de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

vandaag dus duidelijk weer een mindere dag voor mij.

denk door die regen/onweersbui die vanmorgen bij ons weliswaar voor de nodige verfrissing zorgde maar die tevens een benauwde vochtige atmosfeer achterliet die mij ondanks de nodige pufjes mij toch van de zo broodnodige energie beroofde dat ik eigenlijk niets meer gedaan heb dan een paar draden getrokken.

dus vandaag geen verder bouwactiviteiten te melden.

huidige temperatuur op de kamer 29,5 gr met een luchtvochtigheid van 93 %

met een beetje mazzel is de atmosfeer morgen weer wat stabieler en kan ik weer wat doen.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

jawel zaterdag middag was het toch weer zover dat ik een telefoontje kreeg van het ziekenhuis of ik in staat was om mijn zwager op te halen en in het ziekenhuis te brengen omdat zij telefonisch kontact hadden gehad met de thuiszorg die zich zorgen maakten over het feit dat zij ontstekingsverschijnselen rondom de PEG-katheter aansluiting hadden geconstateerd en dat het ziekenhuis dat ook graag wilden zien.
afijn vanuit Nieuwegein naar Utrecht en met zwager weer naar ziekenhuis in Nieuwegein anderhalf uur verder en s,middags om drie uur op spoedeisende hulp.
voor dat aldaar die onderzoekmolen weer op gang is en er diverse onderzoeken zijn gedaan waarvan op de uitslagen gewacht moest worden bleek dat het beter was dat hij toch maar nachtje moest blijven en aldus werd er alsnog een bed geregeld en uiteindelijk was ik s,avonds om negen uur weer thuis.

treinbaan dus niks of nauwelijks iets kunnen doen.

vanmorgen weer op bezoek en aldaar werd gezegd dat hij rond 13.00 uur wel weer naar huis mocht.

thuis gekomen moet je dan weer de thuiszorg activeren middels die lui bellen en uitleggen wat er weer was gebeurd en of zij hem maar weer aan de apparatuur wilden aansluiten.
daar weer wachtend op en voor ik weer thuis was liep het alweer tegen 17.00 uur dus eigenlijk deze dag ook weer geen baanactiviteiten.

toch heeft dit soort toestanden wel zijn voordelen.

al wachtende op al die zaken die met hem aan de gang zijn kom je geestelijk redelijk tot rust en kun je rustig nadenken.

dan denk je onder andere ook aan je baan en dan denk je bijvoorbeeld aan dit gedeelte

Afbeelding


wat moet je met dit gat en wat voor mogelijkheden zijn er die logies van dit deel te maken zijn.

net na het eten even boven geweest wat hout gesprokkeld en wat aan het zagen en schroeven en dan krijg je dit;


dan pak je een potlood en schets er wat op en breid het stadsproject wat uit.

wat verf erbij en dan krijg je dit;

Afbeelding

Afbeelding


als je dan rechts achter de weg denkt te zien verdwijnen in een tunnel is dit een logische creatie om op het bovendek dus waarop station Nieuwestad ligt ergens een tunnel ingang te maken in een nog te maken bergachtige achtergrond die denkbeeldig aansluit op die denkbeeldige tunnel rechtsachter van het uitbreidingsgedeelte van het stadsproject.

komt dit weekend toch nog goed door wat creativiteit.

wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

bij de bouw van een huis en het dak zit er op dan hebben we pannebier heet dat geloof ik.

ik heb op mijn baan nu alle noodzakelijke draden aangesloten die en de rijstroom en de automatische schakelingen zouden moeten laten werken.

eerste proefronden zijn gereden maar dat ging nergens van harte.

ga dus nu met poetslap en poetsblok aan de gang en daarna het geheel weer zo her en der voorzien van wat ATF en dan ga ik ervan uit dat het hele spul weer netjes en storingvrij zijn/haar/hun rondjes zal kunnen rijden.

dus duimen met zijn allen dan heb ik toch een eerste bekroning op een maand of drie noeste arbeid na het complete renovatieplan.

en op die bekroning neem ik dan vanmiddag zo,n grote gele rakker die ik met genoegen zal verorberen.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

:evil: $@%&**&$#@! :twisted: gr,gr,

de gele rakker nog maar even laten staan!!!!

klopt geen donder van het geheel.

niet 1 maar dan ook niet 1 trein wil rondlopen. heb overal stroom maar nergens krachtig genoeg terwijl alle trafo,s wijd open staan.

sluit de boel voor vandaag af laat het maar eens rustig tot mij bezinken en nadenken waaaaar ik wat verkeerd gedaan heb of vergeten.

dus even rust.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Jan,

Dat klinkt als kortsluiting. Komt me bekend voor; heb ik ook gehad. Met de multimeter de spanning op de rails gemeten bij geheel openstaande regelaar. Bleek er max 4 - 5 volt op te staan. Uiteindelijke bleek ik bij twee wissels de punt stukken andersom gepolariseerd te hebben. Die omgedraaid en alles werkte.
Misschien een open deur, maar het is misschien handig idee om alle trafo's van de baan los te koppelen en één voor één aan te sluiten en te testen. Misschien vind je zo het snelst de boosdoener(s).

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Bjor,

heb globaal de baan nagemeten met de multimeter en kom op heeeeel veel plaatsen stroomverlies tegen.

dus morgenochtend bij ( normale temperaturen ) het hele spul nog eens bekijken.

heb al wel gezien dat de storingen wel bijna allemaal op de meest onmogelijke en onbereikbare plaatsen zich bevinden.
niet geheel netjes zittende raillasjes en zo.

maar dat zal wel weer met die wet van Murphy te maken hebben. éénmaal fout goed fout.

dus heeeel veel geduld opbrengend hoop ik dat ook weer op te lossen.

kan natuurlijk ook nog proberen meerdere hulpdraden aan te sluiten zodat er op nog meer plaatsen de rails voldoende spanning krijgt. en ja dat had ik meteen moeten doen :mrgreen:

jammer maar die gele rakker zal toch echt nog moeten wachten. ;)

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Nou Mannen,

heb de stagnatiepunten zo goed als allemaal onderhanden genomen.

ook heb ik her en der wat hulpbedrading erbij gemaakt zodat op de langere stukken de stroom wat meer gespreid aan de rails wordt afgegeven.

hieronder een filmpje van een eerste complete ronde beginnend in het schaduwstation en eindigend in dit schaduwstation.
alle stopplaatsen staan op doorrijden dus als het goed is is er nergens oponthoud.

tevens is te zien dat op de terugweg ik 80% van de trein verlies wat wordt veroorzaakt door een iets te hoog liggende railovergang.

tevens moet ik op een drietal plekken iets inbouwen wat de snelheid remt in de neerwaartse lijn.

affijn kijk zelf maar en let uiteraard niet op de rommel op en rondom het geheel want dat hoort bij mij.

https://youtu.be/xSjJRL5YmEU

op en aanmerkingen zijn uiteraard van harte welkom.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Jan,

Gefeliciteerd! Het heeft wat werk gekost, maar je hebt het voor elkaar. Je rails liggen er veel strakker in en de trein rijdt lekker.
Neem jij tussen 2:33 en 2:47 zelf gas terug, of heb je daar nog een voedingsprobleempje?
Misschien met één of twee rijtuigen minder rijden, want op een paar hellingen is het goed zwoegen voor de lok. Dat levert extra slijtage op.
Maar ik vind het een leuke baan en met aankleding krijg je zeker allerlei aantrekkelijke verschijningen en verdwijningen ;-)

Ik wens je nog veel plezier met je baan :D :D :D

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Adriaan »

Wat een enorme rijlengte!
En wat een enorme scherpe bochten!
Maar die zullen mettertijd wel verdwijnen, denk ik.
Ga zo verder en roei met de riemen die je belooft zijn!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

de door jou bedoelde inhouden is de de instelling voor station Hooggelegen.

dit zelfde effect moet ik nog maken op station Nieuwestad.

en ja er zullen als alles is opgebouwd met de scenery een heleboel verdwijningen plaatsvinden en op een geheel andere plaats dan verwacht weer tevoorschijn komen.
althans dat heb ik achter de oogbollen in het vizier.
of dat daadwerkelijk tot uiting zal komen zal de toekomst leren.

voorlopig nog werk zat aan het verfijnen van de rijtechniek zodat alles ook feilloos zal werken als alles weggebouwd is en er dan nauwelijks nog bij gekomen kan worden.
Dat zal één van de nadelen worden als je alles dichtbouwd.

Adriaan;

de door jou bedoelde scherpe bochten vallen bij de de opbouw van de scenery geheel buiten het zicht ( althans dat is de bedoeling )

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

janiegein schreef:voorlopig nog werk zat aan het verfijnen van de rijtechniek zodat alles ook feilloos zal werken als alles weggebouwd is en er dan nauwelijks nog bij gekomen kan worden.
Dat zal één van de nadelen worden als je alles dichtbouwd.
Kun je de landschapselementen niet afneembaar maken? Ik maak wel eens stukken landschap met aan de onderzijde een blokje hout, waarin ik een gaatje boor en een stukje van een satéprikker, o.i.d. steek, zodat het pennetje in een gaatje in de ondergrond valt. (Een soort zelfgemaakt deuveltje dus.)
Zo kun je in geval van calamiteiten altijd bij je sporen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

ja ik begrijp wat je bedoeld en zal dat zeker in gedachten houden.

hoop alleen dat ik dat onthoud want ja het valt niet mee om alles te onthouden wat je zo al bezig zijnde allemaal tegenkomt en dan dan ondervindelijk dingen tegen komt en dan denk o ja dat moest ik ook nog doen.

dus er zullen ongetwijfeld zaken zijn die in een later stadium zullen laten denken dat ik dat toch anders had moeten doen.

maar we houden de grijze cellen wel bezig en dat is dan weer wel zo gunstig.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Wablo »

Jan,
Je baan ziet er in het filmpje al goed uit, ga zo door.
Maar je zat pas te klagen over de temperatuur in je hobby kamer en ik zie in de video 3 windmolens staan die te hard draaien, dat zijn toch mooie ventilatoren :D :lol: :lol:
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

de laatste dagen waren qua temperatuur een behoorlijk stuk aangenamer om wat voor klussen dan ook te doen.

ook mijn echtgenote vond dat door de betere temperaturen er wel wat in huis gedaan mocht gaan worden.

en als zovele mannen onder ons doen we dan braaf wat moeders van ons verlangt en leggen we alle werkzaamheden aan en op de baan stil en gaan we voor moeders aan de slag.

dus kwastje pakken en raamkozijnen schuren en schilderen en o ja nu je toch bezig bent wil ik ook graag op die en die muur een ander behangetje.
een keer diep zuchten en de behangspullen tevoorschijn gehaald en ook die muurtjes maar weer van een behangetje voorzien.

al met al ben je zo weer een paar dagen verder met deze klusjes maar je bereikt er wel mee dat moeders weer blij met je is en dat is toch ook zeer belangrijk en wel zo bevredigend.

nu wil ze binnen afzienbare tijd ook nog de huiskamer cq. de hele beneden verdieping voorzien van laminaat en eerlijk is eerlijk dat heb ik nog nooit gelegd dus dat wordt ook weer een uitdaging. maar die klus komt gelukkig in een later stadium.

we kunnen nu weer tijd maken voor mijn baan en ga daar dan ook weer vrolijk mee verder.

Bert@

die windmolentjes waar jij het over hebt ja die lopen inderdaad veel te hard maar toch geen echte windverplaatsing dus helaas als ventilator zijn ze waardeloos. nee die moet ik nog bewerken zodat ze een meer visuele natuurlijker aanblik krijgen in het tempo waarin ze draaien.

verder ga ik weer met de speurtocht naar het ongecontroleerd spontaan omvallen van rijdende treinen in het diepe onderaardse van het schaduwstation in dat deel wat achterlangs gaat bij het verlaten hiervan.
geen idee wat daar de oorzaak van kan zijn weet alleen dat dit weer op een onmogelijke en onbereikbare plaats is dus mag ik weer gaan bedenken hoe ik daar fatsoenlijk bijkom.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

ja ja toch gevonden.

blijkt dat met de montage van daar ter plekke een railverbindingsschoentje was losgeschoten zodat de trein in feite naast de rail komt en logies daardoor omvalt.
met het nodige kronkel en wringwerk daaronder toch bij hebben kunnende komend het verbindingsschoentje weer op zijn plaats kunnen schuiven en met een punttangetje maar even aangeknepen zodat ie hopelijk blijft zitten waar hij voor bedoeld is.

ook moet ik op station Hooggelegen een bocht aanpassen want ook daar lopen de locs steevast naast de baan omdat de locs niet het bochtje kunnen volgen en de wielstellen eruit worden gewrongen. denk dat ik teveel spanning in de bocht gemaakt heb.
maar goed dat is een kwestie van loshalen en opnieuw monteren.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

het zit wel eens mee en het zit vaker tegen.

de bocht die ik mag verleggen cq herstellen van het inkomende spoor van station Hooggelegen blijkt het probleem niet in de rails maar in de gebogen linkse wissel te zitten.

alle treinen die op de wissel in de linksaf slaande stand bereden wordt ontsporen op het hartstuk oftewel de wissel is naar de ratsmodee omdat het hartstuk niet reparabel is naar mijn bescheiden mening.

moet dit dus vervangen door een andere wissel en heb alleen nog maar een rechte rechtse dus moet het hele railsstelsel aldaar verleggen om ruimte te maken voor de extra draai die ontstaat door een rechte rechtse wissel wil ik weer op een dubbelspoor linksom uit kunnen komen.

zoals gezegd het zit wel eens niet mee en we zijn weeeer van de straat.


wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hallo.
Volgens mijn mailbox heeft iemand rond half negen een reactie op de geinbaan geplaatst

Echter hier op forum wordt daar niets van gemeld.

Wil diegene dit nog eens in de herhaling doen???

Lijkt me voor diegene ook handig als hij ziet dat zijn reactie ook geplaatst is..


Wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

daniel
Berichten: 135
Lid geworden op: 18 sep 2015 11:32
Locatie: Ede

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door daniel »

Hoi Jan, ik had je een privébericht gestuurd, dus het klopt dat die niet in je draadje staat.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Daniel,
PB beantwoord.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hoi het gaat om dit gedeelte, het paarse segment waarvan links dus de wissel niet meer werkt.

Afbeelding


dat ga ik veranderen in:

Afbeelding


moet ik alleen extra de rails voorbij deze wissel dan nog wel van permanente stroom voorzien aangezien de nieuwe wissel de stroom doorlaat naar de stand zoals ie geschakeld staat en de andere stroomloos zet.
wil ik dat de trein na het omschakelen op dit stroomloos gezette stuk doorrijd tot stoppunt zal ik extra stroomvoorziening moeten maken.

daarna ga ik ervan uit dat alles weer zoals vanouds zal werken.

wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 11:56, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

zo even wat voortgang zichtbaar maken.

ter herinnering zoals het was;

Afbeelding


en hieronder zoals het nu is;

Afbeelding


en het ging dus om het verplaatsen/vernieuwen/omwisselen van deze wissel;

Afbeelding


nu moet ik alleen deze wissel nog elektrisch gangbaar zien te krijgen aangezien hij zich niet zo simpel om laat zetten.
de normale elektrische wisselomzetter krijgt hem niet om dus zal iets moeten verzinnen om dat voor elkaar te krijgen.

de grijze cellen draaien op volle toeren dus ....

wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Hookies »

Gaat dat wel goed bij die bocht op de onderste foto? Het lijkt net alsof de buitenste rail na de wissel weer dicht tegen de binnenste rail opkruipt. Maar waarschijnlijk heb je het wel getest met je langste rijtuigen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hoi Martin,

ja dat gaat daar goed hoor.

elke trein die binnen komt komt van één kant en stop voorbij de tweede bocht.

een volgende trein kan daar onmogelijk zijn voorganger raken.

maar wel goed meegedacht.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hee martin je hebt het toch goed gezien.

heb nog eens kritisch gekeken en ja hoor in de tweede bocht raken ze elkaar.

dus effe overdoen.

moet toch loshalen want in de praktijk krijg ik die Arnoldwissel ook niet omgezet dus val terug op een rechte rechtse Flm.
die doet het wel gewoon.
maar ja voor die Arnold had ik wel de rails verspringend verzaagd dus moet dat ook allemaal weer, nou ja allemaal drie kanten, aanpassen naar recht.

als ik aangepast heb volgt nieuwe foto.

ach zo blijven we gezellig bezig.

wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 04 aug 2016 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

zo wissel vervangen van Arnold naar Flm.

Afbeelding

moet nu alleen nog even de elektra synchroon aansluiten met de uitgaande wissel.
dan bedoel ik als Flm recht staat ( binnenbaan )moet uitgaande Arnold krom staan ( buitenbaan rijden ) en anders om.
de Arnold heeft dus ook de stop en go functie wat wil zeggen de stand van de wissel bepaald welke baan mag rijden.
En zo bedoeld is het stop en go verhaal bij station Hooggelegen.

de binnenbocht aangepast en op zijn smalste stuk heb ik deze ruimte;

Afbeelding

nogmaals Martin ( Hookies )dank voor oplettendheid en scherp oog.

wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 11:59, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie