Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De 2 motorwagens en 3 treinstellen zijn nu af, een stam van 3 bakken staat u in de vitrinekast de rest is diorama voorraad.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga hierna met m'n LN motorwagens en stuurstandrijtuigen aan de gang, die moeten voornamelijk bestikkerd worden dus dat zou iets makkelijker moeten gaan.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vrijdag avond bracht Bjorn een aantal micro onderstellen van Tsugawa Yokou mee die hij voor zichzelf en maarten besteld had. 2 TU-7T, 2 TU-9A en 2 TU-DB158. Op de laatste 2 bouw ik locs voor Bjorn en ik ben gister begonnen met de Ruston165 zoals Lawrie gekocht heeft en ik ga hem grotendeels ook in die kleur schilderen op de wielen na.

De onderstellen zijn echt klein maar als je het digitaal wil voor veel industrielocs toch te groot:
Afbeelding

Ik moest een bestaande tekening uitgebreid bewerken omdat heel veel maten ontbraken en de maten voor het onderstel er ook nog in moesten zodat dat later ook door andere te reproduceren is.
Afbeelding

De loc is grotendeels van 0,5mm karton van een balisto verpakking opgebouwd met hier en daar wat dikker karton en 2 roco bufferbalken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze kap kan nu geschilderd worden maar nu kijk ik eerst naar 2 kappen voor op de TU-9A onderstellen van Bjorn. Eentje word de Eloc van Noury&van der Lande in Deventer en de andere word "Sijtje" van de Gasfabriek Haarlem. In de link zie ik ook voor het eerst kleuren foto's ervan, daar moet ik nog van alles van bij elkaar zoeken en Bjorn vragen wat hij wil. Dat word leuk prutswerk.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Sijtje moet toch nog even wachten, die is te lang voor deze onderstellen en het zou jammer zijn die dan te bouwen terwijl de verhoudingen niet uitkomen.

De Eloc heb ik wel gebouwd met wat noodzakelijke aanpassingen. Aangezien ik nergens iets over een kleur vond en Bjorn voor de Ruston ook aan blauw zat te denken heb ik deze loc vast blauw gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog redelijk wat ideeën voor volgende dingen en Bjorn ook. Ik ben vast begonnen met een soort spoorvrachtwagen met 2 Citroën HY cabines.
Afbeelding
Ik moet nog zien wat er aan details op moet/kan komen, in ieder geval iets van zwaailichten en een 3e frontsein.

Bjorn wil nog een kolentram maar de 2assers die ik ken hadden lyrabeugels ipv panto's vanwege de laattrechters. De rotterdamse 4asser was wel voorzien van een panto alleen die was uit het midden geplaatst. Iets als die is prima te maken op een kato onderstel en die hebben we ook. Daarnaast denk ik nog aan een voormalige stoomtram loc als industrieloc voor op het 2e TU-DB158 onderstel.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Na een week met heel veel ICT gezeik begint alles nu na veel werk van Bart maar vooral Bjorn weer te werken. Vooral Bjorn is al 2 avonden bezig _o_ _o_ _o_ en moet daar nog wel een avondje aan besteden maar ik kan weer werken. Het grootste probleem bleek een modem update door "piep" KPN waarbij ze onaangekondigd diverse zaken hadden geblokkeerd in de firewal die ik nodig heb. Vandaag bewees zich echt weer het nut van het hebben van 2 pc's sommige dingen werkte op pc1 niet en op pc2 wel en terwijl aan de ene gesleuteld word kan je op de andere nog mail en PB's lezen.

Ik heb al het materieel waar ik de afgelopen week mee bezig was zaterdag af gekregen zodat het gister mee naar Bjorn kon. Hier een lading foto's van alles:
De kolentram;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met bijwagen, afkomstig van Jaap;
Afbeelding

Afbeelding

De Ruston 165;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Eloc;
Afbeelding

Afbeelding

En de railvrachtwagen met HY cabines;
Afbeelding

Afbeelding

Morgen heb ik hopelijk de rust om met wat nieuwe dingen beginnen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister avond ben ik na veel zoekwerk begonnen met een stoomtramloc die als industrieloc een 2e leven leid. Precies op schaal is hij niet want dat paste niet dus alles is net iets groter en heeft meer normale spoorweg maten. Dat was een vooraf met Bjorn afgesproken compromis maar dat koste me toch wat moeite, ik had het graag wel op schaal gemaakt. Het voorlopige resultaat is een locje wat er leuk uit begint te zien maar waar nog veel werk aan moet gebeuren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb net wat oude minitrix draaistellen van stukken onderstel los geknipt waar ze aan gelijmd zaten. De boutjes bleken namelijk niet meer los te krijgen na 15 jaar vast gelijmd te zijn. Daarna heb ik uitstekende delen die ik niet nodig heb er af geslepen. Daarbij ging door de hitte ontwikkeling veel lijm als nog los. Alle houtlijm die er nu nog aan zit week ik er met schoonmaakazijn en een restantje water af. Ik hoop dat de verf er ook gelijk af komt en dat het spul ook gelijk lekker begint te roesten. Dan bouw ik er daarna wat dummy industrielocjes van evt. in meer of mindere staat van ontbinding.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De stoomtram loc is af, ziet er mooi uit maar wel wat groot en lomp.
Afbeelding
Hij zou zo voor TTm door kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

De schoongemaakte minitrix draaistellen ben ik nu voor nieuwe industrielocs aan het gebruiken. 1 draaistel vond het bij het wegslijpen van uitstekende puntjes nodig om half uit elkaar te vallen, dat word dan een schade loc. Een andere loc word op bestelling opgebokt zonder assen en dus in onderhoud.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door leon1965 »

:Thumb :Thumb :Thumb


Groetjes
Leon
Win11, Itrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister heb ik een uur of 6 gegoogled naar foto's van 2assige loc met zware aanrijdingsschade maar wat ik zocht heb ik nog niet echt gevonden. Ik heb wel heel veel andere dingen gevonden die ook nuttig waren. Halverwege de avond was ik er in eens echt klaar mee en moest ik wat anders gaan doen. Toen ben ik de 3 locs waar ik wel mee verder kan verder gaan opbouwen. De loc zonder assen die in onderhoud is blijft half open en moest nog even gespoten worden nadat ik het motorhuif er al op had gelijmd. Ofwel had eigenlijk daarvoor gemoeten maar dat was ik uiteraard vergeten. Vandaag ben ik begonnen met de bufferbalken op te bouwen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo eens kijken hoe ik nu verder ga maar nu eerst maar eens ontbijt regelen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2411
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door traiNiac »

Je gaat weer supersnel Michiel :Thumb :Thumb


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb 3 industrie locjes af:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nu is dit laatste op verzoek van Bjorn in diorama setting dus dat moet nog verder aangekleed worden. De balken zijn gekleurd met een mix van schoonmaakazijn, alcohol handgel en earl grey thee. Het hout heeft er maar kort in gezeten, max 30min ofzo. Ik heb nu 2 potjes staan met meer van die mix en 10 mislukte doosjes( kop en strijkstrook werkte samen niet) aan lucifers er in. Als het goed is gaat dat een mooie voorraad modelbouw hout opleveren en er liggen nog 10 van die doosjes lucifers.

Intussen heb ik ook alles voor mijn finale 3 daagse demo in Lochem ingepakt. Ook al heb ik de uitverkoop in stappen gezien blijft het toch heel raar ons clubhuis zaterdag sluit :? .

Met het heerlijke weer nu kijk ik ook erg uit naar de wandeling straks van station Lochem naar de winkel :Thumb :ugeek: . Alleen jammer dat je in het OV een vest aan moet omdat men niet snap dat de airco niet kouder moet dan buiten temperatuur -5 graden |:( . Dan is een bus met half werke airco een verademing _o_

Nu eens zien wat ik de rest van de nacht ga doen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Donderdag en vrijdag heb ik in Lochem aan 3 Mondriaan treinen gewerkt, hieronder foto's van 2 van de 3.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag dan materieel voor mezelf opgepakt en gaan schilderen maar dat ging door de steeds heftiger wordende tremor steeds slechter. Tegen 14.00u kreeg ik m'n penseel helemaal nergens meer heen en heb ik het maar voor gezien gehouden. Het schilderwerk is dan ook nogal matig.
Afbeelding

Afbeelding
Dit was de 3e keer op rij dat ik een 3 daagse demo na 2,5 dag moest stoppen door de tremor dus 3 dagen demoën moet ik niet meer doen. Gelukkig zijn alle beurzen waar ik aan deel neem max. 2 dagen ;) .

Dan heb ik thuis geprobeerd aan m'n schade loc verder te werken dat gaat moeizaam door de vele verlammende hoofd en spierpijn gister en vandaag.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De hoofdpijn is nu wat gezakt anders had ik dit ook niet kunnen posten en ik hoop dat dat zo blijft zodat ik nog wat kan schilderen zo.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben nog wat met m'n treinstellen verder aan het prutsen. Gister avond een tijd bezig geweest om de kieren tussen de ramen en het plastic er achter dicht te lijmen want de verf verdween er in. Nu ben ik ook de ramen met muurverf aan het schilderen ipv met een posca stift, dat werkt in dit geval beter en is goedkoper.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder ben ik compleet dood vandaag dus dit werk m'n enige hoop op iets van productiviteit en om verveling tegen te gaan.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ergens tussendoor heb ik de schade loc nog verder verouderd.
Afbeelding

Ik heb de zijwanden van de treinstellen bijgewerkt en afgelakt. Daarna heb ik potloodlijntjes gezet om de daken strak te schilderen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag bij wentink nog het een en ander gekocht. Er stonden en staan weer veel 2e hands loc met prijzen van €19,95, €39,95 en ook nog zat niet al te ver daar boven. En ja ze zijn dan ook oud en/of hebben wat werk nodig maar dat is een goede gelegenheid aan betaalbare locs te komen. Zo stonden er nog een 1100 en 1300 in die prijs klasse. Zoals bij ons in het demoteam gebruikelijk zwerven de aankopen gelijk uit en schuiven locs nog wel eens tussen ons op en neer. Foto's van het spul volgen als ik er aan denk morgen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb de onderstellen nu ook geschilderd, de daken leken klaar maar het dekt op de dakventilatoren dekt het niet helemaal dus dat heeft nog wat werk nodig. Ik moet ze met een cocktailprikker even aanstippen zodat de verf er als een druppel op blijft liggen en er niet af vloeit.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2411
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door traiNiac »

Die schadelok heeft het heel zwaar gehad zo te zien. En je Umbau rijtuigen worden ook leuk


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Mijn 3 EGLAA treinstellen zijn af:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tussendoor heb ik ook een Z testbaan voor Bjorn gebouwd want m'n vader had de nodige reparatie klusjes voor Bjorn en dat werkt toch wat makkelijker met testbaan. Omdat het kon heb ik aan de binnenkant nog een cirkel n rails er in gelegd met een boogstraal van ongeveer 17cm. Veel voor Bjorn belangrijke onderstellen passen daar prima doorheen.
Afbeelding

Afbeelding
Voeding kan worden gekoppeld via USB poorten.

Afbeelding

Afbeelding
Het rechte spoor in het midden is electrisch los van de cirkels.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag 8 goederenwagens voor Bjorn geschilderd. Ik ben begonnen met 6 wagens van Roco en nog 2 andere waarvan eentje een deur miste. Dus ik heb van karton een nieuwe deur gemaakt.
Afbeelding

Dan 2 foto's na de eerste overbrushes.
Afbeelding

Afbeelding
Daarna moesten er nog zoveel washes en een enkele overbrush en/of drybrush overheen dat ik niet weet hoeveel laagjes overal op zitten. Het was veel en leuk werk maar dan heb je ook wat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu bekijken wat ik nu wil doen want er ligt veel werk zowel voor mij zelf als voor anderen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Na de goederenwagens ben ik met mijn Lipperland Nahverkehr treinen begonnen. Ik miste daarbij en al langer goed spul om apparatenkasten onder de bakken van motorwagens weer te geven. Lego en kralen zat maar de felle kleuren er van zijn vooral op de scherpe randen moeilijk dekkend te krijgen en houden. De oplossing was zwarte lego tegels bestellen, bedacht en gedaan alleen de levertijd is 10 werkdagen voor bepaalde tegels. Dat betekend dat ik de onderkant niet af kan maken. Nu kan je daar op gaan wachten maar waarom zou ik?, alle andere dingen kan ik vast doen en veroudering van de onderkant is zo gedaan dus dat komt wel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dan had ik alle wanden netjes op maat geprint.......dacht ik. Het bestikkeren van de paars/oranje wanden ging steeds mis ik kreeg ze niet lang genoeg en ze scheurde steeds. Na zoeken bleek dat ik de paarse wanden 1mm korter bleken te zijn en dat was precies het probleem. Daarop heb ik correct lange wanden geprint maar er maar eentje gebruikt want de rest had ik al gedaan. Dat leverde wel het nodige aan extra schilderen werk op maar dat is redelijk gelukt.

De wagens die in de diorama voorraad komen hou ik als wagens met gesloten koppen. Een open doorloopkop is makkelijker er op te maken als een open kop dicht te maken. Alleen de wagens die in de vitrinekast komen hebben waar nodig de open doorloopkoppen gekregen. Het dak was wat kaal dus daar heb ik toch nog een opbouw opgemaakt van een strook van een bierviltje.
Afbeelding

Afbeelding
Nu de daken verder afmaken en kijken of ik de zijwanden een matte bescherm(lijm)laag kan geven en dan wachten tot de lego binnenkomt.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Posten is er wat langer bij in geschoten als ik dacht.

Gister kwam de bestelde lego binnen dus kon ik de LN motorwagens en stuurstandrijtuigen gaan afmaken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerder was ik al begonnen met het omschilderen van een loc voor Jaap, dat ging deels door tremor niet echt vlot. Nadat Jaap net een rood/beige Br120 mee bracht heb ik nog geprobeerd de kleuren wat bij te schaven.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat het met de Br110 niet op schoot en ik op de lego moest wachten ben ik maar met andere lego weer eens wat locs gaan bouwen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vandaag styreen profielen gekocht voor de wielen en nu zien hoe en wanneer ik ze verder afbouw.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door leon1965 »

ziet er goed uit :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb


Groetjes
Leon
Win11, Itrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vrijdag heb ik 7 korte Arnold rijtuigen bakken dicht geplamuurd en buiten geschuurd. Het was goed was en zo creëer ik een werkvoorraad want dit werk kan ik niet bij slecht of koud weer doen. De donkere bakken zijn uit de jaren 60/70 en lichtere van ergens in de jaren 90 toen ze dingen opnieuw uitbrachten.
Afbeelding

Met de lego locs kabbelt het rustig voort, 11 van de 12 hebben een bestemming, de 12e( een van de 4assers) bouw ik af t/m het spuitwerk en gaat daarna in de werk voorraad tot die nodig is ergens voor.

Gister eerst begonnen met de trapjes en rangeerstangen te maken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eind van de avond waren de eerste lampen(bakken) aan de beurt van karton.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Daarna nog wel wat gietresten voor de losse lampen uitgezocht maar ik had niet meer de energie daar nog wat mee te doen dus daar ben ik vandaag mee begonnen. Vooral de onderste lampen bij de locjes met midden cabine waren zeer bewerkelijk omdat er stukjes afgesneden moesten worden en omdat die met een pincet op de plek gelijmd moesten worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu weer bedenken wat er verder nog aan klein spul op en aan moet.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De 110( of 112/113) van Jaap is af:
Afbeelding

Afbeelding

Mijn lego locs ben ik aan het spuiten, geheel dekkend kreeg ik de zwarte nog niet.
Afbeelding
Een ander deel staat nog buiten te drogen.

Voor wat infra treinen van tramnetten moeten er smalle locs komen. Lego is daarvoor de te breed. Een restje modulex had/heb ik nog en dat is wat smaller als nodig maar dat is niet verkeerd dus heb ik dat gebruikt. Hieruit ontstaan 3 elocs, een hybride loc en een zware industriele smalspoor dieselloc.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5204
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister had ik de eerste uren te veel last van m'n nek om te kunnen schilderen. Toen ben ik maar met de winter voorraad verder gegaan. Ik heb het hout gezaagd voor nog 17 bussen en ze daarna toen m'n nek wat minder vast begon te zitten ze buiten in model geschuurd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna kon ik ook weer kort schilderen en ben ik 4 locjes verder gaan gronden.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie