de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Ik heb er niet zoveel verstand van maar hoe functioneel zo.n magneet wagentje kan zijn voor diegenen die met readcontacten werken kunnen natuurlijk wel niet geplande schakelingen krijgen.
Ik gooi het maar effe in de groep
Gr jan
Laatst gewijzigd door janiegein op 30 dec 2012 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

j-eroen
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 mar 2012 11:41

Re: GEINBAAN

Bericht door j-eroen »

Zal denk ik niet veel problemen geven.

Ik gebruik zelf reeds, ben momenteel bezig mijn baantje analoog te automatiseren. Ik heb de magneten die de reeds schakelen onder de eerste wagon zitten die achter de lok hangt. Als deze magneetwagon op die plek zit geeft dat totaal geen problemen.

Ik moet wel even toevoegen dat ik deze wagon sowieso niet nodig zal hebben. De magnetjes die ik gebruik zijn zo sterk dat ik ze af en toe even moet controleren of er wat aan zit ;)


groeten,
Jeroen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Ik wens iedereen een gelukkig en gezond 2013.

Hier dan een filmpje wat me dan toch is gelukt met een eerste overzicht tot nu toe.

het bovenliggende achterste deel is dus een tijdelijke keerlus.

hoop dat dit wat duidelijker is dan de fotootjes

ben echter geen filmer dus excuses voor eventuele slechte beelden.

http://youtu.be/ygqSpRnE2a0

gr jan
Laatst gewijzigd door janiegein op 05 jan 2013 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Wild filmpje Jan,

Leuk maar, ik had een treintje verwacht.......

Ach je weet nu hoe Joetoep werkt dus!
Rijden met een carrousel en filmen.


Geintje.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: GEINBAAN

Bericht door shoven »

Leuk hoor. Maar waarom film je door het sleutelgat? 8-) :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Dit was tevens het eerste filmpje ooit gemaakt.

Dit is ook met fone gemaakt waar fotoo.s mee genomen zijn.

Treintjes laten rijden gaat effe niet tijdelijke keerlus is weer afgebroken om onderliggende rails te vervangen en van electronica te voorzien maar vervolgfilmpje komt zeket.
Gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Snap het Jan,

we wachten af.

"fone" maakt trouwens betere filmpjes dan foto's
dus dat is een uitdaging. :ugeek:

:D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Wil toch nog even uitleggen dat in het schaduwspoor afkomend van de spiraal twee wissels liggen die in eerste instantie moeten worden voorzien van eigengemaakte electrische bediening.
Deze twee bedieningen moeten worden geschakeld door uitgaand verkeer uit schaduwspoor. Om die reden moet er in de drie schaduwsporen schakel en stopplaatsen gemaakt worden.
Bovendien moeten die twee verbindingwissels in het uitgaande spoor worden vervangen omdat de twee die er liggen steeds alles laten ontsporen omdat bij beide een mankement is aan het puntstuk.

Dus werk zat de komenfe tijd
Spoeltjes wikkelen.contactrailsjes bijmaken enz.enz.

Tot dan.
Gr jan
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 jan 2013 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Steven ; Maar waarom film je door het sleutelgat?????

cameraatje rechtop gehouden ipv plat ???

gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

effe update;

na draadje wisselaansluiting en draadje wisselspoel ben ik nu zover dat de theorie omgezet is de praktijk en ja hoor eertse wisselschakeling oftewel automatisch gebogenstand heb ik voor elkaar.
Morgen verder met zelfde wissel naar rechte stand.

Eerlijk is eerlijk ik had vooraf niet gedacht dat e.e.a voor mij zo moeilijk zou zijn.
Dacht echt hang ene stroomdraadje aan een contakkie en dat wat je eraan hangt werkt gewoon.
Nou nee dus daar komt duidelijk wat meer voor kijken dan ik met mijn stroomtechnische lekenverstand kon bevatten.

Maar door perfecte en begrijpelijke uitleg van o.a. Rob Zolderspoor in draadje wisselaansluiting begon het kwartje te vallen.

Wat al het besprokene in beide vraagbaakdraadjes voor een ander misschien ingegoten pap is was en is voor mij nog steeds een grote technische infobrei maar en daar schaam ik me niet voor door schade en schande leer ik er wel een heleboel van en ik raad een ieder die ook iets niet begrijpt dringend aan zijn of haar probleem gewoon in de vraagbaak te plaatsen want je krijgt gegarandeerd van al onze ingenieurs :D , een ieder op zijn /haar technische gebied, uitgebreid antwoord met altijd een oplossing.
Zo effe een pluim voor al de hulp en suggesties tot zover.

En dat wilde ik effe kwijt ;)

gr Jan
Laatst gewijzigd door janiegein op 06 jan 2013 11:46, 4 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: GEINBAAN

Bericht door brizbo »

Ik sluit me helemaal aan bij jou verhaal.
Ben hier ook al een aantal keer, goed geholpen geweest! :D


Fabrice
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

:oops: belangrijke les. je bent nooit te oud om te leren!!!!!!

VANG NOOIT EEN VALLENDE HETE SOLDEERBOUT OP

RESULTAAT ; VERBRANDE DUIM EN DRIE VINGERTOPPEN!!!

helaas effe uitgeknutseld.

HET IS WEL EEN MANIER OM VAN HET ROKEN AF TE KOMEN, SJEKKIE DRAAIEN GAAT NIET MEER :mrgreen:

PS. heb inmiddels wel de wissels op de automatische piloot gekregen en was bezig de stopplaatsen bij uitgaan schaduwstation te automatiseren door zelfgemaakte konactspoeltjes vast te solderen.
Laatst gewijzigd door janiegein op 09 jan 2013 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Jeez! AU!

Ik voel met je mee!



D-Mon
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 dec 2012 14:08

Re: GEINBAAN

Bericht door D-Mon »

Aii, reflexen zijn soms erg onhandig.

Zelf ooit in een vakantiebaantje bij van gend en loos de val van een doosje hoefijzers willen breken met mijn voet.. gevolg, gekneuste voet en een deuk in de stalen neus van mijn schoen..

Maar dat stoppen met roken is natuurlijk altijd goed, de centen die je over houd gewoon 1 op 1 in je hobby steken.


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Ai Jan,

beterschap met het herstel.
Ik ben gestopt met "stoppen met roken"!

Was er niet klaar voor. :roll:
Dus nu weer bijna, vol aan de weduwe..........


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi Wim;

stoppen met roken zal wel niet lukken, heb al tich keer geprobeerd maar resulteert uiteindelijk in meer veeeel meer roken.

Vingers zijn lekker gevoelig maar er zit weer beweging in. Een paar forse blaren maar ja stom he!

Probeer toch wat te prutsen want stil zitten kijken naar de baan is ook geen optie dus.....

we houden contakt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: GEINBAAN

Bericht door shoven »

Wim schreef:Ai Jan,

beterschap met het herstel.
Ik ben gestopt met "stoppen met roken"!

Was er niet klaar voor. :roll:
Dus nu weer bijna, vol aan de weduwe..........
Da's weer jammer, scheelt weer boterhammen (mijn vrouw is 'stopcoach' bij een huisartsenpraktijk :mrgreen: ).
Aan de andere kant, door de rokers blijft de AOW betaalbaar en heeft Sjaak ook werk. Elk nadeel heb z'n voordeel.... :lol: :twisted: :mrgreen:
zo, weer genoeg galgehumor...

Sterkte met de vingers Jan.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Da's weer jammer, scheelt weer boterhammen (mijn vrouw is 'stopcoach' bij een huisartsenpraktijk :mrgreen: ).
Aan de andere kant, door de rokers blijft de AOW betaalbaar en heeft Sjaak ook werk. Elk nadeel heb z'n voordeel.... :lol: :twisted: :mrgreen:

.
Ik rook, dus betaal daarvoor.
Ik drink, dus daar gaat ook een deel heen :lol:
Mijn auto is een SUV en doet ook goed mee (dubbele waarden)
En zo kan ik nog wel even door gaan...

We dwalen af............ :o


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: GEINBAAN

Bericht door shoven »

Wim schreef: We dwalen af............ :o
Da's waar, maar Jan kan nu toch weinig doen... of lukt het prutsen al weer een beetje Jan? :)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Prutsen lijkt wel te lukken maar ben bang dat ik contaktrailsjes niet goed gemaakt heb.

Ze geven niet of nauwelijls signaal door naar relais. Zeker de kleine lokjes hebben daar moeite mee.

Ze zouden eigenlijk wat zwaarder moeten zijn want als ik ze er handmatig over schuif schakelen de contacten wel.

Dus dat is weer effe doorprutsen
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 jan 2013 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Wellicht de railsjes goed prutsen! (schoonmaken)

Ook dat kan met 1 hand, net als zoveel andere dingen.
Mijn Oom kon een shaggie draaien met 1 hand! :shock:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

goede morgen Wim jij was er vroeg bij!!

nou ik denk niet dat het aan het schoonmaken zelf ligt.

onderstaand schemaatje laat zien een stuk rails van 70 cm flex. waarbij de letters A voor de massa oftewel de min staat.

bij de rode strepen is een zogenaamd contaktrails ingelast gewoon draad aan de rails en ervoor en erachter rails doorgezaagd.

groen is schakeldraad

Afbeelding


Het domme is nu dat ik al zo,n achttal van deze aansluitingen heb gemaakt en die werken allemaal goed en zonder problemen maar deze eene doet raar en voor mij niet te verklaren.

trein komt aanrijden en stopt halverwege contaktrail. als ik hem eroverheen schuif / help is weer voor de helft eroverheen voor ie weer verder gaat. verbind ik contaktrail door met de rail ervoor en erachter loopt trein gewoon door. ra ra wie weet dit mij uit te leggen ????

ik hoor graag van onze meedenkhoofden

:idee: Ik denk dat ik het opgelost heb

schakelingen gebeuren via rijstroom en ik neem met dat schakelen niet bedoeld voor wissels teveel min weg waardoor er geen min overblijft voor te rijden. heb nu alleen een relais geplaats die geschakeld wordt en die op zijn beurt weer een werkschakelaar in werking zet, de vertraging is net voldoende om contakt te passeren.

wat betekend dat ik dus waarschijnlijk een eigen rijtrafo en een eigen schakeltrafo in ga zetten hebben beide met rijstroom dus gezamelijke min moet probleemloos kunnen.

de praktijk zal het leren.
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 18:17, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal effe update,

na in het begin van de week het ongelukje met de hete soldeerbout toch wat kunnen freubelen met mijn stijve pijnlijke vingers.

onderstaand plaatje laat zien mijn knutselwerk om twee elektrische wissels en drie stopplaatsen volledig automatisch te laten schakelen.

Afbeelding


van de zestien schakelingen moet ik er nog vier maken en aansluiten en moet voor mezelf concluderen dat ik dat toch maar mooi voor elkaar gebokst heb met mijn elektronische lekenverstand.

Het zal ongetwijfeld door een elektrotechnicus wel als een lachertje worden gezien maar ik heb tot uitvoer gebracht wat er als antwoorden op mijn vragen in de vraagbaak met draadje wisselaansluiting en wisselspoel heb gekregen.

Heb op deze montageplaat en tiental elektromagnetische contacten gebruikt en een drietal zelf gemaakte werk/rust schakelaars werkend op het magnetische principe.

moet dus die vier vervolgaansluitingen nog maken en ga dan door met de bouw van de rijbaan.

Als ik met de baan op de tweede poot van de U-vorm ben aangeland moet daar en viersporig station gemaakt worden welke dus weer alle vier moeten worden voorzien van weer vier werk/rust schakelaars welke voor de automatische stop en go functie op het station moeten zorgen voorafgegaan door aan iedere zijde van het station een wissel voor de keuze van welk spoor in het station ook weer geheel automatisch.

dus knutselwerk zat nog voor de boeg.

tot zover weer even voor nu en ik denk dat het logisch is dat een filmpje van de werking hiervan MET rijdend materiaal pas aan de orde zal komen als ik de baan zover heb maar hoop met plaatjes jullie in de tussentijd te voorzien van de nodige info.
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 18:18, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: GEINBAAN

Bericht door dizkartes »

ziet er goed uit hoor..... ik zou het nog niet voor elkaar krijgen


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Netjes geknutseld Jan.
Ondanks je gebrek aan elektro-technische kennis vind ik dat je dat toch knap maakt allemaal.
Hulde daarvoor. We zien de volgende vorderingen wel weer tegemoet.


Plaats reactie