Aaneengesloten diorama baan

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1045
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Aaneengesloten diorama baan

Bericht door erik-n-fan »

Aangezien mijn "drukke" test-ovaal (55x115) nu al wat verveelt in de krapte en rij mogelijkheden wil ik daar de scenery experimenten verder mee doen maar gaan plannen om te starten met een iets groter plan dat ook wat meer kan groeien over de komende jaren. Heeft iemand een internet link of een beschrijving van zijn eigen ervaring met het volgende idee:

Ik wil graag verschillende scenes uitbeelden in mijn baan maar heb eigenlijk te weinig plek en geen permanente locatie. Daarom wilde ik wat "losse" dioramas aan elkaar schakelen om zo een aantal leuke delen te creëren ipv 1 grotere baan. Zodoende kan ik ook makkelijker uitbreiden of uitwisselen indien ik dat wil.

Een ovaal over meerdere module bakken, zeg 60cm diep en 2m40 breed. De bochten zijn vast maar de delen ertussen kunnen meer, minder of uitgewisseld worden. Met een beetje tactische plaatsing van de sporen bij de module overgangen moet dit wel mogelijk kunnen zijn.
Tevens wil ik de voor en de achterkant van de baan aankleden. Dus modules gaan ook nog eens doormidden en bijv in 20/40 verhouding of 30/30 verhouding worden onderverdeeld. Zo verdubbel ik de scenery lengte zeg maar. 20cm diep zou een dijkje of een ingraving kunnen zijn .... terwijl de 40cm meer geschikt is als halte. Tijdperk = V/VI dus modern materieel maar lokaal dus niet te lang en wat goederen (kort=lok+3 of 4 wagons).

Heeft iemand hier al eens een poging gedaan tot zoiets dergelijks?


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Aaneengesloten diorama baan

Bericht door BenQ »

Erik,
Je moet de verrichtingen van Kees Gorter maar eens volgen, die heeft ook zoiets gemaakt.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1045
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Aaneengesloten diorama baan

Bericht door erik-n-fan »

Ik volg kees met veel bewondering en plezier! Zijn module formaat is groter dan ik voor ogen heb dus vandaar mijn vraag over een kleiner formaat module (20-40cm diep) 60 totaal en of dat handig is? Dank voor de reminder! Ik zal Kees zn weer sowiezo nog eens verder bestuderen!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Aaneengesloten diorama baan

Bericht door RonaldB »

Als je wil kan je even kijken naar het diorama "Winter Im Tal". Daar heb ik twee diorama's aan elkaar gebouwd. het eerste diorama was een jaar eerder gebouwd en de tweede is daaraan vast gemaakt. Ik denk dat ik ongeveer het zelfde heb gedaan, wat jij op het oog hebt.
Kijk even naar deze link (klik)
viewtopic.php?f=14&t=8346&p=146822&hili ... al#p146817

Wellicht geeft het wat inspiratie of ideeen.

Groet Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1045
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Aaneengesloten diorama baan

Bericht door erik-n-fan »

RonaldB schreef: Wellicht geeft het wat inspiratie of ideeen.
Ronald, dank je wel! Ik heb je baan inderdaad gezien die dag, en uiteraard alweer half vergeten :o Maar super mooi gedaan en heel gedetailleerd. Het is inderdaad een variant waar ik aan heb zitten denken en nu weer aan kan denken nu ik een praktijk voorbeeld zie! Thanx! En complimenten voor een mooi setje diorama's!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Aaneengesloten diorama baan

Bericht door Wim H »

Hallo Erik,

Je zou aan een systeem als T trak kunnen denken. Zie volgende link:
shttp://ttrak.org/index.html
http://ttrak.org/layouts.html
Dit zijn kleine modules gebaseerd op het KATO rail systeem. Op 1 kleine module passen 1 of 2 standaard KATO railstukken. Mbv de standaard rail-klikverbinding worden de mini modules aan elkaar geklikt.
Het geheel staat niet op poten maar wordt op een tafelblad oid geplaatst. Het is erg flexibel en je kunt dus de ene module snel vervangen door een andere.
Als je op T trak googelt kun je meerdere voorbeelden vinden.
https://www.google.nl/search?q=T+trak&b ... wQ_AUIBigB

Hier nog een voorbeeld van iemand die een baan bouwt mbv dit soort modules:
http://www.jnsforum.com/community/topic ... imensions/
(helemaal naar beneden scrollen voor een paar mooie fotos van zijn baan)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: Aaneengesloten diorama baan

Bericht door Vera »

Hoi Erik,

Wat een leuk idee. Persoonlijk vind ik diorama's vaak leuker dan een hele baan, omdat het verhaal vaak beter/duidelijker is. Dus top idee! Qua praktische uitvoering heb je hier al heel wat tips volgens mij (ik heb er niet meer). Alleen ben ik benieuwd of je de scenery nog aan elkaar gaat koppelen. Dingen als dag en nacht of zomer, lente, winter en herfst, bos en zagerij, mijn en staalfabriek, stad en platteland. Afijn je snapt het idee.


Plaats reactie