Pagina 25 van 53

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 25 jun 2018 18:44
door Rene-k
Zien er geweldig uit. Hoe heb je ze gemaakt?

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 25 jun 2018 18:48
door FidOo
Je filmpje is schitterend Michiel. Rijdt inderdaad echt heel rustig en mooi.

Je tunnel is ook weer magnifique. Echt heel mooi, verraad je misschien nog hoe die gemaakt is.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 25 jun 2018 19:41
door Michiel
Het probleem met het inrijverbod lijkt gevonden. Ik zal voor dit forum speciaal en expliciet beelden moeten reduceren tot 1024 pixels. Jammer, maar het zij zo.

In verband met de "making of": de tunnel bestaat uit twee delen: het gipsen deel met de tunnel zelf, en het styrene deel met de voorwand. In dit eerste deel leg ik in diagonaal uit hoe ik het gipsen deel heb gemaakt.
1) men neemt een schuimrubberen isolatiebuis van de verwarmingsinstallatie en snijd deze op maat
2) men neemt een baksteen profielplaat (of ander soort profiel) en giet er rijkelijk houtlijm over. Later drogen tot wanneer volledig transparant geworden
3) men pelt de harde houtlijm los. Dit heeft nu een negatieve afdruk van de bakstenen. Snij stroken van ongeveer 1cm breed en kleef deze tegen de zijkant van de tunnelwand (met contactlijm)
4) men bouwt een doos uit karton om het gips in bedwang te houden, en kleeft met houtlijm alles op z'n plaats
5) spuit met lak de hele handel in opdat het karton niet het vocht opneemt van het gips (laten drogen)
6) gips gieten, eventueel in meerdere lagen. Hou het gips erg vloeibaar zodat het echt diep in het profiel van de bakstenen vloeit.
7) gips laten uitharden, en dan de mal afbreken.
8) de ruwe vorm van de tunnel is klaar, (moet nog aangekleed worden, geschilderd en verweerd)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Let op:
1) gebruik watervaste houtlijm, de normal houtlijm lost weer op met de natte gips (is hier dus gebeurd, les geleerd)
2) gips is zwaar, en dus is deze techniek niet meteen bruikbaar voor draagbare modules en segmenten
3) deze techniek is ter verbetering vatbaar. Dit is mijn eerste tunnel ooit, en ben een beetje gaan improviseren en knoeien met dingen.

Het styrene deel met de voorwand komt dus later (moet ik nog fake uitvoeren om te kunnen illustreren met fotos), alsook de verdere afwerking van de tunnel.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 25 jun 2018 19:55
door Rene-k
Hé Michiel, bedankt voor de duidelijke uitleg. En zoals altijd zegt een plaatje meer dan duizend woorden.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 25 jun 2018 20:29
door BenQ
Michiel,
De nieuwe foto's zie ik wel, de oude nog steeds niet.
Vanmiddag keek ik via een Android tablet, nu via Chrome op een Win10 pc.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 25 jun 2018 20:52
door Nico Essers
Nu is alles zichtbaar, mooi gemaakt Michiel. Dat met die verwarmingsbuis is een goed idee.
Volgens mij heb ik er nog eentje liggen, gaan we uitproberen.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 25 jun 2018 21:04
door Rem_Brand
Gaaf :), mooie beschrijving.
Resultaat ziet er iig alvast supergaaf uit.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 25 jun 2018 22:24
door Michiel
Ben, kan je dit onderstaand beeld wel zien, of geeft dit ook een inrijverbod?

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 26 jun 2018 05:59
door Nico Essers
Ik kan de laatste foto in ieder geval wel zien Michiel

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 26 jun 2018 06:36
door MadSeven
De afdruk/mal maken met houtlijm was precies de tip die ik zocht; wederom dank!

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 26 jun 2018 09:09
door Folkert van Wijk
Mooi tunneltje!

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 26 jun 2018 09:42
door Bjor
Dank voor de heldere beschrijving Michiel. Het maken van tunnels in bogen gaat vaak mis, maar die isolatiebuizen en die houtlijmmethode zijn een prima vondst!

Ben

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 26 jun 2018 13:47
door Ron
Ziet er geweldig uit Michiel, vooral de bovenkant is bijzonder fraai afgewerkt.
Te gek idee ook om zo je tunnelbuizen te maken.

gr. Ron.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 07 aug 2018 08:42
door Michiel
De laatste twee weken (vakantie zat ertussen) ben ik weer wat ongericht gaan knutselen. Beetje links en rechts, maar niets doelgericht. Het tunneltje kreeg wat extra aandacht. De plaats van het hoofdgebouw werd als ruwe mockup op de baan gezet. Van deze twee locomotiefjes werden de motoren volledig uit elkaar gehaald en schoongemaakt, want ze bleven maar kortsluiting maken; ze rijden nu als spinnewieltjes zo zacht. Het Sentinel stoomrijtuig kreeg een motor en (voorlopig vastgebonden) decoder, en een testritje bevestigde dat het rijdt (wat schokkerig, maar dat krijg je gratis bij deze lage prijs erbij). En ik heb een proefmakette gemaakt om te zien hoe ik de perrons zou gaan maken. Het zit in de goede richting, maar nog niet 100%.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 07 aug 2018 17:46
door Arnold1978
Ziet er mooi uit de tunnels.

mvg

Arnold

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 09 aug 2018 21:37
door Rem_Brand
Gaaf zeg, die Tunnel is erg netjes geworden. Ga je nog wat roet weatheren ?
Met al die stoomlocs zal t er in t echie flink zwart uit zien denk

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 09 aug 2018 21:39
door traiNiac
Weer even bijgelezen Michiel. Tunnelingang is heel fraai en dat perron vind ik ook al zeer geslaagd. De afstand tot de rijtuigtrapjes is minimaal. Mooi hoor!

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 09 aug 2018 22:06
door Bjor
Michel,

Heel fraai, die tunnels en dat perron.
Wat mij opvalt is wel de afstand tussen spoor en perron. Die is wel héél klein. Geeft dat geen probleem met vastlopende stoomcylinders?
Had je in België ook echt situaties dat de rijtuigtrap over de rand ven het perron stak? Leidde dat niet tot geamputeerde voeten van onvoorzichtige reizigers?

Ben

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 10 aug 2018 11:40
door tv_man
Dat stoomrijtuigje: Zou hij beter rijden als beide draaistellen gemotoriseerd zouden zijn? En ik vind de rijeigenschappen helemaal niet slecht zo op de video.

En die omgebouwde stoomlocomotieven blijven erg mooi om te zien, maar dat is al meermaals gezegd hier!

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 10 sep 2018 08:48
door Michiel
Na drie pogingen heb ik eindelijk een methode gevonden om kasseiën te maken zoals ik in gedacht had. Geen boeren veldwegkinderkoppen zoals ik ze zo makkelijk blijk te maken, maar gecivilizeerde stedelijk kasseiën. Maar nu is het gelukt.

Afbeelding

Dus ben ik begonnen aan de perrons van het station. Weer een experiment, want ik heb geen idee hoe gips (stijf en onvervormbaar) zich combineert met een houten ondergrond (flexible en plooibaar). Maar wie niet waagt, niet wint.

Afbeelding

Afbeelding

Het gips moet nu een paar dagen uitharden opdat het klaar is voor bewerking (schuren en krassen). Ook ik ben benieuwd waar dit naartoe gaat... :)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 10 sep 2018 10:33
door bob vermeulen
Hallo Michiel,

Mooie vorderingen worden weer gemeld en zodra het perron daar is geeft het een heel ander aanzien.
Ben wel geïnteresseerd om te weten welk materiaal je hebt gebruikt om die mooie kasseinen te maken?
Zo te zien zijn ze zelf ingeritst klopt dat? of is het een koop onderdeel
Die zijn echt mooi...

mvrgr Bob

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 10 sep 2018 10:45
door traiNiac
Michiel,

Ik gebruik ipv gips tegellijm bestemd voor vloeren met vloerverwarming. Geen krimpschuren, enigszins flexibel en veel sterker dan gips. Maar ik weet niet of je er goed in kunt krassen, want ik maak er zelf geen verhardingen mee. Is het stukje perron p je laatste foto ingekrast gips? Zo ja, respect!

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 10 sep 2018 11:25
door Michiel
Het kasseiproefje is inderdaad zelf in gips gekrast. Ik heb modelgips gebruikt, en geen algemene bouwgips (Knauf en consoorten) om een fijne korrel te hebben. Ik heb ook wel eens tegellijm geprobeerd: oersterk, maar onkrasbaar.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 10 sep 2018 14:21
door Nico Essers
Die kasseien zijn super goed gelukt Michiel, ziet er strak uit.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 11 sep 2018 09:29
door Michiel
Zonder afplakband ziet het er al een stuk netter uit. Nog een paar dagen laten uitharden, maar het ziet er zo alvast niet slecht uit. En merk ook die lange, dunne perronuiteinden zoals het grote voorbeeld uit die tijd.

Afbeelding