@ Harry,
Ja er is vooral " achter de schermen" wat gebeurd. In mijn posting van 31 maart heb ik een filmpje geplaatst van een test met de aansturing van de MP1 wisselaandrijvingen met een Raspberry Pi via relaismodules. Ik wil de wissels per rijweg automatisch in de juiste stand laten leggen. Puur analoog dus. Alleen de rijwegkeuze gaat digitaal.
Daarvoor is een interface nodig waarmee ik rijwegen kan selecteren. In de afgelopen periode heb ik die in Python geschreven.
Het is pas een eerste versie, maar hij doet waarvoor hij bedoeld is.
Dit is de interface, bestaande uit een tekening van het emplacement met daaronder knoppen voor het selecteren van de rijwegen.
De sporen 0 en 7 zijn de doorgaande sporen in de vorm van een hondebot.
Treinen die het kopstation vanaf spoor 0 inrijden worden naar een van de 6 aankomstsporen geleid.
Vertrekkende treinen verlaten het station en rijden op spoor 7 de hoofdbaan op.
De drie rechterkolommen maken het mogelijk binnen het emplacement te rangeren.
Hier een filmpje:
In het filmpje zie je dat ik een rijweg kies via een knop die begin en einde van de rijweg aanduidt.
De gekozen rijweg wordt op het bovenste deel van het scherm groen weergegeven en de wissels in die rijweg worden door de Raspberry Pi in de juiste stand gelegd.
De naastgelegen knop dient om de keuze ongedaan te maken. De wisselinstellingen veranderen daar niet door. Ik kies simpelweg een volgende rijweg.
De wisselaandrijvingen zijn nog niet onder de baan gemonteerd, dus er beweegt nog niets. De volgende stappen zijn dus:
- wisselaandrijvingen monteren en bedraden;
- bedrading van wissels via relaismodules aan de Raspberry Pi koppelen;
- in de software de wisselbewegingen koppelen aan de rijwegknoppen.
Maar nu eerst weer verder aan die andere hobby: de bouw van ons jaren 20 huis.
Over de gebruikte houtlijm: ik heb voor wateroplosbare houtlijm (B2) gekozen, omdat ik de mogelijkheid wil hebben later evt. een defecte wissel of zo te kunen vervangen en omdat de D3 houtlijm moeilijker in de ballast drong en er zich een vliesje op de gedroogde lijm vormde. Bij D2 lijm doet zich dat niet voor.
Op mijn vorige baan gebruikte ik bij het ballasten boekbinderslijm, maar die laat bij een klein beetje vocht wel heel snel los, D2 lijm bevalt me beter. Maar boekbinderslijm is weer ideaal bij het plaatsen van Preisertjes, Lantaarns, seinen e.d..