omgeving Rijn/Moezel
-
Onderwerp starter - Berichten: 463
- Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
- Locatie: Enschede
omgeving Rijn/Moezel
goedenavond N spoorders
Ja waarom omgeving Rijn Moezel, nou als we van vakantie uit Italie terug rijden stoppen we meestal aan de Rijn of aan de Moezel Na zo'n lange rit is er niets lekkerder dan aan de oever van de Rijn of Moezel een biertje te doen.
En onder het genot van een biertje zie je zo aan de overkant de goederen treinen voorbij denderen.
Dus vandaar omgeving Rijn/Moezel. Bier en treinen gaan goed samen.
groeten Wim
Ja waarom omgeving Rijn Moezel, nou als we van vakantie uit Italie terug rijden stoppen we meestal aan de Rijn of aan de Moezel Na zo'n lange rit is er niets lekkerder dan aan de oever van de Rijn of Moezel een biertje te doen.
En onder het genot van een biertje zie je zo aan de overkant de goederen treinen voorbij denderen.
Dus vandaar omgeving Rijn/Moezel. Bier en treinen gaan goed samen.
groeten Wim
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: omgeving Rijn/Moezel
Goedemorgen Wim.
het is nu te vroeg om de gouden combinatie Bier + treinen uit te proberen, maar vanavond eens kijken of dat samengaat.
Succes met de baan!
Groetjes,
Hoontje
het is nu te vroeg om de gouden combinatie Bier + treinen uit te proberen, maar vanavond eens kijken of dat samengaat.
Succes met de baan!
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: omgeving Rijn/Moezel
Ah! mooi dat je een nieuwe baan gaat maken.
Wel eerst gaan bouwen ipv bier drinken, want we willen wel wat zien.
gr. Ron.
Wel eerst gaan bouwen ipv bier drinken, want we willen wel wat zien.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
Onderwerp starter - Berichten: 463
- Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
- Locatie: Enschede
Re: omgeving Rijn/Moezel
natuurlijk eerst bouwen en daarna een biertje.Ron schreef:Ah! mooi dat je een nieuwe baan gaat maken.
Wel eerst gaan bouwen ipv bier drinken, want we willen wel wat zien.
gr. Ron.
Ik ben al bezig met mijn schaduwstation, de eerste is bijna klaar en daarna ga ik aan de tweede beginnen.
In het schaduwstation wordt alleen maar fleishmann gebruikt en de hoofdbaan wordt in peco gebouwd.
Dus nog zat te doen
groetjes Wim
free image hosting
Re: omgeving Rijn/Moezel
Sweet Wim,
Mooie straat voor een schaduwstation!
Ben meteen benieuwd naar je ruimte en baanplan, zou je dat willen / kunnen delen?
Mvg,
Ad
Mooie straat voor een schaduwstation!
Ben meteen benieuwd naar je ruimte en baanplan, zou je dat willen / kunnen delen?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter - Berichten: 463
- Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
- Locatie: Enschede
Re: omgeving Rijn/Moezel
Hallo AdAd_M schreef:Sweet Wim,
Mooie straat voor een schaduwstation!
Ben meteen benieuwd naar je ruimte en baanplan, zou je dat willen / kunnen delen?
Mvg,
Ad
het eerste antwoord is heel makkelijk de zolderkamer is 5x4 dus daar kan je wel wat mee.
vraag 2 is een stuk lastiger, want ik heb geen banenplan op papier wel in m'n hoofd.
Het wordt geen ingewikkelde baan, maar het gaat meer om het gebeuren er om heen.
(landschap ed.)
groeten Wim
-
- Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: omgeving Rijn/Moezel
Goh bekend verhaal zeg.... Heb ik eerder vernomen uit twee andere draadjes, beide met een vergelijkbare regio in het achterhoofd ;-p
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Berichten: 463
- Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
- Locatie: Enschede
Re: omgeving Rijn/Moezel
Een kleine update
Inmiddels zijn de schaduw stations af, deze stations zijn van flm rails gebouwd ook de klimspiraal.
In het zicht komen peco rails te liggen, er ligt inmiddels al een paar meter het is heel mooi spul maar om te zeggen ik leg eventjes in een paar dagen een aantal meters neer niet dus.
Nu heb ik al een paar meter liggen maar ik kom nu daar waar het station moet komen, en bij het station zijn altijs wissels en daar gaat bij mij nu de schoen wringen.
Hoe sluit je die wissels aan en hoe schakel je die?
Ik hoor iedere keer puntstuk isoleren en dan schakelen, ik heb geen idee, zou iemand mij dit in Jip en Janneke taal uit kunnen leggen.
Bvd
groeten Wim
Inmiddels zijn de schaduw stations af, deze stations zijn van flm rails gebouwd ook de klimspiraal.
In het zicht komen peco rails te liggen, er ligt inmiddels al een paar meter het is heel mooi spul maar om te zeggen ik leg eventjes in een paar dagen een aantal meters neer niet dus.
Nu heb ik al een paar meter liggen maar ik kom nu daar waar het station moet komen, en bij het station zijn altijs wissels en daar gaat bij mij nu de schoen wringen.
Hoe sluit je die wissels aan en hoe schakel je die?
Ik hoor iedere keer puntstuk isoleren en dan schakelen, ik heb geen idee, zou iemand mij dit in Jip en Janneke taal uit kunnen leggen.
Bvd
groeten Wim
Re: omgeving Rijn/Moezel
Hoi Wim
Ik ga ervan uit dat hij digitaal gaat rijden.
de methode die ik heb gevolgd voor de Peco wissels is als volgt.
servo switchen bestellen bij Wim Ros ( ik bestel ze gebouwd met servo.)
drie draadjes solderen aan de wissel. bovenste/ onderste rail en 1 draadje in het hart stuk ( wel deze twee rails isoleren ). groen is dus het draadje aan het hartstuk die wordt gebruikt om de wissel te polariseren. ( dat doet de servo switch voor je )
servo switch aansluiten, gewoon gebruiksaanwijzing volgen kom je ervan zelf
kreng programmeren en genieten
voorbeeldje van zoals ik het heb gedaan
servo switch onderaan de baan
Wim, ik moet ook alles in Jip en Janneke taal hebben want anders snap ik het niet, ben soort van de grootste kluns op aarde electronica wise, echter Wim en consorten hebben me met alles links en rechtsom geholpen en uiteindelijk was het veel simpeler als ik het zelf had verzonnen.
gewoon aan beginnen .
gr.
M.
Ik ga ervan uit dat hij digitaal gaat rijden.
de methode die ik heb gevolgd voor de Peco wissels is als volgt.
servo switchen bestellen bij Wim Ros ( ik bestel ze gebouwd met servo.)
drie draadjes solderen aan de wissel. bovenste/ onderste rail en 1 draadje in het hart stuk ( wel deze twee rails isoleren ). groen is dus het draadje aan het hartstuk die wordt gebruikt om de wissel te polariseren. ( dat doet de servo switch voor je )
servo switch aansluiten, gewoon gebruiksaanwijzing volgen kom je ervan zelf
kreng programmeren en genieten
voorbeeldje van zoals ik het heb gedaan
servo switch onderaan de baan
Wim, ik moet ook alles in Jip en Janneke taal hebben want anders snap ik het niet, ben soort van de grootste kluns op aarde electronica wise, echter Wim en consorten hebben me met alles links en rechtsom geholpen en uiteindelijk was het veel simpeler als ik het zelf had verzonnen.
gewoon aan beginnen .
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Berichten: 463
- Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
- Locatie: Enschede
Re: omgeving Rijn/Moezel
Hallo Maurits
dank je wel voor de uitleg en voor de foto's, het is me een stuk duidelijker geworden.
Maar begrijp ik het nu goed wordt de groene draad die aangesloten zit op het puntstuk
de ene keer min en de andere keer plus, ik bedoel bij het omzetten van de wissel of sla ik nu de plank mis.
dat is namelijk hetgeen ik niet begrijp
nogmaals dank
groeten Wim
dank je wel voor de uitleg en voor de foto's, het is me een stuk duidelijker geworden.
Maar begrijp ik het nu goed wordt de groene draad die aangesloten zit op het puntstuk
de ene keer min en de andere keer plus, ik bedoel bij het omzetten van de wissel of sla ik nu de plank mis.
dat is namelijk hetgeen ik niet begrijp
nogmaals dank
groeten Wim
Re: omgeving Rijn/Moezel
Bijna goed , bij digitaal rijden is er helemaal geen min of plus.wim lagerwaard schreef:Maar begrijp ik het nu goed wordt de groene draad die aangesloten zit op het puntstuk de ene keer min en de andere keer plus, ik bedoel bij het omzetten van de wissel of sla ik nu de plank mis.
Als je naar de foto van Maurits kijkt dan hangt het puntstuk (de groene draad) bij rechtdoor rijden aan de spoorstaaf van de blauwe draad. Als je dan de wissel omschakelt naar afbuigen, dan wordt het puntstuk (de groene draad) aan de spoorstaaf van de rode draad geschakeld.
Dat is ook de reden dat de 2 middelste spoorstaven van de wissel die naar het puntstuk gaan, geïsoleerd moeten worden.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: omgeving Rijn/Moezel
Dit is niet de juist plek, maar is het niet handiger om dan het puntstuk in het hart door te slijpen, net als bij een gisoleerde wissel? Of is wat ik zeg nu dom en naief?
Re: omgeving Rijn/Moezel
er zijn geen domme vragen.
dat is inderdaad niet handiger want het werkt als volgt
wissel staat op rechtdoor, rood ( noemen we stroomkring rood ) is spanning, blauw ( noemen we stroomkring blauw ) is spanning, trein komt op het hartstuk en stopt want deze is stroomloos. Echter dankzij de servo swich die verbonden is met het groene draadje krijg je stroom via blauw.
wissel gaat linksaf, omgedraaid op het hartstuk krijg je stroom via rood.
slijp je alles door, dan heb je altijd een stroomloos stuk daar en dat wil je niet.
dat is inderdaad niet handiger want het werkt als volgt
wissel staat op rechtdoor, rood ( noemen we stroomkring rood ) is spanning, blauw ( noemen we stroomkring blauw ) is spanning, trein komt op het hartstuk en stopt want deze is stroomloos. Echter dankzij de servo swich die verbonden is met het groene draadje krijg je stroom via blauw.
wissel gaat linksaf, omgedraaid op het hartstuk krijg je stroom via rood.
slijp je alles door, dan heb je altijd een stroomloos stuk daar en dat wil je niet.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: omgeving Rijn/Moezel
Die stappen snap ik, hoe het draad je zou moeten. Ook dmv paul's uitleg gisteravond.
Het euvel zit als ik het goed zeg in de V van de wissel. (oftewel tussen de twee uitkomende railwegen)
Als je precies in het puntje op de V een snede maakt kan je de uitkomende staven onafhakelijk van elkaar doorschakelen.
Als je op de zwart streep een snede maakt los je het toch ook op? Of gaat dit te veel ten koste van de punt? Want dan kan je ook 2 mm achter de punt gaan zitten.
Het euvel zit als ik het goed zeg in de V van de wissel. (oftewel tussen de twee uitkomende railwegen)
Als je precies in het puntje op de V een snede maakt kan je de uitkomende staven onafhakelijk van elkaar doorschakelen.
Als je op de zwart streep een snede maakt los je het toch ook op? Of gaat dit te veel ten koste van de punt? Want dan kan je ook 2 mm achter de punt gaan zitten.
- Bijlagen
-
- Untitled.png (1.32 KiB) 8807 keer bekeken
Re: omgeving Rijn/Moezel
@matthijs: ik snap wat je bedoelt, maar dit wordt niet gedaan, omdat de wielen van de trein dan toch nog kortsluiting zouden kunnen veroorzaken. Het alternatief is om het puntstuk van plastic te maken om dit te voorkomen (bv. Peco insulfrog), maar dat brengt dan weer mogelijke problemen met stilvallende 2 of 3 assige loks met zich mee.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
-
Onderwerp starter - Berichten: 463
- Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
- Locatie: Enschede
Re: omgeving Rijn/Moezel
goedenavond
Dank jullie wel voor de uitleg, ik wel mijn servo motors bedienen met een OC 32
dus als ik de wissel omzet met de OC32 als ik het goed begrijp moet ik ook de groene draad
in het voorbeeld van Maurits mee laten schakelen.
Dit kan toch met een relais?
groeten Wim
Dank jullie wel voor de uitleg, ik wel mijn servo motors bedienen met een OC 32
dus als ik de wissel omzet met de OC32 als ik het goed begrijp moet ik ook de groene draad
in het voorbeeld van Maurits mee laten schakelen.
Dit kan toch met een relais?
groeten Wim
Re: omgeving Rijn/Moezel
Hoi Wim, ben net terug van Cochem aan de Moesel. Schitterende omgeving, ben benieuwd naar jouw baan
Re: omgeving Rijn/Moezel
Hoi Wim,
Grote ommezwaai bij jou zie ik, een nieuwe baan, ga je zeker weer volgen,
Hopelijk vanaf nu weer eens wat meer tijd om hier op het forum weer bij te lezen
(mag bijna een maand extra vakantie gaan vragen aan de baas, na de 4 maanden verhuis en verbouwing drukte hier aan deze kant, om alles
weer wat in te halen)
mvg
Freddy
Grote ommezwaai bij jou zie ik, een nieuwe baan, ga je zeker weer volgen,
Hopelijk vanaf nu weer eens wat meer tijd om hier op het forum weer bij te lezen
(mag bijna een maand extra vakantie gaan vragen aan de baas, na de 4 maanden verhuis en verbouwing drukte hier aan deze kant, om alles
weer wat in te halen)
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: omgeving Rijn/Moezel
Hoi Wim ,
is er al wat gebeurt op je baan het volk wilt foto's zien
mvg Sjaak
is er al wat gebeurt op je baan het volk wilt foto's zien
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 463
- Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
- Locatie: Enschede
Re: omgeving Rijn/Moezel
Paul, Freddy en Sjaak
Ja Paul het is daar hartstikke mooi en gezellig ik ben zelf ook benieuwd wat het gaat worden
Freddy allereerst gefeliciteerd met je nieuwe onderkomen, en hartstikke leuk dat je weer terug bent op het forum.
Maar nu heb ik toch een brandende vraag aan je heb je nu ook de ruimte om zelf een baan te gaan bouwen?
want je bent al zo lang bezig met een banenplan gaat dit nu werkelijkheid worden?
Sjaak ik zou heel graag wat laten zien maar ik kan niets laten zien want ik kan namelijk niet verder.
Ik heb de zending nog steeds niet binnen dus ik zou zeggen eventjes geduld.
groeten Wim
Ja Paul het is daar hartstikke mooi en gezellig ik ben zelf ook benieuwd wat het gaat worden
Freddy allereerst gefeliciteerd met je nieuwe onderkomen, en hartstikke leuk dat je weer terug bent op het forum.
Maar nu heb ik toch een brandende vraag aan je heb je nu ook de ruimte om zelf een baan te gaan bouwen?
want je bent al zo lang bezig met een banenplan gaat dit nu werkelijkheid worden?
Sjaak ik zou heel graag wat laten zien maar ik kan niets laten zien want ik kan namelijk niet verder.
Ik heb de zending nog steeds niet binnen dus ik zou zeggen eventjes geduld.
groeten Wim
Re: omgeving Rijn/Moezel
Wim,
Dank je,
en voor wat betreft jouw vraag, ja er is ruimte voor een baan, we hebben een semibungalow gekocht, waarvaan de beneden slaapkamer mijn hobbykamer gaat worden, de beschikbare ruimte voor de baan is 3,70mx2,50 meter, en met wat schuiven met het buro, zal hier een zo gunstig mogelijke opstelling in komen,
De kamer opzich is wel groter, maar mijn buro moet er dus ook een plekje krijgen, en we willen wel een normale doorgang houden naar de schuifpui, welke in deze kamer zit en uitkomt op het terras (dus bij mooi weer kan een werktafeltje of module naar buiten, en kan ik daar gaan zitten prutsen.
Overigens was er ook in het vorige huis wel een hobbyruimte, alleen waren mijn eigen baanplannen nog steeds niet naar mijn zin, en door diverse omstandigheden werd een begin van bouwen steeds weer vooruit geschoven.
mvg
Freddy
Dank je,
en voor wat betreft jouw vraag, ja er is ruimte voor een baan, we hebben een semibungalow gekocht, waarvaan de beneden slaapkamer mijn hobbykamer gaat worden, de beschikbare ruimte voor de baan is 3,70mx2,50 meter, en met wat schuiven met het buro, zal hier een zo gunstig mogelijke opstelling in komen,
De kamer opzich is wel groter, maar mijn buro moet er dus ook een plekje krijgen, en we willen wel een normale doorgang houden naar de schuifpui, welke in deze kamer zit en uitkomt op het terras (dus bij mooi weer kan een werktafeltje of module naar buiten, en kan ik daar gaan zitten prutsen.
Overigens was er ook in het vorige huis wel een hobbyruimte, alleen waren mijn eigen baanplannen nog steeds niet naar mijn zin, en door diverse omstandigheden werd een begin van bouwen steeds weer vooruit geschoven.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 463
- Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
- Locatie: Enschede
Re: omgeving Rijn/Moezel
Goedenavond
Ben lekker bezig geweest de afgelopen 2 dagen.
Ik ben begonnen met het doorgaande station hoewel deze geen ingewikkelde
wisselstraat heeft gaat er toch behoorlijk wat tijd in zitten
bijgaand een paar foto's
groeten Wim
windows 7 screen shot
image hosting facebook
Ben lekker bezig geweest de afgelopen 2 dagen.
Ik ben begonnen met het doorgaande station hoewel deze geen ingewikkelde
wisselstraat heeft gaat er toch behoorlijk wat tijd in zitten
bijgaand een paar foto's
groeten Wim
windows 7 screen shot
image hosting facebook
Re: omgeving Rijn/Moezel
zo heerlijke slanke wissels en lekker lang zo te zien
veel succes met de opbouw.
gr. M.
veel succes met de opbouw.
gr. M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here