Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door mdedeugd »

Hallo Harry

Mooi, zeer mooi ;)
Hier wil ik meer van zien.


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Martin,

Dank. Vandaag weer wat tijd gevonden om te "sporen", ook al spoor ik soms niet :D

De rails gelegd op het segment Strümpfelbach. Hier een paar foto's van het maken van de verbinding met het segment Steinbach:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan ligt er opeens rails en kun je "treintje spelen" :lol: :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog afwerken: ontbrekende bielsen aanbrengen, draadjes aan de rails solderen en dan vervolgens aan het werk met de aansluitingen "onder de tafel".
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 06:05, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Jeroen »

Mooi! Erg netjes zo. Die laatste foto ademt al veel sfeer uit. Ben benieuwd!

J.


Afbeelding

stargazer
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 sep 2010 19:00
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door stargazer »

wat voorn zant is dat wat je gebruikt wat je op je bergen strooit


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Wederom prachtige foto's. Een brug in een boog vind ik erg gaaf om te zien.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door gek op stoom »

ziet er goed uit Harry zeer strak allemaal

Gr Andy


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Ron »

Ziet er prima uit, ben benieuwd naar het eind resultaat.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

stargazer schreef:wat voorn zant is dat wat je gebruikt wat je op je bergen strooit

Hallo "Stargazer",

Dat is schelpenzand, wat ik vervolgens heb gezeefd om de stukjes schelp eruit te halen. ik strooi dat in een laagje verdunde bruine latex waaraan ik wat houtlijm heb toegevoegd. Daardoor droogt het niet te snel, zodat ik nog tijd heb om het af te stroooien met dat schelpenzand. Beproefde methode die ik al lang gebruik en als voordeel heeft dat alles wat je er later met verdunde houtlijm op plakt, beter blijft zitten. Ik gebruik het mengsel zelfs als ondergrond voor gipsafwerking. Zie mijn draadje over vakwerkhuisjes: viewtopic.php?f=21&t=7841&start=10.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Ha Clemens, Andy & Ron,

Dank voor jullie complimenten. Als dit segment af is, dan zal ik eens een paar fotootjes maken van het geheel. Lekker lange treinen erop. Dat is trouwens de reden dat ik zulke saaie modules maak qua spoorse elementen: rijlengte creëren ;)

Inmiddels ben ik ook aan het bedenken hoe het vierde segment er uit moet gaan zien. Ik moet eerst de vorm kiezen. Wordt het net als Lauterbach een segment met een deel bocht en een deel recht spoor? Dan heb ik precies een kwart cirkel gecreëerd en kan ik het geheel nog tijdelijk in de huiskamer kwijt. Of wordt het weer een bocht van 30 graden? Dan wordt het geheel uiteindelijk een halve cirkel en leidt het tot een U-vormige opstelling. Maar ik ben bang dat ik het geheel dan alleen in de tuin kan opstellen. Tja, het leven van een modelspoorder zit vol onmogelijke keuzes :lol: :lol:


Gebruikersavatar

ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door ZThijs1 »

Hey Harry

Die brug is echt onzettend mooi! :shock:

Ik ben benieuwd naar het vervolg, m.a.w. naar hoe de volgende module eruit komt te zien. Jij bent zo tevreden over je ondergrondmethode (en het resultaat ziet er ook erg mooi uit) dat ik ook overweeg om (in de toekomst) te gebruiken. Wat voor schelpenzand gebruik je? Gewoon die voor vogels bij de plaatselijke petshop?

Ik blijf je ontwikkelingen aandachtig volgen!


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hoi Thijs,

Die ja. Gewoon een keertje een grote zak gekocht en die vervolgens gezeefd. Het grove materiaal dat overblijft is ideaal voor in de tuin, om de sla te beschermen tegen de slakken. Ik heb genoeg zand voor tientallen segmenten en moeders is ook weer blij :D

Beste wensen voor 2015 trouwens


Gebruikersavatar

ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door ZThijs1 »

traiNiac schreef:Hoi Thijs,

Die ja. Gewoon een keertje een grote zak gekocht en die vervolgens gezeefd. Het grove materiaal dat overblijft is ideaal voor in de tuin, om de sla te beschermen tegen de slakken. Ik heb genoeg zand voor tientallen segmenten en moeders is ook weer blij

Beste wensen voor 2015 trouwens
We gaan het zien, al is er bij mij een moestuin ver te zoeken (op het balkon...) :mrgreen: Jij ook beste wensen, en mag 2015 weer veel goeds brengen. Heb jij nog ambitie om je modules een keer buitenshuis te presenteren?


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Voorlopig niet: doodsaai, er is alleen een hele grote bocht te zien :D
Maar als ik de berichten hier op het forum zie, moet het wel een gezellige boel zijn zo met z'n allen elkaars werk bewonderen. Onder het genot van een biertje :mrgreen:

Maar eerst maar eens een segment bouwen waarop minstens een wissel te zien valt :lol: :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Hierbij een kleine voortgangsrapportage van segment Strümpfelbach. De bedrading is aangebracht en dat is nog vrij veel werk voor een segment met één spoortje en analoog bedrijf. Dat komt voornamelijk omdat op elk segment twee handregelaars aangesloten kunnen worden en per segment gekozen kan worden met welke handregelaar gereden wordt (de zgn. AZ-schakeling). Maar als het dan af is en er zijn geen kortsluitingen of ander onheil, dan schuift het lokje met een paar wagons heel mooi over de baan:

Afbeelding

Afbeelding

En dan beginnen we eindelijk met de aankleding van het segment. Zoals in een eerder berichtje te zien was heb ik sommige staanders van de reling van het viaduct voorzien van telefoondraadhoudertjes. Dat was al een heel gepriegel, maar het bevestigen van de reling op het viaduct is ook een monnikenwerkje. Vooral de draad van 0,3 mm. door de staanders heen viel wel een beetje tegen. En ik ben nog niet eens op de helft. Ik kan trouwens niet verder, want er moeten eerste nieuwe staanders worden besteld. Er zitten er 61 aan elke kant van het viaduct :(

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 06:06, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

René
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 okt 2010 20:08
Locatie: Almere

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door René »

Maar dan heb je ook wel een superfraaie brug, met die reling.


Groet,
René

DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Maurits71 »

war een monniken werk ;)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Harry, het is mooi om jouw werk hier te volgen! Komen aan de telefoondraadhouders ook echte draden te hangen?

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hoi Clemens,

Nee, geen telefoondraden. De reling is nog niet af, nog steeds in afwachting van Weinert hekjes. Wel alvast gewerkt aan de (mechanische) wisselaandrijving op een ander segment. Voor de eerste keer uitgeprobeerd en het werkt perfect! Geen draden of lawaaiige wisselstellers meer, gewoon een stelstangetje met een knopje aan beide zijde van het segment. Eigenlijk heel eenvoudig in elkaar te zetten. De foto's zeggen genoeg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 06:07, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Magnum44
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 jan 2014 23:05
Locatie: Doesburg

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Magnum44 »

Het systeem ziet er geweldig mooi uit, zeer goede vinding om de wissels te schakelen, hoe ziet er het vanaf je schakelaar?


Bouw van mijn baantje volgen?

Meerfeld

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door marco »

Prachtig weer allemaal.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7422
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Krab »

Hoi Harry ,
dit systeem heb ik in de jaren 80 van de vorige eeuw op Rail gezien het werkte perfect .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Ziet inderdaad simpel en doeltreffend uit. Toch nog een vraagje, waar dient dat stukje dubbel draad voor? Is dat voor de extra stevigheid? Zo nee, maakt dat geheel dan niet onnodig zwaar?

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Magnum44 schreef:Het systeem ziet er geweldig mooi uit, zeer goede vinding om de wissels te schakelen, hoe ziet er het vanaf je schakelaar?
Hallo Mario,

Vanaf de middelste aansluiting van de schakelaar een draad naar het hartstuk van de wiselks en de beide andere aansluitingen naar de plus- en minpool. Of bedoelde je dat niet?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Krab schreef:Hoi Harry ,
dit systeem heb ik in de jaren 80 van de vorige eeuw op Rail gezien het werkte perfect .


mvg Sjaak

Hoi Sjaak,

Het is in meer of minder ingewikkelde vorm beschreven in b.v. MiBa en HP1 en ook bij Fremo-banen zie je het al lange tijd, maar dat was me allemaal nog te ingewikkeld. Ik heb het nog eens verder vereenvoudigd en het werkt perfect. De knoppen voor de bediening zitten aan de buitenzijde van de segment. Misschien dat ik dat nog eens verander, zodat ze niet in de weg gaan zitten als ik een segment op de zijkant wil plaatsen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

141 schreef:Ziet inderdaad simpel en doeltreffend uit. Toch nog een vraagje, waar dient dat stukje dubbel draad voor? Is dat voor de extra stevigheid? Zo nee, maakt dat geheel dan niet onnodig zwaar?

Gr. Clemens

Hoi Clemens,

Puur voor de stabiliteit. Ter hoogte van het wissel wil je immers niet dat het messing staafje teveel door gaat buigen, want dan wipt het uiteinde van het stukje verenstaal uit het gaatje in het wissel.
Het geheel is helemaal niet zwaar en ik heb de messing stangetjes (doorsnee 2,5 mm, zodat ze in de kleinste kroonsteentjes passen) niet eens hoeven ondersteunen met b.v. schroefoogjes. De geleiding gebeurt dus uitsluitend door de gaatjes in de beide zijkanten van het segment. Het segment zelf is 40 cm breed. Ik vermoed dat bij een geleiding dmv schroefoogjes niet eens een dubbele draad nodig is. Maar dan heb je weer "latjes nodig om de schroefoogjes in te bevestigen. En dat komt het gewicht weer niet ten goede. Nu "hangt" het geheel dus simpelweg tussen de beide zijkanten van het segment.


Plaats reactie