Micromotor-ombouwv vs stroomdetectie (OPGELOST)

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Jeroen

Micromotor-ombouwv vs stroomdetectie (OPGELOST)

Bericht door Jeroen »

Goedeavond!

Ik heb (mede) onlangs een Liliput Flirt omgebouwd met de bekende Micromotortjes. In beide koppen zit er eentje, alles is doorverbonden, en de verlichting in het hele treinstel staat constant aan.
Nu merk ik dat dit treinstel kennelijk zo weinig stroom trekt dat mijn bezetmeldingen voor dit ding niet worden gegenereerd. Is hier wat aan te doen? Ik pas ook het liefst de gevoeligheid van de bezetmelders aan, maar heeft iemand een idee hoe en wat?

Hoor graag van jullie!

Jeroen

OPLOSSING: de bedrading was met het verzetten naar een nieuwe plek van mijn centrale foutief aangesloten. Per abuis had ik de hoofdvoeding ‘zomaar’ op de (deels nieuwe) ringleiding aangesloten. Hierdoor hadden bepaalde blokken een voeding voor de niet-gedetecteerde stukken direct uit de centrale ipv via de broodnodige diode-schakeling. Dit heb ik aangepast, en alles wordt weer gedetecteerd.
Laatst gewijzigd door Jeroen op 13 mei 2025 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

TonN

Re: Micromotor-ombouw versus detectie

Bericht door TonN »

Wat voor bezetmelding heb je? Heb je eventueel schema?
Heb je overal een bezetmelder?

piksov

Bericht door piksov »

Als ik met een natte vinger (even in de mond) de rails 'kortsluit' dan krijg ik al een bezetmelding .. is dat bij jou ook zo?

Ik heb de s88 bezetmelders van Wim Ros / Rosoft ...

Guus

Onderwerp starter
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hoi,

Nee Guus, zo is het niet. Het rare is dat het oude gedeelte het nu minder goed doet. Minder accuraat, en dat valt met name op met die Flirt.
Ik gebruik de bezetmelders van Rosoft, al jaren overigens. Ik heb ook veel stukken niet gedetecteerd (Koploper) en dat geeft eigenlijk nooit problemen. Zou ik de diodeschakeling gevoeliger kunnen maken ofzo?

Momfer

Bericht door Momfer »

De micromotortjes trekken weinig stroom. Denk aan 10-20 mA.

Dat kan inderdaad problemen opleveren met stroomdetectie, uiteraard afhankelijk van de gebruikte schakeling. Ikzelf gebruik de okkies van Nico Teering/Arcomora en die zijn in staat om de micromotortjes te detecteren. Daar in wordt gebruik gemaakt van een diodebrug, ergo 2x diodes (2x de spanningsval ±1,4V) in serie.

Ik vermoed dat met name de versies met 2 antiparallel geschakelde diodes (1x de spanningsval ±0,7V) moeite hebben met de detectie van deze motortjes, maar ik laat me graag corrigeren.

Ik zou zelf als eerste denken aan weerstandlak om te proberen de detectie werkend te krijgen.

Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

jeemka

Bericht door jeemka »

Of een weerstandje van 10k. Dat gebruik ik ook op wagentjes achter aan een trein, losjes om 2 asjes.

Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

TonN

Bericht door TonN »

Het lijkt me dat het of aan de stroom afname ligt, of aan de lengte van de trein. Staat een deel van de trein op een stuk rail zonder stroomdetectie, zal hij daar de stroom vanaf trekken. In dat geval is het slim om ook die delen een diode schakeling te geven zodat dat effect opgeheven wordt.

Leuk experiment: Op een plek waar je verwacht dat de flirt stroomdetectie moet triggeren, haal je de rest van de trein even van de rails. Stukje papier ertussen. Triggert ie dan wel?
Zo ja, dan moeten andere secties ook een spanningsval hebben mbv 1 of 2 diodes.
Zo nee, dan kan je met een weerstandje bepalen wat de minimale stroom is voor detectie. Dat weerstandje zet je dan ook in de flirt.

anne w

Bericht door anne w »

Zit er in de niet-gedetecteerde blokken een diodeschakeling?, zie https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... zetmelding

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
Jeroen

Bericht door Jeroen »

anne w schreef: 07 mei 2025 09:46 Zit er in de niet-gedetecteerde blokken een diodeschakeling?, zie https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... zetmelding

Groet, Anne W
Anne, allen,

Uiteraard gebruik ik de diodeschakeling voor de niet-gedetecteerde gedeeltes. Zou ik er daarvan ook twee in serie kunnen schakelen? Het vreemde is dat het in mijn ‘oude’ gedeelte van de baan optreedt, niet in het nieuwe. Beide gedeeltes heb ik doorverbonden, maar ze hebben ook afzonderlijk een diodeschakeling.

Grtz,

J.

Momfer

Bericht door Momfer »

Als de detectieschakeling in de Rosoft bezetmelders niet gevoelig genoeg zijn, zou je de weerstand die in de diodeschakeling is opgenomen kunnen aanpassen om deze gevoeliger te maken.

Als het de versie is die hieronder is weergegeven, dan heeft die een spanningsval over de dioden van circa 1.4V, omdat er gebruik gemaakt wordt van diodebruggen.

Afbeelding

In dit draadje bij de buren staat beschreven wat de functie van de weerstand in de schakeling is en hoe je daarmee de gevoeligheid kunt beïnvloeden.

Ik kan het niet beter uitleggen :-)

piksov

Bericht door piksov »

Wat ik niet snap is dat Jeroen geen bezetmelding krijgt met een 'natte vinger' over de railstaaf,

ik heb de 'oudere' versie van de rosoft melders, en die doen dat wel.

Afbeelding

Guus

Onderwerp starter
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hoi Guus,

Ik snap het ook niet. Lees hierboven nog even: ik had nooit last, en deze Flirt stopte altijd op de millimeter.

Hoe kan het nou eigenlijk dat treinen (echt met name de nieuwe omgebouwde Flirt) geen bezetmeldingen creëren? Moet ik beide gedeeltes van de baan totaal scheiden? Dat wil ik best doen, maar: waarom dan? Ik gok inmiddels dat het niet enkel aan de Micromotor kan liggen. Een Vectron met Micromotor genereert alles. Het zijn toch echt bepaalde treinen die afwijkend gedrag vertonen. De Flirr zogezegd bracht me echt aan het denken aan iets substantieels.

Ron

Bericht door Ron »

Misschien een domme opmerking , maar heb je alle wiel/draaistellen goed terug geplaatst.
Heb dat zelf weleens gehad met rijtuigen waarvan ik de wielen had behandeld met weerstandlak.

gr. Ron

Ik rommel maar wat aan!

anne w

Bericht door anne w »

Beste Jeroen,

Leg even uit, liefst met een schemaatje, wat je bedoelt met "Beide gedeeltes heb ik doorverbonden, maar ze hebben ook afzonderlijk een diodeschakeling".

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hoi Anne,

Ik bedoel dat je het moet zien als twee aparte modelbanen maar dat het één groot geheel is. Alles zit ook aangesloten op dezelfde ringleiding en ik gebruik ook geen aparte booster. Alsof je een ovaal (hondenbot in mijn geval) deelt hebben beide kanten een aparte diodeschakeling, dit gezien de afmetingen en hoeveelheid blokken van mijn later aangebouwde deel.

Hube

Bericht door Hube »

Zit de verklaring misschien in dit draadje:
viewtopic.php?p=273592#p273592
;)
Groetjes Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, Mac Mini M2 Pro
pr8 baan

anne w

Bericht door anne w »

Ik denk dat er ergens een "stroom-/spanningslekje" zit, maar aangezien ik geen ervaring heb met stroomdetectie, bemoei ik me er verder niet mee.

Groet, Anne W

piksov

Bericht door piksov »

Er is blijkbaar verschil tussen je oude gedeelte en het nieuwe gedeelte,

hoe gaat de detectie van deze flirt in het oude gedeelte?

Ik heb 1 diode schakeling, ook van Rosoft, die is gemaakt met een belachelijk grote gelijkrichter geschikt voor 1000V en 50Ampere,
met dat soort specs is 1 diodeschakeling misschien wel genoeg voor 10 modelbanen ...

Afbeelding

Ik weet niet welke specs de gelijkrichter in jouw diodeschakeling(en) heeft/hebben, in mijn ogen zou 1 diode schakeling voldoende moeten zijn.

Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je 1 van die diodeschakelingen weghaalt en alles op 1 laat lopen.

Omdat (ik denk dat) je best wel meters aan draad zult hebben moet je daar misschien ook even naar kijken: hoe dik zijn de draden naar jouw diode schakeling, zijn die niet te dun?

Ik heb overal dun draad vanaf mijn terugmelders (zie mijn foto van een paar posts terug, de gele draadjes) naar de rails.

Maar tussen de DCC uitgang van mijn centrale naar de diode schakeling en naar de bezetmelders heb ik wat dikkere draden (zeg 3mm2 ipv 1mm2)

Guus
Laatst gewijzigd door piksov op 13 mei 2025 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hoi Guus,

Zo’n grote schakeling heb ik niet. Diegene die ik heb zijn weliswaar van Rosoft maar zeker niet die jij toont. Je tip van de draden ga ik eens onderzoeken. Het vreemde vind ik dat ik nooit problemen had (bijvoorbeeld destijds in Hilversum, mijn oude gedeelte) en dat de gevoeligheid weg is sinds mijn nieuwe gedeelte is gebouwd. Daar heb ik hetzelfde recept toegepast, en absoluut 0 problemen.
Dank voor jullie respons, ik ga verder op onderzoek uit. Blijf vooral ideeën opperen mocht jullie wat te binnen schieten!👍
Laatst gewijzigd door Jeroen op 10 mei 2025 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

anne w

Bericht door anne w »

Schrijf eens een PB aan Ed ten Dam, hij heeft iets/veel van doen met "Micromotor".

Groet, Anne W

piksov

Bericht door piksov »

Ik denk niet dat het aan de micromotor ligt .... ik heb ook een aantal modellen met die motortjes, en die worden bij mij keurig gemeld ...

Of iets met de gevoeligheid van de melders (natte vinger bij mij geeft bezetmelding) of ergens iets verkeerd aangesloten of ergens een spanningsval door te lange en te korte verbindingen

Guus

dwarsligger
Contacteer:

Bericht door dwarsligger »

Ik vind dit toch vreemd. Bij stilstand van de trein is de decoder de enige verbruiker (als er geen verlichting brand). Pas bij beweging neemt ook de motor stroom af.

Ik ga er vanuit dat er een standaard decoder in zit net als alle andere treinen. Die genereren allemaal een bezetmelding bij stilstand. Ik ga er dus echt vanuit dat het helemaal niets met de motor te maken heeft en\of decoder.

(Bij mij krijg ik zelfs bezetmeldingen met een droge vinger. Ook rosoft melders met een Z21 op 14volt).

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Onderwerp starter
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hallo allen,

Heb mijn bedrading eens kritisch bekeken. Het lijkt erop alsof ik bij het aansluiten van het nieuwe op het oude deel de hoofdvoeding vanuit de ECoS per ongeluk een deel van de ongedetecteerde stukken direct op de voeding heb gezet. Dit klinkt raar, maar ik heb namelijk de ECoS incl de laptop verplaatst van oud naar nieuw. Ik heb een idee hoe ik dit ga testen en hopelijk verhelpen. Als de temperatuur nu wat zakt kan ik aan de gang. Ik houd jullie op de hoogte!

J.

Onderwerp starter
Jeroen

Bericht door Jeroen »

En jawel, het werkt weer naar behoren! Ik had inderdaad destijds abusievelijk de voeding aangesloten. Aangezien ik mijn ECoS samen met de laptop ook een ander plekje heb gegeven na het aansluiten van het nieuwe gedeelte heb ik per ongeluk de hoofdvoeding van de centrale op een verkeerd punt van de ringleiding aangesloten. Hier werden bij een paar blokken dus de ongedetecteerde stukken niet gevoed via de diodeschakeling. Met name bij de Flirt ging dit dus fout, aangezien die compleet is doorverbonden en verlichting heeft. Inmiddels kan ook ík met een natte vinger een (hallo Koploper!) spook- of bezetmelding genereren.
Opgelost dus. Dank, want dankzij jullie input kon ik wat gerichter zoeken.👍

piksov

Bericht door piksov »

fijn!

Guus

Plaats reactie