verbinding tussen modules?

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door martinb »

Wellicht wat minder spoortjes en er wel voor zorgen dat rangeer bewegingen niet de voorbijrijdende trein in de weg zitten? Dan heb je er altijd één rijden en kun je er zelf op blijven rangeren.

Die plaat in het midden is en blijft een goede vinding.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door stejaap »

Beste allemaal,

:!: Allereerst een goed 2012! :!:

De maten van de modules zijn inderdaad 120 x 60.
De rails is van Fleischmann en ik heb ik heb voor de bochten de radius 1 en 2 gebruikt.

Ik heb zaterdag op de 2 kop modules de rails vast gespijkerd en getest :!:
Ik heb verschillende loc's en treinen rond laten rijden wat geen problemen heeft opgeleverd :)
De bochten leveren voor de rijtuigen ook niet echt problemen op, al zouden de Fleischmann rijtuigen (8155 en 8156 etc.) voor het mooi niet door radius 1 bochten moeten rijden ;)
(Maar ik heb nu eenmaal niet de ruimte om modules van 80 cm diep kwijt te kunnen ;) )

Ik ga deze week de schakelaars voor de wissels, ontkoppel rails etc. aansluiten.

Ik zal over het ontwerp voor de middelste 2 modules nog eens goed nadenken ;) :!:
Bijlagen
module 1 en 3.jpg
module 1 en 3.jpg (76.21 KiB) 2980 keer bekeken


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door Jeroen »

voor het mooi niet door radius 1
Ook niet door radius 2, als je het mij vraagt.

Ik vond onderstaand toch een mooi voorbeeld dat wordt gegeven om te bouwen....dit in tegenstelling tot waar je zelf mee komt. Ieder het zijne, maar spoortjes van 20 cm creeërt geen fun om te rangeren. En die bochten? Brrr.... Maar evengoed, voel je vrij om het te proberen. Je schrijft het op een forum en dat lokt reacties uit. Dat is juist het fijne, niet?

Zet die plaat in het midden, over de lengte. Het onzichtbare deel schaduwstation, het zichtbare enkelsporige hoofdlijn met een halte waar je je treinen kunt laten kruisen. Als je nog wat meer in de lengte zou kunnen hebben zou je zelfs nog dubbelspoor kunnen doen, al wordt dat erg krap. Maar die krappe bogen kun je dan weer verbergen onder een berg o.i.d.

Grtz,

Jeroen

PS: je topic doet een ander verhaal vermoeden. Ben je er inmiddels uit hoe je je modules aan elkaar gaat verbinden?


Afbeelding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door shoven »

Jeroen schreef:
voor het mooi niet door radius 1
Ook niet door radius 2, als je het mij vraagt.
Sterker nog: als je r1 en r2 in combinatie gebruikt in een dubbelsporige boog, en op beide sporen rijden rijtuigen, dan heb je een vrij dikke kans op calamiteiten...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door stejaap »

Ik heb gister bijna al mijn loc's op de 2 modules getest!
Er is er maar 1 serie die echt problemen opleverde de BR 18.4 en S 3/6 van minitrix :| het voorste asje word in de bocht uit de rails getild en laat de loc dan op de eerstvolgende wissel ontsporen.
Heeft er iemand ervaring met dit probleem? En misschien ook een oplossing?

Ik heb de modules nu met scharnieren aan elkaar verbonden en dat werkt goed.
De rails worden met een 9101 aan elkaar verbonden maar ik ga er denk ik de compensatie rails
9110 voor gebruiken, dan kan ik eerst de scharnieren aan beide zijde van de module vast maken en daarna de 9110 op zijn plaats schuiven.

Ik ga zaterdag weer verder, vandaag gaan we naar het spoorweg museum!


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door Jos »

Dit is een meer voorkomend probleem bij stoomloks met een voorloopasje.
Even losmaken en het veertje dat eronder zit bijbuigen zodat er meer druk op het asje komt. Daarna loopt ie meestal weer mooi.

Groetjes,
Jos


Plaats reactie