Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De 2 motorwagens en 3 treinstellen zijn nu af, een stam van 3 bakken staat u in de vitrinekast de rest is diorama voorraad.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga hierna met m'n LN motorwagens en stuurstandrijtuigen aan de gang, die moeten voornamelijk bestikkerd worden dus dat zou iets makkelijker moeten gaan.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Vrijdag avond bracht Bjorn een aantal micro onderstellen van Tsugawa Yokou mee die hij voor zichzelf en maarten besteld had. 2 TU-7T, 2 TU-9A en 2 TU-DB158. Op de laatste 2 bouw ik locs voor Bjorn en ik ben gister begonnen met de Ruston165 zoals Lawrie gekocht heeft en ik ga hem grotendeels ook in die kleur schilderen op de wielen na.

De onderstellen zijn echt klein maar als je het digitaal wil voor veel industrielocs toch te groot:
Afbeelding

Ik moest een bestaande tekening uitgebreid bewerken omdat heel veel maten ontbraken en de maten voor het onderstel er ook nog in moesten zodat dat later ook door andere te reproduceren is.
Afbeelding

De loc is grotendeels van 0,5mm karton van een balisto verpakking opgebouwd met hier en daar wat dikker karton en 2 roco bufferbalken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze kap kan nu geschilderd worden maar nu kijk ik eerst naar 2 kappen voor op de TU-9A onderstellen van Bjorn. Eentje word de Eloc van Noury&van der Lande in Deventer en de andere word "Sijtje" van de Gasfabriek Haarlem. In de link zie ik ook voor het eerst kleuren foto's ervan, daar moet ik nog van alles van bij elkaar zoeken en Bjorn vragen wat hij wil. Dat word leuk prutswerk.

Groetjes Michiel

Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Sijtje moet toch nog even wachten, die is te lang voor deze onderstellen en het zou jammer zijn die dan te bouwen terwijl de verhoudingen niet uitkomen.

De Eloc heb ik wel gebouwd met wat noodzakelijke aanpassingen. Aangezien ik nergens iets over een kleur vond en Bjorn voor de Ruston ook aan blauw zat te denken heb ik deze loc vast blauw gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog redelijk wat ideeën voor volgende dingen en Bjorn ook. Ik ben vast begonnen met een soort spoorvrachtwagen met 2 Citroën HY cabines.
Afbeelding
Ik moet nog zien wat er aan details op moet/kan komen, in ieder geval iets van zwaailichten en een 3e frontsein.

Bjorn wil nog een kolentram maar de 2assers die ik ken hadden lyrabeugels ipv panto's vanwege de laattrechters. De rotterdamse 4asser was wel voorzien van een panto alleen die was uit het midden geplaatst. Iets als die is prima te maken op een kato onderstel en die hebben we ook. Daarnaast denk ik nog aan een voormalige stoomtram loc als industrieloc voor op het 2e TU-DB158 onderstel.

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Na een week met heel veel ICT gezeik begint alles nu na veel werk van Bart maar vooral Bjorn weer te werken. Vooral Bjorn is al 2 avonden bezig _o_ _o_ _o_ en moet daar nog wel een avondje aan besteden maar ik kan weer werken. Het grootste probleem bleek een modem update door "piep" KPN waarbij ze onaangekondigd diverse zaken hadden geblokkeerd in de firewal die ik nodig heb. Vandaag bewees zich echt weer het nut van het hebben van 2 pc's sommige dingen werkte op pc1 niet en op pc2 wel en terwijl aan de ene gesleuteld word kan je op de andere nog mail en PB's lezen.

Ik heb al het materieel waar ik de afgelopen week mee bezig was zaterdag af gekregen zodat het gister mee naar Bjorn kon. Hier een lading foto's van alles:
De kolentram;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met bijwagen, afkomstig van Jaap;
Afbeelding

Afbeelding

De Ruston 165;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Eloc;
Afbeelding

Afbeelding

En de railvrachtwagen met HY cabines;
Afbeelding

Afbeelding

Morgen heb ik hopelijk de rust om met wat nieuwe dingen beginnen.

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Gister avond ben ik na veel zoekwerk begonnen met een stoomtramloc die als industrieloc een 2e leven leid. Precies op schaal is hij niet want dat paste niet dus alles is net iets groter en heeft meer normale spoorweg maten. Dat was een vooraf met Bjorn afgesproken compromis maar dat koste me toch wat moeite, ik had het graag wel op schaal gemaakt. Het voorlopige resultaat is een locje wat er leuk uit begint te zien maar waar nog veel werk aan moet gebeuren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb net wat oude minitrix draaistellen van stukken onderstel los geknipt waar ze aan gelijmd zaten. De boutjes bleken namelijk niet meer los te krijgen na 15 jaar vast gelijmd te zijn. Daarna heb ik uitstekende delen die ik niet nodig heb er af geslepen. Daarbij ging door de hitte ontwikkeling veel lijm als nog los. Alle houtlijm die er nu nog aan zit week ik er met schoonmaakazijn en een restantje water af. Ik hoop dat de verf er ook gelijk af komt en dat het spul ook gelijk lekker begint te roesten. Dan bouw ik er daarna wat dummy industrielocjes van evt. in meer of mindere staat van ontbinding.
Afbeelding

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

De stoomtram loc is af, ziet er mooi uit maar wel wat groot en lomp.
Afbeelding
Hij zou zo voor TTm door kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

De schoongemaakte minitrix draaistellen ben ik nu voor nieuwe industrielocs aan het gebruiken. 1 draaistel vond het bij het wegslijpen van uitstekende puntjes nodig om half uit elkaar te vallen, dat word dan een schade loc. Een andere loc word op bestelling opgebokt zonder assen en dus in onderhoud.
Afbeelding

Groetjes Michiel

leon1965

Bericht door leon1965 »

:Thumb :Thumb :Thumb

Plaats reactie