Een berm zonder zooi op je baan...

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Een berm zonder zooi op je baan...

Bericht door Folkert van Wijk »

Al weer een heel tijdje ben ik een trouwe YouTube volgeling van Boomer en Luke Towan.
Deze heren maken hun eigen graszoden.
En dat spreekt mij wel aan, vooral omdat het helpt zo min mogelijk zooi op de baan zelf te hebben en toch statisch gras te kunnen gebruiken.
Natuurlijk kunnen we kant en klare matjes kopen, maar wat is daar nu leuk aan...
Daarnaast ben ik tevens in het "Liquitex Matte Medium
evangelie" van Boomer zelf gaan geloven, want het is inderdaad mooi spul het plakt echt zonder een spoor achter te laten.
En je kan er mooi matjes mee maken, door het goedje op bakpapier te smeren en er daarna statisch gras in te schieten. De brede stroken heb ik naderhand ook met een 50/50 mix matte medium met water in gedruppeld om het een beetje stevig te krijgen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Een berm zonder zooi op je baan...

Bericht door HST »

Nice! Boomer volg ik ook, maar de liquitex tip had ik even gemist. Resultaat ziet er goed uit. Ga ik ook eens proberen.

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Een berm zonder zooi op je baan...

Bericht door Folkert van Wijk »

Zoiets wordt het dan...

Afbeelding

allemaal in het voren gemaakt gras...


Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: Een berm zonder zooi op je baan...

Bericht door MiddenGroningen96 »

Goeie tip! Heb net een flesje 237ml bij Bol besteld.


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Een berm zonder zooi op je baan...

Bericht door traiNiac »

Hoi Folkert,

Waarom eigenlijk niet direct op de baan? Daar kun je toch ook die Liquitex op aanbrengen en dan grasvezels "inschieten"?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Een berm zonder zooi op je baan...

Bericht door Folkert van Wijk »

De baan staat bij mij beneden in de woonkamer. Hoe minder troep ik daar maak hoe beter.
Veel elementen staan inmiddels ook al semi vast op de baan. Hetzij met bedrading hetzij anders of zodanig dat ik ze ook weer weg wil kunnen halen om ergens bij te kunnen. Deze permanent vast lijmen met gras lijm is dus nog niet zo handig.
Tevens en misschien vooral gaat het lastig worden om overal met het statische gras apparaat en de stofzuiger tussen door te manoeuvreren.
Daarnaast vind ik persoonlijk losse gras vezels met spoor en wissels niet zo'n fijne kombinatie...


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Een berm zonder zooi op je baan...

Bericht door Jeroen »

traiNiac schreef: 28 mar 2024 09:56 Hoi Folkert,

Waarom eigenlijk niet direct op de baan? Daar kun je toch ook die Liquitex op aanbrengen en dan grasvezels "inschieten"?
Ja, dat vraag ik mij ook af. Als je je ballastbed bijvoorbeeld klaar hebt een paar druppies verdunde graslijm, even met de Greenkeeper erover en klaar. Voor lastig bereikbare delen (tussen het spoor en steunmuren ofzo) kun je altijd een strookje maken, maar dat doe ik meer omdat ik bovenleiding heb staan. Dan is het gras knallen wat lastiger, al kun je ook een sjabloontje in je GK maken.


Afbeelding
Plaats reactie