Pr8baan, van Est naar Bko via Ah, vv

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

TonN

Re: Pr8baan, van Est naar Bko via Ah, vv

Bericht door TonN »

Even een plaatje van een eigengemaakte engels wissel ter vergelijking:
Afbeelding

De rail waar normaal de binnenliggende tongen aan zitten is bij mij langer dan bij de Shinohara. Daardoor is er minder ruimte dat het wiel naar beneden gaat. Ook de Minitrix en Fleischman wissels hebben maar een klein stukje rail op die plek. Dat de wielen daar niet in een gat vallen, komt doordat de flens over de grote, lelijke metalen plaat rijdt, zoals ook bij een puntstuk.

Het is moeilijk om daar dat gat op te vullen, zonder dat het lelijk wordt. Als je het belangrijk vindt, zou je een stukje plastic op maat kunnen maken en daar lijmen.

Mooier is nog een wissel te maken met binnenliggende beweegbare tongen, maar bij 15 graden is daar geen ruimte voor.
Afbeelding

FidOo

Bericht door FidOo »

500€ voor een engelse wissel in N is inderdaad vrij gortig inderdaad. Lijkt me zelfs niet helemaal juist. Maar goed neemt niet weg dat het waarschijnlijk niet in vergelijking is met de shinohara :)

En dit werkt nu dus dat is prima toch!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Hube

Bericht door Hube »

Klopt, ik heb het overdreven:
https://www.weichen-walter.de/ww-online ... h=29_87_55
Het is 430€ voor een 15o Engels wissel vgl. met Minitrix.

@Tonh Dat is een hele mooie wisselstraat.
Een compleet 15o Engels wissel in schaal 1:160 met binnenliggende tongen is niet simpel. Die van Minitrix en Fleischmann zijn een groot compromis die van Shinohara benadert de echte wereld wat beter.
Zou mooi zijn als er een versie is met buitenliggende tongen.
Zelfbouw met 4x een 15o wissels?

Groetjes Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, Mac Mini M2 Pro
pr8 baan

TonN

Bericht door TonN »

Hube schreef: 05 jun 2025 10:51 Een compleet 15o Engels wissel in schaal 1:160 met binnenliggende tongen is niet simpel.
Wat ik in het begin deed was een wisseltong van een 15o wissel scharnierend te maken. Maar dat gaf teveel speling, dus daar ben ik van afgestapt. In het echt is de voet van de rail van een wisseltong smaller gemaakt om de beweging van de tong mogelijk te maken. Dat doe ik nu ook. En op een lengte van 58 mm van een railtong gaat dat ook wel. Een engels wissel met binnenliggende tongen heeft kortere railtongen en je moet moet de tong laten beginnen op een punt waar je 3mm hebt om de tongen heen en weer te laten gaan. Erg krap wordt dat.

Zelfbouw met buitenliggende tongen lijkt me ook een zware klus, ook als je begint met 4 gekochte wissels. Een kruiswissel zelf maken waarbij je het kruis niet op het rechte spoor van de wissel aansluit, maar op de afgebogen spoor, neemt iets meer ruimte maar is een stuk gemakkelijker te realiseren, eventueel volledig met gekochte wissels en een 30o kruising .

Afbeelding
De versie met de drieweg wissels zijn op basis van roco wissels. De andere is zelfgemaakt.

Plaats reactie