Bouwupdate:
Een 'saaie' update vrees ik, geen scenery meer geknutseld. Ben al behoorlijk aan het afkicken na 1 week, dus afgelopen zaterdag een van de mede Spoorstavers geholpen met zijn module van scenery te voorzien

.
Maar goed, wat hebben we dan wel gedaan? (Vera hielp me wederom een paar maal uit de brand!

)
Keerlusmodule + Helix en gehele ombouw geverfd:
De Keerlusmodule, Helix en gehele ombouw zijn in hun definitieve kleuren geverfd. De modules zijn allen in een 'Duif Grijs' jasje gestoken (Karwei). De staanders tussen het schaduwstation en de scenery modules zijn 'Kersenrood' uitgevoerd.
Een rustige, maar pakkende kleurstelling. De baan leek direct meer 'af', terwijl er minder rails te zien was én er geen scenery module tussen de helix en keerlus hing...
Ook heb ik de tijdelijke keerlus op de bovenste bak van de keerlusmodule afgehaald. Met de komst van module "Venneweg" zijn alle drie de sporen op module "Station Rijen" te berijden en was deze enkelsporige keerlus niet toereikend meer. Er komt dus nog een nieuwe, wederom tijdelijke keerlus. Waarom tijdelijk? Simpel, ooit wordt dit de 2e Helix, maar dat is pas nadat er tussen de keerlus en Station Rijen nog een module afkomt. Dat gaat nog wel even duren, aangezien ik eerst de huidige 2 modules zo ver mogelijk af wil werken qua scenery...
Electra:
Verder ben ik bezig met de 'optimalisatie en standaardisatie' van de electra onder alle reeds bestaande modules. Een van de verbeteringen is het apart leggen van de 2 voedingskabels van respectievelijk 7,5V en 15V ten opzichte van de rest van de bedradingen. Deze dikke kabels namen veel ruimte in beslag in de boekbinders en zouden eventueel ooit volgens velen storingen kunnen veroorzaken in de kleine electronica. Dus nu zitten ze samen in een flexibele PVC buis van 16mm doorsnede.
Deze buis is halverwege elke module doorgenomen en de kabels monden daar uit in een aantal lasklemmen. Zo kan elke module voorzien worden van de juiste (voedings)spanning.
Voorbeeld hoe dat er uitziet onder een scenery module, hier de module Venneweg.
En zo ziet dat er onder de Schaduwstation module uit. Links zijn nog 2 voedingskabels te zien die door de ringband lopen, zoals te zien barst die bijna uit zijn jasje... Nu is dat hier niet zo erg, want de kabels lopen direct naar twee bovenin gelegen TM44's. Er zitten in deze ringband geen andere kabels.
De buis naar boven is die van de 7,5V leiding. Deze komt op de T-splitsing uit en de kabels gaan links en rechts samen met de 15V kabels naar de uiteinden van de modulebak...
De grijze kabel op de voorgrond is die van de 230V Netspanning. Deze loopt door een kort buisje, wat als trekontlasting dient en wordt, als de baan gebruikt wordt, in een onder de baan gelegen haspel gestoken.
Omdat ik nog geen betere stekkers heb gevonden, heeft elke kabel een kroonsteen-stekkertje gekregen...
Overzicht van de electronica onder het Schaduwstation op 09 juli 2015...
Wisselstraten en servo's:
Deze wisselstraat werd op de beurs in Rijen en in Lochem, beiden eerder dit jaar, nog met de hand bediend. Iets wat ikzelf graag anders zag. Intussen heeft Vera haar eigen OC32 met toebehoren gekocht en is die ook geïnstalleerd onder haar
Rhein Schlüsse, waardoor mijn tijdelijk daar verblijvende OC32 vrij kwam.
Eerder deze week kwamen de bestelde Servo's en toebehoren van
Domburg Trainsupport binnen en kon ik een en ander aan gaan sluiten!
De eerste 4 van in totaal 8 servo's op deze module zijn aangesloten en ingeregeld vanavond...
Nu gebruik ik in het schaduwstation de
PECO CODE 80 wissels omdat deze een krappere hoek maken en dus ruimte vriendelijker zijn dan hun PECO code 55 familieleden.
Nadeel van deze wissels is dat je de veer er
NIET uit moet halen! Dan vallen ze namelijk uit elkaar!
Maar ja, je servo moet dan wel héél hard werken om het wissel om te leggen steeds. Ook is door de aanwezigheid van een dergelijk veertje, de fijnafstelling van je servo niet of nauwelijks te doen. De spanning die het verenstaal van de servo t.o.v. het veertje in het wissel moet gebruiken wisselt daarvoor simpelweg elke keer weer...
Hij krijgt een stand toegewezen in OCConfig waarbij hij zichzelf '
tegenwerkt' met '
brommen' tot gevolg. Dat brommen willen we niet, maar een kleinere slag laten maken, heeft tot gevolg dat het wissel niet omgaat... Grrr...
Toch hebben medeforum leden dezelfde wissels en servo's in gebruik én daar werkt het wel! Dus wat doe ik nu fout?!
Na een nuttige tip van een van de Spoorstavers, wist ik in welke richting ik moest gaan zoeken binnen de OC32 instellingen.
En om te zorgen dat het jullie niet een hele middag en avond kost om dezelfde oplossing te vinden; geef ik hier mijn oplossing voor bovenstaand probleem:
Ik gebruik OCCONFIG 0.0.2.3.d. Voor deze wissels selecteer ik de optie: '(1)Srv: Servo Turnout [N+0]=Servo'. (Komt uit de folder:
Generic Device Definitions welke je bij het starten van het programma selecteert)
Gemakshalve ga ik ervan uit dat het instellen van het wissel al gedaan is. Dat wordt dus niet besproken.
Je krijgt, als je bovenstaande gedaan hebt, dit scherm:
"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"
Nu zie je links op de foto:
# Instruction met daaronder:
0 Set Servo $27 0 -10 0 0.
Daaronder een rij lege witte velden met rolmenu.
Kies het eerste rolmenu en selecteer de onderste optie; "
Suspend Servo"
Je krijgt dan dit scherm:
"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"
Zoals je ziet staan er nu achter
Suspend Servo vier
0'en. De
derde 0 is de tijd waarna de servo afschakelt. Staat hij op "
0", dan zal de servo als je op 'test' klikt niets doen.
Vul hier een waarde in variërend van 1 - 63 en je zult zien dat de Servo de wissel omzet, dan even 'bromt' en dan zwijgt. Hij wordt afgeschakeld. Kwestie van het getal veranderen om dit fijner af te stellen.
Je kunt ook in het vlakje van de "
derde 0" klikken met de linker muisknop. Er verschijnt dan een sleep-balkje. Daarmee kun je ook een instelling kiezen.
Het is belangrijk een instelling te kiezen waarbij de servo precies lang genoeg bekrachtigd wordt om het wissel om te leggen. Langer bekrachtigen heeft op den duur slijtage en schade aan je servo tot gevolg!
Nu klikken op "Write aspects" of "Write Differences" of "Write All" en je servo is ingesteld met een afschakeling. Hij maakt nu alleen nog herrie als hij het wissel omlegt
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje