Duisburg-Beksheim

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Jawohl!

Omdat je toch iets met je (schaarse) vrije tijd moet doen behalve vliegen, drummen, optreden, kroegtijgeren, bierdrinken en dat soort leuke dingen die ellendig veel tijd en geld kosten ga je maar weer modelbouwen. Nu komt dat er met Boppard niet zoveel meer van, aangezien die baan op 45 min. afstand rijden ligt tegenwoordig. Dan ga je dus maar een beetje goederentjak weatheren, Preisers schilderen en dat soort werk. Ha-a-ardstikke leuk, maar op de één of andere manier blijft het kriebelen.....zit ik dan hier op het goeie forum? 8-)

Also, also......na wat denkwerk (wat? veel!), fantaseren en schetsen en de hulptroepen (.....) te hebben geraadpleegd en om toestemming gevraagd kon ik weer eens Oud-Hollandsch zagen, boren, timmeren en dat soort kluswerk.

Jullie snappen 'm. We zijn weer begonnen met bouwen. Een nieuw project. Deze keer een modulebaan. Naam?

Duisburg-Beksheim

Verder nog vragen? :mrgreen:


Afbeelding
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door richard7877 »

ik ben benieuwd jeroen, wat ga je precies bouwen?
ik ga dit draadje weer met veel interesse volgen :D :D

groeten richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

En zo'n verhaaltje is ook maar een stukkie tekst. Daar moet natuurlijk wel even een fotootje bij. Praat wat makkelijker....

De als eerst geconstrueerde module.

Afbeelding

Het hout wat ik heb gebruikt is 5 mm triplex. Of multiplex, want dat weet ik eigenlijk niet. Gewoon van de Gamma, en daar even laten zagen. De verbindingen zijn vrij gemakkelijk, licht en stevig. Gerealiseerd met houtlijm en extra spijkertjes zodat het beter blijft zitten tijdens het drogen. Ik laat ze overigens ook maar gewoon lekker zitten.

De 2 modules even naast elkaar....alles is nog aardig pril, maar we kunnen al snel verder!

Afbeelding

De rechtse van de 2...

Afbeelding

Het zijn er nog maar 2, maar dit hele nieuwe project bestaat sinds een paar dagen. Na de zoveelste dag met kloteweer, besloot ik mijn lieftallige vriendin eens te briefen over mijn snode plannen. De plannen vonden bijval, en na wat ge-jaknik hebben we de daad bij het respectievelijke woord gevoegd en zijn we met gezwinde spoed richting Gamma gescheurd.

Direct aan de slag gegaan, en na een retourtje Antillen zijn we weer verder gaan zagen, boren en noem maar op, met het bovenstaande dus als tussentijds resultaat.


Afbeelding

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door FidOo »

Nice...! Cool dat er wat nieuws uit je handen voort komt...

Maar kent dit spontane em briljante idee ook nog een baanplan of is het losse pols werk...... :o


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Ron »

hey flyboy,

Leuk om weer wat nieuws te volgen.

Mocht er nog een klein kasteel op moeten, ik heb er nog eentje ter donatie staan.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

Zo ik zie een bekend baanplan (ok, er zal in de loop van de bouw zeker nog wat aan getweekt worden), Lekker aan de bouw.

Robert (die uit zit te brakken van een jetlag)


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Hi Joost,

Wat dat betreft begin je me al een beetje te leren kennen. Deze keer gebruik inderdaad nog steeds mijn hoofd qua inbeeldingsvermogen, wat hulp van buitenaf (een bepaald forumlid.... :ugeek: ) en een beetje van de bekende planningsprogammaatjes. Eerlijk is eerlijk, ik plan nu wel wat meer op de computer, maar dat is puur qua maatvoering. Toch wel makkelijk.

Edoch, ik had al wat spullen in huis waar ik wat mee wilde gaan doen. Dus: daar ging ik wat mee plannen en bedenken. Normaliter zou je eerst een plan maken, en daar dan de spullen voor kopen. Nee, zo werk ik dus niet.

Zullen we het doen net zoals bij Boppard destijds op dat andere forum?

Duisburg-Beksheim , ofwel DU-Beksheim, zegt al vrij veel met wat dit moet gaan worden. Ik gooi er even wat steekwoorden in:

-Ruhrgebiet
-druk, druk, druk
-de ene na de andere lange (tevens smerige, geweatherde, gevarieerde) goederentrein, S-bahn rommel, ICE, IC/EC/noem/maar/op...
-niet al te prachtige 'villawijken' langs het spoor :? :mrgreen:

Begint het al te dagen? Mooi! Ten overvloede voeg ik eraan toe dat dit hele gerecht wordt overgoten met een tijdperk V/VI sausje en dat de Chef de Cuisine een eigen stijl heeft van wat hij wil gaan uitbeelden...... :roll:

Modules?

Klar! De ruimte is beperkt, qua bouwen en qua stalling, dus we doen het in hapklare brokken. Natuurlijk heeft dat legio voordelen, namelijk dat je het in stukken kunt afbouwen.....en kunt betalen! Jawel, het is voorlopig meer een modelbouw-project, dan een rij-project. Hiervoor zul je echt plek moeten hebben/creëeren, maar het voordeel is wel dat met mooi weer je de hele bende naar buiten gooit om het daar op te bouwen. Om maar een idee te noemen.

Thema

Tja, hier wil ik niet teveel over vertellen. Enerzijds omdat ik de boel nog wat 'spannend' wil houden, anderzijds omdat ik nog niet precies weet hoe-wat-waar-hoeveel dan?-past dat?-red ik dat qua kosten?.

Maar wat komt er wel?

-Een dubbelspoors brug over een rivier/kanaal.
-Een zijlijn-achtig idee
-Een station met wissels
-Meer wissels in het zicht dan bij Boppard :lol:
-Peco rails
-computergestuurd
-.......

Nou kan ik alles wel gaan zitten opnoemen, maar als je bezig bent dan komt het meeste vanzelf wel, is mijn ervaring.

De Sfeer

Dit is het meest- en allerbelangrijkst! De sfeer die DU-Beksheim gaat uitstralen is van een niet al te jofele buitenwijk van de Ruhrstadt Duisburg. Denk dus aan zo'n omgeving langs het spoor waar je op een regenachtige vrijdagavond nou niet in je eentje even lekker wilt rondwandelen. Zo'n halte aan de rails, want er moeten nou ook eenmaal op die plekken station worden gebouwd.

Het lullige voor de DB AG en de andere gebruikers van de spoorlijn is dat die brug over dat kanaal/die rivier waar ik de naam nog van moet verzinnen.... maar twee-sporig is. Dus bij die sleazy achterbuurt Beksheim liggen wat opstelsporen, omdat er prioriteit is wie er het eerst zijn reis mag vervolgen over de sporen.

Dit allemaal voor ogen hebbende dacht ik direct aan computersturing (Koploper), want ik ga dat natuurlijk niet allemaal zelf doen. Nee, ik ga -samen met mijn lieftallige Freundin- gezamenlijk met een koud pilsje het hele gebeuren aanschouwen.

Die naam....?

Duisburg-Beksheim. Dat Duisburg halen jullie er wel uit, niet? Beksheim heeft te maken met de achternaam van....tja, jullie raden wel wie. Dat heeft verder geen enkele connectie met wat ik wilde uitvoeren (sleazy achterbuurt, drugsdealers, etc. etc. ). Uiteraard heb ik haar pas verteld hoe ik het noemde toen we de bakken in elkaar hadden getimmerd :D . We? Want: zij blijkt een goed gevoel voor detail te hebben, dus waar ik zeg 'ik' bedoel ik eigenlijk 'we'. Het hele modelbouwen is voor haar compleet nieuw, echter kan zij vast dingen doen op aanwijzing, is mijn gesterkte vermoeden.

Een impressie met foto's dan......

Afbeelding

Afbeelding

Schroom niet te vragen!

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Ron schreef: Mocht er nog een klein kasteel op moeten, ik heb er nog eentje ter donatie staan.
Kun jij mij eens PB'en hierover? Heb altijd interesse!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Robert_N-Nm schreef:Zo ik zie een bekend baanplan (ok, er zal in de loop van de bouw zeker nog wat aan getweekt worden), Lekker aan de bouw.

Robert (die uit zit te brakken van een jetlag)
Ja, maar het meeste heb ik redelijk vastliggen. Ideëen zijn altijd welkom, dus ik zal eerdaags eens proberen een baanplan te posten hier. Of althans een deel......

En die jetlag? Niet mekkeren man...... :mrgreen: :mrgreen:


Afbeelding

Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Vincent »

je heb wel aparte wcd zie ik. niet het veiligst.

het idee klinkt heel leuk ik ga het volgen.


mvg vincent


vincent
www.elfd.nl
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3590
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Schachbrett »

Hey J,

Het is goed om te zien dat je weer aan het bouwen bent!
Sinds die overnachtingsescapades op zo'n 45 km,hadden we dit wel een keer verwacht ;) :lol:


Gr Chris
Laatst gewijzigd door Schachbrett op 16 aug 2011 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door spoor65 »

Hey Jeroen,

Yes, daar is dan de (al een tijdje verwachte) start van jouw 2e topic/baan.

Mooi man dat je het nu hebt doorgepakt.
Ga dit zeker weer volop volgen.

Krijgt de schaarwissel zijn plekje op 1 van de te bouwen modulles?

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jos »

Ron schreef:hey flyboy,

Leuk om weer wat nieuws te volgen.

Mocht er nog een klein kasteel op moeten, ik heb er nog eentje ter donatie staan.

gr. Ron.
Jeroen is meester in het ophalen van kasteeltjes, hier staat er ook nog 1 te wachten :D

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Krab »

Hee dat is mooi Jeroen blijf het wel even volgen .
Wie zegt dat Jeroen er een kasteel of slot op wil zetten :mrgreen: :mrgreen:



mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Rob Fongers »

Ohhhh dat wordt weer smikkelen en smullen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

Jeroen schreef:En die jetlag? Niet mekkeren man......
Nee jij hebt ze zowat wekelijks. Maar ja, jij mag voor je werk ook wekelijks de grote plas over. Ik doe dat puur voor de vakantie. Wat overigens ook weer leuk is voor de inspiratie (al hoewel niet alles 1op1 is om te zetten in Europees). Lees bovenal vervallen zooi langs het spoor, daar zijn ze in de US echt sterren in. Ik heb tussen Washington en New York meer halve ruïnes dan operationele industrie/bebouwing gezien langs de sporen dan waar ook. Heel interessant.

Robert

p.s. een PB-tje


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hee Jeroen, mooi dat je weer eens wat vaker wat kunt doen en dat jullie samen aan iets moois beginnen. Ik wens jullie heel veel plezier met de bouw en het bedenken van alles en ik ga je bouw verslagen zeker weer volgen, het thema, sfeer is ook een thema is zeker veel belovend.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

He guys,

dank, dank voor het enthousiasme.

@Freddy:

die schaar was het eerste railstuk waar ik mee kon bedenken en plannen. Op de rechtermodule, dus niet die met de brug, komt dat ding te liggen in het hoofdspoor.

Ik zal eerdaags eens mijn kleine plannigsideetje posten hierzo....is altijd makkelijk.

@Jos,

fuk man, dat is waar ook! :oops: Ja, fijn dat je hem nog hebt. Ik zal hier toch ook eens aan wat moeten doen....maar we wonen ook altijd zo lekker bij elkaar in de buurt. Ik zal je PB'en, en dan moeten we toch echt (écht, écht, É C H T) eens wat afspreken. Thanks for the head's up anyway!

@all,

Tja, en nu moet ik weer even arbeideren, dus pas vanaf het weekend weer een beetje nieuws, tekst en/of uitleg.....

Grtz,

J.


Afbeelding

jordy19
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 apr 2011 15:32
Locatie: voorschoten

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door jordy19 »

ziet er nu al goed uit :)

was al erg onder de indruk van boppard dus ben zeer benieuwd wat hieruit gaat voortkomen :lol: ga het dus zeker volgen!


gr.
jordy

Kan niet wachten op de scenery
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door WimC »

Hoi Jeroen,

Ben benieuwd wat het gaat worden, je hebt iig veel mogelijkheden met dit thema!

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door FidOo »

[quote="Jeroen"]Hi Joost,

Wat dat betreft begin je me al een beetje te leren kennen. Deze keer gebruik inderdaad nog steeds mijn hoofd qua inbeeldingsvermogen, wat hulp van buitenaf (een bepaald forumlid.... :ugeek: ) en een beetje van de bekende planningsprogammaatjes. Eerlijk is eerlijk, ik plan nu wel wat meer op de computer, maar dat is puur qua maatvoering. Toch wel makkelijk.

Edoch, ik had al wat spullen in huis waar ik wat mee wilde gaan doen. Dus: daar ging ik wat mee plannen en bedenken. Normaliter zou je eerst een plan maken, en daar dan de spullen voor kopen. Nee, zo werk ik dus niet.

Zullen we het doen net zoals bij Boppard destijds op dat andere forum?

Ach we stalken je al een tijdje zullen we maar zeggen....

Ik geloof dat ik ook nog wel wat machinefabriekspul (faller oid) over heb... Ik geloof niet dat het een toepassing gaat vinden op mijn baan. Kan er wel een fotootje van schieten mocht je willen..


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Jeroen,

Het thema is leuk en daar kan veel mee. Ik zie nu 2 modules is het ook zo dat je er meerdere kunt gaan maken in de toekomst of blijven het er 2 of wil je in de toekomst wel gaan rijden omdat hij digitaal wordt.
Dat met een grote brug over het water is ook een interresant deel van het project.

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Cybertinus »

heel interessant thema idd ja. Het is heel wat anders dan een baan in de Alpen. Kan erg mooi worden, op een wat grimmige manier. Ben wel benieuwd naar het resultaat :).


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door marco »

Hee jeroen toppie man dat je wat nieuws gaat maken.
Ik ben wel benieuwd wat we te zien krijgen wij zijn boppard gewend maar die was al redelijk opgebouwd en aangekleed.
Nu kunnen we de bouw van begin af aan volgen.Ook top dat je toch met pc de baan gaat besturen dan heb je zoveel meer mogelijkheden :D

Succes groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door pp4trains »

He,
Dat wordt weer een prachtig project.
Ben benieuwd

Groeten,
Patrick


Plaats reactie