Hoe sluit ik een Peco 55 wissel ANALOOG aan?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Quintin76
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 feb 2011 11:43
Locatie: Kollum

Hoe sluit ik een Peco 55 wissel ANALOOG aan?

Bericht door Quintin76 »

Hallo allemaal.

Na jaren H0 gereden te hebben met Fleischmann Profi - Gleis ben ik nu over gestapt naar N en is mijn keuze op Peco 55 gevallen. Maar nu snap ik even niet hoe die wissels aangesloten moeten worden. De beschrijving is in het Engels, Frans en Duits. Mijn talen knobbel is niet zo uitgebreid dat ik die beschrijving goed ga snappen. Ik heb al her en der wat gelezen en gehoord maar dat ging vooral over het digitaal aansluiten. Er is iets met het puntstuk waar ik rekening mee moet houden lees ik. Er moest een extra draadje gesoldeerd worden, maar waar aan? Ook wil ik alleen maar Peco producten gebruiken.

Wie kan mij een zo duidelijk mogelijke beschrijving geven HOE ik deze wissels moet aansluiten en WAT ik allemaal nodig heb. Ik heb inmiddels al 10x PL 10we + PL 9 en de wissels heb ik ook al in huis. Welke schakelaars moet ik hebben om de wissels te kunnen bedienen? Wat voor een voedingsbron moet ik gebruiken om alle wissels te kunnen gaan bedienen? Of te wel, hoe sluit ik het van A t/m Z aan. En wel in ANALOOG.

M.v.g. Quintin


Van A naar (spoor)Beter
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Hoe sluit ik een Peco 55 wissel ANALOOG aan?

Bericht door vantongeren »

Quintin je hoeft toch de taal niet te beheersen om een aansluitschema te volgen?
Hoe je de rijspanning aansluit heeft er vooral mee te maken met wat voor wissels je wilt gaan werken Electrofrog of Insulfrog?
Zelf heb ik een booster tussen trafo en de schakelingen om extra kracht te leveren om de wisseltong om te zetten, van belang is wel dat de spanning er kortstondig op staat.

Op de PL 10we zitten 4 contacten, 2 daarvan verbind je onderling en met de min. en de andere 2 koppel je door naar de schakelcontacten van de schakelaar. De andere draad van de schakelaar gaat naar de plus. Maar ook daar is in te varieren en is er niet meteen een kant en klare oplossing aangezien bij Electrofrog-wissels het hartstuk nog omgepolariseerd moet worden. Dat kan weer met bv een relais, maar ook met de schakelaars onder de wissels die door Peco geleverd worden.

Groeten,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
Quintin76
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 feb 2011 11:43
Locatie: Kollum

Re: Hoe sluit ik een Peco 55 wissel ANALOOG aan?

Bericht door Quintin76 »

Hallo Marcel.

Ik ga Electrofrog gebruiken. Ik heb idd het aansluitschema er bij maar da's akra kadabra voor mij. Er zit namelijk een beschrijving in hoe je een kruis moet aansluiten. En tekening 6, 8 en 10 in de beschrijving zijn naar mijn idee n.v.t.

Quintin


Van A naar (spoor)Beter
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Hoe sluit ik een Peco 55 wissel ANALOOG aan?

Bericht door vantongeren »

Met kruisingen heb ik nog geen ervaring, maar misschien dat je hier wat mee kunt (andere schaal, maar principe komt overeen)?:
http://www.peco-uk.com/imageselector/Fi ... utInst.pdf

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
Quintin76
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 feb 2011 11:43
Locatie: Kollum

Re: Hoe sluit ik een Peco 55 wissel ANALOOG aan?

Bericht door Quintin76 »

Hé Marcel.

Dat ziet er idd mooi duidelijk uit. Als ik vanavond thuis ben zal ik er eens een N wissel bij pakken en eens vergelijken. Maar zo'n soort beschrijving zoek ik idd. Alleen jammer dat ie in het Engels is. Ik hoop dat ik het met Google kan vertalen in het Nederlands.

Quintin


Van A naar (spoor)Beter
Plaats reactie