Pagina 2 van 9
Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 13 mei 2010 12:35
door -Henk-
Hallo Michiel
Je kan ook een strook van 2 cm breed maken (snijden) van je isotatie materiaal
Deze plat op je spoordijk in de goede straal op de plaats naast waar het spoor moet komen tijdelijk met punezes vastzetten
En daar je rails tegen aan leggen
De strook van 2 cm of iets breder zal in een glooiende straal buigen
Mvg
Henk
Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 13 mei 2010 12:58
door Michiel
Henk, dat is een prima! tip.
Tussen de beide sporen is 10.6mm. Ik zaag of snij een strook van 10.6 mm uit iets stijfs, buig dat netjes in een boog, en druk er het spoor tegen. Dat lijkt me heel er haalbaar en doenbaar.
Ik ben vertrokken! Tot seffes...

Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 13 mei 2010 13:29
door evo
Ik heb een hele berg blokjes van 9mm breed die ik gebruik voor het parallel leggen van 2 sporen. Dit werkt goed, maar dan moet de eerste wel al goed liggen

Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 13 mei 2010 16:02
door Michiel
Ik heb een strook isolatiemateriaal langs de boog vast gespeld, en het spoor zachtjes, daar waar nodig, tegenaan gedrukt. Vrij eenvoudig ligt het spoor nu haast perfect.

Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 14 mei 2010 10:19
door Michiel
Het solderen van de draden langs de buitenkant van de spoorstaven laat steeds een lelijke soldeerklodder achter. Vooral in schaal N wordt dat heel opzichtelijk. Nu probeer ik het anders. De draden worden nu langs onder gesoldeerd. Dat is wat meer werk, maar het resultaat is ontegensprekelijk mooier, vooral dat tijdens TP1 de bielzen volledig ondergestopt werden.

Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 14 mei 2010 14:55
door gdw1963
Dat heb je netjes opgelost.
Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 14 mei 2010 16:35
door Michiel
De JK-lijnen (zoals de 2 draden voor de digitale railspanning noemen bij Lenz) zijn aangesloten. Ik kan dus eens testrijden. Passief, want de terugkoppeling is nog niet bedraad. De diodeschakeling werd niet vergeten, maar wie kan me vertellen waarvoor die misterieuze weerstand goed is? (bron:
Rosoft)

Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 14 mei 2010 16:39
door Krab
Hoi Michel ,
ik dacht dat het voor het stroomverschil is van de bezetmelders
die ook wat stroom afnemen van de digitale spanning .
Daardoor rijd je lok het zelfde op ongedetecteerde rails als via de bezetmelders .
groetjesss Sjaak
Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 14 mei 2010 16:44
door Michiel
Sjaak, daar dienen die diodes voor, maar die weerstand, heb je daar een idee van???
Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 14 mei 2010 17:13
door Krab
Nee daar heb ik geen idee van ,heb van Wim Ros een blokje gehad daar zat alles in .
Een weerstand zorg er voor dat het verschil in stroom is .
Ik deed bij hardlopende lokjes wel een een weerstand tussen de wielen en de motor ,
dan reden ze langzamer .
Maar voor de zekerheid kunt je het beste dus aan Wim vragen die zal je wel uitleg over kunnen geven .
groetjesss Sjaak
Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 14 mei 2010 18:58
door Michiel
Ik heb de bakstenen gevonden voor de tunneltjes. Het zijn de kunststof platen van Kibri geworden, want die hebben het juiste metselverband. De stenen zijn wel 2 keer te groot, maar erg vind ik dat niet. Mocht ik de platen in warm water niet kunnen plooien om de inwendige tunnelvorm te krijgen, dan heb ik alvast wat papieren baksteenvellen van Faller bijgekocht. Hopelijk heb ik ze niet nodig. Ik zit nog wel met het gewelf rondom de tunnelopening, dat 4 stenen dik in een boog is gemetseld. Ik moet nog eens goed nadenken hoe ik dat ga oplossen...

Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 15 mei 2010 14:28
door Michiel
Het spoordijkje is nu volledig bedraad, en voorlopig verbonden met digitale centrale en computer. Met Koploper snel een schema ingevoerd, en een locomotief gedefinieerd. Alles werkt. Klaar om de bedrading definitief te leggen en verder te gaan met de aankleding. Met ander woorden: een tunneltje bouwen...

Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 15 mei 2010 20:42
door spoor65
He Michiel,
ben ik even een paar dagen niet hier geweest, en ondertussen ga je als een speer, ziet er goed uit, maar denk je er ff aan om niet te snel te gaan, anders is jouw spoordijkje straks eerder klaar dan de nieuwe zolder, en heb je weer niets te doen
mvg
Freddy
Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 18 mei 2010 18:44
door Michiel
Vandaag nog maar eens een bezoekje gebracht aan mijn tunneltje. Deze keer met een belangrijke toevoeging: een plooimeter!. Naast de tunnel staat 2 meter aangeduid. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om iets in elkaar te knuffelen dat een beetje op schaal is.

Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 18 mei 2010 18:47
door Trammetje
Michiel,
Je bent lekker bezig zo, wordt zeer zeker een mooie baan, maar wat jij "in elkaar KNUFFELT" hoef ik eigenlijk niet te weten

Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 18 mei 2010 19:51
door william
Michiel schreef:De JK-lijnen (zoals de 2 draden voor de digitale railspanning noemen bij Lenz) zijn aangesloten. Ik kan dus eens testrijden. Passief, want de terugkoppeling is nog niet bedraad. De diodeschakeling werd niet vergeten, maar wie kan me vertellen waarvoor die misterieuze weerstand goed is? (bron:
Rosoft)
De weerstand zorgt er voor dat de bedrijfszekerheid toeneemt.
(bron: Diodeschakeling voor toepassing in ongedetecteerde secties bij een digitale modelbaan -
www.nproject.org/nl/ ).
Groet,
William
Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 19 mei 2010 12:45
door Michiel
Ik wil graag geloven dat de weerstand de bedrijfszekerheid bevorderd, maar hoe???

Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 30 mei 2010 10:21
door Michiel
Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 30 mei 2010 10:45
door evo
Zelf krassen in gips of Das klei?
Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 30 mei 2010 11:06
door Michiel
Krassen zou kunnen, maar die bakstenen zijn kleiner dan een millimeter lang, en een paar tienden van een millimeter hoog. Het hoeft niet zo fijn te zijn, maar als ik ze 2mm kras is het niet beter dan de Kibri bakstenen. Maar zelf krassen blijft wel een optie.

Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 30 mei 2010 11:09
door Jos
Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 08 aug 2010 16:58
door Michiel
En dan even weer iets anders. Gezien ik nu die Slater muurplaten heb ontvangen, kan ik een nieuwe poging ondernemen om een tunneltje te bouwen. Maar wat is dit? Gewapend gips? waar gaat dit voor dienen?

Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 08 aug 2010 18:02
door irvin
Hey michiel mooi projectje joh ik blijf hem volgen.
En voor je muur probleem is dit wellicht een oplossing:
Jos schreef:Hoi Michiel,
Ik gebruik voor mijn station Roosendaal de kunststof platen van Slaters, type 0402.
Perfect op schaal in halfsteensverband.
Ik koop ze bij Piet Peetoom
http://www.gmens.nl
Groetjes,
Jos
Iets verder post hij het volgende dus ik denk dat deze muurplaten wellicht heel goed geschikt zijn voor wat jij er mee wil doen.
Jos schreef:Graag gedaan Michiel, het is een zacht-plastieke kaart, je hebt wel iets nodig (styreen) om hem stevigheid te geven.
Groetjes,
Jos
Gr, irvin
Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 08 aug 2010 18:04
door irvin
Oh wacht ik zie nu dat je ze zelf ook al ontdekt hebt.
Foutje....
Gr, irvin
Re: een spoordijkje anno 1920
Geplaatst: 08 aug 2010 21:27
door Michiel
Het krassen van kasseien is begonnen. Als dat maar goed gaat. Gelukkig heb ik hulp gekregen van deze kleine lilliputter. Een foto bij kunstlicht...
