Markenburg bouwt verder

Hier het forum van Mark van 't Hoff
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Hallo allemaal,

Naast het 3D printen, waarover in andere draadjes te lezen is, heeft Markenburg zich nu ook gelegd op het laser snijden.
Laser snijden heeft enkele mooie voordelen boven het 3D printen en kan zeker op het gebied van maquette- en modelbaan aankleding een grote meerwaarde bieden.
Enkele van de voordelen op een rij:
- Markenburg heeft zelf het materieel zodat we garand kunnen staan voor de levering en de kwaliteit, ook over de langere termijn.
- Grotere objecten, zoals bebouwing, bruggen en bestrating kunnen met de lasertechniek voordeliger gemaakt worden dan met de 3D printer.
- De detailgraad van het laserwerk is ook voor de kleinere schalen, zoals de N schaal, bijzonder netjes.

In de afgelopen maanden is er hard gewerkt aan nieuwe ontwerpen, want het ontwerpen voor het 3D printen is geheel anders dan voor het laser snijden. Verder is er hard gewerkt aan het ontwikkelen, want we vinden het belangrijk om te weten wat de (on)mogelijkheden zijn en waar de grenzen liggen. En uiteraard is er ook al veel geproduceerd, zodat we nu onze eerste testwerken kunnen tonen.

Daarom in dit draadje meer over wat er zoal mogelijk is bij Markenburg.
Met in deze eerste post een voorbeeldje van detail.

Afbeelding

Het hekje heeft een totaalafmeting van c.a. 105mm (lang) bij 10mm (hoog) bij 0.4/0.8mm (dik).
Een ruit is c.a. 4mm (hoog) bij 2mm (breed).

Aangezien we achtergrondinformatie ook belangrijk vinden, nog even het volgende:
Dit type hekken is veel gebruikt langs ondermeer de zogeheten Langstraat spoorlijn, maar kwam ook langs andere spoorlijnen voor. Het zijn hekken gemaakt van stalen strips. Deze hadden het doel om mens en dier van het spoor te houden. Ze zijn vooral gebruikt in het "stedelijk" gebied en in het bijzonder nabij overwegen. Veel van deze hekken zijn in de laatste jaren opgeruimd of al langere tijd verwaarloosd. Mochten ze nog aanwezig zijn, zijn ze veelal krom en verroest.

Tot zover voor deze post.
Graag tot de volgende post in deze draad.

Met vriendelijke groet,

Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 13 jul 2012 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Jos »

Goed bezig Mark!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Vandaag heb ik een foto gemaakt van een ander hekje.
Dit hekje zal geleverd worden in vier onderdelen. (Twee voor de houten panelen en twee voor het metselwerk.)
Bij Markenburg hechten waarde aan wat we realisme noemen. Voor ons houdt dat in dat we stenen willen zien die netjes op schaal zijn en dat het hekje bij aflevering ook al licht "vervuild" is.
Stenen die netjes op schaal zijn, zijn best klein, maar als dat haarscherp gelasert wordt geeft het toch erg fraai beeld.

Afbeelding

Achtergrondinformatie:
Het is een typische tuinmuur die regelmatig wordt toegepast als achtertuin afscheiding, bij bijvoorbeeld rijwoningen.
Afmetingen zijn c.a. 123mm (lang) bij 14mm (hoog) 1.6mm (dik)
Een paneel is c.a. 11mm (hoog) bij 12 mm (breed)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Maurits71 »

Mark, echt schitterend, heb zelf niet gezocht, maar heb je een linkje waar we kunnen bestellen ?

gr. M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Dag Maurits,

Binnenkort is alles te vinden op http://www.markenburg.nl
Als alles op schema blijft lopen zal dat in de maand juli zijn.
Momenteel is de website nog in aanbouw.
Mocht je toch vragen hebben, iets willen bestellen of anderszins contact zoeken, kan dat hier of op mark@markenburg.nl

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door spoor65 »

Kijk dit word leuk zo,

ziet er r.........................te strak uit hoor,

Goed bezig.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

In de categorie erf afscheidingen kan het zelfs nog iets luxer en grootser dan de bovenstaande tuinmuur.
Met wat extra onderdelen heb je echt verstevigde penanten met een natuursteen afdeksteen bovenop. Een gebogen paneel er tussen maak het geheel af. De onderstaande muur is bij uitstek geschikt om bijvoorbeeld een kloosterwerf af te bakenen, of om een jaren '30 schoolgebouw van een afscheiding te voorzien.

Afbeelding

De erf afscheiding telt ruim 30 onderdelen voor een hekwerk van negen segmenten, maar wie een klein beetje geduld heeft en het niet al te erg vindt om wat tijd in z'n hobby te steken heeft hiermee wel een mooi werk in handen.
Bovenal worden hekwerken van dit formaat voorzien van een beeldende handleiding.

Afmetingen zijn c.a. 200mm (lang) bij 14mm (hoog) 2mm (dik)
Een paneel is c.a. 11mm (hoog) bij 19 mm (breed)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Aangezien we in Nederland een grote diversiteit hebben in erfafscheidingen, en de maquette/modelbaan uiteraard zo goed mogelijk op de werkelijkheid mag lijken...
...en omdat we natuurlijk ook graag een beetje keuze vrijheid hebben,..
Enfin, omdat er best wel wat redenen zijn om het niet bij slechts enkele hekjes te laten, hebben we inmiddels een redelijke collectie opgebouwd. Een willekeurige greep uit die collectie is hieronder afgebeeld.

Afbeelding

De collectie bestaat momenteel uit 14 verschillende hekwerken, maar het is best mogelijk dat het er nog meer gaan worden.

Verder willen jullie misschien ook wel wat anders zien dan alleen hekjes en schuttingen.
Daarover meer in de volgende post.

m.v.g.

Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 13 jul 2012 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Smolderz »

Hey Mark,

Ten eerste, is die 1 euro munt nep of is dat hekje echt zo klein? :mrgreen:

De hekjes zien er echt prachtig uit, erg realistisch! Ik zou eigenlijk wat geluidschermen kunnen gebruiken... heb je daar ook al aan gedacht?

Ben je al begonnen met het maken van gebouwen/huizen? Kan je daarvan wat laten zien aan ons?

Groetjes,

Rob


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Jos »

Erg fraai! Ik mis nog 1 hekje: Die tegenwoordig langs de sporen wordt gebruikt..... ;)

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Hey Rob en Jos,

Mochten jullie een kiekje hebben, of linkje naar een kiekje hebben, van een geluidsscherm zoals je in gedachte hebt (of het hek zoals je bedoeld Jos) Dan kan ik er even naar kijken.
Want ik heb er niks op tegen om, als het mogelijk is, het assortiment verder uit te breiden.

@ Rob, nee het is geen chocolade euro, al zou ik het zelf ook bijna gaan denken. ;)
Verder zijn er inderdaad al tests gedaan met bebouwingsvormen.
Ik denk dat het wel tijd wordt om daar eens iets van te tonen.

Wat al wel op de gevoelige plaat is vastgelegd, zijn:
Een greep uit het assortiment bestratingen.
Afbeelding

En een greep uit het assortiment metselverbanden.
Afbeelding

De platen zijn c.a. 250mm bij 100mm
Dus mocht je altijd al een mooie kademuur gehad willen hebben of die typische bestratingvorm, en uiteraard netjes op schaal. Dan is dat vanaf nu mogelijk!

Stay tuned, (...voor o.a. foto's van bebouwing.)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door maarten »

Mooi! Ik ben ook wel benieuwd naar de prijsstelling. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door WimC »

Ziet er goed uit, ik ben ook benieuwd naar de prijssteliing (en het complete assortiment).

Wanneer gaat de nieuwe website online?

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Dag Maarten en Wim,

Dank voor de complimenten.

De website zal zo snel mogelijk online komen.
Er wordt momenteel hard aan gewerkt om de website gereed te krijgen.
Wanneer de website online komt zal ik dat ook hier bekend maken.

De prijsstelling is voor ons een belangrijk onderwerp. We zullen er alles aan doen om een goede en voordelige balans te vinden, maar we mogen ook zeggen dat het maken van kwaliteitsproducten bij ons op nummer één staat.
Dat betekent onder andere, dat we graag inzetten op een duurzaam materiaal met een hoge kleurvastheid en hoge dichtheid, waardoor het constructief zo stevig mogelijk is en zodat het materiaal geen licht doorlaat. Verder houdt dat ook in dat we graag modellen maken die de werkelijkheid zo goed mogelijk benaderen, zowel op hoofdlijnen als in de details.

Verder hebben we enkele foto's gereed van een handmonster.
Het is een wachters woning, zoals deze in Noord Brabant veelvuldig voorkwamen en zelfs nog steeds voorkomen.
De meeste zijn inmiddels omgebouwd tot woning, maar van de ruim 40 die er gebouwd zijn bestaan er nog ongeveer 15.
Deze woningen kwamen overigens niet alleen in Noord Brabant voor. Ook in ondermeer Zuid Holland hebben ze gestaan.

Hier twee foto's van het handmonster van de Wachters woning.
Afbeelding

Afbeelding

Afmetingen c.a. 57B x 60L x 48H mm.
Voor het idee: Een baksteen incl. stootvoeg is c.a. 1.35mm breed.

Wie ons, of onze producten graag een keer in werkelijkheid ziet. Dat kan. We zullen vanaf september op diverse beurzen aanwezig zijn, waaronder de N spoorbeurs in Lochem. Dat zal zijn op 22 en 23 september 2012.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door martindomburg »

Wauw... je komt als een engel uit de hemel gevallen. Ben al een tijdje geintereseerd in het lasersnijden en 3D printen. Je levert mooi werk zla ik op de foto's af mag gaan. Zeker voor mijn project Marelburg kan ik je diensten goed gebruiken. Ben erg benieuwd naar je website!!

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Jos »

Mooi hoor Mark, dit zijn de hekken die ik bedoel:

Afbeelding

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Trammetje »

Goede morgen,

afhankelijk van de kosten ben ik wel geinteresseerd in onderstaande kerk in schaal 1/160
Afbeelding


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Overdijk »

Gaan jullie ook perrondelen naar Nederlands voorbeeld produceren? Denk aan Halfverbands stoeptegel met witte halve tegel en de modernere versie met witte ribbelstoeptegels voor blinden.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Dag Heren,

@ Martin, laat maar weten waar we je mee van dienst kunnen zijn.
Dat mag hier in het draadje, met een PB op dit forum, of via mark@markenburg.nl

@ Jos, dat is wel leuk dat je nou net dit hekje aanduidt.
Want dat draadstaal (van het hek op de foto) is minder dan 1 cm dik in werkelijkheid.
Nu heb ik het niet opgemeten, maar als we uitgaan van 1cm en we verschalen dat naar schaal 1:160, dan zou dat draadstaal 0.00625cm dik worden.
Uit testresultaten kan ik aangeven dat 0.03cm in sommige omstandigheden nog wel mogelijk is, maar dat 0.05cm doorgaans wel de grens is van wat een wenselijk product oplevert.
Daarmee durf ik wel te zeggen dat als het mogelijk zou zijn geweest om dat hek letterlijk op schaal na te maken, dat je de vakjes en de lijntjes van draadstaal met het blote oog niet meer kan zien.

Wat misschien nog wel interessant kan zijn is om een doorzichtig materiaal te pakken en daar lijntjes in te graveren. Die lijntjes zijn dan c.a. 0.008cm dik en benaderen dus best netjes de werkelijkheid.
Dan kan je mogelijk het transparante materiaal inwassen met en kleur (b.v. donkergroen zoals op de foto) zodat die ingegraveerde lijntjes beter zichtbaar worden. De paaltjes kunnen op een "normale" manier gemaakt worden. Volg je het nog? Ik zal binnenkort een testje doen om te kijken of de theorie en de praktijk ook netjes met elkaar overeenkomen.

Overigens zie je op je foto, op de achtergrond, ook van die typische hekken met rood en zwart (nabij de overgang, om mensen het perron op te leiden) dat kan misschien ook nog wel leuk gemaakt worden. Of heb je die al?

@ Trammetje/Sander, daar kunnen we het zeker over hebben.
Mocht je contact willen zoeken kan dat via mark@markenburg.nl
Voor een goede inschatting is zo veel mogelijk informatie gewenst.
Zo zijn tekeningen en goede foto's uiteraard ideaal. Maar ook is de naam en locatie van het gebouw (als het nog bestaat) fijn om te weten, dan kan ik via het internet wat informatie inwinnen.
Ik zie je reactie graag tegemoet op bovenstaand E-mail adres.

@ Overdijk/Ron, dat gaat zeker komen. Halfsteens verband trottoirtegels zitten al in het assortiment en de overige tegels die je noemt (en combinaties zodat je een volledig perron hebt) zijn een kwestie van tijd.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Trammetje »

Mark,

ik heb je een mail gestuurd met de nodige informatie, als je meer nodig hebt hoor ik het graag


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Dag Sander,

Ik heb je mail ontvangen en de reactie is reeds naar je onderweg.

@ Jos,
We hebben zojuist enkele tests gedaan. We kunnen concluderen dat de tralies in N ook niet op een transparant middel te imiteren zijn. De lijntjes zitten dan zo dicht op elkaar dat de lijntjes feitelijk naadloos in elkaar overgaan. Binnenkort ga ik even met enkele andere ingenieurs over deze hekwerken praten. Als daar wat interessants uit komt, breng ik je zeker op de hoogte.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Jos »

Ik wacht in spanning af Mark :D

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door evo »

mmhajvth schreef:Daarmee durf ik wel te zeggen dat als het mogelijk zou zijn geweest om dat hek letterlijk op schaal na te maken, dat je de vakjes en de lijntjes van draadstaal met het blote oog niet meer kan zien.
Qua maakbaarheid ben ik het met je eens, maar de dikte die je aangaf is ongeveer de dikte van een haar en is nog gemakkelijk met het blote oog te zien.
Zoals met meerdere dingen op schaal zou je natuurlijk ook kunnen knoeien, dus wel het ontwerp en uitwendige maten van het hek gebruiken, maar de mazen veel breder maken.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Dag Evo en jos,

Op het hekwerkje kom ik binnenkort nog even terug.

@ Iedereen

De afgelopen dagen is er hard gewerkt aan de website, om de puntjes op de "ï" te zetten. Op dit moment zijn we zover dat we jullie willen vragen om een kijkje te komen nemen.
Hoewel alles zou moeten werken, draaien we dit weekend "beta". Dat betekent dat alles moet kunnen, maar dat we van Markenburg nog wel even extra goed de zaken in de gaten houden of er geen bijzondere dingen gebeuren, waarop we nog niet gerekend hadden.
Ook zal er de komende weken hard gewerkt worden aan de meertaligheid van de website, de uitbreiding van fotomateriaal en de achtergrondinformatie.
Niet in de laatste plaats zal er uiteraard ook door ontwikkeld worden op het gebied van ons assortiment, Daarmee hopen we je te blijven boeien. Ook zullen we de mooiste ontwikkelingen hier op het N spoor forum blijven melden.

Als het gaat om de ontwikkelingen is de Overlaatbrug op het moment de nieuwste.
Afbeelding
Meer informatie over de Overlaatbrug is te verkrijgen door op de foto te klikken.

We wensen jullie in ieder geval veel plezier op http://www.markenburg.nl

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Smolderz »

Hey Mark,

Neem aan dat deze brug geschikt is voor treinen? ;) Erg mooi ding zeg!

Kan je misschien een foto maken van de brug met een trein erop? Dan krijg ik een beter beeld van het formaat van de brug.

Groetjes,

Rob


Plaats reactie