Voorbeelden:
http://users.iafrica.com/c/ca/caroper/t ... vanced.htm
http://www.therailwire.net/forum/index. ... ic=23172.0
verbinding tussen modules?
Re: verbinding tussen modules?
Wellicht wat minder spoortjes en er wel voor zorgen dat rangeer bewegingen niet de voorbijrijdende trein in de weg zitten? Dan heb je er altijd één rijden en kun je er zelf op blijven rangeren.
Die plaat in het midden is en blijft een goede vinding.
Die plaat in het midden is en blijft een goede vinding.
-
Onderwerp starter - Berichten: 218
- Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
- Locatie: Capelle aan de IJssel
Re: verbinding tussen modules?
Beste allemaal,
Allereerst een goed 2012!
De maten van de modules zijn inderdaad 120 x 60.
De rails is van Fleischmann en ik heb ik heb voor de bochten de radius 1 en 2 gebruikt.
Ik heb zaterdag op de 2 kop modules de rails vast gespijkerd en getest
Ik heb verschillende loc's en treinen rond laten rijden wat geen problemen heeft opgeleverd
De bochten leveren voor de rijtuigen ook niet echt problemen op, al zouden de Fleischmann rijtuigen (8155 en 8156 etc.) voor het mooi niet door radius 1 bochten moeten rijden
(Maar ik heb nu eenmaal niet de ruimte om modules van 80 cm diep kwijt te kunnen )
Ik ga deze week de schakelaars voor de wissels, ontkoppel rails etc. aansluiten.
Ik zal over het ontwerp voor de middelste 2 modules nog eens goed nadenken
Allereerst een goed 2012!
De maten van de modules zijn inderdaad 120 x 60.
De rails is van Fleischmann en ik heb ik heb voor de bochten de radius 1 en 2 gebruikt.
Ik heb zaterdag op de 2 kop modules de rails vast gespijkerd en getest
Ik heb verschillende loc's en treinen rond laten rijden wat geen problemen heeft opgeleverd
De bochten leveren voor de rijtuigen ook niet echt problemen op, al zouden de Fleischmann rijtuigen (8155 en 8156 etc.) voor het mooi niet door radius 1 bochten moeten rijden
(Maar ik heb nu eenmaal niet de ruimte om modules van 80 cm diep kwijt te kunnen )
Ik ga deze week de schakelaars voor de wissels, ontkoppel rails etc. aansluiten.
Ik zal over het ontwerp voor de middelste 2 modules nog eens goed nadenken
- Bijlagen
-
- module 1 en 3.jpg (76.21 KiB) 2980 keer bekeken
Groeten,
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Re: verbinding tussen modules?
Ook niet door radius 2, als je het mij vraagt.voor het mooi niet door radius 1
Ik vond onderstaand toch een mooi voorbeeld dat wordt gegeven om te bouwen....dit in tegenstelling tot waar je zelf mee komt. Ieder het zijne, maar spoortjes van 20 cm creeërt geen fun om te rangeren. En die bochten? Brrr.... Maar evengoed, voel je vrij om het te proberen. Je schrijft het op een forum en dat lokt reacties uit. Dat is juist het fijne, niet?
Zet die plaat in het midden, over de lengte. Het onzichtbare deel schaduwstation, het zichtbare enkelsporige hoofdlijn met een halte waar je je treinen kunt laten kruisen. Als je nog wat meer in de lengte zou kunnen hebben zou je zelfs nog dubbelspoor kunnen doen, al wordt dat erg krap. Maar die krappe bogen kun je dan weer verbergen onder een berg o.i.d.
Grtz,
Jeroen
PS: je topic doet een ander verhaal vermoeden. Ben je er inmiddels uit hoe je je modules aan elkaar gaat verbinden?
Re: verbinding tussen modules?
Sterker nog: als je r1 en r2 in combinatie gebruikt in een dubbelsporige boog, en op beide sporen rijden rijtuigen, dan heb je een vrij dikke kans op calamiteiten...Jeroen schreef:Ook niet door radius 2, als je het mij vraagt.voor het mooi niet door radius 1
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 218
- Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
- Locatie: Capelle aan de IJssel
Re: verbinding tussen modules?
Ik heb gister bijna al mijn loc's op de 2 modules getest!
Er is er maar 1 serie die echt problemen opleverde de BR 18.4 en S 3/6 van minitrix het voorste asje word in de bocht uit de rails getild en laat de loc dan op de eerstvolgende wissel ontsporen.
Heeft er iemand ervaring met dit probleem? En misschien ook een oplossing?
Ik heb de modules nu met scharnieren aan elkaar verbonden en dat werkt goed.
De rails worden met een 9101 aan elkaar verbonden maar ik ga er denk ik de compensatie rails
9110 voor gebruiken, dan kan ik eerst de scharnieren aan beide zijde van de module vast maken en daarna de 9110 op zijn plaats schuiven.
Ik ga zaterdag weer verder, vandaag gaan we naar het spoorweg museum!
Er is er maar 1 serie die echt problemen opleverde de BR 18.4 en S 3/6 van minitrix het voorste asje word in de bocht uit de rails getild en laat de loc dan op de eerstvolgende wissel ontsporen.
Heeft er iemand ervaring met dit probleem? En misschien ook een oplossing?
Ik heb de modules nu met scharnieren aan elkaar verbonden en dat werkt goed.
De rails worden met een 9101 aan elkaar verbonden maar ik ga er denk ik de compensatie rails
9110 voor gebruiken, dan kan ik eerst de scharnieren aan beide zijde van de module vast maken en daarna de 9110 op zijn plaats schuiven.
Ik ga zaterdag weer verder, vandaag gaan we naar het spoorweg museum!
Groeten,
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Re: verbinding tussen modules?
Dit is een meer voorkomend probleem bij stoomloks met een voorloopasje.
Even losmaken en het veertje dat eronder zit bijbuigen zodat er meer druk op het asje komt. Daarna loopt ie meestal weer mooi.
Groetjes,
Jos
Even losmaken en het veertje dat eronder zit bijbuigen zodat er meer druk op het asje komt. Daarna loopt ie meestal weer mooi.
Groetjes,
Jos