Daar staat gewoon een schema bij.
De + en de - zijn voor het lampje in de schakelaar, de andere twee voor het wel/niet doorgeven van de geschakelde signaal-/stroombron.
Steven
Hier is mijn baan op het forum Hier is mijn vorige baan op het forum Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Een drukknop is in principe een momentschakelaar. Hij laat de stroom door op het moment van indrukken.
Je moet wel even opletten met het aansluiten van de led op wisselspanning. Waarschijnlijk zit er in de drukknop een weerstand om de stroom te begrenzen, maar de + en de min geven aan dat hij eigenlijk bedoeld is om er een gelijkspanning op een te sluiten. Een wisselspanning aansluiten werkt ook wel, maar dan is het toch verstandig om een diode in serie met de led aan te sluiten . Je sluit hem aam met de min, het streepje op de diode, naar de + op de drukknop gericht. De led zal dan 50 x per seconde knipperen, maar dat is zo snel dat vrijwel niemand het knipperen ziet. De andere kant van de diode sluit je dan aan op één van de twee polen van de wisselspanningsbron. De andere pool van de spanningsbron sluit je dan aan op de aansluiting - van de led in de drukknop.
Ik heb allen geen idee wat voor spanning de led ( met eventuele weestand in de drukknop) kan verwerken. probeer daar achter te komen in de gegevens van de drukknop, Als je dat niet lukt zou ik zeker eerst een weerstand van 1500 ohm in serie met de diode opnemen, om te voorkomen dat de led direct al de geest geeft. Als de diode led dan niet genoeg licht geeft naar je zin kun je een kleinere weerstand nemen. Gewoon even uitproberen.
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 07 mei 2025 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook als je geen diode gebruikt zal de LED 50x per seconde knipperen. Je bespaart hem alleen dat hij 50x per seconde moet sperren. Dat neemt de diode over en schijnt de levensduur te verlengen.