Stijgingsprecentage met tandrad

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Stijgingsprecentage met tandrad

Bericht door vantongeren »

Hallo medeforumers,

Ik wil een tandrad-trajectje aanleggen om zodoende een stijlere klim te kunnen maken. Het enige wat ik tegen ben gekomen is de rails en een elektrische lok van Fleischmann. Alleen wil ik geen bovenleiding dus probeer een lokje om te bouwen zodat de tractie ook via een tandwiel gaat. (onderstel in kap van stoomlok maken :oops: )
In de catalogus staat dat een maximum stijging van 25% mogelijk is, zo stijl wil ik niet gaan, maar vraag me af hoe snel ik een stijging kan halen. Bv. ineens stijgen van 0% naar 13% in 10 cm gaat denk ik niet lukken omdat dan de wielen geen of niet voldoende contact meer maken voor stroomopname.
Lengte over de buffers van de lok waar ik het onderstel wil bouwen is 7 cm.
Hoe snel kan ik die 13% stijging halen zonder problemen?

Ik heb er allerlei berekening op los gelaten, maar kom er maar niet uit hoeveel centimeters ik nodig heb om aan dat stijgingspercentage te komen. :(

Groeten,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Stijgingsprecentage met tandrad

Bericht door epocheales denken »

Hoi Marcel,

Ik zou als ik jou was gewoon ophouden met berekenen. Heb zelf bij mijn vorige baan ook een tandradspoortje gehad op kleine ruimte met industriebochten.
Ga lekker experimenteren met blokjes hout en opritten van triplex o.i.d. Dan zie je pas wat kan en niet meer kan.
En neem van mij aan: die Fleischmann tandradlok kan heeel erg steile hellingen aan....

(Wellicht een domme opmerking, maar niet onbelangrijk; houd de tandradloc altijd aan de dalzijde van de trein, dus altijd duwend... :idea: )

Veel succes, ik hoop dat je snel aan de slag kunt gaan.

Groet,

Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Stijgingsprecentage met tandrad

Bericht door Marcel »

Het is inderdaad even uitproberen.
Zelf zaag ik van te voren het plaatmateriaal (niet te dik anders kun je het niet buigen) waar de rails op komt te liggen al uit in de goede vorm,met of zonder bocht maakt niet uit als het begin en het eind van de helling maar recht is!!!
Dan bevestig je het begin van de uitgezaagde vorm (recht stuk) met houtlijm en schroef op je bestaande plaat of onderstel en laat het heel geleidelijk van vlak iets hellen.
Zorg er voor dat je niet te snel omhoog gaat waardoor de rails gaat knikken bij het leggen,test het met de loc om te checken of alle wielen wel contact houden met de rails.
Dit doe je ook aan het eind van je bergspoor,met een recht stuk eindigen door heel geleidelijk van helling naar vlak te gaan.
Je ziet dat je wel wat ruimte nodig hebt voor de aanloop van je helling,zowel boven als beneden,maar dit is echt niet veel.
Mocht je door de aanloop van je helling niet de gewenste hoogte meer kunnen bereiken dan kun je in jouw geval een iets steilere helling maken omdat je nog ver onder de 25% blijft.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Stijgingsprecentage met tandrad

Bericht door vantongeren »

Ok, bedankt voor de reacties.
Zit wel met een klein probleempje met testen met een lokje, dat laatste heb ik nog niet, zelfs nog geen rails aangeschaft (maar de opwaartse speling zal denk ik vergelijkbaar zijn met de normale flexrails) . Hoop iets op een beurs goedkoop op de kop te tikken, maar wil eerst de ruwbouw vormgeven waarbij het treintje in 49cm op hoogte moet zitten zodat het over de hoofdbaan kan en met de dan verkregen helling in het skyboard te laten verdwijnen als tunnel met voldoende lengte rails om het treintje aan de achterzijde verborgen op te stellen.

Maar de eigenlijke hamvraag is dus of ik in 49cm op een hoogte van 7cm kan komen. Vind het ook zo zonde om eerst alles aan te moeten schaffen en er vervolgens achter kom dat het niet gaat passen of zodanig snel stijl wordt dat de trein slecht of niet rijdt.
Heb met wintrack gekeken naar de stijlheid, volgens mij valt het mee, dus ga gewoon de gok wagen :)

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Stijgingsprecentage met tandrad

Bericht door Hookies »

Dus feitelijk wil je 7 cm stijgen op een traject van een halve meter? Dat moet te doen zijn, want ik ken sommige mensen die het voorgeschreven maximum van 25 cm stijgen op een meter aanhouden, oftewel 25%. Jij zit net even boven 14%.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Stijgingsprecentage met tandrad

Bericht door vantongeren »

Klopt Martin, de gemiddelde stijging is iets meer dan 14%. Alleen is de stijging aan het begin een stuk minder om geen knik te krijgen, dus ben denk ik de eerste 15 cm wel bezig om van 0% naar de benodigde helling te komen. Dan houd ik dus nog maar 35 cm over waarin de feitelijke helling plaats moet vinden. In de eerste 7 cm wordt het dan iets van 3%, de 7cm erna naar de 9% en daarna iets van 20% (of meer?) om aan een gemiddelde stijging van 14% te komen.
Ik zal vanmiddag eens een proefstukje maken met normale flexrails en kijken of het ogenschijnlijk gaat lukken. Krijg er door de reacties iig steeds meer vertrouwen in dat het te doen is :D

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Stijgingsprecentage met tandrad

Bericht door Hookies »

Als ik de rekenmachine erbij pak, stijg je over de eerste 14 cm in totaal 0,84 cm. Dan moet je in de laatste 35 cm nog een hoogte overwinnen van 6,16 cm. Dan kom je uit op een stijgingspercentage voor het laatste lange deel van 17,6%. Dat moet toch voldoende zijn.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Plaats reactie