NV De Vleeshouwer

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Zo, terug uit Lochem en tijd om aan een nieuw project te gaan beginnen. Tevens ook nog veel te veel ideeën voor De Vleeshouwer, moet nog even uitkristalliseren. Helaas 2 tegenvallers te incasseren gehad de afgelopen dagen dus duurt misschien nog even voordat ik daadwerkelijk aan ga beginnen.

Wat is tot nu toe zeker:
- Ik wil zelf een fabrieksgebouw gaan maken. Dat is een techniek die ik nog niet beheers. Het moet tevens oud zijn dus dat is een dubbele uitdaging.
- NV De Vleeshouwer is een ketelbouw bedrijf.
- Geen bergen en bijna geen groen
- Er komt een stukje spoor bij kijken. (duh... :mrgreen:)

Wat is nog niet zeker:
- Eigenlijk wil ik een stukje smalspoor maken (z-rails met N-loc). Dat is de schuld van RobertN-(Nm), die heeft in Lochem stiekem ideeën in mijn hoofd geplant. ;)
- Misschien zowel smalspoor als gewoon spoor. Fabrieksterrein smalspoor met tevens normaalspoor voor naar de buitenwereld (bv aanvoer staalrollen).
- Wel of geen portaalkraan buiten.
- Wel of geen fabrieksinterieur
- Rijdend materieel of niet (ik neig naar rijdend, actie doet het altijd goed)
- Een (of meer) wissel(s). De ruimte tussen de rails wordt volgelegd met gips, bij wissels is dat lastig.
- Het formaat
- Etc. etc...

Nog maar eens goed over nadenken. :geek:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Daar zit je dan bij de V&D, even bijkomen van het shoppen met colaatje en je kijkt naar buiten...

Afbeelding

Afbeelding

Kijk eens naar die natuurlijke weathering, die dakpannen, daar raak je toch meteen door geïnspireerd? :mrgreen: Heb ik de laatste tijd wel vaker last van, dat je ineens denkt: he, da's mooi voor een diootje of zo, dat moest ik eigenlijk eens kunnen vangen. :)

Helaas pics van de telefoon, kwaliteit had beter gemogen. :oops: Maar ja, op dit soort momenten heb je vrijwel nooit je goede camera bij je. :(


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Oh ja, het wordt een dio op schoenendoos-formaat. Gelukkig is dat een rekbaar begrip. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

jordy19
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 apr 2011 15:32
Locatie: voorschoten

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door jordy19 »

haha maat 80 dan :lol:
maar leuk idee!


gr.
jordy

Kan niet wachten op de scenery

Kees-Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 jan 2009 10:56

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Kees-Jan »

Leuk idee zeg!
Ik heb een H0 baantje met de "Fleischerei" met gewoon en smalspoor. Goed de fabriek op mijn baantje maakt worsten en geen ketels............

Foto's van de bouw hier.

Kees-Jan


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

@Kees-Jan: Wauw, wat een ontzettend mooie muur en verlaten spoor zeg!! Ook al is het H0 (dus groter), geweldig mooi gedaan! Als ik daar in de buurt kan komen ben ik heel erg tevreden. :o


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

De boel hier zwaar verwaarloosd zie ik wel. :oops:

Nou ja, om even kort te gaan: veel gewikt en gewogen over rails, messing u-profielen als rails en dat soort dingen en toch besloten om maar gewoon de rails in te graven in gips en uit te gaan krassen. Ook veel nagedacht over het 'baanplan' en uiteindelijk besloten het maar iets groter te maken en een 'sectorschijf' te maken. Oftewel een draaibrug die aan 1 kant vast zit en aan de andere kant 2 of meer sporen bediend.

Met Sketchup een ontwerpje gemaakt en met styreen 'na'gebouwd. Best handig zo'n freeware programma. 8-)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En even kijken hoe het staat met een Köfje. Is gewoon n-spoor dus past niet op de z-rails. ;) De puntjes van de steunschotten gaan er nog af.
Afbeelding


In een eerder stadium al nagedacht over de loodsgrootte maar daar ben ik (ook) nog niet over uit.

Schets 1; beetje aan de grote kant.
Afbeelding

Schets 2; al beter maar misschien ook nog wat groot.
Afbeelding

Testmodelletje dus nog maar iets kleiner gemaakt. Nu te klein om er geloofwaardig een wagon doorheen te sturen.
Afbeelding

Maar wel leuk om gewoon op een industrieterrein te zetten. ;)
Afbeelding

Maar goed, waarschijnlijk wordt het toch weer anders. Hoe, dat weet ik nog niet, daar ga ik nog eens goed over nadenken. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Vandaag een beetje dom gedaan maar weer wel wat verder gekomen, aan de basis begonnen. Van het weekend een plaatje triplex laten zagen en een lat gekocht waar ik de 4 staande zijkanten van heb gezaagd in verstek. Echter, een plaat op een lat is niet zo mooi, zeker niet als daar nog een laag gips op moet. De sporen en bielzen komen namelijk verzonken in de grond te liggen.

Dus dan frees je er een randje af. Alleen is het latje te laag om het in te kunnen klemmen en er met de geleiding langs te kunnen. Dus... alle verstand aan de kant en de frees ondersteboven in de workmate geklemd. Met de hand de latjes langs de frees geleid. :o :oops: Don't try this at home kids! :twisted:

Anyway, niet helemaal goed gegaan, 1 latje vloog weg en is dus niet okee. Die komt dus aan de achterkant, daar waar een grote loods komt. :mrgreen: Per saldo niemand gewond geraakt en ik heb al mijn vingers nog. Duidelijk: dit doe ik dus niet nog eens op deze manier. :oops:

Afbeelding
Triplexplaat is 30 x 40 cm, het latje is 44 mm hoog.

Afbeelding
Het opstaande randje.

Afbeelding
Ehmm, tja.. :oops:

Afbeelding
Ingeklemd om de lijm te laten drogen. De plaat ligt er nog los in en dient om het een en ander haaks te houden.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door tv_man »

Zou het een idee zijn om het grote gebouw deels opengewerkt te laten (zodat je van een kant binnen kunt kijken) en buiten het eigenlijke oppervlak van de baan door laat gaan zodat het geheel stukken groter lijkt dan wat je op de baan zet.

Ik zou dat mislukte latje misschien opnieuw maken. Frustreert later als er zoiets inzit als de rest er piekfijn uitziet.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Robert_N-Nm »

Hee meneer maarten de slager,

Lekker bezig, en je vingers er niet af. Al met al een goede dag dus.

Ik wil graag tippen op Roy Bergauer. De beste man verkoopt enkele ombouwsets voor Z-loks waardoor je een paar leuke tramway of smalspoor stoomloks en wagens kan bouwen op maerklin chassis. Prijzen liggen voor de kapjes van de loks op ca 40 Euro's. Kan je de gegevens wel sturen via de PB als je interesse hebt. Peco zou ook nog een tank-engine setje moeten hebben in Nm/Nn3 naar Engels voorbeeld trouwens, en Kuswa heeft een drehschemelwagen (normaalspoor transportwagen) in het assortiment voor niet al te kostbaar. Alles gezien op Stuttgart.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

@Norm: de latjes zitten vastgelijmd inmiddels, een ander latje er op zetten wordt dan erg lastig. Het idee is ook dat er een achtergrond en misschien zelfs een koof met verlichting gemaakt wordt. Hierdoor zal de beschadiging niet meer zichtbaar zijn straks.

@Robert: Bedankt voor de tips! Roy Bergauer en Kuswa.de kende ik nog niet. Up Nm gebied is er niet zo heel veel voor de kleine beurs. Voor de grote beurs trouwens ook niet, maar die heb ik helaas niet. ;) De Peco saddle tank kit heb ik al gevonden bij N'tastic en 2 weken terug ook besteld. Samen met nog een dieselkitje. Helaas duurt het uitleveren allemaal wat langer dan ik gehoopt had. :(


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Oeps, beetje gelogen. :oops: Ik heb anderhalve week geleden besteld, niet 2 weken geleden. Wachten duurt altijd lang als je iets graag wil hebben. :mrgreen:

Gisteren nog een klein beetje geknutseld:
Afbeelding
Wielflensjes verder op het asje geschoven zodat de wagons op z-rails passen.

Afbeelding
Op de brug (z-rails dus).

Afbeelding
Even grove layout om een idee te krijgen van de verhoudingen. Brug op z'n plek, sporen ruwweg neergelegd en piepschuim waar gebouwen komen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door marco »

Ik ben wel benieuwd maarten hoe het eruit gaat zien ;)


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

@Marco: ik ook... ;) :mrgreen:

Ik zie dat ik nog vergeten ben te updaten, bij deze alsnog. Geen lang verhaal, gewoon een paar fotootjes van gisteren, zoveel is er niet gebeurd. ;)

Afbeelding
Hij is toch nog binnengekomen, het kitje voor een klein dieseltje. Onderstel zal een Märklin Z-locje worden (BR89) waar de middelste wielen vanaf gehaald moeten worden.

Afbeelding
Het gat voor de brug afgetekend.

Afbeelding
En uitgezaagd. Helaas moet het gat wat groter worden, ik heb wat te nauwkeurig afgetekend. :mrgreen:

Afbeelding
De rails moet stroom krijgen om een locje er op te kunnen laten rijden. Een pool aan een messing buisje (1,5 mm) en de andere er door heen.

Afbeelding
De onderkant. Het messing buisje wordt ook scharnierpunt.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Er gaat wel eens wat mis... :x Nu zie ik (helaas) wel een reden om ooit een nieuw flesje Plastruct te moeten kopen. :twisted: Note to self: ALTIJD het dopje dichtdraaien. :oops: De witte lijntjes van mijn snijmatje lossen dus op in de plastruct. :geek:
Afbeelding

Afbeelding
De kuil iets ruimer uitgezaagd en hij heeft een bodem gekregen. Hij zit vast met 4 M3 schroefjes met verzonken kop, zo is ie makkelijk op hoogte / diepte te brengen. Omdat de plaat maar 4 mm dik is heb ik de verzonken gaatjes versterkt met wat druppeltjes secondelijm, werkt goed. :geek:
Het railsje komt in de kuil om de brug over te laten rijden. Het is een stukje z-flexrail en moet nog in een boog gebogen worden. Bielsjes glijden heel makkelijk bij flexrails. :evil: Voortaan eerst even vastlijmen met wat secondelijm voordat de bielsjes worden doorgedremeld. :geek:

Afbeelding
De wieltjes onder de brug. Ben er niet kapot van maar het zal zo maar moeten. Valt niet mee dat gepriegel, ben een hele avond bezig geweest met 2 wielhouders. :( Maar we leren er weer wel van. :mrgreen: Wieltjes zijn van een doorgedremeld asje van een z-spoor goederenwagon.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Jos »

Mooi! Ben benieuwd naar het vervolg :D

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door bob vermeulen »

Inderdaad dat lijkt mij wel priegel werk vooral als het dan ook nog een Z wieltje is.
Knap werk, ik blijf het volgen

Mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door tv_man »

Wauw, dit wordt iets heel moois zo!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door marco »

Ja ziet er indrukwekkend uit maarten erg mooi.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Bedankt mannen!

Helaas gaat het niet altijd goed. Momenteel bij poging 3 om het railsje te 'leggen'. :( Eerste keer zat hij goed vast, mooi in de kromming. Alleen, te ver naar buiten. De verkeerde kant van de rails tegen de aftekenlijn gelegd. :oops: Dus er weer af, rails van de bielsjes afgebroken dus in de afvalbak. :x Poging 2: rails op 1 helft goed, op de andere te ver naar buiten, wielflens klimt op de rails. Sjips. :cry: Tevens niet lang genoeg gewacht dus rails ook niet goed vast. :? Poging 3, te strakke helft afgetekend, los gemaakt en opnieuw gelegd. Maar omdat ie toch niet helemaal goed vast zat hoop ik maar dat het eerste deel nog op z'n plek zit. :roll: Maar lesje geleerd, nu braaf wachten tot het écht goed vast zit. :geek:

Foto van poging 1:
Afbeelding

Oh ja, eerst de bielsjes vastlijmen op de rails omdat ze makkelijk schuiven was een slecht idee! Daardoor wordt ie veel te stijf en buigt de rails erg lastig. Niet meer doen dus. :oops:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Vandaag weer een ouderwets hobby-avondje gehad. Niet aan NV De Vleeshouwer, maar aan een Duktig. :oops: Tja, de sint zit er aan te komen dus moest nu eerst even eerst aangepakt worden.

Desalniettemin even gekeken en het railsje zit nu goed vast. Het past goed (genoeg), best een leuk gezicht, de brug die over de rails rijdt. 8-) Morgen zal ik eens kijken of ik er niet een kort filmpje van kan maken, als ik tenminste even tijd krijg tussendoor. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »



Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Maarten,

Dat loopt mooi soepel.
Kan je mooi met een servomotor aansturen


Mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

@Bob: dat is ook de bedoeling, maar waarschijnlijk niet op de manier die jij denkt. ;)

Ondertussen:
Afbeelding
Het sporenplan...

Afbeelding
Groen ligt nog een beetje los. Hekjes zijn een crime maar zitten (vooralsnog) vast.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Michiel »

Maarten,

ik volg je bouwperiekelen met aandacht, en bewonder je inventiviteit en inzet. Erg knap resultaat, 100% zelfbouw! Mijn respect heb je! 8-) 8-) 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie