Cirkelbaantje Rocks' end

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door maarten »

Het duurt nog even voordat ik aan mijn baan op zolder kan gaan beginnen. Van het weekend kreeg ik ineens een idee om een cirkelbaantje te maken om in de kerstboom te hangen. Leuk als decoratie en een leuke vingeroefening om boompjes te maken, te ballasten, mini-rotsen maken, begrassen, etc. Het idee was 2 halve cirkels te maken en die dan in de boom te koppelen zodat het treintje daadwerkelijk in en om de boom z’n rondjes kon maken. Maar met een 2 jarige in huis die gek is op treintjes vond moeder de vrouw dat niet zo’n strak plan, visioenen van in de boom klimmende peuters en zo. Aangezien ik toch wel gehecht ben aan mijn materieel vond ik dat ook een wat te groot risico.

Maar het blijft een leuk idee dus ik ga het nog steeds uitvoeren. Alleen hang ik het dan niet in de boom maar aan een paar draadjes aan het plafond. Peuter-proof dus. ;) Voor mezelf wat makelijker omdat het daardoor ook niet deelbaar hoeft te zijn. Het wordt nu ook een volle cirkel zonder gat in het midden. In het midden komt een berg, hierachter verdwijnt het treintje steeds.

Aan de ene helft komt een ministationnetje in een sneeuwlandschap, aan de andere kant is het dan geen winter en daar moet een brug komen of iets dergelijks. De 2 wereldjes worden dan door een tunnelportaaltje van elkaar gescheiden. Ik gebruik R1 bochtjes dus het geheel wordt lekker klein, een schijf met een diameter van ongeveer 45 cm. Uiteraard moeten er ook voldoende lampjes e.d. komen om een beetje een romantische sfeer te creeeren.

Als materieel ga ik inzetten een stoomlocomotief die ik jaren geleden als nieuw op een beurs heb gekocht voor 130 gulden destijds. Het is een Belgische 8/1, de Arnold 2516. Even gegoogled en het schijnt een verzamelaarsobject te zijn, er zijn er maar 350 van gemaakt destijds (1992) door Arnold. Het broertje er van, de 2517, is in veel grotere getalen gemaakt maar is minder correct, de gele biezen op de ketel ontbreken en verf op de drijfstangen is dan zwart in plaats van rood. Grappig om dat nu te lezen, maar ik vond (en vind) het gewoon een leuke loc. Als wagonnetjes ben ik eigenlijk nog op zoek naar een paar goedkope Beijerse platformwagonnetjes (zie ook http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =28&t=2287). De wagenstellen die ik voor mijn museumlijntje in wil gaan zetten zijn 4 assers en veel te groot voor dit projectje (zie foto).

Afbeelding

Gezien de winterse taferelen die men momenteel voorspelt had ik dit weekend helaas wat anders te doen (garage uitmesten zodat de auto weer naar binnen kan). Hopelijk kan ik komende week los gaan en er aan beginnen, voor je het weet is het kerst!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Chris83 »

heej daar zat ik ook al aan te denken dit weekend.heb nog wel wat stoomlocjes, maar als je geen pasagier wagons hebt, is mischien een kleinegoederentrein leuk? kerstbomen vervoer ofzo.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Dat is inderdaad ook wel een goed idee, misschien nog een platte wagen met een arreslee erop. :D

Straks nog even een update posten..


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Gisteravond eindelijk even een uurtje vrij kunnen maken:
- met touwtje en spijker een cirkel uitgezet (doorsnede ca. 45 cm)
- uitgezaagd met decoupeerzaag
- met schuurpapier en vijl cirkel iets netter gemaakt
- voeding kwijt van zelfbouw piepschuimsnijder :evil:, toch eens die zolder opruimen :oops:
- met lang stanleymes piepschuim uitgesneden (gaat net zo makkelijk eigenlijk)
- met schuurpapiertje randjes bijgewerkt
- de ongewenste uiterst duurzame kunstsneeuw opgeruimd met stofzuiger
- 2 schijven (ieder 4 cm dik) met montagekit op elkaar geplakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nu kan ik niet meer verder helaas. Morgen (papadag) eens kijken of ik de lokale treinenboer kan bezoeken voor een (erg) klein stationnetje, een brug in R1, tunnelportaaltjes en misschien een paar kleine huisjes. Dan kan ik een definitieve indeling maken en ravijn(tje) en bergen gaan aanbrengen. Ook nog even nadenken over de railsbedding.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Vandaag lekker geshopt. Een paar huisjes, stationnetje, perronrand, tunnelportaaltje, sneeuw, bedding en daarnaast nog 100 sparretjes voor 18 euries. Tja, daar moet je aardig wat boompjes voor draaien...

Afbeelding

Wat dus niet gelukt is, is de brug in R1. :( Eens kijken hoe we dat gaan tackelen. Tevens maar 2 portaaltjes (ipv 4) kunnen scoren, daar moet ik ook nog wat op verzinnen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Mctrain
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 sep 2010 18:16
Locatie: Kruisland

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Mctrain »

Hoi Maarten,

Ben benieuwd hoe die sneeuw van dat pakje er straks uit gaat zien. Ben zelf bezig geweest met (eerst spachtelputch, deze was te grof) structuursneeuw van noch (61164), deze is kant en klaar in een potje, en ben er erg tevreden over, vind het er super uitzien.

Groeten,

Arno


Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Trammetje »

Maarten,

Leuke bouwpakketjes van Auhagen, dat stationnetje heb laatst ook gekocht voor mijn winterbaantje. Ze hebben ook 2 setje met ieder 2 huisjes, deze heb ik ook. Vind het alleen jammer dat ze er geen kerkje bij hebben, heb er dus maar eentje van Kibri besteld. Ook "Burg Lauterstein" staat in bestelling. Die boerderij vind ik ook erg leuk, als ik daar nog een plekje voor vrij heb wil ik ook gaan bestellen.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Eigenlijk had ik er ook wel een kerkje bij willen hebben, maar helaas heb ik daarvoor te weinig plaats. Een soort dorpspleintje wilde ik ook maken, ben benieuwd of dat gaat passen.

Vandaag nog wel een brug kunnen scoren. :)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Chris83 »

word interressant, komt die baan nu voor de kerstboom? of de boom in het midden?


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Het eerste idee was om het baan halverwege de boom ergens om de stam te laten rijden. Ivm het enthousiasme van mijn 2-jarig zoontje voor treintjes heb ik besloten dit maar niet te doen. Het risico voor boompje-klimmen is dan toch wat te hoog. Plan B is om het baantje aan een touwtje oid aan het plafond te hangen. Mocht dat niet lukken (bijvoorbeeld onbalans door verplaatsend gewicht van de trein) dan wordt het tijd voor plan C, en dat is op tafel zetten. Alleen is dat ook niet kind-proof dus dat doe ik liever niet.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Chris83 »

Als je nog een Plan C 2.0 wilt hebben: Maak een soort van konijnenhok, met kippengaas en plaats de baan daar dan in en zet het geheel op tafel?

Maar je trein in onbalans raken is idd niet zo een leuk idee, ik denk dat dat ophangen dan alleen zal gaan mits je het met bv 4 ijzeren stangetjes doet. Misschien met een TV steun aan de muur?


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Beter een aquarium dan een konijnenhok. ;)

Ophangen aan 3 draadjes is makkelijker dan aan 4, de lengte is dan minder van cruciaal belang. TV-steun is geen optie, ik ga er geen extra gaten voor boren. Ik heb ook al zitten denken om een hol messing buisje te nemen. op die manier kan ik er draadjes door laten lopen. Maar goed, dat is allemaal wel op te lossen.

Vanavond slechts een kwartiertje kunnen besteden om een begin te maken aan het stationnetje. Hopelijk kan ik morgen meer tijd vrijmaken. :(


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Vandaag was het papadag en zoonlief was zo braaf z'n middagdutje uit te smeren over 2,5 uur. Dus eindelijk een beetje tijd kunnen vinden om even lekker te prullen. Nog anderhalf huisje te gaan en dan kan ik gaan passen en meten hoe ik het kan gaan indelen. Nog even geen fotootjes ivm usb-problemen op de computer.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Tussen de bedrijven door nog wat kunnen doen. De huisjes zitten in elkaar en de layout is grof uitgezet (1). Het kleinste huisje (achteraan) komt iets verhoogd te staan (2). De steentjes van de Auhagen tunnelportaaltjes zijn wel erg groot vind ik. Ter vergelijking even een Transit busje op gezet van Rietze (3). Bij het grootste huisje heb ik een stuk uit het dak gehaald zodat er ook wat licht uit de raampjes op de bovenverdieping kan komen (4). Nog 2 kleine schuurtjes wil ik ergens op de berg plaatsen (wel met lampjes), hier nog geen foto van. Alle huisjes moeten nog lichtdicht gemaakt worden.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Het gaas ben ik aan het buigen. Ik hoop vandaag de eerste laag in gips gedrenkte keukenrol aan te kunnen brengen. :?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Geen stilstand, maar weinig vooruitgang. Tegen de tijd dat dit projectje klaar is, is het al weer pasen geweest misschien. :oops:

Van de week aan het ballasten geweest. In het weekend (koopzondag) een zakje ballast gehaald, Busch Z7125, en daarmee aan de gang gegaan. Voor een eerste keer vond ik het zeker niet tegenvallen. Het kost inderdaad wat tijd, maar het heeft ook iets rustgevends, iets therapeutisch bijna. :D In ieder geval, de methode die ik heb uitgeprobeerd is ballast strooien met een theelepeltje, verdelen/op z'n plaats brengen met een kwastje en daarna indruppelen met verdunde houtlijm en een druppie afwasmiddel.

In eerste instantie had ik zoiets van: oh, oh.. dat gaat niet goed.. Alles werd wit natuurlijk van de houtlijm, maar als het droog is zie je daar helemaal niets meer van, wonderbaarlijk eigenlijk. :) Door het druppeltje afwasmiddel merk je trouwens wel dat piepschuim poreus is, ik had een beetje houtlijm op het plastic tafelkleed toen ik het geheel optilde. Verstandige zet zo'n plastic tafelkleed, dat had zomaar een echtelijke rel kunnen worden. ;)

Overzichtsfoto, onderste deel is net met lijm gedruppeld:
Afbeelding

Detail van net met lijm gedruppeld stuk (in het begin is het nog witter):
Afbeelding

Gedroogd stuk, op de foto lijkt het donkerder dan het daadwerkelijk is:
Afbeelding

Al met al tevreden met het resultaat van het ballasten.
Volgende stappen: testrondjes rijden, daarna tunnelportaaltjes figuurzagen zodat het (onwillige) gaas makkelijker gevormd en vastgezet kan worden. De kunstof portaaltjes zijn wat te breed (of mijn schijfwereldje te klein), ze vallen ernaast. Dit is de enige trein die hier komt te rijden dus ik ben voor dit projectje niet gebonden aan maat-conventies, ik kan lekker doen wat ik wil. De portaaltjes ga ik bekleden met das-klei en dan steentjes inkrassen. Ook nog nooit gedaan, maar dat was ook het doel van dit project, kennis en ervaring op doen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Mctrain
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 sep 2010 18:16
Locatie: Kruisland

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Mctrain »

Keep up the good work!!!

En ach, een lekkere ruzie op zijn tijd is ook fijn, geeft jou minder zorgen en gezaag aan je hoofd, en kan je nog meer bouwen, want tjaaa gezellig op de bank is er dan niet bij!

Groeten,

Dun Arno


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

@Mctrain: haha, zo had ik het niet bekeken, daar heb je een punt! :D

Testrit verliep prima, 1 ieniemini balastkorreltje op de rails, verder alles okee.

Een hele korte sneak preview:
http://www.youtube.com/v/-4YceHaisvY

Deze loc staat er om bekend dat ie behoorlijk lawaaiig is, voor de sfeer maar ander geluid onder gezet. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

FaCo
Berichten: 293
Lid geworden op: 18 mei 2010 21:10
Locatie: Almere

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door FaCo »

Maarten.

Leuk baantje! Blijf je draadje volgen. Trouwens, gaaf geluid bij je filmpje.


Groetjes, Frans
Keep on thinking!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

@FaCo: Dank je. Dat geluid zit trouwens standaard in Videospin, een gratis video-bewerkprogje.

Kerst 2010 gaan we dus definitief niet halen. :( Te druk gehad met het gezin en te laat begonnen. Maar toch de smaak te pakken en we gaan dus gewoon door. Een paar chocolade eitjes er op en we hebben een leuk paas-baantje bijvoorbeeld. :D

Vanavond de 4 tunnelportaaltjes uitgezaagd met de figuurzaag. Ik had ze al bijna vastgelijmd met 2-componentenlijm toen ik me bedacht dat het wellicht veel praktischer was om eerst de klei er op te plakken, op maat te maken en daarna pas de portaaltjes te plaatsen. Inkrassen gaat dan ook makkelijker maar kan eventueel ook als de portaaltjes al op hun plek staan.

Moeders wil de kersttafel dekken voor morgen dus helaas is het voor nu over met knutselen. Volgende week vrij dus hopelijk dan iets meer tijd om te knutselen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Mctrain
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 sep 2010 18:16
Locatie: Kruisland

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Mctrain »

Hoi Maarten,

Hier hetzelfde probleem, dacht zelf ook even snel een kerst/winterbaan te bouwen, welke mooi voor kerst klaar zou zijn. Nou ben bang dat dit ook niet meer gaat lukken.
Had vroeger een H0 baantje, welke binnen een paar weken klaar was, maar dat is met dat N-gebeuren wel even anders merkte ik al snel op. Wat een priegel werk, maar wel leuker.

Ach 1 geluk, nu kunnen we een heel jaar lang rustig verder bouwen, zodat het in 2011 wel klaar is.
Als ik dan aankomende zomer buiten het te warm vind, ga ik lekker bij de winterbaan zitten.

Groeten,

Dun Arno


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Gisteren (2e kerstdag) nog even wat kunnen prullen. Niet te veel tekst maar wel foto's:

Het verschil tussen het Auhagen tunnelportaal en de mal die ik heb gemaakt:
Afbeelding

Passen van het malletje:
Afbeelding

Toen gaan kleien. De tandenborstel was bedoeld om wat reliëf in de steentjes te drukken. dat is niet gelukt. De klei heb ik uitgerold tussen de twee verfmengstokjes die ik op een plankje heb getimmerd. De alu dop is van een oude parfumfles, die doet dienst als deegroller. Dat werkt prima trouwens.
Afbeelding

De kleiplakaat heb ik eerst langs het malletje uitgesneden (boog). Toen het houten portaaltje ingesmeerd met houtlijm en daar de klei opgelegd.
Afbeelding

Daarna terwijl de klei nog zacht is met het plamuurmes lijntjes in geduwd en steentjes gemaakt met een schroevendraaiertje. Het resultaat:
Afbeelding

Voordeel van deze methode: steentjes worden bol, dat vind ik wel mooi.
Nadeel van deze methode: omdat de oppervlakte droogt op sommige plekken wat breukjes in het oppervlak. Misschien dat dit te voorkomen is door het nog een beetje nat te maken.

Al met al niet heel erg ontevreden. De steentjes rond de rand moeten bij de volgende een stuk groter in ieder geval. Hij oogt vrij hoog, misschien dat ik er nog een stuk af zaag. Het is nu wel iets universeler mbt de maat van de berghoogte.;) Het was overigens best leuk om te doen.

Volgende stap: verf en kwasten halen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door tv_man »

Een heel net portaaltje zou ik zeggen!

Een laagje verf erop en de kleine breuken in de stenen geven het geheel een beetje extra textuur, ik zou me daar zeker geen zorgen over maken.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Intussen niet helemaal stil gezeten en het eerste portaaltje geverfd. @tv_man: inderdaad, het valt eigenlijk niet zo op en ziet er best leuk uit, thanks.

Egaal grijs geverfd. Wat te donker eigenlijk naar mijn smaak maar het kan wel.
Afbeelding

Met oker wat plekken aangebracht.
Afbeelding

Zwart met wetbrushen en afsponsen. Na drogen wit/beige dry-brushen. Tevens roet aangebracht, maar beetje ongeduldig niet gewacht tot drybrush-beige droog was, daarom niet heel erg mat zwart. Het oker zie je eigenlijk niet of nauwelijks meer.
Afbeelding

Het eindresultaat: Misschien wat te veel ge-drybrushed, toont een beetje grijzig maar dat vind ik eigenlijk wel mooi zo. Het effect van dry-brushen zie je pas goed na drogen.
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door mdedeugd »

Hoi Maarten.
Das wel erg leuk, maar ook een toevalligheid :o ;)
Weet je..
Jij laat hier nu presies exact zien, hoe ik bij mijzelf straks op mijn baan de tunnelportalen zal gaan maken.
Mijn idee is exact volgens deze werkwijzen, en je kunt ze er makkelijk invoegen, als je landschap al staat, zoals bij mij inmiddels het geval is.
Leuk [kerst cirkel] baantje wordt dit.
Niet groot, maar je kan zoveel details erop aanbrengen.
Sucses, en ik hou het in de gaten, ;)

Nog een gezond 2011 toegewenst ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

@Martin: grappig dat je dezelfde werkwijze in gedachte had. Ik moet zeggen dat het wel bevalt. Trouwens wel de klei opplakken voordat het droogt, anders trekt het krom.

Gisteren nog een portaaltje gemaakt en vanavond de resterende 2. Hopelijk kan ik morgenavond nog wat tijd vinden om ze een eerste laag verf te geven.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie