Minitrix 12841 VT857 (DRG uitvoering)

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Minitrix 12841 VT857 (DRG uitvoering)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Historie/achtergrond
Na het voltooien van rijproeven met een prototype motorwagen bestelde de DRG in oktober 1925 bij de EVA, afdeling Wagenbau Wismar, negen motorwagens conform tekening T1 12 670 die overeenkwam met de VT 851/852 motorwagens. Deze worden vaak Wismar motorwagens genoemd. De negen motorwagens werden geleverd in 1926/27 en geclassificeerd als VT853-861. In januari 1928 werden zes andere, bijna identieke motorwagens, besteld die in de loop van hetzelfde jaar werden afgeleverd. Ze kregen de aanduiding VT866-871. De motorwagens werden geleverd vóór en tijdens de afschaffing van de 4e klas in mei 1928. In de loop van de levering waren er dus verschillende compartiment indelingen en stoeltypen. De motorwagen had aan beide einden een bestuurderscabine. Aan één zijde is de bestuurderscabine voorzien van een motorruimte.

In tabel A12 kolom 4 van het boek "Triebwagen deutscher Eisenbahnen Band 2: VT und DT" valt te lezen dat de maximale snelheid 65km/u is. Ik heb verder geen gegevens kunnen vinden. Er is nog een website over dit soort motorwagens, maar dat geeft niet heel veel meer informatie dan te vinden in het boek. Op de website gaat men dieper in op de inrichting die zo ongeveer per motorwagen anders was, alleen daar zie je in het model niet veel van.

Het model
Het model is tweedehands verkregen voor niet al te veel geld. De doos heeft de standaard afmetingen van Minitrix. In de doos een plastic inzet met uitsparingen voor het model.
Onder de plastic inzet een groen dubbelzijdig A3 handleiding gevouwen tot A4. De handleiding is voor de Minitrix bestelnummers 12097 en 12841. Bladzijde 1 deels tekst in het Duits en deels tekeningen van het model. Bladzijde 2 een uitgewerkte tekening met bestelnummers. Bladzijde 3 de handleiding in het Engels en het Frans. Bladzijde 4 heeft de handleiding in het Nederlands en het Deens.

Er is bij mijn model ook nog een "Kontrollzettel" te vinden met nummer 15128419606. Aan het nummer is te zien dat dit met een numeroteur is gestempeld. Papiertje heeft dezelfde kleur als de handleiding. Is dit getal nu het serienummer van het model?

Afbeelding
Het model van de VT857 van na 12-10-1931.

Ik heb maar één goede foto gevonden van dit model. De vergelijking is met een foto van het model met nummer 859 uit dezelfde serie. Dan zijn er toch nog verschillen te zien, maar omdat elk nummer zo ongeveer zijn eigen samenstelling had kan ik niet zeggen dat het model van Minitrix niet klopt. Het zijn kleine details aan het onderstel die wel op de foto zijn te zien, maar die niet te vinden zijn op het model van Minitrix. Het trappetje en de handrail naar het dak zijn wat fors uitgevallen, op de foto zijn deze aanmerkelijk minder fors.

Bij het nameten van de wieldiameter blijkt dat de afwijking +4,96% gemeten op het aandrijfwiel. Bij het draaistel met de loopwielen is het nog erger met +17,3%. Omdat de wielen in een draaistel zitten zie je er weinig van en valt de grote afmeting niet snel op. De totale lengte heeft een afwijking van -0,23%, gewoon heel erg netjes. In het treinstel worden alle assen aangedreven. Beide "draaistellen" doen mee met de stroomvoorziening. Echter één as heeft wielen met rubberen bandjes (E12227300). De teksten zijn helaas niet overal scherp, vooral de teksten in de bronzen kleurstelling.

Het model is ondanks de gebruneerde wielen niet echt gevoelig voor vuil. De handleiding is erg duidelijk met hoe het model "gesloopt" kan worden. Wel goed letten op de treeplanken, deze breken gemakkelijk af en het "plastic" laat zich niet lijmen. Eenmaal alle onderdelen los is het wel goed opletten dat het model correct in elkaar wordt gezet. In mijn model zat alles verkeerd om, inclusief de motor en de verlichting.

De testrun
Het model weegt 117,3 gram en is beproefd op mijn stokoude testbaan en op mijn trekkracht testbaan. De stokoude testbaan heeft allerlei rariteiten, er zit een boog in met een radius <R1(182), R1(194,6) en R2. Verder twee meegebogen wissels R1/R2 met de scherpe kanten tegen elkaar. Bogen die direct aansluiten op een Engels wissel. Allemaal ingrediënten waarop een locomotief of wagon soms de mist in kan gaan. Dit treinstel had nergens een probleem en reed overal doorheen.

Afbeelding
de stokoude testbaan

Op de trekkracht testbaan is er getest met de Arnold Ass 7095 transformator. Parallel aan de aansluiting van de rails is een DMM verbonden om de spanning af te lezen. In serie een DMM ingesteld op stroommeting. Het treinstel eerst wat rondjes alleen laten rijden. Met behulp van de Speedmeter is het goed meetbaar wanneer de motor op temperatuur is, pas bij het constant blijven van de snelheid ben ik gaan testen. De snelheid kon door de korte lengte van het geheel gemeten worden met de Speedmeter van Wisselmotor.nl. De stijging en daling op de trekkracht testbaan loopt van 0,1% (1‰) tot en met 1,1% (11‰, kort traject voor de knik in de verlengde behangtafel), gecontroleerd met een digitale hoekmeter. De maximale waarde wisselt omdat ik elke keer de testbaan opnieuw opbouw en weer afbreek. Daardoor staat de verlengde behangtafel niet altijd hetzelfde.

Afbeelding
trekkracht testbaan

Dit type treinstel reed voornamelijk alleen, er is geen informatie over hoeveel dit treinstel mocht trekken. Ik heb een foto gezien met een nog aangehangen vierassig rijtuig, maar dat stond er maar voor de helft op. Dus hoeveel rijtuigen dat echt waren is niet bekend. Gezien de inzet op lokale lijntjes verwacht ik niet erg veel.

Analoog
In de handleiding staat "Voor 12 Volt gelijkstroom". De trafo gaat niet verder dan 13,5 Volt (gevolg van 220 naar 240 als netspanning). Deze transformator heeft in het lage bereik een niet zuivere gelijkspanning, dit heeft tot gevolg dat de motor blijft draaien op lage tot zeer lage snelheden. Het treinstel rijd met ±2,1 Volt en 120mA 2km/u, een nog lagere spanning is niet gelukt. Met ±10,8 Volt en ±350mA is de snelheid 296km/u. Er is niet geprobeerd om het model op 12 Volt te laten rijden vanwege het risico van omkiepen in de bogen. Het model mag maximaal 65km/u rijden, de voor de schaal maximaal toegelaten snelheid (NEM 661) ligt iets hoger. Een realistische snelheid van 85km/u wordt bereikt bij ±4,4 Volt en ±200mA. De maximale snelheid van 65km/u wordt ruimschoots gehaald.

Het rapportcijfer
In het verleden zijn er al testen geweest waarbij rapportcijfers werden gegeven. Niet zo heel erg lang geleden heb ik een verhaal geschreven over hoe dat rapportcijfer tot stand komt. Je kunt het hier nalezen (https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 02#p277102). Met de opstelling kom ik tot het volgende;

Details                                         9,33
Bouwkwaliteit                              7,50
Bedrukking                                  8,00
Loopeigenschappen                  10,00
Bochtengedrag                          10,00
Gedrag op wissels/kruisingen     0,00
Snelheid                                    10,00
Trekkracht analoog                     0,00
Totaal indruk                               7,83 > 7,8

Door de manier van noteren in een rekenprogramma wordt enige subjectiviteit onderdrukt omdat genoemde onderdelen bestaan uit meerdere meetpunten.
Er zijn wat zaken die een verklaring behoeven.
Details 9,33 omdat de trap en de handrail erg grof zijn.
Bouwkwaliteit een 7,50 omdat de doorsnede van de wielen een erg grote afwijking hebben. Er is niets meer te bestellen en ook de lampjes zijn niet meer leverbaar (doorsnede 2,75mm). De uiteinden van de treeplanken breken makkelijk af en zijn daarna niet te lijmen.
Bedrukking een 8,00 omdat opschriften niet overal scherp zijn.
De loopeigenschappen zijn gewaardeerd met een 10,00 omdat er geen negatieve punten zijn te ontdekken. De wielen zijn gebruneerd.
Bochtengedrag een 10,00, het treinstel gaat overal doorheen.
Het gedrag op wissels en kruisingen geeft geen aftrek punten. Het treinstel rijd overal goed doorheen.
Snelheid een 10,00, het treinstel kan heel veel harder rijden dan de 65km/u.
Het rapportcijfer voor trekkracht bestaat uit alleen een analoog deel met de score 0,00 omdat het model niet getest is met extra rijtuigen. Er zijn geen gegevens bekend over wat er getrokken kan worden. Er is dus geen referentie waartegen een meting kan worden afgezet.
De totale waardering en daarmee het rapportcijfer komt uit op een 7,8.

Ombouwen naar digitaal
Digitaal maken kan relatief eenvoudig. De enige beschikbare plaats is bovenop de printplaat. Deze ruimte is bereikbaar door de kap eraf te halen. De ruimte onder het dak is best aanzienlijk, in het midden steekt een stuk chassis door de printplaat heen. De ruimte boven het oppervlakte van de printplaat is ±2,20 mm. Dit betekent dat alleen decoders kunnen worden toegepast die niet dikker zijn dan 2,0 mm. De decoders die zonder meer moeten passen zijn de D&H DH05A/B (13,2x6,8x1,4mm), D&H DH10A/B (14,3x9,2x1,8mm) of Zimo MX615 (8,2x5,7x2mm). Gebruik isolatieband dat bestand is tegen 400°C. Dat type isolatieband is gewoon te koop bij de DHZ-markten.

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie