Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dank heren,

Vandaag nog maar eens een laagje extra aanbrengen. Na het drogen werd het mij nog iets te dof. Ik gebruik een potje glanslak van Humbrol van ongeveer 50 jaar oud. Zegt iets over de kwaliteit ... :mrgreen:


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

traiNiac schreef: 22 mar 2024 13:23 Kost allemaal wat tijd, maar details zijn wat mij betreft het zout in de soep :)
Hallo Harry,
Erg mooi gedaan! Ik kan zelf ook erg genieten van dit soort details, zoals de andere kleur van de handvatten en sluitingen van de koffers. :Thumb
Ooit heb ik voor de Modelspoorvereniging waar ik lid van was een oud seinhuisje opgeknapt. Dat was een 2e hands modelletje van Faller, dat ik heb gerepareerd, geschilderd en her en der verbeterd. Ik heb er ook een inrichting ingebouwd, incl een telefoon voor de seinhuiswachter, zijn aktentas en een kop koffie op zijn bureau. Veel gepriegel in N, niemand die het ziet, maar ik weet dat er in zit :D
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Krab »

Hoi Harry ,
die potjes heb ik ook nog liggen van Humbrol vond het altijd lekkerder verven en eerder droog dan de andere merken zoals Revell .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim & Sjaak,

Dank voor jullie bezoekje hier.

@ Wim,

Heb je geen fotootje van het interieur? Een kop koffie in N, dat is toch bijzonder. De bierglazen in N van Kees ken ik, maar een kopje koffie?

@ Sjaak,

Het is inderdaad fantastische verf van Humbrol. Ik heb nog redelijk wat kleurtjes liggen die ik in mijn jeugd heb gekocht, het meeste is nog goed bruikbaar (mits onverdund en goed afgesloten). Revell enamel droogt inderdaad minder snel, maar vind ik ook super. Net als Mo-Lak trouwens. Topverven voor kleine details, zeker vergeleken met verf op acryl basis. Die overigens veel minder lang meegaan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Naast het aanpassen van het segment Strümpfelbach ben ik ook alvast begonnen met een nieuw segment, een heel kleintje (31x23 cm):

Afbeelding

Het segmentje heeft zelfs een wissel gekregen:

Afbeelding

En nee, het wordt geen diorama. Het is een verlenging van segment Strümpfelbach:

Afbeelding

Op dit mini-segment ("Steinbach II")wordt de boogstraal verkleind van 1725 naar 914 mm, zijnde de radius van de boogwissel. Aan de andere zijde van dit segment wordt haaks een ander segment aangesloten (bovenaan onderstaande tekening). De diepte daarvan wordt ofwel 40, ofwel 31 cm. Dar weet ik nog niet.

Afbeelding



kanarie
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door kanarie »

mooi getekend ziet er goed uit ,legde zelf altijd uit de losse hand net wat ik had aan railmateriaal
groet
kees


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dank voor je bezoekje Kees.

Jouw werkwijze werkt voor mij niet naar tevredenheid, omdat ik alleen met flexrails werk. Dus wordt het van tevoren bedacht en uitgetekend. Dat vind ik op zich al leuk om te doen.
De volgende uitdaging dient zich al aan: de wissel ligt >5 cm boven de bovenkant van de segmentkant. Dat betekent dat een stukje verenstaal van maar liefst 7 à 8 cm nodig is om de wissel te bereiken. Dat is vermoedelijk teveel om een betrouwbaar omzetten van de wissel te krijgen. Als dat niet lukt ga ik hier een wisselmotortje plaatsen. Ik ben geen voorstander van elektrische aandrijving, want waar het kan gebruik ik liever de zeer eenvoudige (en betrouwbare en goedkope) handbediening.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Krab »

Zo Harry dat is een kleine grote verbouwing van je baan .
Maar ja met passen en meten word de meeste tijd versleten zeggen ze .
Ziet er alvast goed stevig uit .
Succes met de voortgang ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Sjaak!


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

traiNiac schreef: 04 apr 2024 09:33 De volgende uitdaging dient zich al aan: de wissel ligt >5 cm boven de bovenkant van de segmentkant. Dat betekent dat een stukje verenstaal van maar liefst 7 à 8 cm nodig is om de wissel te bereiken. Dat is vermoedelijk teveel om een betrouwbaar omzetten van de wissel te krijgen...
Hoi Harry, misschien moet je niet proberen de volledige (verticale) afstand met verenstaal te overbruggen. Je zou het eerste stuk uit gewoon star messingprofiel o.i.d. kunnen maken en dan voor het laatste stuk verenstaal gebruiken. Dat zou minder speling moeten geven en dus een betrouwbare overbrenging.

Groet, Wim - die lui is en zelf net wat MTB wisselmotoren heeft gekocht :)

PS ik heb nog wat foto's liggen van de seinhuisinrichting. Ik zal er dit weekend eentje uploaden. Het was uiteindelijk geen koffiekopje maar een mok ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Goede tip Wim, dank je.
Ander nadeel is dat de handmatige "wisselaandrijvingstang" niet haaks op de voorzijde van het segmentje staat. Ik heb ook eens MTB motortjes gekocht, dus misschien zal ik zelf ook lui zijn :lol:


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Je kan verenstaal of een andere dunne metalen stang ook ondersteunen door er( deel) een spoorstaaf aan te solderen of lijmen. Zodat je een stevige stad hebt die niet al te zwaar is maar ook niet door kan hangen. Dat heb ik 15 jaar terug ook een met een module gedaan en dat werkte goed alleen de laatste 1,5cm bleef dun als schokbreker.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dank voor de tip Michiel. Het eerste gedeelte met een stukje railprofiel is wel een idee.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,

Bij deze een paar foto's van mijn seinhuisje:

Eerst een vooraanzicht. Binnen zie je een oranje vlekje direct rechts van de seinhuiswachter (die druk aan het telefoneren is). Dat is de beruchte koffiemok.
Afbeelding
Aan de onderrand van de foto nog net te zien een afvalemmer waarvan ik de handvaten uit dun koperdraad heb gemaakt. Helaas een beetje wazig. Ik heb nog wel ergens een betere foto, maar ik wil je draadje niet vervuilen.

Een foto van de inrichting:
Afbeelding
Langs de achterzijde: links een kast met ordners, dan een kachel met rookafvoer, vervolgens een afvalbak en tenslotte een bureau met papieren, koffiepot en de koffiemok. Die mok is uit een strookje dun papier gemaakt dat rond een draadje is gewikkeld tot een dun buisje. Ik zie dat de lijm iets heeft losgelaten...

Tegenwoordig staat het huisje op de Lahntalbahn in N, in station Runkel.

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 07 apr 2024 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.



kanarie
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door kanarie »

onvoorstelbaar gepriegel KLASSE


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Heel fraai Wim!

Het hekwerk is ook fraai met die bloembakken. Ik zal de Lahntalbahn ook weer eens on-line bezoeken. Ik heb begrepen dat die verhuisd is naar Zoetermeer.

Mijn draadje mag je best vervuilen met dit fraaie gepriegel, al zou het ook wel leuk zijn als je hier weer een draadje plaatst (of desnoods die bij de buren).


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Dank je Harry en Kees!

De bloembakken zijn stukjes polystyreen (vierkant profiel van Evergreen). Die heb ik bruin geschilderd (en bovenop zwart voor de aarde). Daar een paar plukjes groen strooisel op en met rode verf wat stipjes voor de bloemen. Die hadden wat feller rood gemogen, maar ach... Het hek is dacht ik van N-detail (messing etswerk). Het oude hekje van Faller was kapot en sowieso erg grof, dus dat had ik vervangen. Verder had ik wat details aangebracht, bv lampen boven de deuren (niet werkend), bordjes aan de muur en een regenpijp.

De Lahntalbahn zit tegenwoordig inderdaad in Zoetermeer. Op loopafstand van mijn werk daar, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om er een kijkje te nemen. Volgens de foto's op de website hebben ze niet stilgezeten sinds ik lid af werd (9 jaar geleden toen ik naar Rusland emigreerde).

En mijn eigen draadje hier op het forum: die plannen heb ik wel, maar dan wil ik eerst weer serieus met de hobby beginnen. De komende maanden heb ik daar nog geen tijd voor, maar het plan is deze zomer (rond augustus) weer aan de slag te gaan. Eerst ruimte in de rommelkamer maken.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3598
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Schachbrett »

Fraai seinhuisje Wim :Thumb


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

We hebben weer een (kleine) vordering. Ik heb het advies van Wim en Michiel opgevolgd. Het is toch een handaandrijving geworden, waarbij het stukje verenstaal gewoon verlengd is met wat messing buis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@ Wim,

Ik wacht rustig af, maar ben wel benieuwd naar je plannen. En ik moet zelf ook eens gaan kijken in Zoetermeer. Een van mijn plannen was de bouw van station Balduinstein. Ik ben er ooit eens gaan wandelen en heb later een kartonnen bouwpakket van dat station gekocht, als basis voor een vaste baan. Maar daar is het nog niet van gekomen.

Afbeelding



sprui811
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door sprui811 »

Dat is wel een prachtig station voor op een baan


Smile, life is too short to be sad
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Folkert van Wijk »

Ik vind het ingenieus Harry!
Dat schakelaartje met die kroonsteen.
Zelfs al zal het niet werken dan kreeg het van mij toch de originaliteitsprijs!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dank voor julie bezoekje hier, Michel en Folkert.

Dat gebruik van een kroonsteentje om een tuimelschakelaartje om te zetten is niet van mij hoor. Dat heb ik al jaren geleden in een oude MIBA gezien. En het werkt uitstekend, zolang je een klein schakelaartje gebruikt. Tenslotte is de uitslag die de wisselsteller moet maken niet zo groot.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door FidOo »

Vind dat altijd zo bijzonder, waarbij mensen naar deze wisselomzetter kijken en denken, goh lekker simpel.. kijk ik er naar denk ik.. man wat complex...

Al dat afstellen en mechanisch op elkaar afstemmen, nee niks voor mij. Geef mij maar electronica en een servo.

Veel succes Harry met het verdere aanpassen en aankleden van je baan!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

:lol:

Dankjewel voor je bezoekje Joost,

ik heb overigens hetzelfde vermoeden van complexiteit als het gaat om digitale techniek: als ik sommige berichtjes hier lees, lijkt me dat bepaald geen plug & play :D
Het afstellen is overigens een fluitje van een cent hoor. Alleen in dit geval moest een wat grotere, verticale afstand naar de wissel overbrugd worden.


Plaats reactie