Grödensteiner mini diorama's

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Grödensteiner mini diorama's

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Aangezien deze diorama's nooit afgebouwd zijn zullen de foto's hier niet terug keren.

Ik mijn materieel topic beschreef ik van de week al het ontstaan van Grödenstein, Espeltrup en Stadtwerke Grödenstein. Na het kopen van de even eens in dat topic genoemde vitrinekastjes van de Action leide dit tot het vervoegd bouwen van enkele mini diorama's.

In eerste instantie wilde ik iets van Grödenstein Nord met de tijd als diorama bouwen maar alles wat ik daar in had gewild past uitsluitend in een groot diorama. Nu sla ik door gebruik te maken van zo'n vitrinekastje een andere weg in en bouw uiteindelijk 5 mini diorama's van de Stadtwerke Grödenstein en aanverwante dingen. Zo bouw ik een stukje van Grödenstein Hbf op het bovenste schap waar ook de motorwagen op komt:
X

Daarnaast bouw ik een stukje voormalige losweg dat dan net buiten Grödenstein bij Hoetmar[/url] zou moeten liggen:
X

Dan komt er nog een stukje van de museumlijn Grödenstein Nord-Buddenbaum in waar een kort treintje op komt, de preciese invulling en locatie daarvan moet ik nog bedenken.

Dit alles komt dan in één van de 2 vitrinekastjes waarvan ik eentje al blauw aan het schilderen ben van binnen:
X

In de onderste 2 vakjes komen dan nog dingen met een bus thema, de invulling daarvan volgt later heb nu eerst genoeg te prutsen met de bovenste 3.

Hier nog even het weer aangepaste sporenplan waarop 2 van de 3 mini diorama's al aangegeven staan:
X

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 11 aug 2017 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Grödensteiner mini diorama's

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben ondertussen lekker door aan het prutsen. Bij het stationsgebouw hebe ik het dak er op gemaakt en de zijwanden beide van karton. Verder heb ik er dakgoten aan gemaakt van U profieltjes en raamkozijnen geschilderd en geplaatst op 3 na.
X

X

X

X

X
Zo ziet het er nu dus uit voor de half geschilderde achtergrond.

Omdat ik merkte dat de deurtjes wat open wilde blijven staan heb ik besloten er haakjes op te maken. Deze haakjes zijn van 0,8mm koperstaaf en beweegbaar vast gezet met ingekorte railschroefjes. De oogjes zijn kant en klaar en van 0,5mm koper, die zijn voor miniatuur schepen bedoelt, daarvan heb ik staafje dubbel gevouwen zodat het zich wat meer vast klemt en daarna vast gelijmd.
X

X

Bij de losweg ben ik nog niet veel verder gekomen dan de spoorstaven schilderen en wat kartonnen delen af tekenen voor de losweg zelf.
X

X

Ik heb inmiddels besloten dat ik nog meer van die kastjes hebben wil, als het een beetje wil komen er nog 4 bij.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 11 aug 2017 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Grödensteiner mini diorama's

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Donderdag avond heb ik het gedeelte met het stationsgebouw van een overkapping voorzien en aansluitend daken en dakgoten geschilderd waarna ik het spoor geballast heb. Hiervan nog geen foto's maar die volgen later.

Daarna heb ik ook tussendoor nog even een vertrekstaat gemaakt:
X
Deze zal ook weer op het stations gebouw komen te hangen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 11 aug 2017 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Grödensteiner mini diorama's

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag naast wat pruts werk heel veel tekenwerk gedaan. Ik moest voor het seinhuis in het stationsgebouw een bedieningstableau maken met behulp van stukjes uit screenshots van stellwerksimulator.
X

X

Daarna ben ik een achterwand voor het seinhuis gaan tekenen:
X
Ik heb daarin een foto gebruikt die ik op flickr vond, zie hier.

Dan nog wat overige foto's:
X

X

X

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 11 aug 2017 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3591
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Grödensteiner mini diorama's

Bericht door Schachbrett »

Hallo Michiel,

Dit begint er alweer akelig strak er uit te zien.mooi werk!


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Grödensteiner mini diorama's

Bericht door maarten »

Mooi te zien altijd hoe je (Michiel) van een paar schijnbaar willekeurige geveltjes in een handomdraai een mooi passend gebouw weet te maken.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Grödensteiner mini diorama's

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De afgelopen dagen lekker verder zitten prutsen de beide eerste 2 zijn nog niet helemaal af overal moet nog wat aan gebeuren maar het schiet op:
X

X

X

X
Deze abri in onderdeel van de tankinstallatie en komt op de betonnen vloer voor op het diorama.

X

X
Hier moet ik nog wat aan het linker gebouwtje doen en de daken van de wagen moet ik nog doen.

En toen had ik even geen zin meer dus ergens deze middag ben ik maar even wat anders gaan doen waarover elders meer.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 11 aug 2017 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Grödensteiner mini diorama's

Bericht door bob vermeulen »

Michiel,

Modelbouw pur sang :o :o
Erg mooi dat zelfbouwen.

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Plaats reactie