waarmee je steeds heel makkelijk oplaadt. Als je dan een locje oppakt, dan breng je jouw lading over en later kan er een te
harde ontlading plaatsvinden, en kan er een zo'n mini-bliksem door je decoder heen schieten.
Bedenk dat er zeer gevoelige componenten op de decoder zitten die eenvoudig stuk kunnen.

Dit zou trouwens niet verklaren waarom er een motor stuk is gegaan.. daar zit in principe geen halfgeleider in.

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Als je lampjes gebruikt voor de verlichting zijn er geen problemen. Maar gebruik je leds, dat zijn diodes die, als er stroom doorheen gaat, gaan oplichten, maar het zijn nog steeds dioden! Zit helemaal vooraan de schakeling een weerstandsnetwerk om de spanning terug te brengen naar aanvaardbare voltages, dan zal het zeer waarschijnlijk geen problemen geven. Maar voor degene die eerst met een gewone diode de DCC wil gelijkrichten met daarachter een condensator tegen eventueel flikkeren van de verlichting moet oppassen. Want de led die je daarachter zet is ook een diode. En dan hangt het ervan af of daar nog capaciteiten (condensator) zijn, hoe klein ook. Het zal geen echte stroom kunnen leveren, maar het kan wel tot gevolg hebben dat je spanning wordt vermenigvuldigd. Het is dus zeer afhankelijk van hoe de schakeling in elkaar is gezet.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

Wij werken met 3v custom ledstrips van een modelbouwwinkel in Engeland. Als buffer zit daar een 470uf 10v condensator overheen . Daarvoor uiteraard een gelijkrichter en weerstanden om de spanning omlaag te krijgen . De br44 trok een onverlichte goederentrein overigens toen hij stuk ging (de laatste keer )De 15v adapter zal ik zsm bestellen , hopelijk is het daar mee opgelost, want elke paar maanden een locomotief retour ben ik nu wel goed zuur van . Bedankt voor het meedenken allemaal tot zover !


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Jeroen »

Zaunkönigs Bahn schreef: 17 mar 2024 18:39 Als je lampjes gebruikt voor de verlichting zijn er geen problemen. Maar gebruik je leds, dat zijn diodes die, als er stroom doorheen gaat, gaan oplichten, maar het zijn nog steeds dioden! Zit helemaal vooraan de schakeling een weerstandsnetwerk om de spanning terug te brengen naar aanvaardbare voltages, dan zal het zeer waarschijnlijk geen problemen geven. Maar voor degene die eerst met een gewone diode de DCC wil gelijkrichten met daarachter een condensator tegen eventueel flikkeren van de verlichting moet oppassen. Want de led die je daarachter zet is ook een diode. En dan hangt het ervan af of daar nog capaciteiten (condensator) zijn, hoe klein ook. Het zal geen echte stroom kunnen leveren, maar het kan wel tot gevolg hebben dat je spanning wordt vermenigvuldigd. Het is dus zeer afhankelijk van hoe de schakeling in elkaar is gezet.
Joop, toe nou…ik heb die ECoS al bijna 18 jaar aan de gang met z’n digitale blaf. Er staat of stond nergens op een enkel doosje dat verlichting niet zou gaan vanwege jouw verhaal. Als jij elk wagonnetje van een functiedecoder wilt gaan voorzien, prima. Maar verkondig het niet als waarheid, want dit
En dan hangt het ervan af of daar nog capaciteiten (condensator) zijn, hoe klein ook. Het zal geen echte stroom kunnen leveren, maar het kan wel tot gevolg hebben dat je spanning wordt vermenigvuldigd.
is echt bangmakerij. Vooropgesteld dat verder iemand dit snapt.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ja Jeroen, dat weet ik niet. Kreeg het idee dat er zelf geknutseld werd met losse dioden en condensatoren. Als er kant en klare setjes worden toegepast zal het wel niet voorkomen. Overigens snap ik niet dat er heel veel geld uitgegeven wordt aan van alles wat en voor een paar functie decoders wordt dan in ene moeilijk gedaan. Zo duur zijn die decoders nu ook weer niet. Ik heb vroeger op zo'n 200 meter van het spoor gewerkt en dan vier hoog. Kon nooit zien of de verlichting aan of uit stond in de trein. Dat is ongeveer dezelfde afstand als we naar de modelbaan kijken. Dat geeft dan weer de vraag of die verlichting nu wel zo hoog nodig moet.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ik zou alleen geen schakeling met diodes en condensatoren kunnen bedenken waarmee je een locomotief kapot kan maken. Ik knutsel inderdaad altijd met diodes en condensatoren. Kan iemand een schakelschema produceren waarmee ik een locomotief kan stukmaken? Dat moet dan wel heel vernuftig in elkaar zitten. Kan Zäunk. Bahn eens zo'n schakelschema laten zien? Ik ben wel nieuwsgierig.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Nee, dat ga ik niet doen. Als je daar in geïnteresseerd bent moet je maar gaan zoeken in een zoekmachine. Tik dan in "spannings opslingering met diode en condensator". De transformator is dan het DCC signaal en dioden kunnen dioden zijn, maar ook leds. Massa kan de rail zijn. De rest laat ik over aan je fantasie of inzicht in het geheel. Nee, het zit dan niet vernuftig in elkaar, het zit stom in elkaar omdat iemand een onderdeel verkeerd gepoold heeft.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door enderscw »

Hier rijden een kleine 20 wagons met binnen verlichting, alles analoog en sommige met sluitverlichting aangebracht.
Nooit ergens een probleem mee gehad.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik zeg ook niet dat het fout gaat, je moet alleen oppassen met de combinatie van dioden en condensatoren, meer niet. Als je complete sets of units koopt zal het wel goed gaan, maar er zijn er ook die zelf met losse onderdelen aan de gang gaan. En de polarisering is niet altijd even duidelijk op het onderdeel aangebracht, soms alleen zichtbaar omdat de ene aansluitdraad net 3mm langer is dan de andere. Als je het verkeerd doet kan het fout uitpakken. Zouden we op gelijkstroom zitten, had je mij niet gehoord.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

piksov
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door piksov »

Hoi,

ik snap het verhaal van Joop wel, met dat opslinger verhaal refereert ie aan een cascade schakeling

(zo'n cascade schakeling zit ook in de grasmaster / greenkeeper, die maakt uit een 9 volt batterij een spanning van meerdere kilo volten)

Ik denk alleen dat het verhaal hier niet van belang is ...

Immers, zelfs als iemand een cascade schakeling per ongeluk zou bouwen, dan komt de ingangsspanning van de rails, de output schakeling gaat dan naar de binnenverlichting, als dat zou werken blaas je de binnenverlichting op.

Zou je die schakeling verkeerd om inbouwen, dan komt de input van de binnenverlichting (en die kan zelf geen spanning maken), en output dan naar de rails. Volgens mij is er dan nog niets aan de hand ...

Ik blijf er bij dat het een combi is van problemen met Zimo MS decoders en/of met wat gedoe met motortjes die van een geweldige kwaliteit zijn.

Guus
Laatst gewijzigd door piksov op 20 mar 2024 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door FidOo »

Aah nu eindelijk met duidelijke naam voor de schakeling waar Joop op doelde.

Als ik dat plaatje goed bekijk dan zou je die schakeling nooit kunnen moeten creëren met binnenverlichting en buffercondensatoren. Puur omdat je dit nooit zo werkend gaat krijgen.
Daarnaast heeft Guus een terecht punt, mocht je onverhoopt zo'n schakeling gebouwd hebben dan heb je heel kort een hele felle binnenverlichting.
Dus dat kunnen we wat mij betreft gelijk weer vergeten.

Ik blijf ook bij Guus zijn punt. Daarnaast is de hote voedingsspanning van 19V toch ook wel een ding!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

Ik ga binnenkort zo’n 15v adapter bestellen , hopelijk is het daarmee dan opgelost . Bedankt allen voor de input !


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Paul_DMV »

ik heb ook net een BR 216 van piko gekocht en rondjes mee gereden. Prachtige lok, en het lijkt dat die zelfs piepend geluid door de wissels afspeelt, hoe die dat doet geen idee, op basis van contact / lastregeling misschien? Ik heb niks ingesteld in koploper.

verder heb ik niet veel problemen met locs, maar ja ik rij ook alleen een paar keer per jaar op beurzen en heb meer dan 100 loks dus, die komen ook niet allemaal elk jaar aan de beurt.

Wij rijden met dinamo, dus daar rijdt elke lok in zijn eigen stroomkring, dus heb je ook geen last van andere treinen die storing kunnen geven oid. De baanspanning is daar 15,8v.

Verder heb ik wel eens gehad dat een loc volledig geen geluid meer gaf. Dan was een resetje met Cv8 op 8 meestal wel weer voldoende om te fixen, maar helaas heeft mijn TEE RAM wel heel vaak zo'n reset nodig.

Wel heb ik een heel vreemde situatie meegemaakt vorig weekend met de net nieuwe 1600 strukton, deze ging op koploper vertrekken, en ging dan na een seconde of 2 afremmen en daarna achteruit. Heel apart. Nog nooit zoiets gezien. Daarna even op de multimuis gezet en dan was er niks aan de hand.

Met de Piko Br216 had ik wel iets vreemds dat die bij het aansturen van een apart adres voor de functie decoder van de stuurstand langzaam begon te rijden terwijl de loc stil zou moeten blijven staan. Nadat ik de stuurstand hetzelfde adres heb gegeven als de 216 ging het goed. Ik heb nog geprobeerd de DC functie van de br216 uit te zetten door cv29 van 38 naar 34 te veranderen, maar dat hielp niet.

één keer heb ik echt een lok terug gestuurd, de br185 vincent van gogh, deze was bij aanschaf geen leven in te krijgen. Had hem in de winkel niet getest, maar er zat een oranje sticker op de doos, en iemand zei mij dat ze dit in de fabriek doen als deze is afgekeurd. Dus waarschijnlijk met een omweg in de winkel terecht gekomen.

Met piko sound locs heb ik nog nooit iets mee gehad, heb er zeker 10. Ik zou de baanspanning verlagen voor de zekerheid en verder hopen dat het pech is. Te mooie hobby om zo maar mee te stoppen!


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga dan inderdaad maar zo'n lagere spanning voeding aanschaffen, tot die tijd wordt er niet meer gereden met de enige resterend loc, mijn Piko NS2400 in het bruin. Deze doet het vooralsnog zonder problemen, echter is het mijn minst favoriete qua rijeigenschappen, bij de kleinste stroomonderbreking valt het geluid even weg, en ook zijn dan functies als bijvoorbeeld verlichting gereset, vrij vervelend. Deze loc rijdt dus eigenlijk alleen fijn als de baan BRAND schoon is. Verder wel een heel leuk locje om te zien en horen hoor.

De Fleischmann BR01 is inmiddels al ruim 2 maanden weg, iemand enig idee hoelang zoiets meestal duurt?

Zodra ik de andere adapter binnen heb ga ik weer verder rijden en zal ik verslag uit brengen van de bevindingen.


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door BramvanLeeuwen »

Remi,
ik heb er lang over nagedacht of Joop toch een punt kan hebben. Ik denk het niet, want voor een cascadeschakeling heb je toch minstens 2 condensatoren nodig. Ik kwam alleen wel iemand tegen met nog een tweede condensator in een bagagerijtuig en een gekke schakeling. Jij schrijft niet hoe het bij jou in elkaar zit. Ik heb nog een draadje gemaakt over wagonverlichting waarin ik mijn ervaringen weergeef samen met wat uitleg. Controleer de verlichting toch nog maar even. Het is zeer zeer onwaarschijnlijk hoor, alleen de brugcel verhindert terugstromen al (maar een cascade is wel tamelijk symmetrisch) De diodes voorkomen óf het opladen óf het ontladen, ook als ze verkeerd zitten, en ik kan echt niks anders bedenken.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

BramvanLeeuwen schreef: 21 mar 2024 10:20 Remi,
ik heb er lang over nagedacht of Joop toch een punt kan hebben. Ik denk het niet, want voor een cascadeschakeling heb je toch minstens 2 condensatoren nodig. Ik kwam alleen wel iemand tegen met nog een tweede condensator in een bagagerijtuig en een gekke schakeling. Jij schrijft niet hoe het bij jou in elkaar zit. Ik heb nog een draadje gemaakt over wagonverlichting waarin ik mijn ervaringen weergeef samen met wat uitleg. Controleer de verlichting toch nog maar even. Het is zeer zeer onwaarschijnlijk hoor, alleen de brugcel verhindert terugstromen al (maar een cascade is wel tamelijk symmetrisch) De diodes voorkomen óf het opladen óf het ontladen, ook als ze verkeerd zitten, en ik kan echt niks anders bedenken.
Ik heb het aangesloten zoals in dat topic getekend is . Ook ging dit keer de locomotief stuk zonder verlichte rijtuigen op de baan (goederensleep) toch bedankt voor het meedenken ! Ik heb inmiddels 2 stuks 15v besteld , ook maar gelijk maar 1 voor mijn vader , aangezien hij met exact dezelfde apparatuur werkt .


Plaats reactie