Besturingssoftware op de computer

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Besturingssoftware op de computer

Bericht door Cybertinus »

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van de discussie die ontstond in dit draadje heb ik maar ff een apart topic aangemaakt.

Het doel van dit topic is om te discussiëren over de verschillende softwarepakketten die beschikbaar zijn voor de besturing van de treinbaan. Dan denk ik aan Koploper, iTrains, Windigipet, Rocrail, enz.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door Cybertinus »

Om zelf maar ff af te trappen:

Op de club gebruiken we Koploper. Persoonlijk vind ik het wel een fijn programma. Juist omdat het de mogelijkheid heeft om treinen op de gok rond te laten rijden. Koploper kiest of een trein links of rechtsaf gaat op kruisingen. Das erg fijn. Naar wat ik gehoord heb kan iTrains dat niet. Maar goed, geen ervaring ermee, dus ik kan het makkelijk mis hebben.
De ontwikkeling van Koploper is wel sterk terug genomen, dus dat kan zeker een reden zijn om naar andere programma's te kijken. Ook is Koploper zeer uitgebreid en dat maakt het een lastig programma om te leren. Maar als het uiteindelijk allemaal rijd is dat wel heel mooi :).

Als ik zelf een baantje zou gaan maken, dan zou ik zelf waarschijnlijk met Rocrail aan de gang gaan. En wel om 2 redenen: het client-server idee wat daarin verwerkt zit spreekt mij erg aan. Er is dus op een computer 1 programma wat op de achtergrond draait. Dat programma geeft echt de commando's door naar de baan. Dat programma heeft geen GUI of interface. Die interfase is een losstaand programma en via het netwerk communiceren die 2 programma's. Dat heeft 2 voordelen: 1. De interfase hoeft niet op dezelfde computer te draaien als de computer waarop de baan zit aangesloten. Ook hoeft het niet op maar 1 plek te draaien, dus je kan op meerdere plekken de baan aansturen. Ook hoeft het niet eens op je computer te draaien. Op je smartphone kan het ook zonder problemen draaien. Voordeel 2: het programma wordt simpeler. En bij simpelere programma's wordt het lastiger om iets te laten chrashen, dus dat levert een stabieler programma op.
Een andere reden die ik ook wel belangrijk vind: Rocrail is open source. Iedereen kan zo zien hoe programma in elkaar steekt en er verbeteringen in aanbrengen. Die manier van software bouwen spreekt mij erg aan (dit is mijn ICT achtergrond die nu naar voren komt ;)).


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door WimC »

Ik ben me dus nog aan het oriënteren.

Nadeel van Koploper vind ik dat het niet verder ontwikkeld en ondersteund wordt. Gratis is dan wel leuk, maar dat vind ik al een overwegend nadeel.

Itrain ziet er wel gebruikersvriendelijk uit (gebruikersvriendelijker ook dan Koploper). Voordeel is b.v. dat je meteen gewoon je baan kunt gaan tekenen en vanuit dat baanplan alles bedient, terwijl je bij Koploper eerst een ondergrond moet tekenen, met je verbindingen en daarbovenop een baanplan werkt. Dat ziet er voor mij uit als ten eerste wat ingewikkelder en ten tweede meer werk, ten derde daardoor ook meer risico op fouten.
Ik heb bovendien begrepen dat er bij Itrainaan gewerkt wordt dat je per blok maar met één bezetmelder toekunt ipv twee (dan heb je ook de aanschafprijs er tov Koploper al weer snel uit en het scheeelt een hoop werk in de bedrading).

Rocrail heb ik wel even vluchtig naar gekeken, maar wat ik daarvan zeg, zag me er nu niet echt gebruikersvriendelijk uit. Het vereist toch dat je wat meer in de software duikt. En de software is voor mij echt een middel, dus eigenlijk wil ik daar zo min mogelijk tijd in steken.

Traincontroller schijnt ook erg gebruikersvriendelijk te zijn. Daarmee kun je al met één bezetmelder per blok worden.

Ik ben benieuwd naar ieders ervaringen met verschillende programma's. En vooral de redenen waarom ze die hun huidige programma hebben gekozen en waar je allemaal tegenaan loopt.

Groeten, Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door WimC »

Misschien ook handig om aan te geven wat ik wil.
Mijn baanplan hebben de meesten wel gezien denk ik. Het staat hier.
Mijn insteek is zoveel mogelijk geautomatiseerd te gaan rijden, want ik vind het leuk om naar rijdende treinen te kijken. Natuurlijk kan ik altijd de besturing van een loc overnemen.

Om het treinverkeer niet al te druk te maken, is het denk ik leuk dat als er een trein aankomt in het schaduwstation, het even duurt voor de volgende trein in die richting vertrekt. Ik denk een vertraging van 20-30 seconden of zo. Ook leuk is als de computer dan random kan kiezen welke de volgende trein is.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door Michiel »

Koploper is nog steeds mijn keuze nummer 1, vooral voor de veelzijdigheid en de mogelijkheden om per logische functies het treinenverloop helemaal naar je zin te krijgen. Itrain schiet voor mij technisch volledig tekort, en een mooi scherm verandert daar niets aan.

Windigiped en Traincontroller zouden dat ook moeten kunnen, maar de licencies zijn voor mijn budget toch wel aan de hoge kant. Ik heb ook nog niet de moed gehad om deze 2 veelbelovende programma's ten gronde om te spitten en zien of alles wel kan wat ik zou willen.

RocRail lijkt me een heel interessante uitdaging, omdat ik dan echt alles onder controle krijg. 2-3 functies ontbreken nog in Koploper om te kunnen doen wat ik echt zou willen (stammen heen en weer rangeren tussen opstelsporen en perronsporen, en dan opnemen in reguliere dienst). Met Koploper zal dit waarschijnlijk nooit meer kunnen, vandaar mijn interesse op termijn voor RocRail, alhoewel ook Rocrail nog een lange weg af te leggen heeft, want men kan er zelfs nog niet eens koppelen/ontkoppelen!

Een alternatief en ook open source is JMRI, maar de mogelijkheden hiervan ken ik helemaal niet.
Laatst gewijzigd door Michiel op 11 mei 2011 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door shoven »

Ik gebruik Koploper en dat gaat prima.
In het begin moet je even wat werk verzetten om je onderdelen en blokken in te voeren, maar dat is een eenmalige actie. Het tekenen van de baan is niet echt gebruikersvriendelijk, maar het is goed te doen.
Koploper kan heel veel, maar net als bij Word of dat soort programma's kun je prima starten zonder dat allemaal te hoeven gebruiken.
Mijn ervaring is dat je met wat logisch nadenken binnen vrij korte tijd kunt rijden. Als je later extra dingen wilt doen, kan dat, je moet dan alleen dieper de software induiken.

Van iTrain begrijp ik dat het nog volop in ontwikkeling is. Dat is prettig, maar betekent ook dat het nog een tijdje duurt voor het sommige dingen (die ik als basaal beschouw) kan. De prijs is m.i. heel redelijk te noemen. Het ziet er erg vriendelijk uit. Maar toch wacht ik op een wat verder uitgegroeid pakket.

Naar RocRail heb ik even gekeken, maar het heeft m.i. een hoge instapdrempel (en ik ben een ex-ICT'er!). Mijn indruk is groot en uitgebreid, maar waar je nu moet beginnen? Dat het open source is, is leuk, maar voor het grootste deel van de hobbyisten niet interessant, die willen rijden en niet programmeren.

Maar mijn indruk over deze 2 pakketten voor een betere.

Wat mij betreft is Koploper nog steeds een prima keus. Er wordt niet meer ontwikkeld (het zou Paul sieren als hij de source code vrijgaf), maar dat vind ik niet echt een bezwaar gezien de volwassenheid van het programma. De instapdrempel is er, maar m.i. heel aanvaardbaar.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door vantongeren »

Dat server / cliënt apart kan draaien spreekt me wel aan van Rocrail dus zojuist geïnstalleerd. Nadeel wat mij al gelijk opviel is dat de server niet als service draait en dus moet je inloggen en dan de serverversie opstarten.
Maar goed ik ga het toch even verder uitpluizen want het is toch wel een leuk idee dat ik vanuit de woonkamer de wissels kan bedienen in de garage :D
Daarvoor had ik ooit koploper geïnstalleerd op een 98SE PC die alleen daarvoor moest draaien. Nu kan het gewoon meedraaien op de 2003-server die toch al 24/7 aan moet zijn:)

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door Cybertinus »

In de Windows 2003 toolkit (of hoe het dan ook moge heten) zit een tooltje waarmee je elke willekeurige .exe als Service kan draaien ;). Op m'n werk een keer gebruikt om een voicemail applicatie als service te kunnen draaien (in moeten loggen om voicemail te hebben is niet handig :p). Dat kan je dan natuurlijk ook gebruiken voor de Rocrail server app.

Verder ben ik meer een Linux man, en de Rocrail server applicatie draait draait automatisch als deamon daar. Dus das wel makkelijk. Maar ik moet er ook nog eens een keer mee gaan spelen. Een stijle leercurve maakt me niet uit, zolang ik er uiteindelijk maar uit kom ;).


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door Detlev »

Service op windows is een registry-entry, dus als je een beetje handig bent kun je het zelfs zonder hulpprogramma's


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door martindomburg »

Ik werk zelf met Itrain, koploper is me iets te uitgebreid ;)

Koploper is een goed programma, erg uitgebreid en daarom in gebruiksvriendelijkheid schied het tekort vind ik. Ben twee uur bezig geweest om als leek een voorgekauwd baanplan aan het rijden te krijgen. :oops: Het is me te complex en uitgebreid.

Itrain is daarintegen minder uitgebreid, versie 1 is in de ogen van koploper zelfs simpel. De visie van Itrain is anders, daarom lijkt het soms wat simpeler. In versie 1 is de aandacht besteed aan gebruiksgemak, grafics, server doeleinden voor clubs en vooral simpele bediening. Er word nu gewerkt aan versie 2.0 waarin de nadruk meer ligt op het automatisch rijden en "random" rijden. Itrain is er net een paar jaar en als ik zie welk niveau ze nu hebben verwahct ik nog wel veel de komende jaren. Vergeet niet dat Koploper er al jaren is.

In tegenstelling wat sommigen zeggen kan je met Itrain de locs net zo mooi laten rijden als met koploper. Dat heb ik wel gezien tijdens de Dinamo gebruikersdag. Beide programma's naast elkaar en geen verschil.

Rocrail vind ik ook een mooi programma, alleen is het me te complex. Heb hier verder weinig ervaringen mee.

De discussie welk programma je moet gebruiken is net zo groot als het aantal bondscoaches in Nederland. Niet te doen, iedereen heeft een andere mening en vewlen zullen het ook nooti eens worden. Dat is maar goed ook anders zou concurrentie niet bestaan. De beste manier is om rustig van elk programma een demo te proberen en te kijken welke je het beste bevalt. Datzelfde geld natturlijk ook voor welk digitaal systeem je gaat. Je moet echt kiezen wat jezelf het beste aanstaat.

Mocht je geen zin hebben om ze te proberen, ga dan eens bij iemand kijken hoe het werkt. Mocht je Itrain willen zien stuur maar een pb.

Succes met je keuze

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Wim Ros

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door Wim Ros »

Koploper is een goed programma, erg uitgebreid en daarom in gebruiksvriendelijkheid schied het tekort vind ik. Ben twee uur bezig geweest om als leek een voorgekauwd baanplan aan het rijden te krijgen. Het is me te complex en uitgebreid.
Goh zeg, wel 2 uur bezig geweest!!!! Laten we zeggen dat is echt het toppunt van geduld.

Mvg
Wim.
PS.: Er is net weer een nieuwe versie van koploper beschikbaar, met nieuwe funtionaliteit Koploper 7.3
http://www.pahasoft.nl/


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door martindomburg »

Wim Ros schreef: Goh zeg, wel 2 uur bezig geweest!!!! Laten we zeggen dat is echt het toppunt van geduld.

Mvg
Wim.
PS.: Er is net weer een nieuwe versie van koploper beschikbaar, met nieuwe funtionaliteit Koploper 7.3
http://www.pahasoft.nl/

Wel als het in Itrain binnen 30 minuten reed.........

heb je gemist Wim :mrgreen:

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

anne w
Berichten: 301
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door anne w »

Valt een centrale met een ingebouwde computer ook onder dit topic?

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door H@Ns »

Hallo Anne,

Helaas voor je, het betreft hier Software.

Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door dentheo »

martindomburg schreef: Koploper is een goed programma, erg uitgebreid en daarom in gebruiksvriendelijkheid schiet het tekort vind ik. Ben twee uur bezig geweest om als leek een voorgekauwd baanplan aan het rijden te krijgen.

Itrain is daarintegen minder uitgebreid, versie 1 is in de ogen van koploper zelfs simpel. De visie van Itrain is anders, daarom lijkt het soms wat simpeler.
Ik denk dat je hier dicht bij de waarheid zit.
De filosofie achter deze programma's is volgens mij verschillend en dat maakt het moeilijk om te vergelijken.
Eens je de blokken aan elkaar gekoppeld hebt mogen de treinen in koploper ALLES.
Nadien ga je dan met variabele routes of vaste routes deze vrijheid "beperken".
In Koploper mogen de treinen alles wat "kan" en "niet verboden" is.
In iTrains leek het mij dat ze alleen mogen wat je programmeert, dat is wel even "omdenken".

Je zou ook kunnen zeggen: bij "langer" programmeren rijden er in Koploper "minder en minder" treinen, in iTrain "meer en meer".

Als ik hiermee de bal volledig mis sla, graag even melden, duik ik nog eens in iTrain.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door Cybertinus »

Ik denk dat die visie wel klopt ja. En dan is het afhankelijk van je baan en je wensen welk programma het beste bij jouw past. En ik denk dat je echt een grote, uitgebreide baan moet hebben, wil je echt koploper "moeten" gebruiken. Dus dat iTrain niet meer voldoet.

Uit ervaring weet ik wel dat het handig is om eerst een klein, simpel baantje te hebben om Koploper mee te leren kennen, en het dan pas toe te gaan passen op een grotere baan. Zo hebben we het bij de club wel gedaan iig. Een simpel ovaaltje, met aan beide kanten een inhaalspoor en aan 1 kant nog 2 wissels voor 2 opstelsporen. Kan je zo ongeveer alles mee doen.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door martindomburg »

Ben het 100% eens, beide programma's hebben een andere insteek en elke gebruiker heeft een andere wens. Daarom is het vergelijken alleen te doen door het zelf te proberen en/of te bezichtigen.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

anne w
Berichten: 301
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door anne w »

H@Ns schreef:Hallo Anne,

Helaas voor je, het betreft hier Software.

Hans
Beste Hans,

Hartelijk dank voor je medeleven, echter je argumentatie "slaat als een tang op een varken", het hart van bijvoorbeeld de Raptor bestaat uit een Philips 32 bit microcontroller en die doet helemaal niets zonder software.

Het legitiemste argument zou zijn: software die op een pc draait en een digitale modelspoorcentrale aanstuurt.

Dit argument sluit naast Raptor ook de Viessmann Commander uit en nog één of twee systemen die zowel centrale alswel de automatische treindienstleider op een, of meerdere, pc's hebben zitten.

De discussie gaat overigens over hoe de systemen richting gebruiker werken en daar zouden alle "uitgeslotenen" wel in passen.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door dentheo »

Volgens mij maak je daar maar een apart draadje van bv. "voor en nadelen van centrales met meer mogelijkheden ".



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door ouwerling »

Hi,

Ik ben het geheel met Martin eens (zie bericht van hem op wo mei 11, 2011 12:45 )
Ik heb Koploper gebruikt en dat beviel goed.
Toch ben ik overgestapt naar Itrain.
Dat beval beter!
De gebruiksvriendelijkheid en de grafische vormgeving zijn van Itrain echt top.
Ik werk met 2 schermen en die kan ik naar believen indelen en schuiven.
Itrain werkt en bouwt gewoon meer gevoelsmatig en logisch.
Gezien de ontwikkelingen die ik nog verwacht zal Itrain alleen maar beter worden.

Maar het blijft een persoonlijke keuze; die je kan maken door met beide, naast elkaar, te gaan experimenteren.


Vr Gr

Jos

PS: de bijdrage aan dit topic van Wim Ros is zoals gebruikelijk weer aller hartelijkst en nuttig.
Dat helpt echt!
Is er iets met de sociale vaardigheden van die man?
Of houd hij niet van een open en normale discussie op basis argumenten?
Nou ja, Ik vrees dat we er mee moeten leren leven.


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door Rob Fongers »

@Jos,

Ja daar moet je mee leven en op zich is dat geen enkel probleem. Er zijn altijd personen die een bepaald statisch stroompje opwekken wat weer andere aantrekt en vaak tot een vonk leidt :? :?

@Anne

Jouw software is niet instelbaar en daarmee kan je dus geheel niets organiseren voor een bepaalde treinenloop.

@Allen

Ja ik rij koploper omdat ik ermee begonnen ben en het buitengewoon goed (bewezen!!) werkt. Tevens geen zin heb om nw software opnieuw te doorgronden en op te bouwen met alle tegenslagen van verkeerde inputs etc...

Dat koploper niet meer actief aangepast wordt is helemaal geen probleem daar de mogelijkheden bijna onbegrensd zijn. Een beetje minder beeld maar wel met een onbegrensde mogelijkheid zullen afwegingen moeten zijn. Van overige programma's moet je ook afw8en of er een toekomst voor is, welke grotendeels weer afhangt van de schrijver.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door ouwerling »

Hi Rob,

Je hebt helemaal gelijk.
Maar ik liet me even gaan en reageerde dus even.
Op de een of andere manier weerhouden deze negatieve reacties me soms om een onderwerp te starten, bij te dragen of te reageren.
Het is een hobby dus het moet leuk zijn en blijven voor ons allen en ik, maar ik neem aan ook anderen, zit dus niet te wachten op zuurpruimerij die nergens voor nodig is en niets bijdraagt.

Groet

Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door Rob Fongers »

Jos,

Je moet gewoon je vraag stellen. Wim en Martin zijn tegenpolen dus die zullen altijd vonken. Voor de rest wil ik alleen toch ff kwijt dat hoewel het antwoord kort was van Wim dit ook als antwoord op Martin zijn opmerking dat het hem binnen 2 uur niet gelukt was om zijn baan aan de gang te krijgen.

Kijk de voorkeur van beide zijn uitgebreid bekent en het heeft geen zin om dit iedere keer weer naar buiten te brengen en de rest uit te dagen. Maar van de kennis en ervaring van Wim kunnen we allemaal wat leren


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

anne w
Berichten: 301
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door anne w »

Beste Rob,

"Onbekend maakt onbemind" is een heel mooi spreekwoord en geldt voor 100% voor jouw commentaar dat de software van Ra* niet instelbaar is, laat ik het maar illustreren met: Ra* is t.a.v. de automatische besturing net zo instelbaar als elk ander programma.

Voor de simpelheid: de automatiserings software in Ra* doet hetzelfde als in Kl en It, het grote verschil is dat je niet op een pc-scherm kunt kijken.

Binnenkort "op deze zender": een serie filmpjes van mijn baan, 15 treinen zonder dat ik "aan de knoppen hoef te zitten", behalve dan de knop van mijn camera.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Besturingssoftware op de computer

Bericht door WimC »

Hoi Michiel,
Michiel schreef:Itrain schiet voor mij technisch volledig tekort, en een mooi scherm verandert daar niets aan.
Wat ontbreekt?

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Plaats reactie