Pagina 6 van 11
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 12 jan 2013 13:07
door Lemland
Als je iets tussen de rails en plankjes gaat leggen voor geluidsisolatie, zijn spijkertjes (of schroefjes) sowieso niet aan te raden omdat ze een brug vormen voor de trillingen. Dat geldt ook voor lijm dat in het isolatiemateriaal binnendringt en hard wordt.
Bart
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 12 jan 2013 15:33
door SpoorfaNaat
hallo,
ik ben nu bezig om de juiste maatvoering tussen de lagen klimspiraal.
heb de helix ff snel gemaakt in wintrack, en dan kom ik op een tussenruimte van 45mm .....is dit genoeg??
volgens mij heb je daar ook een nem norm voor,kan hem alleen niet vinden op het web.
jullie misschien een link of antwoord.
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 12 jan 2013 15:49
door Wim
SpoorfaNaat schreef:hallo,
ik ben nu bezig om de juiste maatvoering tussen de lagen klimspiraal.
heb de helix ff snel gemaakt in wintrack, en dan kom ik op een tussenruimte van 45mm .....is dit genoeg??
volgens mij heb je daar ook een nem norm voor,kan hem alleen niet vinden op het web.
jullie misschien een link of antwoord.
Bij mijn helix werd geadviseerd om 55mm aan te houden.
Ik ben met 52mm verder gegaan, anders moest ik het banenplan/helix aanpassen.
En die norm had ik (ergens) in mijn baanplan staan.
Dus even zoeken...........
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 12 jan 2013 16:13
door Paul B
Lemland schreef:Als je iets tussen de rails en plankjes gaat leggen voor geluidsisolatie, zijn spijkertjes (of schroefjes) sowieso niet aan te raden omdat ze een brug vormen voor de trillingen. Dat geldt ook voor lijm dat in het isolatiemateriaal binnendringt en hard wordt.
Bart
Hou daar zeker rekening mee. Ik heb een stuk hout - houtlijm - gammaondergrond - houtlijm - rails en dat maakt nog steeds enorm veel lawaai, terwijl als je zonder de lijm op dezelfde ondergrond rijdt, het bijna stil is. Met boekbinderslijm wordt het al beter, maar nog niet geluidloos.
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 12 jan 2013 17:28
door Wim
Deze dus volgens de NEM:
En houd rekening met de dikte van je bodemplaat en daarbij opgeteld de dikte van de ondervloer/isolatie.
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 12 jan 2013 18:52
door Marcel
Beter is het te meten vanaf de bovenkant van de spoorbielsen van de rails zoals die komt te liggen (incl.eventuele onderlaag).
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 12 jan 2013 20:26
door SpoorfaNaat
goedenavond,
vanmiddag lekker aan het worstelen geweest met de klimspiraal....
in ieder geval alle staanders geplaatst en ook de dwarsliggers.
houten plaatjes ertussen en gelijk vast geschroefd.
dus alles even op het oog vast gezet....ging best goed.
dus toen de klimspiraal in wintrack geplaatst met de juiste hoogtes.
en toen alles op de juiste hoogtes gezet.....en toen kwam de tussenruimte op 45 mm...
en trouwens nog bedankt voor de NEM info...
heb nu een tussenruimte van 50mm...
en ook gelijk maar even snel de rails ertussen gelegd en wat wagons op de rails gezet..
en jah kijk maar naar de foto's....
jah en toen moesten de wagons door de bocht...
maar ging op 5mm perfect langs elkaar heen.
en nu maar eens kijken hoe we dit gaan indelen i.v.m bezetmelding.
hoe hebben jullie dat gedaan?
begin tot eind 1 sectie..of in 2 sectie's????
en ik ga de rails trouwens vastzetten met dubbelzijdig plakband van de action. (volgens mij voor zelf maken van ansicht kaarten)
lekker veel verschillende maten, heb nu de 12mm genomen en past erg goed.
nou tot de volgende update...
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 12 jan 2013 20:36
door spoor65
Je hebt een pb
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 12 jan 2013 20:57
door patje
zo mijn complimenten
de helix is een stukkie werk geworden en ziet er goed
ga zo door en blijf je volgen
greetz patrick
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 12 jan 2013 21:05
door Maurits71
mooi hoor.
inzake je vraag over de sectie's, ik heb elke laag als blok aangehouden , inrij sectie, en een stopsectie. dan kan je namelijk je helix ook als opstel terrein gebruiken. en het bevordert de doorloop. bij mij doen ze er ruim 2 minuten over van begin tot eind, bij jou zal het op een fatsoenlijke snelheid ook niet anders zijn denk ik.
gr.
M.
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 12 jan 2013 21:46
door Zolderspoor
Hoi SpoorfaNaat.
Van de ervaringsdeskundige een meetadvies: gebruik restauratierijtuigen (van Fleischmann) omdat die 0,5 cm langer zijn in combinatie met 4-assige dubbeldek-autotransportwagens omdat die hoekiger zijn.
Als het met deze rijtuigen past, past het met alles.
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 12 jan 2013 22:00
door SpoorfaNaat
hey rob,
ik heb silberlingen gebruikt.....
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 13 jan 2013 18:02
door jeepney
Als jouw Silberlingen het grootste en "vervelendste" is wat langs elkaar door de bocht moet (nu en in de toekomst) dan is dat prima, anders het advies van Rob volgen en de grootste en "vervelendste" wagons gebruiken die er denkbaar zijn (uiteraard met de kennis van nu, want je weet nooit wat er in de toekomst nog uitgebracht gaat worden).
Henk
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 13 jan 2013 19:29
door Overdijk
jeepney schreef:Als jouw Silberlingen het grootste en "vervelendste" is wat langs elkaar door de bocht moet (nu en in de toekomst) dan is dat prima, anders het advies van Rob volgen en de grootste en "vervelendste" wagons gebruiken die er denkbaar zijn (uiteraard met de kennis van nu, want je weet nooit wat er in de toekomst nog uitgebracht gaat worden).
Henk
Dubbeldekkers kunnen ook nog wel eens voor problemen zorgen. De combinatie van groot, laag, geen gewicht en een lengte van 167mm of 171mm bij de stuurstanden is niet altijd een succes.
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 15 jan 2013 17:32
door SpoorfaNaat
goedendag,
vandaag een geluidsisolatie geplakt op de plankjes van de klimspiraal.
onder het zwarte doek zit een klein laagje schuim...
foto's spreken voor zich...
heb onder de rails (de rechte) 12 mm dubbelzijdig plakband geplakt...en bij de bochten 9 mm.
en heb bij elke uiteinde een schroefje/spijkertje geplaatst (voor de zekerheid)
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 16 jan 2013 12:13
door mdedeugd
Hallo SpoorfaNaat.
Ben ik weer eens eventjes
Ziet er weer zo goed uit allemaal.
Vraag
Zou je het ook eens op zolder kunnen zetten, kunnen we ook eens zien hoe het er dan uit ziet.
Als totaalbeeld.
Martin de Deugd
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 16 jan 2013 12:21
door SpoorfaNaat
hey martin,
ik zal van het weekend even kijken op ik hem op zolder kan plaatsen...
ik ga vanavond de rest van de spiraal in elkaar zetten,
en ook eens kijken wat ik van de staanders moet afhalen.
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 16 jan 2013 17:11
door michel
Ziet er mooi en straks uit mijn complimenten.

Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 20 jan 2013 16:29
door SpoorfaNaat
goedemiddag,
vandaag niet erg veel gedaan nog, maar wel de klimspiraal in elkaar gezet.
en ik ga de spiraal in twee blokken verdelen 1 heen en 1 terug.
maar nu wil het schaduwstation wat ervoor ligt vast vastzetten met dubbelzijdig plakband.
maar die moeten ook al gelijk op gedeeld worden in blokken.
even kijken of ik het goed doe dan.
* blok ligt tussen de wissels.
* een blok heeft 1 inrijsectie.
* een blok heeft een afrem gedeelte.
* een blok heeft een stop sectie.
en die worden allemaal gedeeld door isolatie asjes.
maar hoe groot is het minimale inrijsectie....en ook stopsectie.
is 9101 genoeg voor inrijsectie?
en een 9100 genoeg voor een stopsectie?
en in een blok moet je grootste loc + wagons in passen?
heb ik dit een beetje goed omschreven....

Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 21 jan 2013 08:29
door mdedeugd
SpoorfaNaat schreef:
maar die moeten ook al gelijk op gedeeld worden in blokken.
en in een blok moet je grootste loc + wagons in passen?
heb ik dit een beetje goed omschreven....

Hallo SpoorfaNaat.
Waarom zou dat moeten
Als je dat nou eens gaat oefenen
Martin de Deugd
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 21 jan 2013 11:52
door Zolderspoor
Hoi SpoorfaNaat.
Vooropgesteld: ik rij analoog. Ik weet dus niets van inrij-, afrem- en meldsecties. Maar wel van stopsecties...
Uit dien hoofde adviseer ik je als het eventjes kan om de stopsecties langer te maken. Bij mij bleek 22cm te kort om enige loks met Schwungmassa tot stilstand te krijgen. Dat hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe snel je aan komt rijden, maar ook van omstandigheden als treingewicht en hellingpercentage. Loks zonder anti slip-bandjes met 18 ertswagentjes aan de haak benodigen bij mij hellingaf (4,4%) 88 cm om tot stilstand te komen. Dat is wellicht extreem en heeft ook wat te maken met de stroomsterkte, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Een van mijn 143-ers van Roco met 3 S-Bahn-wagentjes heeft op de vlakke baan maar net genoeg aan 33cm. De 101's van datzelfde merk doen daar nauwelijks voor onder (met 9 Interregio-bakken voor of achter de lok)
Hou er voorts rekening mee dat de stuurstandwagens van geduwde pendeltreinen prima in staat zijn om isolatielasjes te overbruggen.
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 21 jan 2013 12:27
door Michiel
Normaal gezien zijn een 9101 (11cm) als aanmeldsectie en een 9100 (22cm) als stopsectie lang genoeg. MAAR! Dat is zo als de baan goed is afgeregeld en Koploper alle treinen goed heeft leren remmen. PLUS! Je moet dan gebruik maken van de bewuste diodeschakeling, anders loopt het gegarandeerd fout.
Tijdens de aanleerperiode van het remgedrag van Koploper, zal het regelmatig voorvallen dat een trein over een sectie van 22cm zal doorschieten. Een stopsectie van 30cm of zelfs 40cm is natuurlijk zekerder, maar als je het doorschieten tijdens het leerprocess voor goed neemt, dan is een 9100 voldoende.
Een aanmeldsectie van 11cm is erg kort. De meeste rijtuigen zijn langer, alsook treinstellen. Indien je geen gebruik maakt van de diodeschakeling, dan zullen deze korte secties dikwijls de voorbijkomende trein niet merken, omdat de stroom per voorkeur niet via de aanmeldsectie loopt. Met zulke korte aanmeldsecties moet je zeker weten dat elk treintel, elke kopstandrijtuig, elke wagon met sluitsein (in achteruit) voldoende stroom trekt over de eerste wielen om onmiddellijk gedetecterd te worden. Maar in princiepe is 11cm dus wel voldoende.
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 21 jan 2013 13:34
door Maurits71
korte aanvulling op Michiel zijn verhaal. een stopsectie van 11 cm is prima in koploper, in het ergste geval kan je aanvinken dat er in een stopsectie direct gestopt moet worden, het rustig afremmen doen ze toch in de sectie tussen aanmeld en stoppen. ( en nee ze staan dan niet boem klats stil )
aanmeldsecties, die van mij zijn allemaal rond de 10 cm, heb nog nooit gehad dat er een trein gemist is, ( ik heb idd wel de diode schakeling.)
blokken, nee hoeft niet zo lang te zijn als je langste trein !, echter beter van wel want anders ga je voorgaande blokken ook bezet houden.
Baan, je zegt dat je een grote baan gaat bouwen, wat is groot ?, dat ding in Rotterdam is groot, alles wat kleiner is kan koploper makkelijk aan.
decoders en bezet melders, helemaal met Michiel eens, kijk even op rosoft.info. verstuurd wereld wijd, en heeft een perfecte nazorg.
rest, maak even gebruik van de zoek functie, elke vraag die jij hebt is al 10 x voorbij gekomen

Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 21 jan 2013 17:28
door SpoorfaNaat
heren,
dank jullie wel voor jullie uitleg, ik zal ook eens kijken op de site van rosoft.
en 30 cm aanmeld en 30 cm stopsectie gaat ook nog wel lukken.
Re: zolderbaan van De SpoorfaNaat...
Geplaatst: 22 jan 2013 20:05
door SpoorfaNaat
hallo,
ff snel een vraag:
heb nu een inrijsectie van 20cm (9100) een tussen sectie van 110 cm en stop sectie van 20 cm...
is dit een goed plan om het zo te doen.
en de isolasjes moesten aan de binnenkant van de rails komen?
en de buitenbaan moet intact blijven (constant stroom)