Treinboot

Plaats hier je treingerelateerde foto('s). Van vakantie tot modelbaan.
(Foto's van de EIGEN modelbaan: deze wel plaatsen in forum 'Mijn N-baan'!)
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Treinboot

Bericht door vantongeren »

Deze's foto heb ik nog met een spiegelreflexcamera gemaakt, toen de negatief op PhotoCD laten zetten. Het is de veerdienst tussen Duitsland (Puttgarden) en Denemarken (R0dbyhavn).
Altijd handig als iemand ooit op het idee komt zoiets in model na te willen bouwen.
Bijlagen
Rangeergedeelte met op de voorgrond delen van de perrons.
Rangeergedeelte met op de voorgrond delen van de perrons.
IMG0077.jpg (31.68 KiB) 7478 keer bekeken
Perrongedeelte met op de achtergrond de veerboot.
Perrongedeelte met op de achtergrond de veerboot.
IMG0051.jpg (36.43 KiB) 7477 keer bekeken
Overgang met zeer aparte wissels die van het land overloopt naar de veerboot.
Overgang met zeer aparte wissels die van het land overloopt naar de veerboot.
IMG0052.jpg (42.79 KiB) 7477 keer bekeken


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Treinboot

Bericht door Hookies »

Die laatste wissel zal er in modelspoorland wel niet zijn, denk ik. Maar wel leuk om te zien. Heb zelf een tijdje met het idee gespeeld om ook zoiets te maken naar een van de Duitse eilanden, waar nog een klein lijntje liep. Maar dat is het niet geworden.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rebecca
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jun 2009 21:30

Re: Treinboot

Bericht door Rebecca »

wauw gaaf :D
Dan moet die boot zeker heel precies aanleggen zodat het spoor door kan lopen.
Mag je dan eigenlijk in de trein blijven zitten, of moet je op de boot gaan zitten?

(edit :typevoutje ;) )


城山へようこそ!
Shiroyama e yōkoso!
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Treinboot

Bericht door Rob Fongers »

Rebecca schreef: Dan moet die boot zeker heel precies aanleggen zodat het spoor door kan lopen.
De boot wordt gefixeerd d.m.v. pennen en ogen. Deze zitten zowel in het schip als op de brug die verbinding maakt tussen wal en schip. Door middel van ballast wordt het verschil gecompenseerd in hoogte. Dit gebeurd ook tijdens het laden en lossen waarbij het gewicht toen of af neemt en zodoende de diepgang veranderd wat gecompenseerd moet worden.

Dit gebeurd eigenlijk alleen nog met goederen treinen alhoewel het zijn langste tijd heeft gehad. Containerisatie en intensiviteit van het werk maken dat dit niet meer betaalbaar is en dus op termijn verdwijnt.
In het verleden zijn er wel reizigerstreinen geweest die zo getransporteerd werden maar toen stond de luchtvaart nog in de kinderschoenen en voor de paar trein fanaten onder ons gebeurd het niet meer.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Treinboot

Bericht door vantongeren »

Rebecca schreef:wauw gaaf :D
Dan moet die boot zeker heel precies aanleggen zodat het spoor door kan lopen.
Mag je dan eigenlijk in de trein blijven zitten, of moet je op de boot gaan zitten?
Ik weet niet meer zeker of je in de trein mocht blijven zitten. De lok ging iig niet mee, dus aan de overkant werd gekoppeld met een Deense lok.

In de tijd dat ik deze foto's heb gemaakt (begin jaren 90) werd er nog volop met passagiertreinen gereden.
En zoals Rob al aangeeft wordt de boot gefixeerd, volgens mij dmv het vullen van kamers met water om de boot te laten zakken en het eruit pompen van het water om hoger te komen liggen.

Op de desbetreffende website wordt bevestigd dat de veerdienst met trein nog steeds actief is:
Puttgarden ligt op het schiereiland Fehmarn. De treinverbinding van Hamburg naar Kopenhagen die gaat via deze overtocht. Dit is tevens de belangrijkste en meest gebruikte verbinding tussen Duitsland en Denemarken.

En dan nog even verder op onderzoek verteld dat er een brug komt:
Er is 12 jaar onderhandeld tussen de betrokken landen over de bouw. De brug wordt 19 km lang en zal naar schatting 6,5 miljard euro gaan kosten.
In 2012 wordt met de aanleg begonnen. De brug moet af zijn tegen 2020. De brug zal worden gefinancierd door Denemarken, met steun van de Europese Unie.
Denemarken wil de investeringen terugverdienen door middel van tolheffing. (weeral)
Over de brug zullen naar schatting dagelijks 9000 auto´s rijden, en 4000 treinreizigers worden vervoerd.
Op http://www.railpictures.net/images/d1/6 ... 885642.jpg vond ik nog een leuke foto inclusief treinstel.


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Treinboot

Bericht door Wesley »

Toevallig was ik drie weken geleden aan de Straat van Messina, waar de spoorveren het materieel overzetten van en naar Sicilië. Op BNLS heb ik al een reportage geplaatst, die plaats ik nu dus ook maar hier :mrgreen: . Opvallende verschillen zijn dat het veer in Zuid-Italië niet geborgd wordt met pennen en ogen, de aanlegplaats is heel precies vormgegeven zodat het veer er maar op één manier in 'past'. Uiteraard worden er wel trossen gebruikt bij het aanleggen. Verder wordt de diepgang daar niet gecompenseerd door ballasttanks, maar doordat de laadbruggen in hoogte verstelbaar zijn. Ik heb goederenwagens en een reizigerstrein gezien, in die laatste bleef een deel van de reizigers zitten en een deel ontscheepte als voetpassagiers en liep vervolgens naar het station om daar weer in te stappen.

Hier mijn copy-paste (klikken voor de foto's, ik heb geen zin om ze te gaan zitten resizen) 8-) :

Tijdens mijn reis naar Sicilië overal en nergens een klein beetje treinen gevonden (Grenoble, Briançon, Cuneo, Palermo, Taormina, Siracusa, Termini, Ribeauvillé), niet zo veel schokkends eigenlijk. Ik wil jullie echter niet de Straat van Messina onthouden, een van de laatste plaatsen in Europa waar spoorwegmaterieel wordt overgezet. Het mooie is dat je daar ongestoord overal doorheen kunt struinen. We beginnen in Messina, met het veer "Villa" waarop ik meereisde (met de auto). Op het onderste dek wordt het rollend materieel geladen (in dit geval schuifwandwagens), het dek erboven herbergt de paar auto's die meegaan, op dek 3 bevinden zich de salon en de bar en dergelijke en dek 4 is voor de bemanning, de brug enzovoort. Op de laadbrug ligt een symmetrisch driewegwissel dat aansluit op de sporen aan dek. Het middelste spoor bevat nog een Y-wissel.
Foto 1

Na aankomst in Villa San Giovanni uiteraard eerst de auto ergens neergeplempt en vervolgens even teruggewandeld. Men was druk doende om wagens te laden op de "Villa" voor de overtocht naar Messina.
Foto 2

Hier zien we een rangeereenheid zoals die in Messina en Villa S.G. gebruikt worden: om te voorkomen dat de (zware) loc op de laadbrug terechtkomt, worden een platte wagen en een willekeurig rijtuig gebruikt als afstandswagens (foto is wat overbelicht, maar 'k heb geen andere :)).
Foto 3

En zo ziet dat er dus uit. Het rangeerdeel is bezig met lossen van de "Fata Morgana", die 10 minuten na de "Villa" is vertrokken. Zo lost met dus twee ferries tegelijkertijd in Villa S.G. Overigens vertrok de "Fata Morgana" zonder spoorwegmaterieel, maar met vrachtwagens.
Foto 4

Aankomst van het volgende veer, de "Scilla" ongeveer 50 minuten later. Aan boord van de "Scilla" bevindt zich ICPlus 728 «Peloritano» met een tak uit Palermo (5 rijtuigen, het voorste daarvan zien wij hier) en Siracusa (4 rijtuigen) met bestemming Roma Termini. Een deel van de reizigers is als voetpassagier ontscheept en naar het station gewandeld - dat ligt pal naast de haven -, een ander deel zit nog netjes in de trein.
Foto 5

De Palermitaanse tak van de trein wordt ontscheept door een rangeerdeel. In de achtergrond een E.656 in het station.
Foto 6

Nadat de vijf rijtuigen het wissel op de laadbrug hebben vrijgemaakt, wordt dit wissel omgezet en het rangeerdeel teruggeduwd om de rijtuigen uit Siracusa te kunnen ontschepen. Een overzichtsplaat.
Foto 7

En het laatste rijtuig. De trein is nu volledig gelost en wordt via een uithaalspoor naar het station geduwd, een manoeuvre die nog eens ongeveer acht minuten duurt (tussen aankomst van het veer en vertrek van de trein uit het station zit planmatig 40 minuten).
Foto 8

Rond 12 uur is de trein klaar voor vertrek, stipt op tijd om 12:10 wordt vertrokken voor de nog ongeveer zes uur durende reis naar Rome. En wij erachteraan in de auto...
Foto 9

Alternatief: kijk op BNLS voor het verhaal met de plaatjes erin :mrgreen: .

Edit: Linkjes zagen er niet uit.


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4492
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Treinboot

Bericht door spoor65 »

En die laatste wissel, daar zou de peco Y-wissel mogelijk een uitkomst kunnen bieden.

Mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Treinboot

Bericht door Wesley »

Voor het Y-wissel wel. Op de laadbrug in Puttgarden en Røbdy ligt een echter een symmetrisch driewegwissel. Nu heb ik wel begrepen dat Peco met een asymmetrische variant gaat komen, maar die zul je op dit soort plaatsen in werkelijkheid niet vinden. Dat wordt dus of een Minitrixwissel gebruiken (die hadden ze geloof ik vroeger) óf zelfbouw. Voor de Straat van Messina (nog net te zien op mijn foto 8) geldt dat hoedanook de zaag erin zal moeten: een symmetrisch driewegwissel dat echter vlak na de puntstukken al eindigt. Het 'vervolg' van het wissel ligt op de ferries.

Of anders ga je in Trelleborg kijken, daar wordt het pas echt leuk met een vijfwegwissel :mrgreen::Afbeelding


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

Rebecca
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jun 2009 21:30

Re: Treinboot

Bericht door Rebecca »

sow! :o :shock:
Da's inderderdaad een leuke


城山へようこそ!
Shiroyama e yōkoso!

Rick
Berichten: 1635
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Treinboot

Bericht door Rick »

Wesley schreef:Of anders ga je in Trelleborg kijken, daar wordt het pas echt leuk met een vijfwegwissel :mrgreen::
Nog eentje? Ergens in Frankrijk ligt er ook eentje.


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Treinboot

Bericht door Wesley »

Is dat zo? Ik ken wel keervijfhoeken (i.t.t. keerdriehoeken) in Zuid-Europa, maar van een vijfwegwissel in Frankrijk heb ik nooit gehoord. Heb je daar misschien meer informatie over?


Swiftly and with style !
Afbeelding

Rick
Berichten: 1635
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Treinboot

Bericht door Rick »

Nee, helaas niet. Ik heb het uit een boekje dat ik lang geleden eens heb ingekeken en nu kan ik het niet meer vinden. In mijn herinnering was het een vijfwegwissel dat nu ergens in een Frans museum ligt. Morgen zal ik eens verder zoeken.


Plaats reactie