Puzzelmodelspoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Re: Puzzelmodelspoorbaan

Bericht door kootje007 »

Afbeelding

Het gele wordt een rivier. Om er water in te kunnen gieten maak ik iets van een verhoging eromheen. De basis daarvoor wordt xps. Gebouwtjes zijn uitgezocht. Het zandding komt denk ik bij het onderste spoor links.

Door het riviertje kunnen er ook bruggetjes komen. Wie weet een soort strandje erbij.

De ontkoppelaars werken best goed maar bij sommige wagons net niet. Dus ik denk ik het dunne plaatje vervang door een schuin oplopend blokje zodat je een wagon eroverheen kan trekken en deze dan blijft staan.

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Nu ook maar een onderplaat gemonteerd, toch wel weer veel draden wat al snel omhoog staat, simpelweg omdat je op de arduino van bovenaf in moet prikken.

Heb een usb c verlengkabeltje geregeld bij alie, die aan 1 kant gemonteerd kan worden. Erg handig met achteraf aansluiten.

Afbeelding

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Vanochtend eens ballast gelegd. Eerste keer en het is best leuk om te doen. Benieuwd of alle schroeven er morgen uit kunnen.

De randjes zijn nog niet zo strak. Ik heb een hulpmiddeltje van dmtoys maar daar kreeg ik enorme bergen ballast mee, dus uiteindelijk met de hand gedaan. Ik probeer morgen de randen iets netter te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had beter van te voren de plaat even bruin kunnen schilderen bedacht ik mij later. Ach, aldoende leert men.

Krab

Bericht door Krab »

Hoi Marco,
heb het bij mij met een Schotterhulp gedaan van H@ns en dat werkte goed .
Er kwam maar weinig op de rails doordat er een borsteltje opzat en ernaast was het niet te breed en gelijkmatig verdeeld .
Succes met de voortgang van het ballasten ;)

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Toch nog even wat bijgewerkt, iets beter nu. De oneffenheden werk ik wel weg met gras en struiken en ander groen.

Afbeelding

Afbeelding

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Heb alles aan de zijkanten toch weer verwijderd, ik vind het te breed en niet mooi. Ik pas het schotterhulpstuk even aan om de juiste hoogte te krijgen ivm het kurk wat onder de baan ligt. Ook lag de rails nog niet helemaal vast merkte ik toen ik een schroefje eruit haalde.

walter666

Bericht door walter666 »

Ik gebruik voor het ballasten van de zijkanten van de rails de bolle kant van een theelepel om aan te strijken.
Voor het ballasten gebruik ik wel deze
Afbeelding
Daarna met de bolle kant afstrijken.

walter666

Bericht door walter666 »

Daarna met plantenspuit (water+afwasmiddel) het ballastbed vernevelen/verzadigen.
Om het ballastbed te lijmen gebruik ik (zelf) een mix van houtlijm en voorstrijk met een druppeltje of wat afwasmiddel.
Dit breng ik aan met een pipet aan de binnenzijde van de rails (tegen de rails laten lopen), je ziet dat het mengsel zich verspreid door de ballast.
En dan zie je geen kraters in het ballastbed van vallende druppels.

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Goeie tip om kraters te vermijden, dank!

Ik heb de linker hulp, en ik plak er even iets onder om hem smaller te maken,

Afbeelding

Komt goed! Klein baantje dus leuk om mee te experimenteren!

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Dank voor de tips allemaal, na het verzadigen met verdunde houtlijm toch nog wat kraters maar met de bolle kant van een theelepel best goed eruit gekregen.

Eerst maar even een deel gedaan, resultaat is een stuk strakker en veel smaller dan hoe het was. De rails zat nu na 1,5 dag drogen wel goed vast zodat de schroeven eruit konden en het hulpmiddel daar niet tegenaan kwam.

Afbeelding

Na het hulpmiddel met een kwastje de zijkant van de bielzen vrij gemaakt, met een bankpas de zijkant weer strak getrokken. Handige is dat je dan overtollig ballast weg kunt vegen met een kwastje.

walter666

Bericht door walter666 »

Ik zie dat je het lepeltje gebruikt heb na het lijmen, dat zal ik hier bij de volgende ballastsessie ook eens proberen.
Maar het ziet er strak uit.

Plaats reactie