Draad of snoer

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
martinb

Draad of snoer

Bericht door martinb »

Voor de nieuwe modelbaan die ik wil gaan bouwen wordt alles vanaf 0 weer opgezet. Alhoewel ik geen enkel probleem heb ervaren met de oude qua bedrading toch de vraag: voor de verbindingen van en naar de rails vanaf de ringleiding snoer (meer aders) of draad (massief) gebruiken. Wie weet wat er theoretisch het beste is aangezien ik practisch geen verschil heb bemerkt.

(kost beide even veel)

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Saraan

Re: Draad of snoer

Bericht door Saraan »

Naar mijn idee is er elektrisch geen verschil; koper is koper, weerstand per meter, per doormeter is dezelfde. Verhalen als "skineffect" en dergelijke, zijn belangrijk alleen maar op bij zeeeer hoge frekwenties. De frekwenties gebruikt met modelspoortechnieken komen niet eens in de buurt.

Het enige verschil zit'm in de mechanische eigenschappen: de een is soepel en legt gemakkelijker, maar klemt niet permanent in schroefklemmen, de ander is stijf en is lastiger goed te leggen, maar klemt meteen goed in schroefklemmen. Of de een nu beter is dan de ander, dat weet ik ook niet. Maar ik ben wel benieuwd naar de invalshoek van anderen...

groeten,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Hookies

Bericht door Hookies »

Ik heb vanaf de ringleiding soepel draad in gebruik. Je kan het beter wegwerken in bijvoorbeeld bindruggen doordat het flexibeler is. Door een adereindhulsje aan het eind te gebruiken, kun je het heel makkelijk in schroefklemmen vastzetten. Als massief draad eigenlijk draad met een harde kern is, zoals de wisseldraadjes van Fleischmann en Roco, dan heb ik het volgende vernomen of ontdekt: ik gebruik hier ook adereindhulsjes, maar met name om het makkelijke breken van die draadjes tegen te gaan. Het hulsje zorgt dus vooral voor minder kans op schade, want je kan het ook zonder hulsje makkelijk vastzetten in een schroefklem. Om het vanaf de ringleiding te gebruiken, is niet mijn keuze. Draad met een harde kern kan sneller breken en zie dan maar eens in een bundel van draden uit te zoeken welke draad een breuk heeft en waar die breuk zit. Maar nogmaals: ik ga hierbij van de situatie uit dat massief draad gelijk staat aan draad met een harde kern. Als dat niet zo is, dan heb ik dus niks gezegd.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Hoi Martin,

Ik gebruik altijd meeraderig draad tussen ringleiding en rail, gewoon omdat het soepeler werkt. Voor de rest maakt het geen verschil m.i.

Grtzz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Jos

Bericht door Jos »

Behalve dat een vaste kern minder soepel is, wil het ook wel eens breken, en daar heb je met meeraderige kabel minder last van.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
martinb

Bericht door martinb »

OK, dan wordt het snoer. Weet alleen nog niet wat ik dan met de uiteinden ga doen: weer vertinnen of aderhulsjes.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Hookies

Bericht door Hookies »

Martin,

Op het andere forum is in mijn Hookyville topic dit ook aan de orde gekomen. Hier een reactie van iemand die wel weet waar hij het over heeft op de opmerking van iemand die zijn draadjes vertinde en meteen in een kroonsteen plaatste.
Dat is nu de methode om op termijn juist GEEN goed contact te hebben.
Je moet soepel draad niet vertinnen als je het vast wilt schroeven.
Door het vastschroeven druk je de soldeertin plat en weg en gaat het "vloeien". Het lijkt dan goed vast te zitten maar levert op termijn slechte contacten op en zoek dan maar eens uit waar het zit.
Voor soepel draad moet je juist wel adereindhulsjes gebruiken zodat je een stevige betrouwbare verbinding krijgt. Voor dat doel zijn ze nou juist ontworpen.
Hij geeft in een andere reactie aan dat je soepel draad wel kunt vertinnen voordat je het adereindhulsje plaatst.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

martinb schreef:OK, dan wordt het snoer. Weet alleen nog niet wat ik dan met de uiteinden ga doen: weer vertinnen of aderhulsjes.

Niet vertinnen, geeft meer kans op breuk, dus niet doen.
Isolatie eraf strippen, koper omslaan over de isolatie, dus terugbuigen.

Geheel vastschroeven, zodat isolatie met koper vastgezet wordt.

Aderhulsjes is de andere optie.

Mvg
Wim.

Saraan

Bericht door Saraan »

Wim Ros schreef:Isolatie eraf strippen, koper omslaan over de isolatie, dus terugbuigen.
Geheel vastschroeven, zodat isolatie met koper vastgezet wordt.
Dat is ook mijn methode en heb er nog geen probleem mee gehad, maar durf nog niet te bevestigen dat ook op lange termijn alles goed blijft zitten. Daarvoor is mijn baan nog te jong. Wel weet ik dat je de schroef niet te hard mag aandraaien, want dan ga je door de draad heen.

groeten,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie