Hookyville op weg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Rebecca
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jun 2009 21:30

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rebecca »

Het ziet er wel echt superstrak uit met al die bindruggen. Veel beter dan een bord met spaghetti.
Over spookmeldingen weet ik niets, zou wel jammer zijn van deze mooie oplossing als dit zo blijkt te zijn ... :|
Hookyville is echt mooi op weg, ik volgde jouw draadje ook al bij bnls. Het gaat echt heel mooi worden!


城山へようこそ!
Shiroyama e yōkoso!
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rob Fongers »

@Jos,

Hier is alles gebundeld, voeding, seinen(OM32), Wissels met aparte voeding, S88 en verlichting. De problematiek waar je naar refereer is hier niet bekend. Gebruik ook geen ferriet kernen. Dus ik zou me daar maar niet al te druk over maken

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4492
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hookyville op weg

Bericht door spoor65 »

Hoi Martin,

Daar ben ik dan weer eens, en zit eens ff weer naar jouw vorderingen te kijken, man, dat ziet er ff gelikt uit,
kan me de tijd nog heugen dat je vermelde 2 linker handen te hebben.

Als er vragen komen over wat al en niet mogelijk is in N-spoor, kwa baan aankleding en details, verwijs ik altijd graag naar de baan van Jeroen met zijn Boppard.

Indien er nu mensen vragen zouden hebben hoe ze het beste draden kunnen trekken, zal ik ze beslist naar jouw baan verwijzen, want hier kan menig modelspoorder nog van leren. heb zelfs al verschillende club banen gezien die het een stuk minder netjes hadden.

Top kerel, ga zo door.

mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

michiel1995
Berichten: 166
Lid geworden op: 03 mar 2009 21:27
Locatie: leiden

Re: Hookyville op weg

Bericht door michiel1995 »

Hallo

martin dat ding wat je gebruikt van roco is dat een wissel decoder.
dat ziet er namelijk wel eenvoudig oud.

je draden zijn heel mooi wegewerkt vergeleken bij mij :roll: :mrgreen:


Groet michiel


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Michiel,

Dat is inderdaad een wisseldecoder van Roco. Het ziet er inderdaad eenvoudig uit, maar je moet het wel even door hebben.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

michiel1995
Berichten: 166
Lid geworden op: 03 mar 2009 21:27
Locatie: leiden

Re: Hookyville op weg

Bericht door michiel1995 »

Hallo

kunnen die ook op de fleischmann wissel aandrijvingen
en kan ik die ook op mijn profiboss zetten

en hoeveel is de prij ongeveer.

Groet michiel


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

michiel1995 schreef:Hallo

kunnen die ook op de fleischmann wissel aandrijvingen
en kan ik die ook op mijn profiboss zetten

en hoeveel is de prij ongeveer.

Groet michiel
Michiel,

Ik heb ook fleischmann wisselaandrijvingen en die sluit ik op de wisseldecoder van Roco aan. Ik weet niets van een profiboss, maar kan ze wel behandelen met het Twin Center.

Kosten van zo'n decoder liggen rond de 55 euro en je hebt dan acht aansluitingen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

michiel1995
Berichten: 166
Lid geworden op: 03 mar 2009 21:27
Locatie: leiden

Re: Hookyville op weg

Bericht door michiel1995 »

Hallo

Zitten daar dan ook die stekkertjes bij

Maar het twin center is toch ook dcc :ugeek:

Groet michiel


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ja, die stekkertjes zitten in het doosje van de wisseldecoder. Geen punt.

Wat bedoel je met TC is DCC? Dat heeft toch niks te maken met de wisseldecoders?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ondanks de warmte blijven we stug doorgaan. Nadat ik zondag nog wat draadjes aan rails had gesoldeerd, was het natuurlijk zaak om weer eens wat te leggen. Dat heb ik gistermiddag gedaan, want ik wilde eerst de wissels controleren op functioneren. Stel; je voor dat je alle wissels inbouwt en eentje doet het niet. Dus de wissels aan wisseldecoder 1 gehangen. Deze was al juist geprogrammeerd op de testbaan, dus even voeding van de Twin zelf aftappen en wissels klappen. Alle wissels stonden meteen in de goede stand en ze deden het ook. Mooi, dat is in orde dus.

Vervolgens rails leggen vanaf de wissels. Eerst alles los aangesloten op de wissels aan de andere zijde, dus waar de zes sporen weer terug naar één gaan. Daarna met pen langs de rails gegaan om te tekenen waarbinnen de rails moeten liggen. En dan leggen maar.

Aanzicht naar het gelegde toe:
Afbeelding

Aanblik op de wisselstraat en het gelegde deel:
Afbeelding

Door dit alles te leggen, is het aantal draadjes onder de baan weer fors toegenomen. In het vrijwel afgemaakte vlak, waar de bezetmelddecoder 3 ligt, dus bij het begin van de diagonale wisselstraat, kwamen nog vier draadjes door de tafel heen. Deze heb ik zojuist aan de ringleiding gehangen, waardoor ik alleen nog het lijmpistool nodig heb om wat kleine bindruggen te plaatsen.
In het verlengde van de wisselstraat kan ik nog niet de draadjes gaan opruimen. Om zo mijn mogelijk bezetmelddraden te kruisen, zal ik nu eerst de rechtdoorgaande wisselstraat met wat railstukken uitbreiden, zodat ik dan in één keer draadjes aan de ringleiding kan gaan solderen en dus meteen de juiste hoeveelheid krimpkousjes heb geplaatst.
Afbeelding

De post bracht zojuist nog wat fiberglaspenvullingen, want die was helemaal op. Daardoor kon ik zondag ook niet verder met draadjes solderen. Dus er is weer genoeg te doen. En als top of the bill krijg ik van Conrad nog eens 5 meter krimpkousjes in de grote maat (voor de ringleidingaansluitingen) zonder verzendkosten geleverd. Ze hadden mijn verjaardagskorting nog steeds niet geregeld, dus nu wordt het zo afgehandeld. Prima!

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rebecca
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jun 2009 21:30

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rebecca »

wat een klus zeg... maar als die eenmaal gedaan is zul je er denk ik een hoop lol aan beleven.
Vond jij het ook al zo leuk, solderen met die warmte :lol: :lol:


城山へようこそ!
Shiroyama e yōkoso!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Solderen met of zonder warmte blijft nog steeds niks voor mij Rebecca. Maar je moet het nu eenmaal doen om alles werkend te krijgen, dus dan zet je je er maar weer toe. In elk geval kijk ik al uit naar het moment dat de twee wisselstraten aan elkaar worden gekoppeld. Dan nog het rondje om de spiraal heen afmaken en we kunnen rondjes rijden. Daar ga ik eerst maar eens rustig van genieten en lekker pielen met Koploper. Ondertussen ga ik dan al verder denken over hoe de hoofdbaan er straks uit gaat zien, want dit is alleen maar een schaduwstation.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Je bent wel fanatiek hoor Martin, zelfs met die warmte. Zo maak je flink wat meters.
Bij mij ligt het nu mooi even stil in afwachting van beter (trein)weer. 8-) :roll:

Maak je de rails nu ook al definitief vast?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ja, als de rails goed liggen en de trein gaat er goed over, dan leg ik de rails inderdaad meteen vast. Heb net wel een dikke ijzeren staaf van onder de tafel gehaald. Deze kan mooi dienen om de rails echt(er) uit te lijnen, want de pen maakte nog wel een boogje zo af en toe en dat is dan niet netjes.

Mvg,
Martin (die nu een wedstrijd gaat tennissen)


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rob Fongers »

das ff likkebaarden als ik die draadjes allemaal zie hahahaha. Nieuwe uitdaging erbij om ze netjes allemaal te bundelen.

Succes

Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jos »

Lekker bezig zo Martin. Al die draadjes, het lijkt wel een regenbui :)
Ik heb vorige week de airco maar op zolder gezet. Heb daar nog geen seconde spijt van gehad. :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ondanks het warme weer ben ik gisteren gewoon weer doorgegaan. Eerst een stuk of 25 draadjes aan de rails gezet (dat gaat steeds makkelijker) en daarna uitlijnen en leggen. Ik heb één van de diagonale sporen helemaal doorgelegd van de ene tot aan de andere wissel. De spoorpreisertjes hebben hun werk niet helemaal goed gedaan, want er zit nog een heel klein knikje in bij het begin van de wisselstraat, iets wat al een dag eerder het geval was. De hoofduitvoerder van Hookyville gaat nog even kijken of dat niet toevallig bij het begin van de flexrail van 77,7 cm is, maar anders maakt hij de rail daar een klein beetje los en probeert hij het toch nog rechter te krijgen.
Verder ook wat rails gelegd aan het begin van de 'rechte' wisselstraat.

Hier een aanzicht van de beide wisselstraten van achter de baan.
Afbeelding

Onderstaand bovenaanzicht kan ik gebruiken om mijn werkwijze uit te leggen. Ik probeer namelijk dit hele vlak (dus tussen de twee hoge latten) af te werken en dan de bedrading aan te passen. Het is wat onhandig om later nog ergens een krimpkousje tussen te plaatsen, dus dat doe ik dan vlak voor vlak. Alle bedrading van dit vlak komt aan de ringleiding die aan de bovenkant van de foto is geplaatst. Tevens komt hier onder de baan de wisseldecoder voor de vijf wissels aan het begin van de diagonale sporen en later nog eens drie wissels aan de andere kant van de diagonale sporen. Die kan ik nu natuurlijk nog niet gaan plaatsen.
Afbeelding

Zo direct weer solderen en proberen om het eerste grote vlak op de baan klaar te krijgen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Vanmiddag toch weer even lopen zwoegen op de zolder. Dan heb je programma's als Wintrack, je legt het al testend ook uit en dan ga je echt leggen. Blijkt opeens dat het tweede diagonale spoor een fractie van een millimeter langer is. Oorzaak was snel gevonden. Er zitten in dit spoor iets meer isolatielasjes, want het is een spoor dat uit twee blokken bestaat. Het buitenste diagonale spoor (en ook het binnenste trouwens) telt maar 1 blok. Een niet gezaagd lasje neemt ongeveer een halve millimeter extra in beslag, dus tel uit je winst. Maar met wat pas- en meetwerk is het toch gelukt om de beide sporen op één wissel uit te laten komen. Pfff, dat kostte me wel even wat zweetdruppels. Alleen zag ik nog een minimaal knikje in het tweede spoor. Op de foto zie je dat tussen het onderste rode draadje en het grijze draadje daarboven. Feitelijk waar het isolatielasje zit. Heb dat weer rechtgezet, maar dat zie je (nog) niet op de foto.

O ja, ik had met pen eerst de sporen ruwweg uitgetekend, maar dat ging niet helemaal recht. Met behulp van een forse ijzeren staaf kan ik de sporen nu wel beter uitlijnen en rechter krijgen.

Hier even twee shots van de beide diagonale sporen.
Afbeelding

Afbeelding

Dit deel is een vooraanzicht van de 'rechte' opstelsporen. Er liggen al wat bedrade rails klaar om hier morgen wat aandacht aan te besteden en weer enkele centimeters spoor te leggen. Bijkomend voordeel is dat dan het eerste vlak helemaal klaar is qua bedrading, dus dan kunnen we weer aan de ringleiding gaan solderen en draadjes netjes wegwerken.
Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

HIer nog even een fotootje van het spoor waarbij de knik nu is verdwenen. Het gaat dus om het linkerspoor van de twee volledig uitgelegde sporen.

Afbeelding

Straks weer verder.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Daar zijn we weer. Minder gedaan dan ik gehoopt had, maar wat wil je als de wasmachine het opeens begeeft en je je daar weer mee bezig moet houden. Gelukkig had ik nog wat rails met draadjes eraan, dus ik ben rustig verder gegaan met de aanbouw van de rechte opstelsporen. Ach, het verhaal is eigenlijk hetzelfde. Meten, uitlijnen, gaatjes voor de draadjes boren, gaatjes bijschuren, rails insmeren met boekbinderslij, vastleggen op de plaat, ter controle nog even nameten en dan vastdrukken, met hoge punaises. Daarna draadjes door de gaatjes trekken en op naar de volgende rail. Voor dit weekeinde verwacht ik geen updates, want ik moet weer tennissen en we gaan een dagje naar Texel.

De rechte wisselstraat van achteren gezien:
Afbeelding

En van de voorkant:
Afbeelding

Na het weekeinde ga ik wel weer eens verder. Dan wordt het toch wat meer meten voor de rechte delen, want hier zit in vrijwel elk spoor een flexrail die op maat moet worden gemaakt.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jos »

Je hebt de smaak te pakken Martin :D

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rebecca
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jun 2009 21:30

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rebecca »

Je gaat lekker!


城山へようこそ!
Shiroyama e yōkoso!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Het is een klein beetje koeler in huis, maar nog veel te warm om uren op zolder bezig te zijn. Dus rustig aan. Maar ik heb me nog wel even druk gemaakt om de twee diagonale sporen. Ik vond dat ik toch iets te veel gerommeld had bij de wissels. Nu moet je weten dat het binnenste diagonale spoor (er liggen er nu pas twee) een aantal isolatielasjes telt, want er zijn hier immers twee blokken en zes secties. Het buitenste spoor is één blok en bestaat uit drie secties. Door het verschil in aantal isolatielasjes was het binnenste spoor eigenlijk een tikkeltje langer dan het buitenste spoor. Om dan de wissel het op te laten lossen, met alle gevaren van dien, dat zinde me niet.

Kortom, even rekenen en nadenken. Totdat ik me bedacht dat Fleischmann naast de standaardmaten ook nog een afwijkende maat heeft. Een 9100 is 22,2 cm, een 9101 noemen we dan een halve rechte (11,1 cm) en een 9103 een kwart rechte (5,50 cm). Hier heb je echter ook nog een 9102 tussen zitten. Deze is 5,75 cm. Deze past in de geometrie uitstekend op stations met wissels. Maar bij mij was dit ook een uitkomst. Door de 9102 in te zetten en verder de normale raillengtes, kon ik het verschil oplossen. Het heeft me wel een flex gekost en wat blauwe ondervloer, maar goed, dat is ook weer opgelost door een paar strookjes nieuwe ondervloer uit te snijden.

De wissels zien er nu zo uit:
Afbeelding

Ik kan ze nog iets strakker zetten aan de binnenkanten, maar er is nu nog een tikkeltje speling doordat de rails aan de rechterkant van de wissels nog gewoon los ligt.

De twee sporen naast elkaar zien er nu zo uit (weinig verschil overigens met de vorige overzichtsfoto):
Afbeelding

Morgen ga ik wat meer aan het begin van de wisselstraten werken. Misschien de rechte sporen een stukje verder aanpakken. Ik heb vandaag wel een paar rails vastgelegd en me ook beziggehouden met de lengte van dit deel. Ik ga ze zo recht mogelijk leggen, waar ik eerst nog met licht schuin lopende flexen wilde gaan werken. Dat leek me toch geen goed plan. De correctie, die wel noodzakelijk is, zal nu in de bocht komen te liggen of nog in het rechte deel voor de bocht. Heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen. Zeg nou niet dat er wat rails scheef liggen, want dat zie ik zo ook wel. Deze rails liggen nog helemaal niet vast. Het ging me meer om de lengte van het meest linker spoor en waar de wissels later uit gaan komen.
Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rebecca
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jun 2009 21:30

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rebecca »

Hoi Martin, je gaat lekker verder in het snelle tempo :D
Ik denk dat he er heel goed aan doet om even een stapje terug te nemen en een mooie oplossing te vinden, nu je er nog heel erg goed bij kunt. Beter dan dat dat straks zo'n probleemplek wordt waar altijd wat mee is.


城山へようこそ!
Shiroyama e yōkoso!
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jos »

Je gaat lekker Martin, wat een tempo zeg.

Groetjes,
Jos


Plaats reactie