Museumlijn DRG

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Museumlijn DRG

Bericht door matthew »

Beste allemaal,

Zoals een aantal van jullie weten heb ik in mijn vensterbank een klein baantje staan. Nu zag/ziet het er niet uit (lelijk hout, slecht in elkaar gezet ect..) en heb ik de bakken afgebroken en opnieuw opgebouwd met goed degelijk hout. Het blijven nog steeds 2 modules van 130x15cm. Het idee is om een 2 2-sporige kopstations te maken en een klein spoortje met goederenloodsje. Dit is het idee van hoe het gaat komen te liggen:
Afbeelding

Aan de linkerkant zit de mogelijkheid om eventueel nog een bak aan te koppelen (heel misschien nog als deze 2 bakken klaar zijn). Treinen die er op komen te rijden zijn treinen van de stoomtreinen van de DRG. Het landschap ligt in het heden. Aan de rechterkant komt een dropje met oudere huisjes. Aan de linker kant komen wat modernere huisjes. Ergens in het midden komt op een kleine heuvel kapel "Sils-Maria" van Faller.

Besturing wil ik proberen om analoog te laten, met trafo's. Er komt een schakelpaneel met schakelaars om de rijrichting te sturen. Hoe is al aardig uitgedacht. Er kan dan wel maar 1 trein per keer rijden, maar meer kan ook niet op deze baan.

Als er vragen zijn, kom maar. Ik heb al 2 foto's van de bakken.
Afbeelding
Afbeelding

Morgen ga ik beginnen met het leggen van de rails op de rechter module.

Stay Tuned...


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Museumlijn DRG

Bericht door pp4trains »

He de vensterbank...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 916.0.html

Groeten,
Patrick



Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Museumlijn DRG

Bericht door matthew »

Maar dat is wel een andere vensterbank. Er zullen vast meerdere vensterbanken in de wereld verbouwd worden tot miniatuurwereld...

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Museumlijn DRG

Bericht door pp4trains »

Klopt, maar het is wel mijn vensterbank ;)
Bestuurd met dinamo

Groeten,
Patrick



Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Museumlijn DRG

Bericht door Chris83 »

Erg leuk! Zo zie je maar weer, weinig ruimte en toch veel plezier.

Mag ik je wel een tip geven, de spijkers steken een beetje uit. Kun je ze er wat verder in meppen? bv met een andere spijker er boven op zetten en dan er op slaan zodat de kop iets meer het hout in gaat.

Dat voorkomt problemen met rails en landschap, of je moet veel beplanting willen gebruiken of het spoor ergens op leggen.


Groeten Chris

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Museumlijn DRG

Bericht door matthew »

Door het mooie weer toch eerst de bakken in de verf gezet. De randen heb ik net zwart gespoten. Ik denk dat ik vanavond de bovenkanten gelijk bruin maak...

Foto komt eraan!

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Museumlijn DRG

Bericht door matthew »

Hier de foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Door de warme zon is de verf al bijna droog. Nu eerst maar even bruine verf halen :o

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Museumlijn DRG

Bericht door matthew »

Niet veel te melden op het moment. Weer druk met school :roll: Zaterdag heb ik de eerste railsen kunnen leggen, maar dit ging tot gister ochtend goed. Ik heb zaterdag verkeerd gekeken en de rails aan de verkeerde kant van de module geplaatst. De module omdraaien gaat niet omdat daar de onderbouw een paar millimeter uitsteekt, en de andere kant naadloos aansluit. Plaatje ter verduidelijking:
Afbeelding

Nu eerst alles eraf halen, en morgen ochtend weer vastplakken. Daarna kunnen we weer verder met de rest (hopelijk komen m'n andere wissels snel binnen...)

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Museumlijn DRG

Bericht door matthew »

Een aantal dagen zijn al weer voorbij geweest. Er is die dagen wat gebeurt. Ik heb 1 "oud" huisje uit de doos gehaald voor op de baan, het stationsgebouwtje is geplakt, de kapel is geplakt en de 2 stationssporen zijn klaar om draadjes aan te solderen (daar ga ik zo mee beginnen :mrgreen: )

2 foto's met uitleg:
Afbeelding
Afbeelding
Het stationsgebouwtje aan de kop van het perron (moest een stukje rails nog worden weggehaald) met daarbij het "oude" huisje wat dient als wachterswoning. Tussen de wachterswoning en waar het dorpje begint komt een kleine parkeerplaats te liggen. In het dorpje komen in ieder geval een bakker en een apotheek. Ook heb ik al 2 woonhuisjes voor in het dorpje. Het kapelletje komt voor de rails met een kleine begraafplaats erbij. Misschien nog op een klein heuveltje, maar dat komt later.

Nu genoeg gekletst. Tijd om te gaan solderen!

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Museumlijn DRG

Bericht door matthew »

Heb de afgelopentijd weer het een en ander gedaan:
* Ik heb alle draadjes op de rechter module gesoldeerd, verbonden en aangesloten, alleen nog niet op de connector
Afbeelding
Afbeelding
* Draadjes aan de wisselmotoren gesoldeerd
Afbeelding
* De railstaven van een roestkleur voorzien
* De linker module alle rails op gelegd
* En nog wat huisjes in elkaar gezet

Binnenkort meer...

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Museumlijn DRG

Bericht door Nijboer »

Hee, een Genius Mouse pad! Brings back memories......
(zat destijds bij mn 1e XT computer!!)

Leuk idee die vensterbankbaan, ik blijf volgen.

Groet,
Collin



Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Museumlijn DRG

Bericht door matthew »

Bij mij dient hij als snijplankje bij het bouwen van huisjes e.d. De dienst als Mouse Pad is vervlogen :D

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Museumlijn DRG

Bericht door matthew »

Vandaag staat er weer een avondje solderen aan de linker bak op het menu. 19 draadjes om precies te zijn (alleen naar de railstaven, geen verlichting of wissels). Als het lukt wil ik vanavond de wisselmotoren ook gaan bevestigen.

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Museumlijn DRG

Bericht door matthew »

Weer eens wat kunnen doen aan de baan.
Afbeelding
Afbeelding
Het lampje zit op z'n plek, kapelletje nog niet. Ik laat deze eerst nog los om zo min mogelijk schade ermee op te lopen tijdens het aankleden (je weet maar nooit).

Het eerste stukje balast (toevallig het stukje wat je kunt zien op de foto's) is geplaatst en staat nu te drogen. Ik ben erg benieuwd hoe het eruit komt. Als dat allemaal goed is gelukt word het eerste gras gelegd :mrgreen: Ik heb nog aardig wat liggen aan grasjes en vlokjes dus dat moet wel wat worden (hoop ik).

Stay tuned....


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Museumlijn DRG

Bericht door matthew »

Net nog even een stukje balast gelegd:
Afbeelding

Na dit gedaan te hebben al begonnen met wat groen. Plaatje spreekt voor zich
Afbeelding

Natuurlijk is het nog niet af. Er komen nog wat grote vlokken, struikjes en andere dingen om het zo natuurlijk mogelijk te maken.

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Museumlijn DRG

Bericht door Ron »

Ziet er al leuk uit zo.

Vind het ook een leuk idee zo'n vensterbankbaan.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Museumlijn DRG

Bericht door tv_man »

Vensterbankbanen...de oplossing wanneer je liever treintjes ziet rijden dan planten water geeft. Behoeft geen uitleg dat ondergetekende ook fan is van het concept. Als je rails nog niet al te vast ligt zou ik misschien willen adviseren om ergens een omloopspoortje in te bouwen zodat je wat meer variatie in het rijden kan krijgen. Nu is het vrijwel alleen heen en weer pendelen. Aan de andere kant heb je niet bijzonder veel ruimte en wil je vast ook wat ruimte hebben voor het decor.

Heb volgens mij ook ergens een genius mouse pad liggen. Dat waren pas tijden...:D


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Museumlijn DRG

Bericht door pp4trains »

Leuk wordt dit.

Heb je nog plannen om het kapelletje van binden te maskeren?
Het licht schijnt nog door de muren.

Groeten,
Patrick



Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Museumlijn DRG

Bericht door matthew »

Er zit nu dat zwarte geval in wat Faller mee levert. het is alleen aan de onderkant dat het licht doorschijnt. Ik had licht in m'n kamer aan staan waardoor het net lijkt dat het licht doorschijnt. Zonder dat licht aan lijkt het niet door te schijnen.

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Museumlijn DRG

Bericht door tv_man »

Binnenkant van gebouw zwart verven, desnoods twee lagen. Helpt. Desnoods nog een extra maskeren met zwart karton ofzo, maar als je dan nog doorschijnproblemen hebt, is het licht misschien te sterk.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Museumlijn DRG

Bericht door matthew »

Het licht wat er in zit is niet te sterk. Misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord. Ik bedoel dat het gelige aan de buitenkant niet komt door het doorschijnen, maar van de lamp die in mijn kamer hangt. Deze word wat geel op witte ondergronden.

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Museumlijn DRG

Bericht door matthew »

Tijd voor een update!

Allereerst heb ik alle benodigde schakelaars gehaald die ik nog miste. Gister heb ik de eerste 4 schakelaars geplaatst en aangesloten. Na wat testen de boel ingepakt en naar de vereniging gegaan. Om het daar te laten zien had ik de volgende loks op de baan staan (had overigens slechts deze module meegenomen)
Afbeelding
Op de achtergrond zie je een deel van de gebouwen die rond 1920 op het stationsplein in Breda stonden. Het meest rechtse gebouw bestaat nog als hostel (links op de hoek bij de stadsbussen).

Nu ben ik net bezig geweest met wat aankleding. Ik heb 2 graspollen en een struik geplant op het stukje gras wat er al lag. Ook heb ik het pad voor naar de kapel en het kerkhof gelegd. Als dit straks droog is, word daar ook het gras geplant.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Al weet ik nog niet zeker of die graspollen moeten blijven. Nu ik het zo bekijk denk ik dat in dit geval minder meer is. Wat vinden jullie daarvan?

Vanavond hoop ik meer te kunnen laten zien :mrgreen:

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Museumlijn DRG

Bericht door maarten »

Persoonlijk vind ik het grasveld nog wat steriel, het is mij wat te vlak en regelmatig, bijna een Engels gazonnetje. Ik zou zeggen meer struiken er op! Het lijkt zo te zien wel een kant en klare grasmat? Wil je serieus met scenery aan de slag wilt gaan dan zou ik een zelfbouw grasmaster maken en lekker zelf gras mengen en zaaien! :mrgreen:

Oh ja, nog wel een randje zand/struiken tussen gazon en ballast, nu is de overgang niet erg natuurlijk.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Museumlijn DRG

Bericht door matthew »

Het grasveld is geen kantenklaar mat. Gewoon grasvezels op de houtlijm gedaan. Totaal zitten er 3 verschillende kleuren vezels in, donker, licht en bruin. Van alles gewoon een beetje in het potje gedaan en goed schudden en andere gekke capriolen om het lekker te mixen. Ik stoor me er (nog) niet aan.

Meer struiken en onkruid is wel een optie. misschien dat ik er nog wel het een en ander bijplant. morgen eens kijken of ik wat leuks kan vinden bij de lokale treinboer.

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Museumlijn DRG

Bericht door maarten »

Probeer eens op een proefstukje: eerst groen en pollen aanbrengen en daarna pas gras zaaien, dan staat het niet 'op' het gras! Ook wat plukken met langere vezels planten (a la Jeroen ;)) en hier en daar wat vlokken plakken. Deze vlokken ook weer gewoon insmeren met lijm voordat je gaat grassen. Dan krijg je ook wat hogere ruigere pollen. Gewoon even lekker experimenteren, alles mag! ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie