Hoe decoder testen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Hoe decoder testen

Bericht door fschuurman »

Ik heb een z21 zwart. Ik heb het programmmeer spoor aangesloten. N=zwart op de binnen rail en P=rood op de buiten rail. Met de z21 app op de iPad heb ik groene vink met de z21 en wil de cv’s uitlezen op het progspoor.

Een digitale trein geeft geen resultaat.

Nieuwe decoder gehaald (lokpilot 5 micro) en zwart en rood verbonden. Ook geen resultaat.

Zou de Z21 toch defect zijn of doe ik iets fout?

Tx


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hoe decoder testen

Bericht door Ipharra »

Welke optie in de app onder cv programmering gebruik je om de lok uit te lezen op het programmeer spoor. Zou handmatig moeten zijn met keuze programmeer spoor


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: Hoe decoder testen

Bericht door fschuurman »

Het uitlezen van het programma spoor. Ik geef CV 1 op en klik dan op read. Dan klikt het program spoor aan (relais) en na 10 seconden pop-up met leesfout.


Afbeelding

Deze is uit de iPhone app. Wel zonder verbinding daar ik in de tuin zit op de wifi :)
Laatst gewijzigd door fschuurman op 12 apr 2024 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn

piksov
Berichten: 1428
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Hoe decoder testen

Bericht door piksov »

vending = "verbinding"


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hoe decoder testen

Bericht door Ipharra »

Zo te zien de oudere versie van de Z21 app. Je moet de versie hebben in de app store met het zwarte vierkantje


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hoe decoder testen

Bericht door Ipharra »

In de app moet je niet de optie POM kiezen, hier kun je alleen een CV mee schrijven naar de loc maar niet uitlezen, dat kan alleen met optie handmatig op programmeer spoor. Ter controle of de loc goed contact maakt met de functie toets de verlichting inschakelen, kun je zien of hij wel spanning krijgt en correct kan worden uitgelezen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: Hoe decoder testen

Bericht door fschuurman »

Ik heb de oude app weg gegooid
Ik heb de draden van het programmeer spoor rechtstreeks op de decoder rood en wit geplaatst met klemmetjes
Ik kies voor handmatig en programmeer spoor
Bij groen gaat branden en daarna rode melding geen decoder gevonden. Dit heb ik met 3 decoders gedaan.

De decoder is niet ingebouwd


Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn

piksov
Berichten: 1428
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Hoe decoder testen

Bericht door piksov »

Alleen rood en zwart aansluiten is niet genoeg!

Er moet (!!!) een motortje aan de oranje en grijze draden ...

De decoder stuur een 'ok ik heb het begrepen' signaal naar de centrale door even kort extra stroom te gebruiken door het motortje kort te laten draaien.

Zonder motor aangesloten lukt het niet om die extra stroom te gebruiken.


Guus


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hoe decoder testen

Bericht door Ipharra »

Ik zie nu wat je bedoelt, je wilt een decoder los testen. Ik hoop dat je de railsaansluiting op de rode en zwarte draad en niet de witte draad van de decoder hebt aangesloten, zo te zien op de foto is dat goed gegaan. De witte draad is de schakeldraad van de front verlichting. Inderdaad wat mijn naamgenoot zegt er moet een motor aangesloten zijn om de decoder antwoord te laten geven. Bij een Zimo decoder is dit uit te schakelen via een CV, weet alleen zo niet welke uit mijn hoofd, maar dat is op te zoeken. Van andere decoders weet ik niet of ze deze optie kennen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 107
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Hoe decoder testen

Bericht door BramvanLeeuwen »

Je kunt de motor ook, bij het testen, vervangen door een weerstand van (dacht ik) 100 ohm (om de losse decoder antwoord te laten geven). 't is maar wat je het makkelijkst vind. Maar tijdens het testen is de motor, of de weerstand die voor de decoder een motor simuleert, wel echt nodig. Weerstand wordt wel wat warm soms, maar het testen duurt niet lang.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: Hoe decoder testen

Bericht door fschuurman »

De tip van de motor of weerstand deed het hem. Ik had nog een motortje liggen voor een 1127 die ik zou gaan digitaliseren. Die kon ik nu mooi even gebruiken.

Inmidels weet ik dat de Z21 goed zijn ding doet. De juiste app helpt :).

De massa van het spoor bleek niet goed, daarna bleek de rode draad van de decoder brak en deze vervangen. De decoder reageert nu gewoon weer. In de lok lijkt er sluiting te zitten met de massa. Stroom van wielen naar decoder gaan goed, laat ik de masse voor de verlichting los kan ik rijden en knipperd de verlichting.

Maar enfin, het doel om de Z21 te testen een decoder uit te lezen is geslaagd. Dank voor helpen puzzelen!


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn
Plaats reactie