Pagina 6 van 9

Re: BertemmeN

Geplaatst: 26 mei 2023 17:03
door HST
Mooie aanwinst Bert, past er goed bij.

Nog even over de V65. De wielcontacten kan je eenvoudig testen door de lok op zijn kop te leggen en dan met twee draadjes (+ en -) vanaf de trafo elke as testen. Daarnaast wil het nog wel eens helpen de bodemplaat wat losser te draaien. Dan hebben de assen iets meet speling om het minimume hoogteverschil in de wissels ( bij het puntstuk) te compenseren en voldoende contact te houden.

Grts, Erwin

Re: BertemmeN

Geplaatst: 27 mei 2023 05:32
door Raymond
Mooie loc Bert👍🏻
Veel plezier ermee!

Groet,
Raymond

Re: BertemmeN

Geplaatst: 27 mei 2023 09:46
door bpieters
HST schreef: 26 mei 2023 17:03 Mooie aanwinst Bert, past er goed bij.

Nog even over de V65. De wielcontacten kan je eenvoudig testen door de lok op zijn kop te leggen en dan met twee draadjes (+ en -) vanaf de trafo elke as testen. Daarnaast wil het nog wel eens helpen de bodemplaat wat losser te draaien. Dan hebben de assen iets meet speling om het minimume hoogteverschil in de wissels ( bij het puntstuk) te compenseren en voldoende contact te houden.p

Grts, Erwin
Alle assen pakken stroom dus dat is ok.
De 2 schroefjes een kwartslag losser en het lijkt beter te gaan.Maakt nog wel wat geluid als hij over de puntstukken rijdt maar lijkt niet meer te ontsporen.
Nu maar afwachten of het probleem echt weg is.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 27 mei 2023 09:50
door bpieters
Raymond schreef: 27 mei 2023 05:32 Mooie loc Bert👍🏻
Veel plezier ermee!

Groet,
Raymond
Dank je wel!
Van lieverlee het oude materieel van meer dan 40 jaar oud toch maar vervangen door nieuw.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 21 jun 2023 22:46
door Krab
En Bert is je probleem weg met je V65 ?
Zat er niet genoegd ruimte op de assen om door de wissels te komen .


mvg Sjaak

Re: BertemmeN

Geplaatst: 22 jun 2023 22:27
door bpieters
Krab schreef: 21 jun 2023 22:46 En Bert is je probleem weg met je V65 ?
Zat er niet genoegd ruimte op de assen om door de wissels te komen .


mvg Sjaak
Nu de bodemplaat iets losser zit gaat het iets beter tenminste hij maakt nog wel een storend geluid maar ontspoort niet meer.
Bij een Arnold stoomlok hetzelfde probleem gehad met het voorste loopwiel.
De Fleischmann stoomlok met dubbel loopwiel rijdt er weer probleemloos over de wissels.
Het is dus een combinatie van materieel en rails en dat verschilt dus per type en merk.
De loks met 2 draaistellen rijden sowieso overal probleemloos.
Is denk ik een manco van de N-schaal met de gevoeligheid van wielafstand,gewicht en oneffenheden in het spoor.
Dus zolang de boel niet ontspoort maar accepteren dan maar.
Ben nu ook veel op de camping dus de treinbaan komt er bekaaid af momenteel.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 23 jun 2023 16:08
door Krab
Het zal ook te warm zijn voor de zolderverdieping ,hier zit het op de zelfde laag :mrgreen:

Maar veel plezier op de camping Bert ;)

mvg Sjaak

Re: BertemmeN

Geplaatst: 23 jun 2023 19:39
door bpieters
Dank je wel,Sjaak
De modelbaan is voor mij geen zomerding.
De zomerperiode gebruik ik om tijdschriften te lezen en in het verleden ook om spoorse zaken uit te werken op papier zoals baanplannen en schakelingen.
Dat laatste hoeft niet meer,maar vwb de scenery en afwerking is er nog genoeg om te overdenken.En lezen en de verschillende forums bekijken doe ik wel.
Ik denk dat het in september wel weer modelbaanweer is.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 jul 2023 14:37
door bpieters
Ondanks de meestal niet zo productieve zomerperiode toch nog wat gedaan.
De lokloods wilde ik toch bereikbaar maken om wat loks te kunnen stallen.
Afbeelding
De oude situatie met een vrijwel onbruikbare lokloods.
Afbeelding
Het aanbrengen van de 1e wissel in bestaand spoor.
De wissels zijn Peco Setrack dus korter en R=228.
Een stuk uit het bestaande spoor gezaagd en met schuivende raiilasjes verbonden.
Afbeelding
Het eerste spoor gelegd en er moest ook nog een verbreding komen van de plaat.
Gelukkig komt het allemaal keurig uit.
Afbeelding
Het tweede spoor gelegd.
Afbeelding
Er is nu opstelruimte voor 5 loks door de sporen in segmenten te verdelen.
Afbeelding
Het uiteindelijke resultaat met aansluiting en bedieningspaneeltje.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 jul 2023 15:39
door Krab
Slimme oplossing met dat plankje erbij Bert .
Daardoor kun je meer rangeren op je baan .
Je baanplan is weer een stukje groter geworden .


mvg Sjaak

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 jul 2023 16:25
door Hans
Hallo Bert,

Netjes gedaan.
Een vraagje: waarmee heb je de rails doorgezaagd?

m.vr.gr.

Hans

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 jul 2023 16:56
door bpieters
Afbeelding

ik gebruik deze Rocozaag.
Kun je heel nauwkeurig mee zagen.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 jul 2023 17:13
door bpieters
Krab schreef: 25 jul 2023 15:39 Slimme oplossing met dat plankje erbij Bert .
Daardoor kun je meer rangeren op je baan .
Je baanplan is weer een stukje groter geworden .


mvg Sjaak
ja Sjaak, van lieverlee wordt wat als een simpel baanplan begon behoorlijk groot.
Komt ook omdat bij het testrijden bleek dat je gauw opstelruimte te kort komt waardoor bijv. stationssporen vol komen te staan.
Maar dit is denk ik wel de laatste toevoeging anders is er helemaal geen plaats meer voor scenery.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 jul 2023 17:43
door Schachbrett
Hallo Bert,

En scenery maakt uiteindelijk wel je baan.

Gr Chris

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 jul 2023 17:56
door Krab
Ik wilde eerst een reactie op de vorige reageerder geven over scenery maar doe het maar niet .

Het is altijd een gepuzzel om je scenery op je baan te doen en een beetje natuurgetrouw zo het zou kunnen zijn ;)
Ideeën doe je altijd de raarste tijden of je ziet het in het echt voor je .


mvg Sjaak

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 jul 2023 18:39
door bpieters
Schachbrett schreef: 25 jul 2023 17:43 Hallo Bert,

En scenery maakt uiteindelijk wel je baan.

Gr Chris
De aankleding is het volgende onderdeel wat aangepakt zal worden,nadat het uitgebreide test-en conceptrijden volledig is afgerond.
Tot zover was het verhelpen van tekortkomingen in het oorspronkelijke ontwerp prioriteit,zodat er een bedrijfsvoering ontstaat die naar tevredenheid kan worden uitgevoerd.
De laatste toevoeging is gedaan omdat bleek dat omloopmogelijkheden geblokkeerd werden door opgestelde loks en treinstellen in het kopstation.
De aankoppelbare fiddleyard/keerlus is ook daarvoor niet altijd een oplosssing.
De beperkte ruimte zal ook inhouden dat ik keuzes qua scenery moet maken.
Daarbij komt ook nog dat ik eigenlijk geen ervaring heb in landschapsbouw,dus een hoop moet uitdokteren oo een proefstuk.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 jul 2023 19:28
door bpieters
Komende winter eerst maar eens besteden aan rijden en rangeren.
Sommig materieel ( wagons en rijtuigen) is nog niet eens op de baan geweest.
En onderwijl wat orienteren op landschapsbouw.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 jul 2023 21:26
door Schachbrett
Hallo Bert,

Ik heb voor die testfase voor het rijden en testen van het tracé veel tijd genomen.
Uiteindelijk heb ik daar geen spijt van gehad met nieuw materieel die ruimere radius nodig had.
Toen kon ik alles nog aanpassen ipv openbreken.

Gr Chris

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 jul 2023 22:20
door bpieters
hoi Chris,

Ik neem je advies ter harte .
In dit stadium is er eventueel nog wat te herstellen of verbeteren.
Ben in ieder geval blij dat het schakeltechnisch goed werkt en verlost ben van draadjes trekken,solderen,schakekaars monteren en bedieningxpanelen maken.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 jul 2023 23:21
door Schachbrett
Hallo Bert,

Dan heb je al een mooie stap gemaakt als dat allemaal goed werkt!

Gr Chris

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 jul 2023 23:28
door Krab
Fijn Ben dat je dat voor elkaar heb dat alles goed werk .
En dat je over heel de baan kunt rijden niet enkel in het station .
Je hoef dus niet meer onder de baan te solderen ,
hier heb ik zelf tekeningen van wat voor draad er gaat waarvan gemaakt .
Dat voor eventuele storingen vlug te kunnen maken .


mvg Sjaak

Re: BertemmeN

Geplaatst: 26 jul 2023 00:41
door bpieters
Krab schreef: 25 jul 2023 23:28 Fijn Ben dat je dat voor elkaar heb dat alles goed werk .
En dat je over heel de baan kunt rijden niet enkel in het station .
Je hoef dus niet meer onder de baan te solderen ,
hier heb ik zelf tekeningen van wat voor draad er gaat waarvan gemaakt .
Dat voor eventuele storingen vlug te kunnen maken .


mvg Sjaak
ik heb de totale schakeling op de pc uitgetekend met autocad en daar heb ik bij het testen flink baat bij gehad.
onmisbaar bij storingen.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 26 jul 2023 10:07
door bpieters
En dan krijg je dit dus als resultaat:

Afbeelding
schematisch

Afbeelding
aansluitingen aan de rails

Op deze manier is elke draad en aansluiting te volgen.
De plaatjes zijn pdf. In het tekenprogramma is het uiteraard een betere kwaliteit en veel verder in te zoomen.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 26 jul 2023 16:05
door Hans
Hallo Bert,

Mooi gemaakt. Heel duidelijk.
Veel werk denk ik, maar de moeite waard.

Ik kan niks met Autocad, maar ik heb iets soortgelijks gemaakt in AnyRail. Verdeeld over meer dan 20 lagen. Elke laag kan ik afzonderlijk of in combinatie met één of meer andere lagen zichtbaar maken.
Zo kan ik elke bezetmelder, schakeldecoder, draad en aansluiting volgen. En inzoomen tot 5 x ware grootte.
Door de jaren heen heb ik elke aanpassing zorgvuldig in de tekeningen verwekt. Zoals je opmerkt is dat ideaal bij het opsporen van storingen.
Nu ik ga uitbreiden komt het extra van pas.

m.vr.gr.

Hans

Re: BertemmeN

Geplaatst: 26 jul 2023 17:05
door bpieters
Ik was in mijn werkzame leven AutoCAD-tekenaar en is eigenlijk ook een onderdeel van mijn hobby.
Het tekenen is inderdaad veel werk maar is ook een erg handig hulpmiddel vooral als je na een aantal jaren iets wil aanpassen of uitbreiden.
Ik gebruik het behalve voor de aansluiting ook voor het railplan en de plaatsbepaling van gebouwen e.d.