Goed starten = Intellibox 2?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
franswilco
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 nov 2011 00:17

Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door franswilco »

Hallo allemaal,

De zoekfunctie ten spijt kan ik geen goed antwoord krijgen op mijn vraag. Ik heb ook op wat andere fora rondgezocht...

Ik ben op het moment druk bezig met het plannen van mijn baan (tijdperk 3/4). Daarnaast ben ik al wat huisjes aan het bouwen en ik ken nproject.org inmiddels al uit mijn hoofd. Ik wil binnenkort de knoop doorhakken voor het [*voor mij*] best geschikte digitale systeem. Ik twijfel eigenlijk tussen de Multimaus en de Intellibox 2. Maar ik ben eerlijk gezegd niet goed op de hoogte van andere systemen (op Marklin Central Station na, maar het wordt toch echt - helaas - een N-baan!).

1
Uiteindelijk wil ik mijn baan volledig automatiseren d.m.v. d computer. Compleet met seinen, terugkoppelingen, baanvlakken en al die andere spannende dingen. Daar ben ik gelukkig nog lang niet, maar ik moet toch starten met een bepaald systeem. En dan wil ik de baan aansturen met mijn Apple laptop (USB dus en geen com aansluiting).

2
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een startset van Fleischmann met de daarbij horende Multimaus. Leuk apparaat, al komt handleiding een beetje omslachtig op mij over. Wat mij ook een probleem lijkt is dat je maar één trein tegelijk kan bedienen. Al lees ik veel positieve dingen over de Multimaus, het schakelen tussen treinen, seinen en wissels lijkt mij niet optimaal als ik de handleiding zo lees...

3
In eerste instantie was ik prima tevreden met de standaard rails van de Fleischmann startsets, maar na verloop van tijd hang ik steeds meer naar de beddingloze (is dat uberhaupt een woord?) Fleischmann rails. Het zal een enorme uitdaging zijn voor me om het zelf te doen, maar dat lijkt me wel leuk.

4
Qua startset was het met Marklin een eenvoudig keuze geweest: Die hebben echt een fantastisch complete startset. Ook het central station ziet er verzorgd uit (plus ipad en iphone besturing!) Maar die van Fleischmann liggen mij niet zo, qua soort trein dan.

5
Nu ben ik de Intellibox 2 tegen het lijf gelopen en dat lijkt mij wel wat. Vooral dat je twee treinen en 8/16 seinen/wissels in één overzicht kan aansturen. Plus dat het goed schijnt te werken met iTrain voor de Mac?

6
Ik merk dat ik niet meer zo aan het hangen ben op die ideale startset van merk X of Y. Ik wil gewoon een goede start maken en kan dat ook, omdat ik nog niets concreet aangeschaft heb.

...
Afgaande op bovenstaand verhaal, wat raden jullie mij in mijn situatie aan? En zie ik geen belangrijke voor-/nadelen over het hoofd? Of zijn er alternatieven die ik moet overwegen?

Alvast super bedankt voor al jullie input. Starten met deze hobby is echt niet eenvoudig en gezien het om een aanzienlijke investering gaat, wil ik graag een goede start maken met een duurzaam systeem als uitgangspunt.



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door anne w »

Beste Frans (denk ik),

Even voor de goede orde, het huidige CS2 van Märklin spreekt ook DCC en dat moet je hebben, dus het kan wel met het CS, wellicht kun je dan beter naar een Trix CS2 kijken, ik weet niet of die hetzelfde kan als een Märklin CS2 met ipad en zo.

Heb je ook naar Minitrix gekeken?

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

marc scheeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2011 19:15
Locatie: guttecoven

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door marc scheeren »

beste frans(gok ik dan ook ff)

ik heb sinds eurospoor precies de zelfde keuze gemaakt/moeten maken die jij nu ook moet maken.

ik heb dus ook voor een fleischmann startset gekozen maar dan daar toch meteen een intellibox 2 bij gekocht.

en ik heb er nog geen moment spijt van.

nu zijn er mensen die zeggen dan,dan heb je 2 digitale systemen en dat klopt ook maar ik gebruik de multimaus nu op een testspoor voor wat te klooien en de intellebox hangt aan de echte baan.

en ik ben ook een echte mac gebruiken dus ja itrain moet wel werken ja en dat werk ook zover ik het heb kunnen testen.


grtz

marc



Onderwerp starter
franswilco
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 nov 2011 00:17

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door franswilco »

Hallo allemaal,

Jep het is inderdaad Frans :) En bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe.

Ik heb nog niet echt naar Trix gekeken. Ik geloof dat ik iemand bij de hobbyshop in Nijmegen "in passing" heb horen zeggen dat uiteindelijk het Trix systeem wat beperkter was (t.o.v. wat heb ik niet meegekregen, dus voor wat het waard is) en dat de rails iets gedateerder is, maar wel goed verkrijgbaar. De startsets van Trix worden niet geleverd met CS2, maar met mobile station. Wellicht dat die man in de hobbyshop het daar over had?

Ik neem dus aan dat CS2 dus ook los verkrijgbaar is? Ga ik nu meteen even Googlen.

De startset met de V200.0 is geweldig, al weet ik niet of de schuine wissels en de R1 bochten een goed idee zijn. Ik begreep dat je waar mogelijk R1 bochten, gebogen- en driepuntwissels moet vermijden, zeker met grotere locs. Maar goed, dat is weer een andere vraag die ik ook nog wel een keer zal stellen. :)


Gebruikersavatar

Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door Appie173 »

Hallo Frans,

Je hoeft je niet teveel te storen aan de rails in de startset. Als die niet zo van je keuze is, plemp je die gewoon in het schaduwstation. Dan kan je voor de zichtbare gedeeltes gewoon Peco code 55 doen.

Mvg, Albert


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Frans,

Ik heb je verhaal gelezen en zou het volgende willen zeggen.
Als je volledig met de computer wilt gaan besturen (zoals je schrijft) waarom dan z'n relatief dure intellibox kopen.
Een Tams easy control is dan meer en ruim voldoende om een grote baan te besturen.
Als je dan ook nog een juiste keuze in een goed software pakket maak (zoals Windigipet maar dat is een persoonlijke keuze) dan ben je voor de komende jaren prima onder de pannen. Want als je met de computer alles doe (doe ik ook overigen) dan is het kastje tussen de PC en de baan alleen maar nodig om er DCC te krijgen en je loks te programmeren.

Hoop dat ik je ook een ander kant heb verteld.

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
franswilco
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 nov 2011 00:17

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door franswilco »

Hoi Bob,

Bedankt voor je feedback! Nou, ik denk dat het echt wel een tijd gaat duren voordat ik ga automatiseren met de computer. Ik ben van plan eerst mijn baan te bouwen. De stap daarna is het bouwen van een schaduwstation en daarbij de computer te introduceren. Volgens mij zijn we dan minimaal een jaar verder. In de tussentijd wil ik dus wel een goed systeem hebben dat ook goed uit te bouwen is. Maar is het dan trouwens mogelijk om de besturing via de computer te doen zonder terugmelders? Dus eigenlijk dat de computer als een soort multimaus / intellibox2 / CS2 werkt?

Ik zag dat de CS van Marklin nog eens 200 euro duurder is dan de Intellibox.

En Mobile Station van Trix heeft (slechts) een vermogen van 1,9A. Hoe zwaar laten jullie dit laatste feit meewegen? Moet er dan niet vrij snel een booster aangeschaft worden van ook weer €X?

Windigipet ziet er goed uit, maar is helaas alleen geschikt voor de PC. Dat is niet echt een heel erg groot probleem, gezien het feit dat er bij de Staples genoeg laptopjes voor 300 euro zijn, maar ik zoek toch iets wat werkt met mijn huidige computer, een Apple. Wat vinden jullie daarvan?



pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door pp4trains »

Je kan toch met je Mac ook een windows omgeving laten draaien als je dat zou willen.... :?

Je geeft aan dat er geen com uitgang op je mac zit. Daar zou je een usb-serial converter tussen kunnen hangen.

Je computer heeft die terugmelders wel nodig. Hoe weet de pc anders waar een lok zich bevindt.
Heb je trouwens ook naar een ECOS gekeken?

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door shoven »

Een vrij simpele oplossing is om ipv één, twee Multimuizen te kopen.
Ze zijn simpel aan elkaar te koppelen en goedkoop (een MM setje koop je voor plm. 75 euro, dus voor 150 piek heb je er 2).
De bediening van de MM is niet ideaal, maar dat ligt er vooral aan dat je soms snel van loc/wissel wilt wisselen en dat soort dingen. Met 2 muizen is dat geen probleem meer, net als met de 2 knoppen op een intellibox of twincenter. Ik kan er prima mee uit de voeten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door Rob Fongers »

Ik vind het heel belangrijk dat data uit de decoders gelezen kan worden.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door shoven »

Rob Fongers schreef:Ik vind het heel belangrijk dat data uit de decoders gelezen kan worden.
Yep, en dat is een belangrijk minpunt van de MM, hij kan niet lezen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door marco »

Frans ik gebruik ook de intellibox maar dan de oude 8-)
Een prima apparaat wat gewoon alles kan.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door anne w »

Beste Frans,

Ik heb verder geen opinie over alle centrales, iedereen heeft zij voorkeur, maar op een Duits forum staat dit topic, wellicht interessant voor je: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=40451

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
franswilco
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 nov 2011 00:17

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door franswilco »

Hey allemaal,

Wat nou als ik het over deze boeg gooi: Waarom zou ik NIET voor de Intellibox 2 kiezen, gezien mijn situatie? De prijs wil ik even buiten de discussie houden.

Edit: Anne W, ik zie net je bericht. Ga meteen even lezen...


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door shoven »

Tsja, als je de prijs buiten de discussie houdt...
Waarom zou ik dan niet voor een luxe jacht en privé jet kiezen? 8-)

De insteek van onze reacties is vooral of wat je krijgt voldoet aan je wensen, en vervolgens gecheckt op prijs/kwaliteitsverhouding.
Maar als geld geen issue is en de keuze is MM of Intellibox lijkt het me niet moeilijk, de laatste.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
franswilco
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 nov 2011 00:17

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door franswilco »

Hey Steven,

ik leer elke dag weer bij. Ik ben eigenlijk nu net pas in het hele terugmeldverhaal gedoken bijvoorbeeld. En zo begrijp ik het verschil tussen de S88SD16-n en de BMD16N-SD nog niet goed. Behalve dan dat de S88SD16-n in elkaar gezet geleverd kan worden.

Kies ik voor de MM centrale dan heb ik dus de S88XpressNetLI nodig om deze aan te computer te koppelen. Hoe ik de S88SD16-n aansluit op de S88XpressNetLI, en hoe ik de S88SD16-n aansluit via USB weet ik nog niet. Maar daar kom ik wel achter.

Mijn nieuw vergaarde kennis neemt een stukje angst weg, geloof ik, wat betreft de keuze voor een centrale. :) Maar als beginner is het heel makkelijk om door de bomen het bos niet meer te zien!

Waarom zou ik gegevens willen uitlezen uit decoders?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door shoven »

Het kunnen uitlezen van decoders is handig om te weten hoe hij ingesteld is.
Je hebt bij decoders zgn CV's (Configuratie Variabelen) die elk een ander aspect van de decoder regelen. Die kun je waardes geven. Een bekend voorbeeld is CV1, dat het adres van de loc bevat. En het is vaak handig te weten hoe die CV's zijn ingesteld.
Ik kan het dus niet omdat mijn Multimuis het niet kan, maar ik mis het tot nu toe niet heel erg. Maar ik klooi ook (nog) weinig met CV's.

De S88xpressNetLI aansluiten is heel simpel. Je sluit de MM erop aan en de bezetmelders ook. Instellingen wijzigen, op de PC aansluiten, Koploper op de PC zetten en karren.
Klik hier voor de handleiding.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
franswilco
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 nov 2011 00:17

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door franswilco »

Ik geloof dat een hobbystore daar altijd wel mee kan / wil helpen? Of is dat erg lastig / onpraktisch?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door shoven »

Weet ik niet hoor.
Ik weet wel dat de service van Wim Ros zeer goed is, ik spreek uit ervaring. Als het niet lukt helpt hij je prima.
Het is trouwens echt niet moeilijk (als het zelfs mij lukt... :mrgreen: ).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Ton1955
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 sep 2011 19:17

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door Ton1955 »

Hallo allemaal,

Ik heb bij Huider in Heerhugowaard een digitaal apparaat van ESU gezien. Dat leek wel een gaaf geval. Wel 650 euries maar hij zag er goed uit. Verder weet ik ook niet wat hij zoal kan. Zelf wil ik een kleine N-baan maken en ook digitaal gaan rijden. Ook ik had mijn keuze tot nu toe op een Multi-Maus laten vallen maar ook dat staat nog niet vast. Hoor graag van jullie. Ps, ik ga waarschijnlijk niet via de pc rijden.


Groetjes,
Ton...
---------------------------------------------
1 x Ecos 50200 centrale. 5 x Digirails DR4018 schakel decoder. 6 x Fleischmann lok DCC. 2 x Lenz LK200.
Diesel, BR200 DB, BR100 DB + DR, BR60 DB + DR en BR23 van de DB.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door Rob Fongers »

Ik zag bij Hessing een mooie auto, weet ook niet wat ie allemaal kan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door Cybertinus »

http://www.esu.eu/en/downloads/instruct ... l-systems/

Daar kan je de handleiding van de Esu ECoS downloaden. Ik heb hier de ECoS staan en ik vind het echt een schitterend apparaat. Alle mogelijkheden die ook in een Intellibox zitten, maar veel meer overzicht op je scherm. Lekker alles in kleuren. En dat touchscreen is ook mooi. Je tikt gewoon op het scherm aan hoe hard je de trein wil laten rijden en hij doet dat.
Verder kan je ook 10 treinen in 1x op je scherm hebben staan, waarvan je er 2 direct kan bedienen. Door simpelweg een andere trein aan te raken schakel je over naar die trein en bedien je die.

Ik heb zelf geen ervaring met terugmeldingen en wisselaansturingen via de ECoS. Op het moment bedien ik mijn wissels nog handmatig en doe ik niet aan bezetmeldingen. Ik rij nog handmatig. Maar het wisselen tussen loc bediening en wissel besturing is ook weer met 1x het scherm aanraken gebeurd.

Verder heb je ook geen USB->serieel convertor nodig als je de ECoS op de computer wil aansluiten. De ECoS hang je namelijk aan je computer via het netwerk.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door martinb »

Rob Fongers schreef:Ik zag bij Hessing een mooie auto, weet ook niet wat ie allemaal kan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Leestip voor Rob Fongers


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Goed starten = Intellibox 2?

Bericht door shoven »

martinb schreef:
Rob Fongers schreef:Ik zag bij Hessing een mooie auto, weet ook niet wat ie allemaal kan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Leestip voor Rob Fongers
Tijd voor een Skoda dan maar? :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie