Pagina 4 van 4
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 13 okt 2024 14:04
door Lu19c65as
Dank jullie Bart en Bert voor de adviezen, ik ga kijken of ik op de berg iets kan doen met keerlus, zodat er geen station komt maar meer een halte. Dan keert hij ook weer netjes terug zonder locwissel enzovoort.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 17 okt 2024 20:04
door Lu19c65as
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 17 okt 2024 20:58
door bpieters
Het principe van het ontwerp als hondebot is prima.
Naar mijn smaak is het onzichtbare deel veel te groot t.o.v. het zichtbare deel.
Minutenlang alleen maar treinen horen rijden en maar heel eventjes zichtbaar verveelt op den duur naar mijn idee.
Maar goed dat is maar een mening.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 17 okt 2024 21:14
door Lu19c65as
Dank je wel Bert. Ook aan een mening kan iemand advies uit halen. Ga eens kijken of ik wat meer in zicht kan krijgen.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 17 okt 2024 21:15
door Lu19c65as
Nu ziet het er zo uit, ik ga nog even rommelen

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 18 okt 2024 16:59
door Hube
Lu19c65as schreef: ↑17 okt 2024 21:15
Nu ziet het er zo uit, ik ga nog even rommelen
Ik ben het met Bert eens; er is relatief weinig zichtbaar spoor. En wat wel zichtbaar is, is voor het grootste deel recht. Lijkt me vrij saai.
Je zou daar wat flauwe bochten ik kunnen leggen.
Groetjes Gerard
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 19 okt 2024 07:53
door Lu19c65as
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 19 okt 2024 10:12
door BartenThomas
Je kunt bv de paradebaan vooraan naar voren halen en met een mooie slinger naar de helix leiden.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 19 okt 2024 11:10
door bpieters
Verder dan hier of daar een slinger in aan brengen zal het niet worden met dit ontwerp.
Mijn eerder genoemde bezwaren veranderen daardoor niet.
Eerlijk gezegd vind ik het principe van het ontwerp van pagina 1 beter dan het laatste plan met de 2 helixen.
Dat eerste ontwerp kun je omvormen naar L-vorm eventueel.
Spaart een hoop rails en geen helixen die veel ruimte innemen.
Plus de bouwtijd zal aanmerkelijk korter zijn.
Verder zou je kunnen kijken of een enkelsporig ontwerp beter past bij de uitgangspunten.
Je zou bijvoorbeeld alleen het paradebaanvak dubbelsporig kunnen maken.
Maar die keus is aan jou uiteraard.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 19 okt 2024 11:50
door Hube
Rechte sporen zijn er in de praktijk, behalve in de polder, niet zo veel. Vooral niet in een heuvel- of berglandschap.
Ik bedoel dit:

- rechtofkrom.png (98.59 KiB) 11390 keer bekeken
Daarmee wordt het m.i. wat levendiger.
Overigens ben in het wel met Bert eens.
groetjes,
Gerard
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 24 nov 2024 16:38
door Lu19c65as
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 08 dec 2024 13:26
door Lu19c65as
Ik ben na veel pogingen tot dit ontwerp gekomen. Heeft iemand misschien nog nuttige tips of adviezen?

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 20 dec 2024 20:10
door Lu19c65as
Hallo,
Ik heb het plan iets aangepast. Van L vorm naar rechthoek. Vind ik toch mooier ogen. Ik hoop dat iemand mij nog advies kan geven over het sporenplan qua verbeteringen en waar ik eventuele aanpassingen kan doen. Hierbij drie foto's. Schaduwstation, station en bergbaan en compleet plan

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 21 dec 2024 20:53
door HST
Leuk ontwerp. Je benut op het onderste niveau niet de volle lengte en bij storingen lijkt het schaduwstation slecht toegankelijk.
Adviezen:
- haal het schaduwstation naar de voorkant
- maak de sporen zo lang als mogelijk
- voeg als het kan nog een paar sporen toe.
Succes! Erwin
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 21 dec 2024 21:01
door dwarsligger
Als ik een nieuw schaduwstation zou moeten ontwerpen zou ik de sporen diagonaal leggen en dan de treinen met de kop naar de voorkant zetten.
Een ontspoorde wagon kan altijd gebeuren en als je dan wat moet wegpakken is dat dan maar zo.
Maar meestal is het een trein die niet wil starten. Als ze naar voren staan kan je er makkelijk bij. Een klein zetje is dan genoeg. Je hoeft dan dus niet zoveel ruimte te hebben. Als je alles achter elkaar zet heb je weer meer ruimte nodig.
Maar dan nog, iets vervangen aan het spoor is onmogelijk als je 10cm ruimte hebt.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 21 dec 2024 22:03
door bpieters
Met Erwin en Hannesch eens.
Een prima ontwerp met uitzondering van het schaduwstation tenzij je eenvoudig bij de achterkant kunt komen.
Een diagonaal schaduwstation zou ik niet doen in dit geval ivm de bereikbaarheid.
En aan de voorkant kan ook niet ivm de helling.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 31 dec 2024 15:48
door Lu19c65as
Dank jullie voor de adviezen en goede raad. Ik kan wel aan de achterkant erbij als het moet voor schaduwstation. Met de lengte benutten bedoelen jullie de stationsporen verlengen? En misschien beter als ik werk met klimspiralen aan beide kanten, zodat ik meer ruimte tussen de lagen krijg!
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 31 dec 2024 15:51
door Lu19c65as
En sporen toevoegen en verlengen is waarschijnlijk bedoeld voor het schaduwstation?
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 26 jan 2025 21:28
door Lu19c65as
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 27 jan 2025 14:12
door tv_man
In ieder geval een heleboel spoor om op te rijden! Wat betreft mening: het is een traditioneel baanplan, geen problemen mee, misschien een paar overbodige wissels rond het station (ik zou misschien een paar overloopwissels weglaten, je hoeft in principe niet van iedere opstelspoor rechtstreeks naar beide hoofdsporen te komen, een spoorwegmaatschappij let tenslotte ook op de centen en wissels zijn niet goedkoop (en nemen ruimte in beslag) Of iets vervangen door een Engels wissel zodat je minder s-bochten hebt en een beetje ruimte bespaart.
Misschien een of twee extra sporen bij de draaischijf, gewoon omdat het altijd fijn is om nog een locje extra op de baan op te stellen in plaats van in de kast?
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 27 jan 2025 23:59
door Lu19c65as
Dank je wel Norman,
Ik ga even kijken of ik bij het station wat kan veranderen met de wissel opstelling. En bij de draaischijf 1 of 2 sporen erbij.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 04 feb 2025 23:31
door bpieters
Een prima baanplan.
Bij de draaischijf een ringvormige lokloods zou nog kunnen.
(Dan heb je gelijk ook meer sporen met een opstelfunctie voor loks)
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 05 feb 2025 11:25
door Lu19c65as
Dank je wel Bert! Ga ik zeker overwegen, heb er inderdaad ruimte voor

Ben ook erg tevreden over baanplan. De afmeting is 315 × 100 cm
En totale raillengte bijna 49 meter
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 06 mei 2025 18:16
door Lu19c65as
Hallo,
Dit is nieuwe ontwerp geworden na lange tijd wat veranderen en weer veranderen en aanpassen. Nu ben ik wel tevreden met mijn plan. Alleen heb ik twee varianten ontworpen voor het station. 1 spoor minder en locdepot iets aangepast. Adviezen en suggesties zijn van harte welkom, vooral over de stations emplacementen met locdepot

Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 06 mei 2025 18:17
door Lu19c65as
Dit zijn de twee varianten voor het station eventueel
