Hallo allemaal,
Ik heb wat vragen over Peco 55 rails, heb wel wat informatie gehaald in vrij oude topics maar weet niet of dit accuraat is.
Wegens een verhuizing van me treinbaan (andere ruimte)
Heb ik besloten om een nieuw baanplan te maken en over te stappen van FLM naar Peco 55.
#1
Heb gelezen dat Peco een railafstand heeft van 26,5 mm. (FLM 33.6mm)
26.5 mm heeft voor mij een natuurlijkere en mooiere uitstraling alleen geeft in de bochten denk wel wat problemen met dubbelspoor.
Hoe wordt dit in het algemeen opgelost om toch een natuurlijke flow te creëren ?
Wordt er in het algemeen de rails van de buitenbocht iets langer gehouden daardoor de railafstand breder wordt.
Of wordt de binnenbocht zelf "scherper" gemaakt om een bredere railafstand te krijgen ?
En is er ergens een grafiek bij welke radius welke afstand er gehanteerd wenst te worden ?
Heb wel wat dingen op de Peco website voorbij zien komen maar werd voor mij niet helemaal duidelijker.
#2
Ik zie twee types rails voorbij komen houten en betonnen bielzen.
Hout = zwart
Beton = Silver
Maar qua wissels zie ik alleen 1 type ?
Is hier een speciale reden voor ? of zie ik iets over het hoofd zoals kwaliteit verschil ?
#3
Waar het beste Peco kopen ?
Ik lees veel dat mensen Peco uit Engeland bestellen maar is dat nog rendabel nu ze uit de EU gestapt zijn ?
Of valt dat wel mee ?
Ene kant gun ik het graag de Nederlandse modelbouw winkel, andere kant ben ik ook geen dief van de eigen portemonnee
Vind tussen de Nederlandse modelbouw winkel ook vaak grote verschillen zitten qua prijs.
En aangezien het om best veel rails gaat in 1x ben wel benieuwd wat jullie advies.
Advies Peco 55.
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
Re: Advies Peco 55.
Waar Peco kopen? bij H@ns natuurlijk... https://www.n-spoorstore.nl/
Groetjes
Leon
Win11, Itrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
Leon
Win11, Itrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
-
- Berichten: 5248
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Advies Peco 55.
In schaal 1:1 is daar zeker een reden voor, betonnen dwarsliggers bij rails zijn er al iets van 60 jaar of meer omdat die gewoon een( of enkele) standaard maat moeten zijn. Bij wissels heb je allerlei verschillende lengtes en verschillende posities van gaten nodig. En met per spoorwegnet vele verschillende type wissels met verschillende boogstralen neemt de variatie die nodig is alleen maar toe. Daardoor bleven houten dwarsliggers daar tot een jaar of 15 a 20 terug het voorkeur materiaal omdat het makkelijk aan te passen is aan wat nodig is.Spoorloosje schreef: ↑30 sep 2024 11:35 Maar qua wissels zie ik alleen 1 type ?
Is hier een speciale reden voor? of zie ik iets over het hoofd zoals kwaliteit verschil?
Het is dus normaal dat spoorlijnen wel rails met betonnen dwarsliggers hadden en terwijl de wissels nog houten dwarsliggers hadden. En als het er in het echt of nauwelijks is dan heeft het voor een modelspoor fabrikant ook geen zin dat in model te maken.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Advies Peco 55.
Er zit geen kwaliteitsverschil in beton of houten dwarsliggers in model. Zijn ook gewoon te combineren. Wissels zijn er niet vanwege de andere mal die noodzakelijk is en dat zijn flinke investeringskosten. Neem daarbij dat betonnen wissels pas sinds een relatief korte tijd in het echt ook voorkomen was de noodzaak vrij klein om deze in model te hebben.
Wat betreft hartafstand, ja hier kun je beetje doen wat jij zelf wilt. Ik heb op mijn baan de binnenbocht met een radius van 250mm liggen en mijn hartafstand is 28mm, ook in de bochten (met verkanting). Ik dit gaat echt net. Ik zou een iets ruimere boog nemen of iets meer afstand. (binnen of buiten maakt niets uit.
Kopen al lang niet gedaan dus kan ik nu niks zinnigs over zeggen. Maar kun je natuurlijk ook gewoon zelf uitzoeken door in meerdere webshops je bestelling te zetten en de prijs te vergelijken.
Wat betreft hartafstand, ja hier kun je beetje doen wat jij zelf wilt. Ik heb op mijn baan de binnenbocht met een radius van 250mm liggen en mijn hartafstand is 28mm, ook in de bochten (met verkanting). Ik dit gaat echt net. Ik zou een iets ruimere boog nemen of iets meer afstand. (binnen of buiten maakt niets uit.
Kopen al lang niet gedaan dus kan ik nu niks zinnigs over zeggen. Maar kun je natuurlijk ook gewoon zelf uitzoeken door in meerdere webshops je bestelling te zetten en de prijs te vergelijken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
Re: Advies Peco 55.
Bedankt voor jullie reactie.
Betreft de betonnen dwarsliggers is het helemaal duidelijk.
Ik had vooral wat oudere topics gelezen uit 2009 /2010 waar in stond dat Peco ook met betonnen wissels zou komen zodoende de vraag .
Dacht misschien zie ik iets over het hoofd.
@FidOo Bedankt voor de toelichting betreft de hartafstand.
Ik wilde zelf niet kleiner gaan als een radius van 250mm, maar dan ga ik een afstand van minimaal 31mm hanteren in de bochten voor de zekerheid.
---
Ik heb voor me zelf ieder geval besloten om voor de houten bielzen variant te gaan omdat de eenheid mooier vind.
Betreft de betonnen dwarsliggers is het helemaal duidelijk.
Ik had vooral wat oudere topics gelezen uit 2009 /2010 waar in stond dat Peco ook met betonnen wissels zou komen zodoende de vraag .
Dacht misschien zie ik iets over het hoofd.
@FidOo Bedankt voor de toelichting betreft de hartafstand.
Ik wilde zelf niet kleiner gaan als een radius van 250mm, maar dan ga ik een afstand van minimaal 31mm hanteren in de bochten voor de zekerheid.
---
Ik heb voor me zelf ieder geval besloten om voor de houten bielzen variant te gaan omdat de eenheid mooier vind.