Dasklei

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Dasklei

Bericht door vantongeren »

Iets compleet nieuw voor mij is het zelf maken van een oprit van DAS klei. In dat klei moet ik dan bovenop de kinderkopjes krassen en aan de zijkanten bakstenen.

Nu is alleen mijn vraag of dat krassen in nog zachte toestand moet gebeuren of als de klei uitgehard is. Als het kan als de klei uitgehard is dan is er alle tijd om te krassen, maar als het in zachte toestand moet is er uiteraard een tijdslimiet waarin het krassen moet gebeuren. Op de verpakking kan ik echter geen gegevens vind over de droogtijd / verwerkingstijd.

Daarom mijn volgende vragen:

Krassen doe je dat in natte of droge toestand?
Hoelang duurt het ongeveer voordat klei van ongeveer 8 mm dikte is uitgehard (en dus maximale tijd om te krassen of wachttijd voor ik kan gaan krassen)?

Met vriendelijke groet,
Marcel van Tongeren


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3632
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Dasklei

Bericht door maarten »

Echt krassen doe je als het droog is en uitgehard. Het droogt relatief snel maar er is geen formule voor. Na een nachtje drogen zou het krasklaar moeten zijn.

Andere methode is als het nog niet droog is met een scherp plamuurmes lijntjes in duwen waar je dan met een schroevendraaiertje steentjes in duwt. Dat geeft als resultaat bolle steentjes. Nadeel is dat je redelijk moet doorwerken en anders even vochtig houden met wat water en een sponsje oid.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

rene_k
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2010 20:08

Re: Dasklei

Bericht door rene_k »

Ik heb een oefenstukje gedaan omdat ik normaal met gips werk. Hier heb ik over het gedeelte dat ik NIET aan het bewerken was, een behoorlijk vochtige doek gelegd. Dat verlengt de tijd die je in de zachte klei kunt werken wel behoorlijk. Gewoon de doek iedere keer een beetje opschuiven en dan dat stuk bewerken.
Met droge klei moet ik het nog proberen. Daar heb ik nog geen ervaringen mee.


Groet,

René
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Dasklei

Bericht door martinb »

Zowel nat als droog bevalt mij prima. Het effect is wel totaal anders, maar nat werkt stukken sneller. Met nat maak je bollere steentjes en met droog platte.

Voorbeeldjes met wat eigen ervaringen:

Nat gemaakt: http://www.nproject.org/nl/minidiorama/ ... wagon.html
Droog gekrast: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... n.html#DAS


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Dasklei

Bericht door vantongeren »

Oke bedankt jongens, ik moet er dan nu echt aan geloven. Klei aanbrengen en dat gelijk de kinderkopjes maken en dan als het droog is de zijmuren krassen. Eng, maar ga toch een poging wagen met jullie aanwijzingen ;) Heb 1,5 KG dus als het mis gaat kan het nog altijd overnieuw.

Groeten,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3632
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Dasklei

Bericht door maarten »

Het is niet eng, het is een leuke uitdaging. Je zult zien dat het allemaal erg meevalt, het is prima te doen. En het resultaat zal je waarschijnlijk verbazen en je veel voldoening geven. Niet naar je zin? Gewoon nog een keer proberen, je wordt er vanzelf handig in!

Toch nog twijfels? Gewoon even een proefstukje maken om 'het gevoel' te krijgen, je zult zien dat het veel makkelijker is dan je denkt!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie